• 7 Sep. 2010
  • 3 min

Trecerea de la angajat la antreprenor.

Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Un articol scris în exclusivitate pentru eJobs de Eduard Ezeanu, consultant in cariera şi fondatorul People Skills Decoded www.eduardezeanu.ro Antreprenoriatul este un lucru fascinant! Aproape orice […]

Un articol scris în exclusivitate pentru eJobs de Eduard Ezeanu, consultant in cariera şi fondatorul People Skills Decoded

www.eduardezeanu.ro

Antreprenoriatul este un lucru fascinant! Aproape orice persoană pe care o întrebi despre planurile sale pe termen lung îţi va spune că vrea, sau cel puţin speră, ca la un moment dat să conducă propria afacere.

Din perspectiva mea, a porni propria afacere este uşor în comparaţie cu a o face să funcţioneze. Procentul de afaceri care îşi deschid porţile doar ca să le închidă fără succes ceva mai târziu este enorm. Convingerea mea este că unul din motivele centrale e lipsa unei bune înţelegeri a abilităţilor care fac un bun antreprenor.

Logica tipică pentru a deveni antreprenor este aceasta: lucrez câţiva ani, îmi dezvolt abilităţile profesionale şi odată ce au ajuns la un nivel înalt, îmi dau demisia şi pornesc propria afacere. Exemple concrete sună de felul următor:

• Lucrez ca avocat, îmi dezvolt abilităţile de avocat, apoi pornesc propria firmă de avocatură;
• Lucrez ca trainer, îmi dezvolt abilităţile de training, apoi pornesc propria companie de training.

Totul pare bine, la prima vedere. Dar, uită-te mai bine şi e posibil să observi că lipseşte ceva. Ce oare?

Ei bine, aspectul deseori neînţeles este acesta: ce fac un antreprenor să fie bun în primul rând nu sunt abilităţile sale profesionale, ci abilităţile sale de business.

Uneori, un antreprenor nici nu are nevoie să aibă abilităţi profesionale într-un anume domeniu. Poate angaja alţi oameni care au. Abilităţile de business sunt cele care îl definesc pe el; abilităţile de a concepe, lansa, creşte şi coordona eficient un business.

Abilităţile de business sunt ca ţevile care transportă apa de sub pământ până la robinet. Poţi să ai cea mai curată şi mai răcoritore apă din lume; fără un sistem bun de ţevi ea nu va ajunge la robinet.

{article-3466.jpg}

Sunt multe abilităţi presupuse de antreprenoriat. Iată-le pe acelea pe care personal le consider ca fiind cele mai importante:

1. Branding şi marketing – abilităţile de a dezvolta un concept de business bun, de a poziţiona şi promova business-ul tău;

2. Vânzări – abilităţile de a ajunge la potenţialii clienţi, de a le prezenta serviciile tale cu impact şi de a-i convinge să apeleze la ele;

3.Customer service – abilităţile de a avea grijă de clienţii tăi, de a răspunde la nevoile lor în cel mai bun mod posibil;

4. Luare a deciziilor – abilităţile de a lua cele mai bune decizii de business, pe bază de fapte şi logică, de a planifica un business eficient;

5. Management al oamenilor – abilităţile de a coordona o echipă de angajaţi, de a-i ajuta să fie motivaţi şi performanţi.

În mod interesant, cele mai multe abilităţi de business ţin de felul cum gândeşti şi cum relaţionezi cu ceilalţi. Există însă şi o fundaţie ce ţine de atitudine care are nevoie să fie acolo pentru ca aceste abilităţi să fie folosite la potenţialul lor maxim.

Ca antreprenor şi ex-angajat al altor antreprenori, am văzut în mod repetat cât de mult abilităţi de business ca cele de mai sus te pot ajuta cu afacerea ta, şi cât de mult lipsa oricăreia dintre ele te va sabota.

Convingerea mea este că înainte de a decide să-ti porneşti propria afacere, este esenţial să faci o evaluare realistă nu numai a abilităţilor tale profesionale, dar şi a celor de business. Iar dacă realizezi că unele din abilităţile tale de business nu sunt la nivelul dorit, ai două opţiuni: fie le dezvolţi, fie îţi găseşti un partener care le are la nivelul dorit.

Ştiu că a fi un antreprenor de succes poate să pară uşor: creează un produs sau serviciu, vinde-l şi fă bani. Dar antreprenoriatul nu este chiar ceea ce pare. De aceea, trecerea de la angajat la antreprenor necesită un proces serios de învăţare.

Un articol scris în exclusivitate pentru eJobs de Eduard Ezeanu, consultant in cariera şi fondatorul People Skills Decoded

www.eduardezeanu.ro

—————————————————————–
Eduard Ezeanu este consultant în carieră şi communication coach. El învaţă oamenii cum să păşească cu dreptul în comunicare şi îi ajută să se propulseze în carieră.

Eduard organizează pe 9 octombrie 2010 The Leap, cel mai puternic program de dezvoltare personală, focalizat pe transformarea atitudinii şi a întregii vieţi.

Pentru detalii precum şi alte articole, vizitează www.eduardezeanu.ro

A fost util articolul? 0

Leave a Reply