• 4 Nov. 2016
  • 10 min

Oana Titică și-a transformat fricile într-o afacere Happy

Oana Titică și-a transformat fricile într-o afacere Happy

De la o relație conflictuală cu mâncarea, a ajuns la pasiunea pentru gătit și farfurii cu mesaje haioase. Oana Titică spune povestea Chicineta, o afacere Happy.

Micuță de statură, filiformă, cu ochii mari și o figură de copilă, Oana Titică (29 de ani) seamănă mai mult cu o stagiară decât cu o antreprenoare; până începe să vorbească. Pentru că, până la urmă, cuvintele sunt asul din mâneca ei. A terminat Comunicare și Relații Publice, la Facultatea de Litere, și s-a îndreptat spre jurnalism. A lucrat pentru J’Adore, unde povestește că scria „pe probleme de modă și beauty și probleme din astea, de fete”. A continuat pe traseul tendințelor și hainelor, făcând marketing și business development pentru magazinul online FashionUp.ro. Apoi a schimbat macazul și a ajuns să scrie pentru revista BBC Good Food România și să își înființeze, în 2011, propriul blog culinar – Chicineta („Atunci învățam să gătesc. Sunt rețete pe care probabil nu le-aș mai încerca, dar le las acolo pentru că arată cum am evoluat”, povestește Oana despre începuturile blogului). Unii, ca mine de exemplu, ar spune că s-a întors la 180 de grade. Până la urmă, de la cultura fotomodelelor până la dragostea pentru mâncare e o cale lungă. Dar ajungem și la această poveste.

Între timp, Good Food România s-a închis, din motive financiare. Din fericire pentru Oana, sfârșitul revistei a coincis cu startul propriului ei business. Cu ajutorul blogului Chicineta, în octombrie 2015, ea își lansa prima colecție de farfurii cu mesaje haioase, realiste și foarte… Sex and the City.

Mesajele de pe farfuriile Chicineta sunt inspirate din experiența de viață a Oanei Titică

Mesajele de pe farfuriile Chicineta sunt inspirate din experiența de viață a Oanei Titică

De fapt, așa este și Oana Titică. Pare desprinsă dintr-un sitcom american (cu jargonul de rigoare), deși nu o poți pune într-o singură categorie. Are unele momente în care pufnește în autoironie, iar altele în care pică într-o reverie profundă. Pare partenera perfectă pentru o noapte albă prin cluburi, dar, în același timp, este foarte cumpătată cu ceea ce spune, cântărindu-și îndelung vorbele. Iar această contradicție de trăsături i-a adus inspirația unui business al cărui succes nici ea nu l-a putut prevesti.

Investiția inițială pentru afacerea cu farfuriile a fost de aproximativ 1.000 de euro, o sumă mai mică decât orice mai întâlnise Oana. „S-a amortizat foarte repede, pentru că am lansat farfuriile la sfârșitul lui octombrie și era înainte de Crăciun și aia e cea mai bună perioadă, pentru că se fac cadouri”, explică ea. Inițial, profilul clientului pentru business-ul Oanei era „gagica single”, antreprenoarea bazându-se pe propriile experiențe. „Am gândit-o să reprezinte casa și identitatea pe care cineva o are în casa lui”, povestește ea. Între timp, au început să curgă ofertele pentru diferite momente – aniversări, nunți, botezuri, chiar și corporate event. „Multă lume îmi cere să fac farfurii pentru nunți și botezuri. Nu fac asta încă, pentru că mesajele pe care le scriu mă reprezintă și vorbesc despre ceva ce eu știu. Adică, scriu din experiența personală. N-am fost niciodată măritată și nici la botezuri nu îmi place să mă duc”, mărturisește Oana.

