Într-o perioadă în care este dificil să avem o perspectivă pe termen lung, sunt angajatori activi care ne dau un plus de energie prin numărul mare de joburi pe care le publică pe eJobs.ro. Vorbim despre retail, domeniu care, în mod tradițional, scoate în piață cele mai multe poziții pentru candidați. Numai în acest moment sunt peste 5.500 de locuri de muncă disponibile în Comerț/Retail.
Pedala de accelerație în angajări rămâne apăsată în continuare și acest lucru nu poate decât să te bucure, pentru că experiența ultimelor luni arată că un job în acest domeniu oferă încredere. De altfel, conform unui studiu eJobs, 1 din 2 angajați se vede la un alt loc de muncă în următorul an, iar retailul este pe locul doi, după IT, în topul domeniilor pe care românii pariază că își va reveni rapid.
Dacă și tu îți dorești un job în retail, nu rămâne decât să te pregătești pentru interviu. Noi ți-am pregătit un set de întrebări la care să te aștepți, dar și răspunsurile care te vor ajuta să te califici pentru un job în domeniu.
Punctualitate: Managerii își doresc să ajungi la timp și să fii gata de lucru. Acest lucru este deosebit de important mai ales în anumite sezoane când apar ofertele sau în perioada Sărbătorilor, care sunt cele mai profitabile, dar și cele mai solicitante dacă luăm în considerare numărul de clienți.
Empatie: Pentru a te putea descurca în retail, ai nevoie atât de abilități de vânzare, cât și de abilități soft, precum empatia. Este important să te poți pune în locul clienților și să arăți înțelegere autentică pentru fiecare dintre situațiile lor. Când înțelegi și apreciezi nevoile oamenilor arăți că ești o persoană de încredere, iar această abordare aduce cu sine și loialitatea clienților. Un angajator din retail va aprecia ambasadorii de brand și îți pot propune un job în care să ai și mai mult impact în relația cu clienții.
Meticulozitate: Contează mult să fii orientat spre detalii. Munca ta presupune să ai grijă de marfă, să o aranjezi în rafturi sau în pungi astfel încât oamenii să fie încântați de grija pe care le-o arăți și să fie motivați să revină în magazin.
Multitasking: Lucrul în retail presupune să îndeplinești așteptările clienților în timp ce asiguri scanarea produselor, schimbi afișajele sau oferi ajutor la aranjarea mărfii.
Stăpânire de sine chiar dacă lucrezi sub presiune: Uneori, volumul de lucru poate fi copleșitor. Însă este important să-ți găsești motivația și să încerci pe cât posibil să-ți păstrezi zâmbetul pe buze. O atitudine nepoliticoasă față de un client sau un coleg afectează și imaginea brandului.
Prin această întrebare, angajatorul vrea să vadă cât de bine înțelegi brandul și dacă viziunea ta se aliniază cu viziunea lor internă și cu angajații actuali. Răspunsul tău ar trebui să arate că ai cunoștințe despre companie, iar pentru pregătire este important să citești secțiunea „Despre noi” de pe site. Folosește propriile tale cuvinte când formulezi răspunsul, având grijă să integrezi și cuvintele-cheie ale companiei.
Cum să răspunzi:
„Vreau să lucrez pentru compania X pentru că îmi doresc să particip la schimbarea în bine a vieții oamenilor, încurajându-i să cumpere produse sănătoase, de la producătorii locali. De asemenea, vreau să contribui la creșterea brandului, oferind informații din interacțiunea cu clienții și propuneri pentru îmbunătățirea anumitor servicii. Obiectivul meu este să ofer o experiență cât mai plăcută oamenilor care vin la cumpărături, așa cum și eu am avut parte de o experiență plăcută în situația (exemplu).”
Este greu să vinzi un produs pe care nu îl folosești. Angajatorii îți pun această întrebare pentru a vedea entuziasmul tău pentru produse, pe care îl poți transmite și clienților. Este indicat să răspunzi în mod onest și diplomat.
Cum să răspunzi:
Dacă ești deja client, fii pregătit să oferi detalii despre produsele tale preferate și despre cum te ajută acestea sau ce stare îți dau. Dacă nu ești deja client, ai putea recunoaște acest lucru, încercând în același timp să echilibrezi lucrurile: „Nu am cumpărat încă, dar aștept cu nerăbdare să achiziționez produsul X, pentru că știu/am auzit că mă poate ajuta astfel…”
Prin aceste întrebări angajatorul vrea să vadă cât de ușor te adaptezi la situații atât de variate pe care le poți întâmpina în timpul lucrului în magazin. În retail foarte puține zile sunt la fel. Uneori, volumul de marfă este atât de mare, încât depozitul are nevoie de ajutor. Alteori, sunt prea mulți oameni la case și e nevoie de personal care să intre pe casele de marcat.
