Angajații Flanco, unul dintre cei mai importanți retaileri electro-IT din România, au primit o creștere salarială medie de 5% în 2016.
Flanco Retail, unul dintre cei mai mari retaileri electro-IT de pe piața locală, cu afaceri anuale de 77,6 milioane de lei, a crescut salariile, în medie, cu 5% de la începutul anului. „Anul trecut am crescut salariile, în medie, cu 4%. Anul acesta am crescut salariile cu 5%. Creșterea mai mare din 2016 a fost influențată și de majorarea salariului minim. Nu aveam salarii nete la 785 de lei, dar la 850-900 de lei aveam”, spune Nicoleta Capătă, director de resurse umane la Flanco Retail. Salariul mediu la nivel național a crescut la 1.250 de lei brut (925 de lei net) de la începutul lunii mai. Până la 1 mai, românii plătiți cu salariul minim pe economie primeau 1.050 de lei brut, respectiv 785 de lei net. „Noi am operat modificările salariale începând cu 1 aprilie, nu cu 1 mai, pentru că, în retail, evaluările pentru anul anterior s-au încheiat în martie. Avem cinci benzi de performanță pe care plasăm angajații. Cei care se plasează banda a treia, banda a patra și banda a cincea beneficiază de o mărire salarială. Însă anul acesta am decis să operăm modificări salariale și în cazul angajaților care nu s-au plasat măcar pe banda a treia de performanță, pentru că a trebuit să menținem echitatea internă în magazine”, afirmă Nicoleta Capătă.
Sub 100 dintre cei aproximativ 1.450 de salariați din Flanco Retail au beneficiat de creșterea veniturilor ca urmare a majorării salariului minim brut la nivel național. Angajații companiei care primeau 850-900 de lei net înainte de creșterea salariului minim brut pe țară la 1.250 de lei câștigă acum 950 de lei net, deoarece managementul retailerului electro-IT a decis să rotunjească „în sus” salariile.
Pachetul salarial al tuturor angajaților companiei conține o parte fixă și o parte variabilă. „Oamenii din magazine au o schemă de bonusare cu target lunar. Angajații își pot influența 100% schema de bonusare. Dacă vinzi foarte bine, poți chiar să-ți dublezi veniturile lunare prin schema de bonusare. Schema de bonusare diferă însă la nivel de management, deoarece acolo ai niște obiective pe termen lung. În cazul acesta, schema de bonusare este una anuală, iar managerii care își îndeplinesc obiectivele stabilite primesc ca bonus procente din salariul anual sau un număr de salarii anuale”, menționează Nicoleta Capătă.
Flanco Retail măsoară, de două ori an, satisfacția angajaților la job, prin intermediul unor chestionare specializate. „Ca urmare a ultimului chestionar pe care l-am făcut, am schimbat schema de bonusare a angajaților. De asemenea, am avut o campanie de evaluare și de modificare salarială raportată la performanța fiecărui angajat. Modificarea majoră pe care am adus-o a fost că, acum, bonusul fiecărui angajat din magazinele noastre este condiționat de performanța sa. Înainte de această modificare, bonusul unui angajat era condiționat nu doar de performanța individuală, ci și de performanța echipei. Prin această modificare am încercat să eliminăm situațiile în care starurile din magazine, adică vânzătorii cei mai buni, deveneau frustrate din cauză că, deși își îndeplineau obiectivele individuale, exista posibilitatea ca echipele din care făceau parte să nu-și atingă țintele de vânzări și, astfel, nimeni să nu primească bonus. Însă este clar că nu există o formulă ideală în schema de bonusare, pe care alegem să o schimbăm de fiecare dată când există motive întemeiate”, explică Nicoleta Capătă.
Candidatul ideal pentru retailerul electro-IT zâmbește natural și este atent la nevoile clienților. „Când recrutăm nu ne uităm la vârsta candidatului, ci la un anumit profil, care este destul de ușor de identificat, din punctul meu de vedere. Avem nevoie de oameni care zâmbesc natural. Totodată, vrem oameni care să fie atenți la nevoile celorlalți. Un om care este atent la nevoile celorlalți va fi înclinat să asculte nevoile clientului și se va preocupa să-i găsească clientului soluția potrivită. Mai mult, ne interesează candidații pasionați de tehnologie”, arată directorul de resurse umane al Flanco Retail. Media de vârstă a angajaților care lucrează în magazinele companiei este de 28-29 de ani. „Pentru anumite raioane, țintim inclusiv segmentul de candidați de peste 45 de ani. De exemplu, cum ar fi în zona electrocasnicelor mari și mici. Un client interesat să-și cumpere un cuptor are mai mare încredere într-o doamnă de peste 45 de ani, care folosește constant un cuptor, decât într-un angajat de 20-25 de ani care, poate, nu a gătit niciodată în viața lui”, declară Nicoleta Capătă.
