• 21 Dec. 2020
  • 3 min

Strategii pentru a-ţi securiza jobul ȋntr-o perioadǎ incerta

Strategii pentru a-ţi securiza jobul ȋntr-o perioadǎ incerta

La nivel mondial traversăm o perioadǎ incerta, presărată cu diverse provocări economice şi sociale iar din acest motiv schimbările profesionale pe care le așteptai poate au fost amânate.

Din fericire, existǎ câteva idei care se pot dovedi utile când vine vorba de securizarea locului curent de muncǎ sau atingerea obiectivelor profesionale pe care ţi le-ai propus. Iată câteva dintre ele pe care le poți folosi și într-o perioadă incerta:

Ajutǎ un anumit sau anumite departamente din cadrul companiei. Cum aşa?

În cazul ȋn care observi cǎ anumiţi colegi din alte departamente au nevoie de suport pentru a remedia o situaţie ori le este necesar un sprijin pentru o perioadǎ determinatǎ de timp, te poți oferi sǎ ajuţi. Implicarea ta poate fi observatǎ şi apreciatǎ, mai ales dacǎ te afli ȋntr-o companie ce susţine astfel de iniţiative şi promoveazǎ colaborǎrile dintre departamente.

Ştiu la ce te gândeşti, poate ȋţi spui acum: „Pǎi stai aşa, nu este posibil oare ca iniţiativa mea de a ajuta sǎ fie interpretatǎ cǎ eu nu prea am de lucru şi atunci ȋmi caut? Nu-mi pun ȋn pericol jobul?” Ca rǎspuns la aceastǎ ȋndoialǎ sau ca metoda de acţiune, te poţi gândi sǎ ȋţi oferi ajutorul dupǎ ce ţi-ai terminat tu anumite task-uri. Totodatǎ, dacǎ observi cǎ angajatorul nu ȋncurajeazǎ astfel de contexte şi cǎ interpreteazǎ greşit lucrurile, atunci problema nu este la tine şi continuă sǎ lucrezi cum ai fǎcut-o şi pânǎ acum. Cultura, dimensiunea şi perspectiva fiecǎrei companii diferǎ. Aşadar, ȋn funcţie de mediul ȋn care te afli, poţi ajuta sau nu – aici tu decizi. Iar dacǎ eşti nedumerit şi nu ştii ce sǎ faci poţi ȋntreba dacǎ este nevoie de ajutorul tǎu sau poţi propune o idee de eficientizare a unei activitǎţi care sǎ ajute colectivul integral. Astfel, ȋn momentul când ai o schiţǎ de lucru/o propunere scrisǎ de ȋmbunǎtǎţire a unui task, atunci poţi discuta concret despre implicarea ta şi sǎ se observe astfel logica şi iniţiativa pe care le ai.

Participǎ la activitǎţile extracurriculare ale companiei la care lucrezi

Se prea poate ȋntâmpla ca actuala companie la care lucrezi sǎ nu-şi mai permitǎ noi angajǎri şi sǎ aibǎ nevoie de ceva ore suplimentare din partea actualilor angajaţi – tocmai pentru ca operativitatea task-urilor sǎ nu sufere ȋntârzieri. Poate nu este cel mai comod lucru si nimeni nu te ȋndeamnǎ sǎ faci asta dacă timpul nu-ţi permite sau dacǎ ţi se pare injust. Totuşi, dacǎ ȋţi poţi aloca câteva ore suplimentare pe sǎptǎmânǎ pentru a lucra la un anumit proiect şi sǎ negociezi cu actualul angajator sǎ te remunereze, atunci poate ambele părți pot ieși pe plus. Asigurǎ-te totuşi că lucrurile negociate sunt trecute și în fișa postului și/sau contract.

Dobândeşte o competenţǎ nouǎ, utilă într-o perioadă incerta

Sǎ ne gândim pentru un moment cǎ eşti, spre exemplu, contabil sau casier. Pânǎ acum nu ai mai verificat bani, nu ai mai efectuat un registru de casǎ sau nu ai mai realizat un bilanţ ori nu ai mai vândut produse prin platǎ card ci doar prin platǎ numerar. Ce ar fi dacǎ ţi-ai propune sǎ faci şi ceea ce nu ai fǎcut? Poate chiar sunt cursuri interne la tine ȋn companie sau poate un coleg ori superiorul direct ȋţi poate arǎta ce ai dori sǎ faci. Astfel nu doar cǎ obţii o competenţǎ nouǎ cu care, ȋn viitorul apropiat, ȋţi poţi renegocia contractul/salariul, dar şi companiei o sǎ-i fie puţin mai greu sǎ se despartǎ de tine observând cǎ eşti un angajat dedicat, performant şi care propune iniţiative sǎnǎtoase.

Participă la un curs de formare profesionalǎ

În cazul ȋn care consideri cǎ ai nevoie de un curs de formare pentru a deveni atestat ȋn domeniul tǎu, atunci fǎ-o! Poate chiar compania la care lucrezi ȋţi poate finanţa o parte din curs mai ales că obținerea atestării te va transforma într-un specialist valoros.

Actualizeazǎ-ţi CV-ul!

Fii totuşi pregǎtit pentru orice situaţie neaşteptatǎ. Indiferent dacǎ piața muncii trece printr-o perioadă incerta sau nu, CV-ul tǎu trebuie sǎ fie actualizat. La fel ca buletinul. CV-ul este, dacă vrei, buletinul tǎu profesional.

Consultǎ periodic site-urile de specialitate

Este bine sǎ te informezi constant cu privire la evoluţia domeniului tǎu de activitate. Vezi ce legi s-au schimbat, ce târguri socio-profesionale sau traininguri se organizeazǎ, ce noutǎţi tehnologice, sociale, legislative, administrative au apǎrut şi cum te influenţeazǎ acestea. Vezi ce documente sunt necesare dacǎ doreşti sǎ candidezi pentru un job la stat/privat/la actuala companie şi tot aşa. În plus, într-o perioadă incerta, e bine să fii cu un pas înaintea tuturor.

Gândeşte-te la această perioadă incerta ca la un puzzle

Nu o mai percepe neapǎrat ca o ameninţare asupra stabilitǎţii tale profesionale. Poate apar și provocǎri care te pot ajuta. Sigur, nu trebuie sǎ transformi totul ȋntr-o joacǎ ȋnsǎ, la fel ca problemele de la matematicǎ sau jocurile de societate, acţiunile noastre produc rezultate. Încearcǎ, mişcǎ-te, propune, aranjeazǎ, organizeazǎ, fǎ-ţi planuri. Nu gândi extraordinar de mult cǎ e o perioadă incerta. Ține doar de tine să o traversezi cu bine. Foloseşte vremurile acestea pe post de teren de antrenament pentru a-ţi ȋmbunǎtǎţi rezilienţa ȋn competiţia cu diversele obstacole cu care te vei confrunta de-a lungul vieții tale profesionale.

Ți-a plăcut acest articol cu sfaturi pentru perioada incerta pe care o traversăm? Citește și:

Obiective SMART sau cum să aduci un suflu nou carierei tale

Care vor fi cei mai căutați candidați în 2021

A fost util articolul? 3
perioadă incertasituație incerta

Leave a Reply