Scrisoarea de intenție nu este obligatorie, dar poate fi decisivă în competiția între doi sau mai mulți candidați care se bat pe un singur job.
Scrisoarea de intenție reprezintă unul dintre instrumentele cele mai puternice pe care le au la îndemână candidații aflați în căutarea unui loc de muncă. „Scrisoarea de intenție creată corect poate susține motivația ta pentru locul de muncă dorit, creionând o persoană hotarâtă și un interes clar pentru compania dorită”, spune Florina Vintilă, Recruitment Lead for BPO (Business Process Outsourcing) la furnizorul de servicii IT Accenture România.
Scrisoarea de intenție completează CV-ul și, asemenea profilului profesional, ar fi bine să respecte o anumită lungime. „Dacă un CV trebuie să aibă maximum două pagini, atunci o scrisoare de intenție ar trebui să aibă cel mult o jumătate de pagină, dar aceste recomandări nu pot fi generalizate”, afirmă reprezentanții departamentul de resurse umane din Banca Comercială Română (BCR).
Indiferent de lungime, orice scrisoare de intenție este recomandat să respecte o anumită structură.
„Primul paragraf trebuie să includă câteva informații esențiale: pentru ce rol aplici și sursa din care ai aflat informații despre job. În măsura în care aplicația vine în urma unei recomandări, este de preferat să menționezi acest lucru. În cel de-al doilea paragraf includem o prezentare succintă a parcursului academic și profesional, dar și motivația pentru rol. Este, totodată, un loc bun pentru a spune tare și răspicat de ce consideri că ești potrivit pentru acest post. În ultimul paragraf candidatul poate spune cum crede că va aduce plus valoare și își manifestă disponibilitatea pentru interviu. Mesajul se încheie însă, obligatoriu, cu mulțumiri”, declară Cristina Săvuică, Chief Happiness Officer la compania de recrutare și leasing de personal Lugera & Makler.
Nu doar structura scrisorii de intenție este importantă, ci și momentul în care documentul respectiv ajunge pe masa recrutorilor.
„Preponderent, scrisorile de intenție se trimit la începutul procesului de recrutare. Pe parcursul procesului de recrutare se pot trimite însă scrisori de motivație menite să întărească mesajul transmis în cadrul interviului. Important este să nu fii redundant și să abordezi un ton cât mai relaxat și firesc”, menționează Săvuică.
Specialiștii în resurse umane le recomandă candidaților să trimită scrisori de intenție personalizate pentru fiecare job în parte și doar dacă angajatorii precizează clar că vor un astfel de document. În schimb, dacă o companie solicită explicit unui aplicant să trimită, pe lângă CV, și o scrisoare de intenție, respectivul candidat ar fi bine să nu ignore mesajul angajatorului.
„Este foarte important pentru candidați să înțeleagă că atunci când angajatorul pune în cerințele pentru job anumite competențe sau calificări obligatorii, solicită documente sau materiale, acestea sunt nenegociabile și lipsa lor poate conduce la respingerea aplicației. Excepție de la această regulă fac doar cele pentru care se precizează explicit că sunt de preferat sau că prezintă un avantaj”, mai spune Cristina Săvuică.
Așadar, dacă ești un candidat aflat în căutarea unui loc de muncă și vrei să trimiți o scrisoare de intenție unei companii care angajează: scrie structurat și nu prea mult, „vinde-te” cât mai bine și sincer și ai grijă la cerințele recrutorilor.
eJobs, cel mai mare site de recrutare online din România, a lansat campania „CV & Câştigi”. Campania vine în ajutorul candidaţilor cu cele mai bune 7 reguli pentru întocmirea unui CV relevant, atât pentru personalitatea şi pregătirea lor, cât si pentru aşteptările angajatorilor. Experienţa de peste 16 ani acumulată de eJobs în domeniul recrutării online se regăseşte în construcţia celor 7 reguli.