Peste 50% dintre angajații din România spun că se confruntă, frecvent sau uneori, cu stresul la locul de muncă. Cei din mediul urban au tendința de a-și percepe jobul drept unul stresant într-o proporție mai mare decât cei din mediul rural, arată rezultatele unui studiu realizat de UP România, compania care eliberează tichete de masă. Studiul mai arată că 43% dintre angajați lucrează ore suplimentare, în timp ce doar 34% nu lucrează în plus față de programul stabilit în contractul de muncă.
Înainte de toate, e important să știi că munca suplimentară, orele petrecute la job peste program sunt neproductive. Studiile internaționale confirmă faptul că acestea te pot influența negativ prin acumularea oboselii și epuizării energiei, iar în timp, acest lucru va avea un impact asupra sănătății tale.
„Totul depinde de cantități. Nu e nimic în neregulă să stai uneori peste program, fie că vrei tu să termini ceva, fie că îți cere angajatorul. Însă dacă faci asta constant deja e o problemă care ține de ruperea echilibrului între viața personală și job”, explică Lucian Ciolan, decan al Facultății de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității din București.
În țările din Vest, obiceiul de a sta peste programul de lucru normal nu este așa de accentuat ca în România. În anumite țări spre exemplu nu se permite trimiterea email-urilor după ora 19.00. Iar această interdicție îi ajută pe angajați să se detașeze de la provocările și stresul de la birou.
Statul peste program are mai multe surse în opinia decanului, el spune că unii stau pentru că li se cere și nu au de ales, alții stau pentru că sunt supraîncărcați cu sarcini și nu fac față în timpul programului, alții pentru că dă bine.
El spune că observă un fenomen relativ constant de lucru peste program la middle management și uneori chiar la top management. „E vorba aici și de responsabilitate, nu contesc, dar și de o calitate precară a abilităților de management și leadership”, explică Lucian Ciolan.
În această situația decizia e la tine, căci poți să le accepți necondiționat sau să ceri compensații, dacă deja nu-ți sunt oferite de angajator. Dacă din cauza acestora nu poți să-ți găsești un echilibru între viața personală și job și simți nevoia de a stabili o barieră între cele două medii, atunci nu ai decât să-ți schimbi jobul. În acest demers îți vine în ajutor www.ejobs.ro cu sute de joburi dedicate tuturor categoriilor de vârstă și o paletă largă de domenii.
Înainte de a lua o hotărâre, solicitările sau supra-solicitările ar trebui să fie un subiect de conversație autentică între manager și angajat, recomandă totuși Lucian Ciolan.
Așa că, dacă simți presiunea orelor petrecute peste program, încearcă să vorbești cu managerul tău direct.
Mai mult, există companii care au înțeles nevoia ca angajații să fie relaxați la locul de muncă și pun la dispoziția lor diverse beneficii tocmai pentru a susține angajații să se simtă mai bine. Totuși, Lucian Ciolan precizează că măsurile pe care le iau companiile se situează încă la un nivel superficial. „Să facem săli de jocuri sau recreere, să le dăm trotinete electrice, un bilet la SPA sau un voucher de weekend la un magazin de pantofi. Bucuria simplă de a primi aceste incentives trece repede. Starea de bine (well-being) e un produs cognitiv complex, o dispoziție mentală care nu poate fi alimentată cu mărunțișuri”, spune Lucian Ciolan.
Acestea sunt doar câteva activități pe care le poți face pentru a te relaxa și detașa de activitățile de job. Tu însă poți să alegi ceea ce-ți place și te face să te simți mai bine!
Cum depășești cele mai dificile momente ale procesului de recrutare
Top 5 dificultăți resimțite de studenți când aplică la primul job