Cum să răspunzi
Contează să fii sincer cu privire la setul tău de abilități. Conștientizarea propriilor puncte forte și a punctelor slabe arată maturitate și integritate. Dacă nu ai experiență sau capacitate de a trece de la un task la altul, nu te îngrijora. Concentrează-te pe dorința de a învăța lucruri noi. Poți spune: „Sunt expert în aranjarea produselor în raft. Pot să ajut și la casierie dacă este necesar, deși nu este punctul meu forte, aș avea nevoie de o pregătire suplimentară pentru a face față așa cum îmi doresc. Sunt pregătit și dispus să deprind noi abilități. ”
Angajatorii pun această întrebare pentru a vedea cum răspunzi atunci când întâlnești un client furios. Vor să vadă că ești omul care caută soluții.
Cum să răspunzi
Această întrebare merită abordată cu o poveste care subliniază abilitățile tale de rezolvare a problemelor. Cel mai bine e să-ți structurezi răspunsul astfel: Situație, Sarcină, Acțiune, Rezultat.
Situație: Prezintă contextul pentru ca povestea să fie înțeleasă.
Sarcină: Explică ce rol aveai.
Acțiune: Arată ce pași ai făcut pentru a rezolva situația.
Rezultat: Arată ce aspecte pozitive a avut rezolvarea problemei.
Concentrează răspunsul pe ceea ce ai făcut pentru a rezolva problema și nu pe a te plânge de client.
Și această întrebare testează abilitatea ta de a găsi soluții. Și da, este ok să-i spui clientului ce informații sigure ai sau să recunoști că nu știi încă răspunsul, dar că vei întreba un coleg. Atenția de a nu-l duce în eroare pe client contează.
Cum să răspunzi:
„Dacă nu cunosc răspunsul, dar știu că un coleg are cunoștințe mai detaliate, voi apela la acesta sau voi îndruma clientul spre el. Dacă nu este posibil să contactez colegul, îi voi oferi clientului cea mai bună sugestie, subliind faptul că este punctul meu de vedere și că urmează să revin cu un punct de vedere bine documentat.”
Prin această întrebare, angajatorul vrea să vadă dacă ești un om de încredere pe care să se bazeze dacă apar situații neprevăzute. Înțelegerea situației și disponibilitatea de a sta câteva minute peste program sunt trăsături care te ajută să te diferențiezi.
Cum să răspunzi:
„Dacă un coleg întârzie , aș rămâne până când acesta ajunge, informând în același timp managerul despre situație, astfel încât să poată avea în vedere și un înlocuitor. Sunt dispus să-mi ajut colegii, pentru că și eu, la rândul meu, pot trece printr-o situație similară.”
Multe magazine sunt deschise mai bine de 12 ore, iar pentru a acoperi acest interval de timp, angajatorii acceptă atât persoane care pot lucra full-time, cât și persoane care pot lucra part-time. În plus, în timpul Sărbătorilor au nevoie de o echipă mai mare pentru a face față volumului de muncă. În aceste condiții, este firesc ca managerii să te întrebe despre disponibilitate, astfel încât să poată acoperi toate intervalele orare în mod corespunzător, dar și pentru a vedea cine ar putea fi apelat în cazul unei urgențe.
Cum să răspunzi:
Este extrem de important să fii sincer și ferm în ceea ce privește disponibilitatea ta. Nu numai că îți va fi mai ușor să menții echilibrul între viața profesională și viața personală, dar nu vei fi nevoit să renunți repede la job deoarece ai fost programat pentru un interval în care nu poți lucra. O abordare sinceră te ajută atât pe tine, cât și pe manager să economisiți timp prețios.
Poți spune „Sunt disponibil de luni până vineri între orele 9.00 și 18.00, niciodată în afara acestui interval.”
Retailul înseamnă vânzare și dacă nu te poți vinde singur, de ce ar trebui să te angajeze cineva pentru a-i vinde produsele?
Cum să răspunzi:
Managerii vor să vadă că înțelegi nevoile echipei și că aduci business-ului ceva nou sau unic. Impresionează-i arătând cum abilitățile tale completează echipa. Poți să te legi de o anumită abilitate pe care angajatorul a spus că ar fi ideal să o aibă viitorul coleg și să cauți în experiența ta de până acum o situație în care ți-ai demonstat respectiva abilitate.
Întrebările relevante arată că ești implicat și că îți dorești jobul. Ești omul care se gândește critic la ce presupune noul rol și deja începi să-ți asumi acest rol.
Pune întrebări punctuale despre situații pe care le poți întâmpina în timpul unei zile de muncă, despre formare profesională, oportunități de avansare și bonusuri pentru performanță. În această perioadă cântăresc mult și întrebările despre problemele pe care angajatorul le-a întimpinat în timpul pandemiei, despre starea actuală a business-ului.
Rezervă-ți timp pentru a te pregăti pentru interviu, exersând răspunsul la aceste întrebări. Adaptează-te întotdeauna, oferind exemple din experiența ta de până acum și pune în valoare acele abilități dobândite în alte domenii care-ți pot fi de ajutor și în retail. Cu această abordare îți crești șansele de a obține jobul pe care ți-l dorești.
7 greșeli pe care le poți face în căutarea jobului
Te poți angaja și fără experiență. Recrutorii pun accent pe alt aspect
1 din 2 angajați vrea o schimbare în carieră în următorul an