• 1 Sep. 2020
  • 3 min

Schimbari neprevăzute la muncă: cum te adaptezi

Schimbari neprevăzute la muncă cum te adaptezi

Indiferent prin ce perioade treci, fie cǎ vorbim despre restricţiile anului 2020 survenite pe fondul crizei sanitare sau cǎ discutam despre reorganizarea companiei la care lucrezi, o sǎ fii pus ȋn situaţia de a te adapta diverselor schimbari din viaţa ta profesionalǎ.

Care sunt principalele sugestii de care trebuie sǎ ţii cont dacă treci chiar acum prin ele? Îți dezvăluim în rândurile de mai jos!

1. Schimbari ce presupun deprinderea unor noi aptitudini

Poate lucrezi mai mult de acasǎ ȋn aceastǎ perioadǎ mai ales dacǎ munca ta implicǎ operarea pachetului Microsoft Office, a ERP-urilor (programe software de operare date din cadrul companiei), e-mail-ului, telefonului etc. Astfel, poate ȋţi poţi ȋmbunatǎţi capacitatea de a lucra ȋn Microsoft Excel spre exemplu. Dacǎ din cauza sarcinilor zilnice de la job nu ai timp de aşa ceva, atunci poţi vorbi cu departamentul tǎu ori cu superiorul sǎ organizeze cursuri, ȋn funcţie de timpul, pentru a te putea familiariza mai bine cu programele pe care le folosești.

Parcǎ te-ai sǎturat de introdus date ȋn Excel şi vrei sǎ vezi cum se realizeazǎ cel puţin un tabel pivot, nu-i aşa? Totodatǎ, presupunând cǎ lucrezi de acasǎ şi cǎ nu ai suport fizic de la departamentele IT sau HR spre exemplu, poţi ȋnvǎţa astfel (prin cursurile menţionate) sǎ-ţi rezolvi singur diversele situaţii tehnice pentru care veneai deseori ȋntrebǎri sau pentru care te deplasai ȋn departamentele menţionate.

 

2. Ieşi din zona de confort: cu creierul „la jogging”

Dacǎ la început de an erai mulţumit de activitatea ta, iar acum eşti puţin speriat ȋntrucât din cauza proaspetelor schimbari trebuie sǎ preiei task-uri noi, poate unele chiar si de la alte departamente, gândeşte-te totuşi cǎ ȋţi antrenezi creierul şi cǎ doar astfel ţi se pot ȋmbunǎtaţi anumite aptitudini precum: capacitatea de a improviza, adaptabilitatea, capacitatea de a acumula noi cunoştinţe. Important de ştiut totuşi e cǎ dacǎ ţi s-au dat sarcini noi de efectuat sau ȋn plus faţǎ de cele pe care le aveai, este recomandabil (dacǎ nu vine din iniţiativa angajatorului) sǎ propui o renegociere contractualǎ şi un training (atât tehnic cât şi din punctul de vedere al protecţiei muncii).

 

3. Am fost mutat pe o altǎ funcţie sau ȋn alt departament. Ce mǎ fac?

Dacǎ ţi s-a propus un alt loc de muncǎ ȋn cadrul aceleasi companii si ai acceptat dar te gândești cǎ-ţi va lua mult timp pânǎ te vei adapta ori cǎ nu te vei descurca sau cǎ nu te vor încânta aceste schimbari, ia ȋn considerare şi urmǎtoarele avantaje:

• Dacǎ-ți va plăcea totuși noul job, atunci te poţi specializa ȋn aceastǎ direcţie ca sǎ faci ȋn continuare ceva pe gustul tău. Capeţi experienţǎ pe un anumit post şi poţi evolua ȋn cadrul aceleaşi companii iar, ulterior, ȋn funcţie de alegerile tale, ai şansa de a practica „noua meserie” şi ȋn cadrul altor companii.

• Dacǎ ai fost mutat doar pentru o perioadǎ, atunci te poţi gândi cǎ alternezi activitatile şi cǎ, ȋn cazul ȋn care te simţeai puţin plictisit de ceea ce fǎceai pânǎ acum, noua activitate funcționează ca un refresh pentru tine. Nivelul tău de energie va creşte deoarece asta se întâmplă când interacţionezi cu activitǎţi şi procese noi.

4. Nu am conexiune la internet dacǎ lucrez de acasǎ ori nu am echipamentele necesare desfǎşurǎrii activitǎţii. Ce pot face?

Indiferent cǎ ai sau nu posibilitatea de a te conecta online pentru muncǎ, responsabilitatea şi implicit grija aceasta trebuie sǎ fie în „braţele” angajatorului. E obligatoriu sǎ-ţi ofere aceste resurse. De aceea, ȋţi recomandǎm sǎ vorbeşti, fǎrǎ emoţii sau ruşine, cu angajatorul despre aceastǎ situaţie şi cu siguranţǎ veţi gǎsi o soluţie. Stai linişitit, nu o sǎ primeşti reproşuri şi nu „o sǎ te dea nimeni afarǎ” – este dreptul tǎu oficial si angajatorul nu va risca sǎ-ţi facǎ zile negre ȋn aceastǎ situaţie pentru cǎ, legal, tot acesta ar suporta rigorile legii şi implicit imaginea negativǎ din media. Nu ai cǎşti sau microfon ori mouse, stick-uri ş.a.m.d.? La fel, le poţi solicita pe e-mail sau telefonic ori faţǎ ȋn faţǎ.

 

5. Schimbari care vin la pachet cu noi obiective profesionale şi, de ce nu, personale

Te-ai gândit cǎ dacǎ mediul profesional ȋnconjurǎtor se schimbǎ, atunci tu de ce nu ai face ceva schimbari ȋn viaţa ta? Mai ales, dacǎ, sǎ zicem, ai trecut de la un program full time (normǎ ȋntreagǎ) la unul part-time (jumǎtate de normǎ). Sigur, ai putea sǎ-ţi mai iei un job ȋnsǎ, pânǎ atunci, dacǎ ai posibilitatea câteva luni sǎ rămâi doar la locul de muncǎ cu program part-time, drept exemplu, ȋţi pot seta câteva obiective (zilnice, sǎptǎmânale, lunare, anuale etc.). Poate vrei sǎ participi la un seminar sau curs de formare profesionalǎ ori te tenteazǎ obţinerea unui atestat ȋntr-o anumitǎ meserie (maseur, consilier vocaţional, kinetoterapeut, reprezentant vânzǎri etc.). Pe de altǎ parte este posibil sǎ te gândeşti sǎ te apuci sǎ scrii o carte, un articol ori o poezie – activitǎţi la care te gândeai de foarte mult timp. Sportul sau activitǎţile de karaoke ori urmǎrirea unor documentare, descoperirea oraşului tǎu prin plimbări periodice, vizitarea unor persoane pe care ai tot spus cǎ o sǎ le vizitezi, schiţarea unei idei de afaceri ş.a.m.d. Toate aceste schimbari îți pot insufla o doză suplimentară de energie ce se va dovedi neprețuită la job.

 

Ți-a plăcut acest articol? Citește și:

Procrastinarea: cât de benefic e să amâni sarcinile de lucru

La început de carieră? Iată ce joburi poți încerca!

A fost util articolul? 3

Leave a Reply