• 20 Noi. 2018
  • 4 min

Cum să te pregătești pentru primul job

primul-job

Să-ți găsești primul job nu este o misiune chiar ușoară, de cele mai multe ori îți lipsește îndrumarea unor oameni care au trecut printr-o experiență asemănătoare. Ți-ai dori să știi acei pași care te pot aduce mai aproape de primul tău loc de muncă și un mentor ți-ar prinde tare bne. De regulă oamenii vorbesc din rolul în care au ajuns și uită sau ignoră acele momente prin care au trecut până la a culege laurii.

Jim Bagnola, speaker internațional și executive coach, este unul dintre oamenii care nu a uitat de unde a plecat și vine să îți povestească despre primul lui job și despre cât de important este să înveți continuu pentru a face ce-ți place. Facultatea și implicarea într-o asociație studențească te ajută să-ți dezvolți abilitățile de planificare și organizare, să îmbraci și haine de antreprenor și haine de leader și scurtează cumva drumul acesta spre primul job. Iar când te pregătești să mergi la primul interviu, e important să-ți pui câteva întrebări care să te ajute să fii diferit, să ai magie. Iată ce poți învăța din experiența lui Jim Bagnola.

Jim Bagnola

Jim Bagnola ține prezentări în întreaga lume despre leadership, coaching și managementul schimbării.

Să începem cu o călătorie spre primul tău job. Care a fost acesta și ce îți mai aduci aminte despre el?

Imediat după ce am absolvit Universitatea din Akron mi s-a oferit un post de Asistent Director în cadrul departamentului financiar al universității. Am fost responsabil de burse, de împrumuturi și de angajarea studenților. O mulțime de responsabilități pentru un student de 22 de ani și cel mai tânăr din departamentul administrativ al facultății. Îmi amintesc cât de bucuros am fost când m-am angajat pentru prima dată și am avut un mentor minunat. M-a mentorat până la cei 90 de ani ai lui și a fost un model de leadership pentru mine.

Care au fost momentele-cheie din cariera ta? Ce ai învățat din fiecare?

La 22 de ani mi s-a cerut să țin un discurs în fața părinților studenților de la Universitate. Am câștigat atunci încrederea de a vorbi în public. Un alt moment cheie a fost în 1975 când am mers la studiii în Italia. Ulterior, odată cu vizita în Germania am devenit cetățean mondial. Curând voi vizita Etiopia, cea de-a 100 țară din călătoriile mele. Îmi aduc aminte și de anul 1989, când avut primul speech în fața unei audiențe exclusiviste la Heidelberg, Germania. Am făcut doar un training înainte de asta. Acum aș putea energiza un grup mare de oameni într-un timp scurt.

De-a lungul timpului am descoperit și alte dimensiuni ale profesiei mele. De atunci, ce-i drept, am dat mii de dimensiuni. Mi-am dat seama că eu, o persoană din Canton, Ohio, fiu al unor muncitori imigranți (tata nu cunoștea engleza), am fost crescut fiind încurajat să accept toate rasele, religiile și diferențele. Să închei parteneriate. Să fiu deschis pentru toți. În viață trebuie să ai aliați și parteneri.

Ce obstacole ai întâlnit în carieră și cum le-ai depășit?

Am avut nevoie de cunoștințe suplimentare. Am o diplomă de master în Psihologie și alta în dezvoltarea umană. Însă mi-am dat seama că nu era suficient. Vorba mea este: cu cât știi mai mult cu atât nu știi. Învățarea nu se termină. Un obstacol a fost că nu aveam o certificare pentru cunoștințele mele în consilierea oamenilor, deși aveam experiență în domeniu. Astfel m-am ambiționat și am obținut un certificat în coaching de la Universitatea Santa Monica și m-am simțit mult mult mai bine pregătit. Un obstacol a fost și lipsa unei cărți publicate. Prin urmare, am scris o teză și am transformat-o în carte care mi-a adus și tilul de Doctor Honoris Causa pentru cercetarea pe care am făcut-o.

Cum poate ajuta ascultarea activă un candidat astfel încât să obțină jobul pe care și-l dorește?

