• 26 Nov. 2013
  • 4 min

Profilul unui Specialist DTP

Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Florin „Junior” Vedeanu este specialist DTP. Dupa saisprezece ani de experienta in comunicare vizuala in presa scrisa, Florin a fondat alaturi de colegii lui o companie […]

Florin „Junior” Vedeanu este specialist DTP. Dupa saisprezece ani de experienta in comunicare vizuala in presa scrisa, Florin a fondat alaturi de colegii lui o companie care ofera suport specializat companiilor sau antreprenorilor dar si agentiilor sau departamentelor de marketing, textus ex machina.

Multi oameni iti  invidiaza  munca, stiu ca faci comunicare vizuala in media, in domeniul editorial si marketing dar nu stiu exact cum se cheama job-ul tau. Tu iti spui “detepist”, ce inseamna asta?

Lucrez cu oameni care au lucruri de spus altor oameni. Modul in care mesajul este transmis este munca mea. Ma ocup de forme. Textul si imaginea ajung in tipar sau pe internet in felul potrivit intenÅ£iei clientului, iar eu construiesc structura potrivită pentru asta. Sunt designer de layout-uri. “Rimez” continutul cu expresia.

Ce inseamna asta mai exact?

Cea mai simpla definitie  pentru DTP este acum design grafic. Desktop Publishing este procesul de pregatire a materialului pentru expunere. Inainte de boom-ul industriilor digitale, DTP insemna pregatire pentru tipar. Definitia a devenit desueta. Era vorba in principal despre publicatii si publicitate, machete publicitare. Ziare, reviste, bannere erau gandite, create, aranjate, tiparite. Aranjarea era treaba DTPului. Design-ul. Acum DTP inseamna stilizare de text si imagine pentru orice platforma, in mare parte publicatii si materiale promotionale, tiparite sau afisate online. Modul in care comunicarea de masa ajunge la masa. Carti, brosuri, pliante, cataloage, ziare si reviste, bannere, orice materiale jurnalistice, literare, publicitare care au nevoie sa fie expuse pentru multi oameni trec prin DTP inainte de a fi distribuite.

Pentru cine lucrati?

Lucram cu publicatii, agentii de publicitate, agentii de turism, edituri. Clientii nostri au nevoi specifice si ne adaptam fiecareia. Lucram cu oameni care tiparesc o carte in cateva zeci de exemplare pentru a le oferi. Lucram cu agentii de publicitate care creaza materiale distribuite catre milioane de oameni. Modelam felul in care arata bannerele pentru evenimente, meniuri, prezentarile. Construim orice este nevoie pentru organizarea festivalurilor: brosuri, pliante, orare….nu imi este usor sa fac enumerarile astea. Ca  sa  rezum … orice urmeaza sa fie vazut de potentiali privitori in print sau online este  treaba de DTP.

Cum ai ajuns sa faci meseria asta?

Sunt DTP-ist de 23 de  ani. Am inceput in anii ’90…acum nu pare verosimil. Tiparul era atunci standard. Pot sa spun ca am evoluat odata cu industria. Metode noi, platforme noi, soft-uri noi. Am avut avantajul de a fi acolo in timp ce se schimbau. Pe de o parte, a fost simplu, fiindca a fost uÅŸor sa invat  la inceput, iar in timp ce lucrurile deveneau altfel, eram deja acolo.

Am inceput la ziar. Acolo am asimilat aspectele fundamentale si am cunoscut profesionisti langa care inca lucrez.

Cum ai avansat?

Mi-am luat pe umeri sarcina de a realiza un supliment. Deloc usor. Faceam asta singur, contra-cronometru. Am reusit, am dus la capat campania. A fost prima data cand  am construit singur. Si mi-a iesit. Asa ca,  in timpul pe care nu-l petreceam la ziar am inceput sa colaborez cu reviste. Experienta m-a ajutat sa obtin o oferta pentru un alt ziar.   Alt format, alte mijloace. Am acceptat. A fost o sansa  valoroasa. Si aici mi-am asumat sarcini pentru suplimente si am continuat sa colaborez cu reviste. Experienta mea cu publicatiile a fost esenÅ£iala. Pana cand mi-am dat seama ca devine rutina.

Cum ai devenit antreprenor?

