• 15 Jun. 2016
  • 7 min

Cum îți poți deschide o franciză în România

Tot mai mulți tineri aflați la începutul carierei, dar și foști angajați din multinaționale aleg drumul antreprenoriatului sub îndrumare. Profită de facilitățile acordate de marii retaileri internaționali, precum și de un cadru bine definit pentru a deschide o franciză.

Mulți dintre clienții marilor retaileri devin proprietari în sistem franciză pentru că pur și simplu au încredere în produse. Le-au testat, le-a plăcut, se regăsesc în valorile brandului și vor un început sigur și susținut pe drumul antreprenoriatului. Subway, unul dintre cele mai mari lanțuri de restaurante din America de Nord, prezent și în România, are 45.000 de francize la nivel global, 5.000 în Europa și 26 în România. Aproximativ 70% dintre noile francize au fost achiziţionate de proprietarii care sunt deja deţinătorii unor francize.
Importatorul și furnizorul de scule electrice și motounelte, STIHL România, are 320 de magazine în România, în sistem de franciză și continuă să atragă pasionații de antreprenoriat care au și cunoștințe tehnice. Condițiile de obținere a unei francize diferă de la retailer la retailer, însă foarte importantă este şi respectarea condiţiilor legale pentru a obţine o franciză. Iată cele mai importante condiții care merită îndeplinite:

Cadrul legal pentru deschiderea unei francize

 

Franciza este un sistem de comercializare bazat pe o colaborare continuă între persoane fizice sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoană, denumită francizor, acordă unei alte persoane, denumită beneficiar, dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu, potrivit Ordonanţei de urgenţă nr. 52/1997.
Înainte de a încheia un contract de tip franciză, atât francizorul, cât şi beneficiarul (francizatul) trebuie să respecte faza precontractuală care are ca scop să permită fiecărei părţi să-şi confirme decizia de a colabora. Francizorul furnizează viitorului beneficiar informaţii despre experienţa dobândită, despre condiţiile financiare, tehnologii, obiective, condiţiile contractului, astfel încât francizatul să participe, în deplină cunoştinţă de cauză, la derularea contractului de franciză.

contractul de franciza

Pentru a deschide o franciză în România este nevoie să cunoşti bine cadrul legal.


Francizatul trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe: să dezvolte reţeaua de franciză şi să menţină identitatea şi reputaţia acesteia; să furnizeze francizorului orice informaţie pentru a facilita cunoaşterea şi analiza performanţelor şi a situaţiei reale financiare; să nu divulge unor terţe persoane know-how-ul furnizat de către francizor, atât pe toată durata contractului de franciză, cât şi ulterior.
În ceea ce priveşte modalităţile de selecţionare a beneficiarilor, publicitatea pentru selecţionarea acestora trebuie să fie lipsită de ambiguitate şi să nu conţină informaţii eronate. Rezultatele financiare previzionate ale unui beneficiar vor trebui să fie obiective şi verificabile.
Francizorul selecţionează beneficiarul care face dovada competenţelor solicitate, respectiv: calităţi manageriale şi capacitate financiară pentru exploatarea afacerii.
Pot apărea şi situaţii conflictuale, iar în acest caz francizorul va notifica în scris beneficiarului orice încălcare a obligaţiilor contractuale şi îi va acorda un termen rezonabil de remediere. Relaţiile postcontractuale se vor baza pe regulile unei concurenţe loiale, conform O. G. nr. 52/1997.

Cine își deschide franciză în România

 

Conform datelor Subway, oamenii de afaceri sunt interesați să-și extindă domeniul de activitate. De asemenea, interes există și din partea foștilor angajați ai multinaționalelor care doresc să înceapă o afacere pe cont propriu, dar nu au suficientă experiență.
Există, însă, și francize pentru care ai nevoie de cunoștințe tehnice pentru a face față cu brio cererilor specializate ale clienților: „Persoanele care se îndreaptă către noi au spirit antreprenorial dezvoltat, mulți dintre ai având și cunoștințe tehnice destul de bune. În dezvoltarea unui business STIHL este nevoie și de o aplecare spre zona tehnică, în special, în zona de service”, declară Ioan Mezei, director general STIHL.

Subway

Clienții Subway își doresc să treacă la următoarea etapă în carieră: antreprenoriatul.

