• 18 Jan. 2023
  • 5 min

Cum se monetizează pasiunea pentru gastronomie

HoReCa

Partea frumoasă din ultimii aproape 3 ani este că ne-am exersat pasiuni pe care poate nu credeam că le avem. Cine nu a intrat în bucătărie să încerce să creeze sau să recreeze gustul unei delicatese de la restaurant? Iar unii au făcut o adevărată pasiune din gastronomie, pe care poate au ținut-o secretă pentru că nu era un context potrivit ca să fie monetizată.

HoReCa a fost unul dintre domeniile care a trecut prin cele mai mari provocări în ultimii ani, resimțind toate restricțiile din perioada pandemiei. Pe fondul inceritudinilor, o parte dintre angajați și candidați s-au reprofilat. Însă în 2022, HoReCa a reintrat într-un ritm normal, unele grupuri de restaurante înregistrând cifre de afaceri și venituri peste 2019. Este și cazul Flavours Group, iar Florin Scripcă, Executive Chef, te ghidează pentru a face primii pași în HoReCa. Vei afla ce apreciază la oamenii pe care îi angajează, de ce e important să intri în acest domeniu și ce perspective îți oferă. Urmărește interviul acordat colegei noaste, Raluca Dumitra, Marketing Manager eJobs.

 

 

Cum au fost ultimii ani pentru voi, în HoReCA? 

Plini de provocări. Suntem pe o nișă care a fost afectată și a fost nevoie să accesăm resurse interne și externe pentru a ne menține visul și viziunea. Echipa se micșora pe măsura ce pandemia creștea. Incertitudinea viitorului a fost provocarea cea mai mare, să te adaptezi la tot soiul de lucruri care nu sunt constante.  Dar înconjurat de oameni care au același sentiment cu tine, lucrurile bune se întâmplă. În pandemie, a scăzut numărul de angajați, dar ne-am întors iarăși la 350 și urmează să ne mărim echipa cu încă 100 de oameni. Am închis anul 2022 cu 25 de locații și la începutul lui 2023 vom mai deschide încă 2.  Dacă îți dorești cu adevărat, lucrurile se întâmplă și ca să se întâmple trebuie să pui mâna la treabă. Și echipa trebuie să-și dorească același lucru și să creadă în viziune.

În ultimii ani, oamenii s-au reprofilat spre domenii pe care le-au considerat mai sigure,  iar angajatorii au apelat la importul de forță de muncă din afară. La voi cum a fost perioada aceasta din punctul de vedere al oamenilor și al recrutărilor?

Perioada a fost dificilă și instinctul de supraviețuire s-a activat și la noi. Am apelat și la forța de muncă din afară. Avem o ucraineană în bucătărie, în zona de patiserie, de asemenea avem în echipă un nepalez. Am rezonat cu acești oameni, am simțit că vor să facă treabă și dacă își doresc să facă treabă și le pui la dispoziție ustensilele necesare, au tendința să se autodepășească. Să dovedească că au abilități și sunt creativi. Și eu sprijin această abordare. Încerc să-mi dau seama de potențialul fiecărui om și să-l pun în valoare.

 

În bucătărie e competiție, te lupți cu tine să fii din ce în ce mai bun și, în același timp, cu toată lumea care vrea să evolueze, să avanseze. Și competiția trebuie să fie constructivă ca să poți să ai rezultate, pentru ca oamenii să fie zâmbitori, să poată să transmită sentimentele mai departe. Noi atunci când gătim credem că mâncarea transmite sentimente.

 

Pentru ce poziții angajați oameni în echipa voastră?

Căutăm oameni pentru toate palierele, de la spălător de vase, ajutor de bucătar la coordonatori de echipe.

 

E important să-ți dai seama ce îți place să faci cu plăcere, pentru că dacă găsești o oportunitate de a monetiza plăcerea, atunci poți avea o carieră de succes. Dacă faci bucătărie sau oricare alt job pentru bani, nu faci decât să pui deoparte visul sau dorința. Dacă visezi să ai bani e greșit din punctul meu de vedere, e mult mai important să-ți dai seama ce plăcere ai și cum o poți monetiza.

 


În ultimii ani, meseria de chef a căpătat o alură foarte cool, prin toată popularitatea de care a beneficiat prin emisiuni televizate. Mai sunt atractive alte meseriii din bucătărie, în afară de chef? 