Dar, pentru a înțelege de ce „Cakes gave me this great ass” („Prăjiturile mi-au dat fundul ăsta grozav”) este unul dintre mesajele ei preferate, este nevoie să-i asculți povestea și să afli cum a ajuns, de fapt, la pasiunea pentru mâncare și obiecte legate de mâncare (da, vorbesc despre chestiile de aici).

eJobs: Ți-a fost greu să îți începi propriul business?

 

Oana Titică: În momentul în care am dat drumul proiectului cu farfuriile, eu eram angajată la Good Food. N-am privit asta ca pe ceva din care va trebui să mă întrețin sau ceva din care va trebui să funcționeze singur, ca eu să pot să mănânc din el, pentru că eram deja angajată și era un side project, din care merge sau nu merge. Și a fost o sumă destul de mică investită – aproximativ 1.000 de euro – mică față de orice alt business pe care poți să îl începi cu banii ăștia, așa că nu îmi asumam un risc foarte mare. Financiar vorbind, nu era un capăt de țară dacă pierdeam banii. Era nasol, dar nu rămâneam cu datorii mai știu eu pe unde. În momentul în care am văzut că merge și că se vând farfuriile pe care le-am făcut inițial, am continuat să fac și mai multe modele și să produc și mai multe și să îmi dau seama că e ceva din care chiar aș putea să trăiesc, fără să mai fiu angajată în altă parte. În același timp, am aflat că urma să se închidă revista, ceea ce însemna că rămâneam fără job într-o lună. Așa că, a trebuit să mă hotărăsc dacă merg pe cont propriu în continuare și încerc să dezvolt business-ul cu farfurii sau dacă îmi caut altceva de muncă.

Nu mai făcuse nimeni farfurii cu mesaje. Mai existau căni cu mesaje, dar, în opinia mea, erau niște mesaje care mie nu mi se potriveau – „Pentru cea mai bună mamă”, „Ești soțul ideal”. Și erau de o calitate foarte dubioasă. Faptul că eu și tipa care mi-a făcut designul atunci, Ioana Stănescu, am făcut chestia asta și era vorba de niște farfurii făcute în România, la o fabrică de porțelan de renume, farfurii de calitate și cu mesaje haioase, a prins și probabil pentru că nu mai făcuse nimeni.

Când te plictisești de mesajele clasice...

Când te plictisești de mesaje banale…

eJobs: Te-ai mai întoarce la statutul de angajat?

 

Oana Titică: Sunt angajată la propria mea firmă. Adică, mi-am făcut carte de muncă, pentru că eram foarte paranoică. Sincer, dacă n-ar mai merge ceea ce fac acum, da, ar trebui să mă angajez. Eu nu sunt o pasionată de business, nu îmi plac afacerile la nivel teoretic, dar fac chestia asta pentru că îmi place foarte mult – îmi place să fac farfuriile și mă reprezintă și asta sunt eu. Iar dacă chestia asta eșuează într-un an, doi, șapte, nu știu dacă mi-aș mai deschide încă un business. Aș vrea să fac tot ceva în domeniul mâncării și… farfuriilor, dacă se poate. Deci nu e neapărat legat de business-ul în sine, cât de domeniul care mă pasionează. Având și un blog culinar, există proiecte conexe și acolo. Adică, și blogul funcționează ca o sursă de venit separată, prin reclame, colaborări, evenimente. Am făcut o colaborare cu Pepsi. Ei aveau o campanie legată de mâncare, Pepsi Fun Food, prin care încercau să facă mâncarea mai distractivă, și am făcut un joint venture cu ei: un sandwich corner sponsorizat de Pepsi. Eu am venit cu farfuriile și așa am lansat pop-up shopul.

eJobs: Cum ai ajuns de la jurnalism de modă la blogging de mâncare? Parcă nu se pupă…

 