Motivația deschiderii unei francize

 

Reprezentanții Subway spun că foștii angajați ai multinaționalelor vor să lucreze pe cont propriu după mulți ani în care au avut idei, pasiuni, însă nu și cadrul ideal pentru a le pune în practică. În ceea ce privește afacerea STIHL, „sunt mulți pasionați de tehnică și motoare care își doresc o afacere a lor, care să aibă o stabilitate și un viitor sigur”, adaugă directorul general al retailerului.

Cum sunt selectați francizații

 

Procesul de selecție a francizaților este asemănător cu o recrutare. Fiecare aplicant la o franciză Subway trece printr-un proces de selecție (interviuri, plan de afaceri) și apoi se ia decizia de vânzare a licenței.
În etapele firești ale procesului de recrutare contează și atitudinea: „Pentru a intra în familia Subway tot ce e nevoie să faci este să te informezi constant, să știi ce implică un business de franciză. Cel mai bine este să vizitezi un restaurant Subway și să vezi angajații la treabă. Dacă îți place ce vezi ești foarte aproape să deții propriul tău restaurant. După seminar, este important să pui pe hârtie planul tău de buisness. Totul depinde de cât de mult suflet pui. Reprezentanții Subway vor fi tot timpul lângă francizat și îl vor îndruma cu sfaturi ca să reușească tot ce și-a propus”, declară Andrei Trifan, agent de dezvoltare Subway care se ocupă de dezvoltarea rețelei Subway în vestul României.
În ceea ce privește alegerea unui francizat STIHL, este recomandat ca acesta să înțeleagă filosofia și valorile companiei STIHL, precum și sistemul de lucru. Foarte important este să găsească și un spațiu unde să își desfășoare activitatea.

Magazin STIHL 2

Pentru a obține o franciză STIHL ai nevoie de cunoștințe tehnice, pasiune și un spațiu adecvat.

Beneficiile deschiderii unei francize

 

Companiile care francizează spun că beneficiile sunt numeroase: „Beneficiul deschiderii unei francize STIHL este cel al dezvoltării unei afaceri pe termen lung, alături de un brand consacrat la nivel mondial, cu o istorie de 90 de ani. Stabilitatea și valorile STIHL se reflectă în businessul celui care adoptă modelul nostru de dezvoltare”, menționează directorul general STIHL.
În cadrul Subway se oferă cursuri intensive de pregătire timp de două săptămâni, consiliere în alegerea locației, planuri de amenajare specifice locației, comanda echipamentului pentru a fi oferit la timp. După deschidere, reprezentantul local ajută francizații cu evaluări permanente ale modului de funcționare, iar formarea este continuă. Se pun la dispoziţie buletine informative, e-mailuri şi voicemailuri, DVD-uri şi instrumente suplimentare de formare.

Cum aplici la o franciză

 

Vorbește cu deţinătorii francizelor pentru a afla mai multe detalii. Întreabă-i de ce au ales franciza Subway. Vizitează locaţiile, bucură-te de mâncare şi încearcă să vezi dacă te regăsești în cultura și valorile brandului.
Dacă te potrivești, pasul următor este să completezi o solicitare de franciză. Reprezentanţii Subway vor analiza candidatura şi, dacă este potrivită, te vor contacta pentru interviu. Odată ce vei fi acceptat, urmează un seminar, un plan de afaceri și un training pentru obținerea franciziei. În cazul STIHL este nevoie să contactezi direct compania pentru discuții.

Care sunt costurile deschiderii unei francize

 

Costurile deschiderii unei francize în România implică achiziționarea francizei și amenajarea spațiului conform standardelor retailer-ului. Sumele sunt cuprinse între 5.000 și 250.000 de euro și variază în funcție de opțiunile francizatului: „Structura de dezvoltare STIHL are la bază compania mamă, în parteneriate cu dealerii săi. Aceștia își dezvoltă propriile businessuri compuse din magazinele de desfacere a produselor STIHL și atelierele de service. Noi susținem această dezvoltare prin diverse instrumente și mecanisme. Așadar, termenul franciză este puțin limitativ față de ceea ce se întâmplă cu adevărat în rețeaua STIHL. Dacă vorbim despre costurile deschiderii unei astfel de afaceri, ele pot începe de la 5.000 euro, dar variază în funcție de mai mulți parametri, principalul fiind suprafața”, precizează Ioan Mezei, director general STIHL.
Și în cazul Subway, sumele pentru deschiderea unei francize sunt variabile în funcție de oraș, zonă, amenajări și spațiul alocat: „Temerile cele mai mari sunt legate de bani. În primul rând e nevoie să plătești o taxă de franciză de 7.500 de euro . După plata francizei, toate costurile merg în amenajarea și deschiderea restaurantului. În funcție de locația pe care o alegi, investiția poate varia între 10.000 de euro și 250.000 de euro, iar în aceste sume intră absolut tot: depozitul de garanție pe care îl plătești proprietarului de spațiu, amenajarea, echipamentele, stocurile și costurile de promovare. După ce îți deschizi restaurantul, începe munca adevărată. De la primii clienți care vin în restaurant, francizatul își amortizează investiția”, spune Andrei Trifan, agent de dezvoltare Subway.