Pentru toate joburile sunt oameni care vor să facă, se pricep și este o oportunitate să intre într-un mediu în care pot să învețe și alte lucruri. Toți am făcut acest lucru la început, practic este o creștere organică. Depinde de tine ce îți dorești să faci. În egală măsură contează să te întrebi: faci asta pentru că îți place meseria sau pentru că îți dorești bani pentru o perioadă scurtă de timp ca să faci ceva anume cu ei? Sunt mulți angajați în joburi temporare care vor să câștige bani și apoi să poată să investească timp în ceea ce-și doresc să facă. 

Eu îi caut pe acei oameni care vor să muncească pentru că se simt bine într-un mediu, pentru că au posibilitatea de a crește. 

 

Când faci ceea ce îți place cu adevărat, crești și ai efectul pe care ți-l dorești.

 

Ai muncit mult la brandul Chef Foa. Cât de ușor este să reușești în această meserie și în HoReCa? Și cum măsori tu succesul?

Întotdeauna mi-am dorit să fiu un bucătar renumit pentru că voiam atenția și confirmarea oamenilor din jurul meu. Și dacă îți dorești ceva, până la urmă ți se întâmplă. E important să-ți dorești pentru motivul sănătos. Inițial am intrat în bucătărie pentru că sunt mai pofticios și îmi doream să gust din mai multe feluri. Neavând posibilități de a merge la restaurante și de a gusta preparatele pe care mi le doream, am intrat în bucătărie. Și programul era interesant.  

Este ușor dacă faci ceva care simți că e recompensa, dacă te hrănește. Apoi cineva în jurul tău te va ajuta să monetizezi plăcerea, să o pună în valoare. E vorba și despre oamenii pe care îi întâlnești, despre șansele care apar pe drum. E un context de lucruri. Contextul fiecărei persoane e diferit. 

Ca bucătar trebuie să ai tot felul de abilități, de psiholog, de pompier, să stingi un conflict. Să te adaptezi la comunicarea cu fiecare om, în așa fel încât să transmiți mesajul. Tu te întreci cu tine. Dacă ești mai bine decât ai fost ieri e deja un câștig. 

 

Ce calități apreciezi la oamenii din echipa ta?

Încrederea e un fel de fundație pentru o relație. Nu cred că e nevoie de mai mult decât încredere. Eu încerc să deleg încrederea, cu riscul de a fi înșelată. Nu ai cum să controlezi lucrurile sau oamenii, poți doar să ai încredere că ei o să facă lucrurile așa cum ai reușit să transmiți viziunea. Asta se întâmplă după ce le arăți ce-ți dorești tu de la lucruri. Eu, de exemplu, am avut ocazia de a merge la traininguri și atunci am venit cu know-how pe care l-am dat mai departe.  

 

Dacă ar fi să ne întoarcem la tineri care își doresc să fie chefi, care sunt totuși calitățile, pe care le consideri esențiale, pentru a reuși în această meserie și în HoReCa? 

Perseverență, constanță în ceea ce fac. Contează să fie puternici, și blânzi și duri în același timp. Sunt calitățile pe care oamenii poate le au, dar e important să le concentreze  în meseria pe care o fac. În egală măsură contează pasiunea, voința, spiritul de sacrificiu. E nevoie de multă dedicare, pentru ca lucrurile să-ți iasă așa cum vrei. Totul e artă, ca în orice meserie. Când ai de a face cu arta și cu partea creativă, lucrurile nu se întâmplă la comandă într-un deadline. Din greșeli se nasc alte idei care sunt aplicabile în alte contexte. În felul acesta menținem o atmosferă jucăușă care e molipsitoare. Te face să te simți bine în timpi ce muncești fără să te simți „ca la muncă”. 

 

Cum arată anul 2023 pentru Grupul Flavours din punctul de vedere al extinderii și al angajărilor?

Vrem să deschidem două locații noi în Timișoara și să ne mărim echipa cu cel puțin 100 de oameni, care își doresc să lucreze în domeniul gastronomiei, care au potențial și noi ne dorim să-l punem în valoare. Oameni care ar trebui să se adapteze la cerințe. Lucrurile sunt simple: pe cât de mult îți dorești să faci treaba, pe atât de mult îți iese. Perspectiva e importantă la fel ca atunci când te uiți la mâncare. Poți să vezi tot felul de plating-uri. E important cum te uiți la lucruri și ce transmiți. 

 

Ți-a plăcut articolul „Cum se monetizează pasiunea pentru gastronomie în HoReCa”? Citește și:

 

Cum devii brutar și cum arată viața într-o brutărie

 

Cum devii pilot de linie și cum te adaptezi stilului de viață

 

 

 

 

A fost util articolul? 1
Chef Foagastronomie

Leave a Reply