De la 3.000 de lei net în jos, se întâmplă exact ceea ce se întâmpla în 2007 și 2008. Adică, un plus de 100 – 150 de lei la salariu poate determina un angajat, care câștigă sub 3.000 de lei, să plece de la tine la o altă companie.
Retailerul electro-IT întâmpină mai multe provocări în procesele de recrutare. „O provocare pe care o avem în procesul de recrutare este cum să ne diferențiem, ca angajator, într-o masă de anunțuri de joburi. O altă provocare este cea legată de a găsi angajații de care avem nevoie, în condițiile în care piața candidaților este din ce în ce mai restrânsă, în special în orașele mari, precum București, Timișoara sau Cluj, iar opțiunile de locuri de muncă sunt foarte multe. Pot spune că pe piața muncii se întâmplă, acum, ceea ce se întâmpla în 2007 și 2008. Simt piața fix ca atunci”, precizează Nicoleta Capătă.
Bătălia pentru candidați care se duce, în prezent, între angajatori, se reflectă și în ofertele salariale lansate pe piață de anumite companii. „De la 3.000 de lei net în jos, se întâmplă exact ceea ce se întâmpla în 2007 și 2008. Adică, un plus de 100 – 150 de lei la salariu poate determina un angajat, care câștigă sub 3.000 de lei, să plece de la tine la o altă companie. De regulă, noi aflăm când oamenii noștri din magazine primesc o contraofertă din partea altor firme. Ne uităm foarte atent la fiecare om care pleacă și încercăm să aflăm motivele plecării. Și, în măsura în care putem, ne încercăm să reținem oamenii”, adaugă Nicoleta Capată.
Compania folosește diverse instrumente de recrutare, de la anunțurile de joburi publicate pe eJobs și Facebook la târgurile de joburi sau anunțurile la radio ori în presa scrisă. „Ne uităm foarte mult la specificul orașului în care urmează să recrutăm, pentru că într-un fel recrutezi în București și într-un alt fel recrutezi în Zalău, din punct de vedere al instrumentelor de recrutare folosite. De exemplu, în anumite orașe mai mici au mers mai bine anunțurile pe Facebook, iar în altele au funcționat, mai degrabă, anunțurile la radio sau în presă”, subliniază directorul de resurse umane al Flanco Retail.
Retailerul electro-IT are, în permanență, 40-50 de poziții deschise în magazinele din toată țara.
Un proces de recrutare derulat de companie poate dura între 1-2 săptămâni, pentru pozițiile de entry-level și poate ajunge și la șase luni, pentru joburile specializate. De asemenea, candidații care intră în procesele de recrutare trec prin 2-4 interviuri de angajare și, eventual, prin câteva teste aplicate, până să obțină locurile de muncă dorite.
Retailerul electro-IT are, în prezent, circa 1.450 de angajați, față de 1.300-1.350, cât avea la sfârșitul lui 2015. „La finalul anului trecut aveam 100 de magazine, iar în 2016 am mai crescut cu încă 15 magazine. Planul este să deschidem 30 de magazine, în total, în 2016. În medie, angajăm cam zece persoane în fiecare magazin, ceea ce înseamnă că vom mai recruta undeva pe la 150 de oameni noi până la finalul acestui an. Anul trecut am creat vreo 200 de locuri de muncă noi, la care s-au adăugat, bineînțeles, și înlocuirile celor care au plecat din companie”, spune Nicoleta Capătă.
Aproximativ 150 dintre angajații companiei lucrează în sediul central, din Voluntari, județul Ilfov, și sunt împărțiți în două mari zone: comercială (achiziții, marketing și retail) și noncomercială (departamente suport pentru magazine, precum resurse umane, legal, IT și financiar). Vârsta medie a salariaților din sediul central este de 31-32 de ani.
Restul angajaților Flanco lucrează în cele 115 magazine ale retailerului electro-IT. „Structura de personal din magazin este relativ simplă și nu are prea multe praguri ierarhice, pentru a ne permite nouă să avem lejeritate când implementăm anumite măsuri și când captăm feed-backul de jos în sus. Un angajat trebuie să acopere cam 100-150 de metri pătrați, însă depinde și de traficul din mazin. În magazinul din Cora Lujerului (București – n.red.), un angajat acoperă 75 de metri pătrați, pentru că traficul este mult mai mare”, mai spune Nicoleta Capătă.
Cea mai ridicată pondere în totalul angajaților companiei o au consultanții de vânzări.
Flanco Retail nu are planuri de angajări pe termen mediu și lung, deoarece evoluția personalului depinde de magazinele pe care compania le va deschide în anii următori.
Flanco Retail se implică activ și în dezvoltarea profesională a angajaților. Fiecare nou salariat trece printr-o perioadă de inducție care durează, de regulă, trei luni. De asemenea, peste 750 dintre angajații companiei au participat la cel puțin o zi de training în 2015. Din 2010 și până în prezent, retailerul electro-IT și-a majorat, constant, bugetul anual de training.