Stiam ca  pot face si alte lucruri, voiam sa invat mai mult. Dar nu aveam timp. Orarul era deja plin. Asa ca am inceput sa planific propria companie, unde sa diversific serviciile, sa pot sa fac mai mult. Experinta cu publicatiile  era consistenta si stiam deja si design pentru publicitate. Si in timp ce elaboram planul, am fost invitat de cativa prieteni, colegi pentru perioada lunga  de la inceput si langa care am continuat sa lucrez, sa construim o companie de DTP. Perfect. Ideea mea avea acum o umbrelă. Am acceptat. Am intocmit formalitatile si iata-ne DTP-isti autonomi. Am atras proiecte, le-am indeplinit, am primit feedback pozitiv si recomandari. Si am continuat.

Antreprenoriatul a fost si ramane … aventuros. La inceput eram manat de entuziasm, pe urma,  cand m-am lovit de tot felul de dificultati mi-am dat seama ca lucrurile  nu se fac asa  „ pac,  pac” si totul vine de la sine. Este mult mai dificil decat in postura de angajat si  este munca mult mai multa.  Dar cuvantul cheie este aventura pentru  mine.

Cariera ta s-a construit pe multa munca, pasiune si entuziasm. Ce iti place cel mai mult la ceea ce faci?

Imi place munca in sine si asta este chemarea mea pentru ca imi place vizualul. Partea tehnica este partea mai usoara. Creatia este provocarea permanenta iar eu, nefiind artist , simt nevoia sa caut permanent. Si aici vine alt aspect care-mi place foarte mult: oamenii cu care ma intersectez cu aceasta ocazie, de la care invat mult si cu care impartasim experiente speciale.  Ca sa dau doar  un exemplu, imi amintesc cu placere de „Albumul unei prietenii”, o lucrare construita din file nelegate cu lucrari ale pictorului Vladimir Zamfirescu si versuri de Nichita Stanescu pentru care am facut layout ÅŸi prepress.  Am lucrat impreuna cu artistul.  A fost impresionant. La un moment dat, o nuanta de rosu, intr-un draft, era diferita de rosul pictorului. Inainte sa finisez, domnia sa, care era in birou si privea lucrarea in monitor, a spus ca  ii place mai mult nuanÅ£a „noastra” de rosu si mai bine o pastram. A fost neasteptat. Si sub alte aspecte a fost o colaborare memorabila.

Care este partea cea mai dificila?

Cel mai dificil este sa-i multumesti pe clienti pentru ca sunt solicitari diverse si de multe ori neexplicite, persoane  care nu stiu exact ce vor. Este greu sa afli ce au nevoie cu adevarat si ce ii ajuta, ce efect vor sa trezeasca rezultatul muncii mele.  De multe ori vin si spun ca vor ceva „frumos”. E greu sa intelegi ce inseamna asta pentru fiecare dar mai ales, sa ajungi sa descoperi ce ii si ajuta si ce anume genereaza rezultate pentru ei.

Cum lucrezi cu oamenii de marketing?

Cu oamenii de marketing lucrez cel mai bine pentru ca stiu ce vor. Sunt si clientii cei mai dificili si pretentiosi insa prefer sa lucrez cu ei si in general cu clientii cu experienta. Solicitarile lor sunt la nivel maxim.  Asta necesita mai multa munca si concentrare insa asta imi place si ne place pentru ca suntem o echipa experimentata si sudata.

Ce i-ai sfatui pe cei care vor sa intre in profesii similare? Stiu ca ai si predat cursuri de design. Care este diferenta intre cei care reusesc si cei care doar au incercat?

Eu cred mult in povestea cu „cat de mult iti doresti sa reusesti”. Trebuie sa ai chemare si talent insa e nevoie si de multa  perseverenta.

—————————————————————————————————————————–

Un material realizat in exclusivitate pentru pentru eJobs de  Institutul de Marketing. 

Institutul de Marketing ofera cursuri de marketing si suport pentru obtinerea de certificari profesionale in marketing, marketing digital si comunicare impreuna cu Oxford College of Marketing. Mai multe detalii despre cursuri si certificari gasiti la  www.institutuldemarketing.ro.

A fost util articolul? 1

Leave a Reply