Subway Pipera

Terasele Subway cresc în mod considerabil vânzările și amortizează investiția.

Experiența francizei

 

Subway mizează pe alegerea agenților de dezvoltare cu spirit antreprenorial care să transmită pasiune și încredere persoanelor interesate de francize. Povestea începe cu Andrei Trifan, agent de dezvoltare Subway care se ocupă de dezvoltarea rețelei Subway în vestul României: „Misiunea mea este de a arăta că Ardealul este fruntea când vine vorba de preferința pentru cele mai bune Subway-uri din lume. În 2012, am deschis primul restaurant Subway în Cluj Napoca și mi-am luat un angajament să dezvolt acest business pentru că este în ADN-ul meu. Sunt un antreprenor și pasiunea mea este să cresc afaceri și oameni. M-am indentificat, practic, cu misiunea Subway. Pasiunea și jobul meu este să-i identific pe viitorii proprietari de restaurante și să fiu un antreprenor de antreprenori.”
Loredana Găitan are un restaurant Subway în Suceava. Înainte să înceapă franciza Subway a avut, împreună cu soțul său, o afacere de familie. „Mă ocupam de partea financiară și de resurse umane. Aveam nevoie de o schimbare, însă îmi era uşor să folosesc cunoştinţele acumulate. Așa că am făcut o cercetare și am identificat oportunitatea pe piața restaurantelor cu servire rapidă. Conceptul Subway se potrivea perfect cu nevoile pieței din Suceava. Prima dată am luat contact cu Subway în București, deși brandul îmi era cunoscut de mulți ani din călătoriile în străinătate. Recunosc că primul sandviș l-am mâncat în București în restaurantul din Victoriei. Am studiat mai atent conceptul și mi-am dat seama că se plia perfect cu nevoile consumatorului de azi. Tendința clientului este să aibă o masă rapidă, dar, în același timp, să mănânce sănătos. Subway vine în întâmpinare cu produse sănătoase, cu standarde de curățenie și servire.

subway suceava1

Restaurantul Subway din Suceava este al 17-lea deschis în România.

 

De ce am ales o franciză? Ne-a plăcut ideea că beneficiam în scurt timp de tot know-how-ul (cunoștințele – trad) necesar, de un sistem de management bine pus la punct cu o experiență de peste 40 de ani. În același timp, ne puteam dezvolta afacerea proprie. În prima fază am participat la un seminar Subway în care am fost informați ce presupune afacerea și ce era nevoie să facem pentru a deschide propriul restaurant. După un studiu al concurenței în zonă, am trimis un plan de afaceri biroului Subway de la Praga și, după câteva interviuri, am obținut, licența. A urmat un training în Statele Unite ale Americii oferit de Subway și am obținut certificarea pentru deschiderea restaurantului. Apoi, am căutat locația, un factor cheie în acest proces. Am ales o locație stradală situată într-o zonă intens circulată și am pornit la amenajarea spațiului. În tot acest timp am fost susținuți de echipa de dezvoltare zonală a Subway. Tinerii din Suceava au fost încântați de restaurant și de experiența unică de a-și crea propriul sandviș. Deschiderea terasei, ne-a adus creșterea substanțială a vânzărilor. Acum putem spune că locația și implicarea continuă în business sunt factori de succes”, declară Loredana Găitan, unul dintre francizaţii Subway.
STIHL mizează pe feedback-ul direct al francizaților și organizează evenimente: „Suntem permanent în contact cu partenerii noștri. De altfel, organizăm periodic și întâlniri cu aceștia pentru a culege feedbackul lor și a optimiza fluxurile de business. Modelul de business STIHL este bine primit mai ales că oferă acces permanent la tehnologia, know-how-ul (cunoștințele – trad.) și inovațiile companiei mamă, dar și la expertiza locală”, precizează Ioan Mezei, director general STIHL.

A fost util articolul? 9

Leave a Reply