Ascultarea activă este un skill rar.  Este important să asculți și să repeți ceea ce ai auzit cu propriile tale cuvinte astfel încât speakerul să știe că îl înțelegi și că poate să clarifice orice eventuală neînțelegere. Astfel și răspunsurile tale vor fi mai clare și abilitățile tale se vor transforma. Ca să reușești asta trebuie doar să te detașezi puțin și să lași mintea să se liniștească. În medie poate să gândească 1200 de cuvinte pe minut, dar vorbești mai puțin de atât. Poți fi un intervievat apreciat dacă asculți mai mult decât vorbești.

Dedici mult din timpul tău Asociației Internaționale pentru Studenți, AIESEC. Cum ajută această organizație membri săi să facă primul pas în carieră?

Am vorbit cu membrii AIESEC din 15 țări diferite. Organizația este ca o fraternitate care se concentrează pe abilitățile de leadership/management spre deosebire de alte asociații studențești. AIESEC oferă, de asemenea, un program de schimb de experiență cu studenții care lucrează în alte țări. Conferințele de leadership, instruirea și schimbul de experiențe ajută tinerii să dobândească abilitățile necesare pentru a strânge fonduri, pentru a vinde organizația și programele sale sponsorilor. De asemenea, cunoștințele dobândite în AIESEC îi ajută să lucreze într-o țară străină, să conducă echipe din diverse roluri sau să fie parte din echipe diferite. Au ocazia de a degusta spiritul antreprenorial, învață de la experții oaspeți care oferă cursuri de formare. Chiar studenții ajung să țină traininguri asumându-și responsabilitatea deplină pentru organizarea acestora și consolidându-și astfel capacitatea de a conduce.
Există un citat biblic pe care îl iubesc: Poți spune care este calitatea pomului prin calitatea fructului pe care îl produce. Am lucrat îndeaproape cu mulți absolvenți ai programului AIESEC și nu pot decât să-mi amintesc de Andres Cruz din Bogota (Columbia) și de trei români: Ovidiu Bujorean, Petru Pacuraru și Adrian Ionescu. Sunt modele de performanță și au acum cariere de succes.

Ce le recomanzi tinerilor care încearcă să obțină primul job? Cum pot fi oameni profesioniști?

Să se concentreze pe răspunsul la următoarele întrebări înainte de a căuta în mod activ acea primă activitate: Care este magia ta, punctele tale forte, darurile, skill-urile tale bune? Ce ai vrea sa faci? La ce ești bun? De ce are nevoie societatea și tu poți să-i oferi? Ce valoare vei da unei companii? Care este misiunea ta personală? Te ajută să-ți repeți zilnic în minte următoarea frază: Aș vrea să descopăr și să folosesc magia mea, făcând o diferență pozitivă în viața mea și a altora, și să fiu mulțumit din punct de vedere financiar.

Ce sfat ai da unui tânăr care lucrează într-un loc de muncă incert și stresant?

Să învețe să dea o nouă dimensiune acestei experiențe și să o transforme în experiența lui de zi cu zi sau să devină absolvent al acelui job. Să plece la un alt job. Cercetările arată că nemulțumirea și lipsa fericirii la job provoacă în timp atacuri de cord. Dacă nu găsești jobul pe care să îl iubești sau dacă pur și simplu nu îți găsești jobul, trebuie să creezi ceva nou. De unde știi că ești în acest moment? Când ajungi să-i spui cuiva: Inima mea nu mai aparține acestui job, e timpul pentru o schimbare.

Jim Bagnola este speaker internațional si executive coach. Este expert în domeniul leadership-ului și în „Body Mind Management”, cu accent pe influența modelelor de gândire asupra sănătății, fericirii, succesului și capacității de a conduce. Pe 27 noiembrie Jim Bagnola vine în București pentru a susține masterclass-ul: „Transforming Talents into Performance”. Va vorbi despre cum să utilizezi un limbaj inspirațional și puternic, despre coaching, dar și despre tehnici de comunicare deschisă și despre ascultarea activă.

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și alte articole pe aceeași temă:

Cum să fii mai aproape de primul job prin social media

Top cinci mituri despre primul job

A fost util articolul? 6
primul job
  • Serbanescu Florin zice

    Sincer , mă depășește , sunt atât departe de această realitate , dacă este „”i realitate…
    Oricum , mulțumesc , florin

Lasă un răspuns