Oama Titică: Da, sunt cumva diferite. Am avut o tulburare alimentară, până pe la vreo 24 de ani. Când eram mică, în adolescență și când am mai crescut un pic, am avut o relație foarte conflictuală cu mâncarea, în sensul că nu îmi plăcea deloc și nu mâncam. Eram foarte slabă, dar mă vedeam ca fiind foarte grasă. Am făcut… o să-ți zic foarte sincer, pentru că chiar asta s-a întâmplat, nu e nicio poveste romantică, din păcate. Am făcut terapie și, prin terapie, am ajuns să văd mâncarea altfel și am început, pur și simplu, să gătesc dintr-odată și a început să îmi placă. A fost foarte ciudat, pentru că nu mai gătisem nimic, în afară de omletă. Am făcut pizza prima oară. Și, din ceva care mă speria foarte tare, a devenit o sursă de plăcere. În momentul ăla, mi-am dat seama că vreau să lucrez în domeniul ăsta, pentru că mi-ar fi dat o semnificație activității mele. Așa că, m-am angajat la Good Food, după insistențe îndelungate (pentru că nu aveau poziții disponibile inițial).

Primul pas este să recunoști problema

Primul pas este să recunoști problema

eJobs: Înseamnă că terapia a funcționat.

 

Oana Titică: Da, a funcționat. Dar, înainte, era foarte nasol. Adică, țineam tot felul de diete și aveam vreo 40 și ceva de kilograme. Lumea nu prea vorbește despre lucruri de genul ăsta, dar sunt sigură că sunt foarte multe femei care au problema asta.

Am scris foarte mult pe blog despre problemele mele legate de mâncare și căutarea mea de echilibru și o imagine de sine ok. Mi-au scris foarte multe gagici, de-a lungul timpului, să îmi spună că se bucură foarte mult că a mai scris cineva că a trecut prin asta, că și ele suferă tot timpul când merg acasă la părinți și mai aud „Uită-te la tine cum arăți! Nu vrei să mănânci niște parizer?” și că le-a ajutat că am vorbit despre asta.

În primul rând, trebuie să fii sincer cu tine, ceea ce este foarte greu de făcut, pentru că, na, ne place să ne ascundem în spatele unor măști. Este unul dintre cele mai importante lucruri, pentru că doar atunci când ești sincer față de tine și față de ceilalți, oamenii pot să învețe cine ești tu. Și multă lume are tendința de a purta o mască, chiar și inconștient (pentru că poate nu îți dai seama tot timpul, dar încerci să te faci plăcut de ceilalți). Și nu merge niciodată, pentru că lumea n-are cum să te placă, dacă nu ești tu însuți. Atunci când ești tu însuți și ești sincer, probabil te plac mai puțini oameni, dar cei care te plac sunt și ei sinceri. Există o satisfacție foarte mare în a te purta așa cum ești tu de fapt.

eJobs: Ce ai învățat până acum, ca antreprenor?

 

Oana Titică: Cred că cel mai important lucru pe care l-am învățat este că nu trebuie să investești în nimic mai mult decât îți permiți să pierzi. După care, am aflat că există un concept teoretic, legat de chestia asta, care se numește affordable loss. Adică, dacă tu ai 10 lei și vrei să începi un business cu ei, ar cam trebui să te limitezi la cei 10 lei, nu să te împrumuți la toți prietenii și să îți mai dea ei câte 10 lei ca să ajungi la 100 de lei, pentru că, dup-aia, nu știi dacă îți permiți să îi dai înapoi, în cazul în care ideea ta genială nu funcționează. De când am lansat afacerea cu farfuriile, am încercat să fac teste mici, cu tot felul de modele. Adică, în loc să fac 1.000 de farfurii, prefer să fac 500 și să văd dacă modelele vor prinde sau nu. Iau totul foarte încet, pentru că sunt o persoană echilibrată. Și este normal. Pentru că, dacă intri în niște bani pe care nu îi ai, dup-aia nu mai dormi noaptea. Mi s-a întâmplat și mie, dar nu din cauza asta.

eJobs: Adică nu din motive financiare?

