• 7 Jul. 2020
  • 2 min

Protectia Muncii: de ce ar trebui să joace un rol important la job

protectia muncii si importanta ei la job

Imagineazǎ-ţi cǎ te duci la cinematograf, ȋţi cumperi popcornul şi sucul preferat, te ȋndrepţi cu nerǎbdare cǎtre sala de proiecție, iar când te aşezi pe scaunul aferent biletului achiziţionat, acesta se desprinde din balamale şi tu cazi. Grǎbit, observi cǎ nu doar ai cǎzut ci ai şi vǎrsat sucul pe tine lovind ȋn acelaşi timp, din greşealǎ, ȋn timpul cǎderii, şi persoana din faţa ta.

E puţin probabil sǎ se ȋntâmple asta, nu-i aşa? Poate cǎ da, poate cǎ nu, important este sǎ ştii ȋnsǎ cǎ separat de acest exemplu imaginar, care ţine mai mult de activitǎţile din timpul liber, existǎ, din pǎcate, mult prea multe exemple reale din piaţa muncii, acolo unde, ȋn cadrul unui loc de muncǎ se pot ȋntâmpla accidente şi peripeţii. Vrei sǎ afli despre ce este vorba? Atunci cu drag te invit sǎ descoperi mai multe despre protectia muncii!

 

Aspecte neprioritizate de companii când vine vorba de protectia muncii

Conştient sau inconştient, printre cele mai neglijate puncte de companiile din România (indiferent de mǎrimea organizaţionalǎ, domeniu de activitate etc.) se regǎseşte şi Protectia Muncii. Prin intermediul ei ar trebui asigurate, angajatului, condiţiile şi instruirea necesare pentru buna desfǎşurare a sarcinilor zilnice.

De ce nu este totuși tratat serios aspectul legat de Protecţia Muncii? Printre principalele motive pe care le poți auzi invocate sunt acestea: „Este pierdere de timp” / „Trebuie sǎ se descurce singur” / „Îl ajutǎ colegii” / „Birocraţia şi costurile sunt prea mari” / „Nu mai cumpǎr echipamente de protecţie pentru cǎ sunt scumpe şi oricum nimeni nu le foloseşte”/ „I-am vorbit o orǎ, aşa rapid, cǎ trebuie sǎ se fereascǎ de cabluri şi praguri şi mai ȋntreabǎ şi el dacǎ nu se descurcǎ”.

 

Cum ar trebui schimbatǎ mentalitatea generală legată de protectia muncii

Gândeşte-te cǎ și ȋn casǎ te loveşti uneori de colţul patului, de pragul uşii etc. Dacǎ se ȋntâmplǎ asta în propria locuință, poţi reflecta puţin la scenarii se pot desfășura ȋntr-un depozit de 3000-5000 de metri pǎtraţi, spre exemplu? România nu este deloc strǎinǎ de accidentele la locul de muncǎ. Îţi mai aduci aminte, acum câteva sǎptǎmâni, când a luat foc un autobuz din capitalǎ? Care crezi ca a fost cauza? Lipsa unei revizii concrete a respectivului autobuz şi implicit reducerea costurilor!

Mentalitatea angajatorilor ar trebui sǎ fie ȋndreptatǎ cǎtre buna organizare a locului de muncǎ, trasarea şi delimitarea clarǎ a zonelor de lucru, de depozitare, de prelucrare a produselor, de analiză a spaţiilor, de asigurare şi revizuire periodicǎ a instrumentelor/tehnologiilor de lucru ş.a.m.d. De multe ori impulsul unui angajator este de a profita cât mai mult de spaţiul de lucru pe care ȋl are la dispoziţie, uitând astfel sǎ asigure instruirea, o sesiune de integrare a angajaţilor ȋn companie și sǎ nu ȋnghesuie prea mulţi oameni ȋntr-un birou.

Producţia şi profitul unei companii sunt într-adevăr vitale. Însǎ tocmai aceste douǎ componente pot fi grav afectate dacǎ nu există siguranţa la locul de muncǎ.

 

Cum ar trebui să procedeze angajatorii

Chiar dacǎ pare grea şi lipsită de perspectivǎ instruirea angajaţilor şi organizarea spaţiilor de lucru, lipsa de implicare poate conduce la punerea vieţii ȋn pericol (atât a superiorilor tăi, cât și a ta). În plus, angajatorii pot lua şi amenzi şi pot pierde din credibilitate ȋn faţa partenerilor și clienţilor, nu doar în ochii angajaţilor companiei.

Dacă ei nu ştiu concret ce implicǎ protectia muncii, atunci un alt responsabil din cadrul companiei sau departamentul aferent ar trebui să structureze cât mai clar care sunt principalele nevoi de pregǎtire şi instruire ale angajaţilor. Utilă în astfel de situații este şi o schiţǎ de lucru prin intermediul cǎreia se poate semnaliza clar fiecare department/zonă/spaţiu din clǎdirea/depozitele coordonate. Există totodată și multe firme ce oferǎ soluții punctuale pentru acest subiect. Iar de acum înainte, informat fiind asupra acestui subiect, poți cere chiar tu detalii despre el la interviu sau la onboarding.

 

Ți-a plăcut acest articol? Citește și:

7 sfaturi cu ajutorul cărora vei obține un job în vanzari

Cum te ajută inteligenta emotionala să ai mai mult succes la job

A fost util articolul? 14

Leave a Reply