Perioada prin care trecem este una incertă. Nu știm cu exactitate ce va urma pe piața muncii, iar jobul nostru devine din ce în ce mai prețios, acest aspect reflectându-se atât în viața noastră personală, cât și în plan profesional.
Contextul curent ne-a determinat să ne punem și întrebări în ceea ce privește jobul nostru: „Oare este unul stabil?”, „Oare salariul nostru va fi afectat în următoarea perioadă”, „Dacă nu vom mai avea parte de anumite beneficii extrasalariale?” sau „Dacă trainingurile care ne ajutau atât de mult la evoluția noastră profesională nu ne vor mai fi puse la dispoziție de către angajator?”.
În urma acestor întrebări apare teama. Teama de a pierde locul de muncă, aceasta însă nu este una fondată, dacă nu a venit de la superiorul nostru direct. Mai exact, fără să fim față-n față cu problema începem să ne gândim la anumite soluții.
În aceste condiții e normal să ne punem tot felul de întrebări, însă stresul la care suntem supuși ne poate afecta atât relațiile personale, cât și cele de la job. De aceea, e foarte important să ne menținem calmul chiar și în situația în care ai auzit că în compania în care lucrezi se fac disponibilizari.
Sunt însă multe lucruri pe care le putem face atât pentru clarificarea întrebărilor pe care le avem cât și pentru liniștea noastră.
În primul rând, zvonurile nu au mereu fundamente reale. De aceea, este recomandat să ai un filtru propriu atunci când analizezi informațiile primite de la colegi și nu de la superiorul tău direct. Știm cu toții că un zvon se propagă foarte rapid, însă de multe ori nici nu știm exact de la cine a pornit. Mult mai pertinent este ca, în măsura în care un astfel de zvon ne afectează, să întrebăm o persoană avizată din companie.
Companiile mari se bazează pe un sistem de funcționare bine pus la punct. Este vorba atât despre anumite politici și strategii, cât și despre decizii care se iau prin prisma unor analize complexe. Nici o companie nu își dorește că angajații săi să între în panică știind că este posibil să își piardă jobul.
Tocmai de aceea, în măsura în care este necesară concedierea personalului, compania își face un plan, iar angajații sunt anunțați oficial. Atât timp cât nu ai fost anunțat nu este cazul să iei în considerare un zvon, mai ales dacă nu ai verificat informația ce a ajuns la tine.
În situația în care compania face disponibilizări nu trebuie să intri în panică. Trebuie doar să acorzi în continuare aceeași atenție jobului pe care îl ai. Să fii conștient de valoarea și rezultatele pe care le aduci în compania respectivă. Pe de altă parte, nu trebuie să cazi nici în cealaltă extremă, spre exemplu, să stai peste program, să fii tot timpul stresat sau să determini și alți colegi să intre în panică.
Nu trebuie să iei în considerare, dar nici să comentezi ceea ce auzi, dacă este dintr-o sursă neavizată. În fiecare companie există tipologia de „coleg” dornic de a stârni valuri și de a crea panică. Efectul acestora ar fi aproape de zero în măsura în care ceilalți ar analiza întotdeauna lucrurile printr-un filtru propriu.
E foarte ușor să ne cufundăm într-o stare de anxietate și de nesiguranță, însă acest lucru nu ne va ajuta să mergem înainte, nici în plan profesional, nici în cel personal. Atitudinea pe care o ai atunci când ești pus în fața acestor situații contează foarte mult. Și chiar dacă se fac disponibilizari și poziția ta poate fi afectată, atitudinea te va ajuta să ieși cu ușurință din această situație.
Dacă poziția ta a fost afectată deja și ai rămas fără job, sună la 021.9124, linia noastră telefonică de asistență profesională, și vorbește cu un operator eJobs care te va îndruma 100% gratuit în căutarea ta. În plus, dacă nu știi foarte clar ce loc de muncă ți s-ar potrivi în această perioadă, consilierii noștri te vor ghida către pozițiile potrivite pe care le-ai putea ocupa.
Cum poți obține un salariu mai mare chiar și în criză
Relocarea, soluția prin care poți ieși din șomaj
Protecția Muncii: de ce ar trebui să joace un rol important la job