 

Oana Titică: Ba da, dar… E un domeniu foarte imprevizibil. Fiind obișnuită să am un salariu, adică să știu că pe data de 1 îmi intră X lei și mă bazez pe ei, acum nu știu exact ce se întâmplă și e totul foarte dinamic și există chestii pe care nu pot să le prevăd sau pe care nu le gândesc foarte bine. Așa că, se mai întâmplă să stau câte două nopți fără să dorm, dar se rezolvă până la urmă, dacă știi cât îți este plapuma, cum zice proverbul.

eJobs: Ce satisfacție îți aduce business-ul tău?

 

Oana Titică: Faptul că pot să îmi aduc câinele la birou! [n.r.: Lola, un Golden Retriever super jucăuș și dependent de atenție, de 4 ani] Insist mereu pe chestia asta, pentru că, înainte, o lăsam acasă și suferea foarte mult. Sau nu știu dacă ea suferea (poate se uita la seriale), dar eu sufeream.

Lola, fericită că nu mai e lăsată acasă

Lola, fericită că nu mai e lăsată acasă

Și îmi mai place că am libertatea de a lua decizii, care vine la pachet cu responsabilitatea de a lua decizii. Adică, poți să faci cam ce te taie capul, dar, dacă nu iese, îți asumi consecințele. Dar e mișto să știi că poți să îți iei o zi liberă când nu te simți bine, chiar dacă sună ca un clișeu. Cred că asta ar trebui să existe în orice job, nu doar pentru antreprenori.

Dar câinele este cel mai important!

eJobs: De unde îți iei energia în fiecare zi?

 

Oana Titică: Când mă sună clientele care au comandat farfurii și îmi spun că le-am făcut ziua de naștere mai frumoasă sau vreo petrecere a ieșit mai distractivă.

Mesaje pentru orice ocazie

Mesaje pentru orice ocazie

Mai este și ocazionala poveste tristă. Am o farfurie pe care scrie „For the strongest girl” [trad. „Pentru cea mai puternică fată”]. M-a sunat o tipă zilele trecute și mi-a zis: „Bună! Am o prietenă. Tocmai a născut un copil ieri și cineva drag a murit de curând și vreau să îi fac o prăjitură și să i-o duc pe farfuria asta.”

Dar, na, e un sentiment foarte mișto când lumea rezonează la ce faci tu. Adică, este această idee care a ieșit din capul meu și îi face pe niște oameni să se simtă mai bine. Și oricât de puțini ar fi oamenii ăia (momentan sunt puțini – am o bază de clienți limitată), asta chiar îmi oferă satisfacție.

eJobs: A fost vreun moment în care ai vrut să renunți?

 

Oana Titică: A fost un moment în care cineva dintr-o corporație a zis că îmi dă foarte mulți bani, dacă mă duc la ei. Și m-am gândit cam cât mi-ar lua mie să îmi dau salariul ăla. Adică, câți ani ar trebui să muncesc pentru salariul ăla? Și am renunțat. Dar m-am gândit la asta câteva zile. Până la urmă, n-aș mai fi avut libertatea pe care o am aici. Se pare că îmi place mai mult libertatea decât îmi plac banii. Dar au fost niște zile foarte complicate.

eJobs: Care a fost cea mai mare comandă de până acum?

 

Oana Titică: Cred că mi-a luat cineva vreo 40 de farfurii, pentru a le face cadou. A făcut un mix din mai multe, pentru fiecare membru al familiei sau câte două pentru fiecare membru al familiei. Era o familie mare, oricum. Bine, aici mă refer la o persoană fizică. Altfel, companiile comandă mai multe; au alt buget.

Când mănânci și râzi în același timp

Când mănânci și râzi în același timp

eJobs: Cum te relaxezi după o zi de muncă?

 

Oana Titică: Mă uit la seriale mai mult decât ar trebui, citesc romane cu detectivi, criminali în serie și psihopați, beau vin alb cu apă minerală și gătesc. Mă relaxează foarte mult să gătesc. Și mă duc cu câinele în parc.

Sunt convinsă că workaholicii sunt niște persoane cu probleme foarte grave. Nu am fost niciodată așa. Trebuie să știi și când să te detașezi, că altfel nu îți mai merge creierul cum trebuie. Pentru noi, fiind niște ființe foarte complexe, mintea noastră are nevoie să facă o paletă foarte mare de lucruri. Așa că, dacă muncești foarte mult, încontinuu, doar ca să îți demonstrezi ție sau altora ceva, până la urmă, it will blow up in your pretty face, pentru că sunt sigură că o iei razna.

eJobs: Ce înseamnă pentru tine fericirea?

 

Oana Titică: Când există un sens în viață. Când ce faci tu înseamnă ceva pentru propria ta persoană și te reprezintă și ajunge în niște straturi ale sufletului tău, care contează într-un fel. Și la job este la fel. Orice angajat începe prin a înghiți mult căcat, pentru că asta este. Cu toții am avut parte de asta. Nu înseamnă că, dacă cineva se poartă urât cu tine, trebuie să stai. Dar sunt tot felul de chestii mici și poate umilitoare, pe care trebuie să le faci. Și le depășești, gândindu-te că „Ok, o să duc aceste cafele, deși jobul meu nu este să duc cafele, pentru că sunt deșteaptă și am terminat o facultate, dar o să-i duc șefei mele această cafea. Pentru că, la un moment dat, am încredere în mine că sunt suficient de deșteaptă încât ce fac eu aici să devină ceva mai mult și să aibă o semnificație personală și să însemne ceva, cumva.”

eJobs: Așa a fost pentru tine când lucrai pentru alții?

 

Oana Titică: Da. A fost o perioadă în care scriam despre rochii, ceea ce este foarte superficial, pentru că… sunt doar niște rochii. Dar m-a ajutat să ajung mai departe și să fac marketing pentru un magazin online, chestie care m-a ajutat să pot să îmi gestionez singură propriul magazin online. Nu a fost un plan, dar s-a întâmplat în așa fel încât să mă ajute foarte mult în ce fac acum.

eJobs: Cum ai evoluat până acum și ce planuri de viitor ai?

 

Oana Titică: Simt că am devenit mai apropiată de cine sunt eu de fapt și că, de-a lungul anilor, mi-am găsit treptat chestia care se potrivește cel mai bine personalității și aspirațiilor mele.

Îmi doresc foarte mult să rămân pe cont propriu și, business-wise, aș vrea să export farfurii în cât mai multe locuri. Și, într-o lume foarte ideală, în câțiva ani, business-ul s-ar susține singur, fără ca eu să mă implic foarte mult, și mi-ar rămâne mai mult timp să scriu despre ce îmi place.

Voi lansa o colecție nouă, peste 2 săptămâni. Am lucrat cu Alexia Udriște care are un stil foarte girly. Iar mesajele sunt foarte not girly. Am vrut să fac un contrast între ceva ce este foarte sweet și romantic, un design dulce, și niște mesaje mai… îndrăznețe (urăsc acest cuvânt). Se va numi Word Art. Dacă îți mai amintești, era o chestie cu text colorat în Word. Colecția va conține și fețe de masă și șervete de bucătărie.

Colecția Chicineta toamnă-iarnă 2016

Colecția toamnă-iarnă 2016Colecția Chicineta toamnă-iarnă 2016

 

Farfuriile Oanei se găsesc pe blogul Chicineta, pe Facebook, pe la târguri și prin alte magazine în care ți-ai imagina că ar da bine (Cărturești, Băcănia Veche).

Acum că și-a găsit sensul, Oana Titică este #HappylaJob. Tu ești happy? Fă-ți testul aici: https://www.ejobs.ro/happy/

sursă foto: Facebook Chicineta

A fost util articolul? 0

    Leave a Reply