În viitorul apropiat, 90% dintre locurile de muncă, vor implica competențe digitale, iar România se poziţionează pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte abilitățile digitale ale locuitorilor. Iată cum te ajută Google să te pregătești pentru primul job!
Pornind de la aceste date, în 2016 Google a dat startul Atelierului Digital în România, parte a programului internațional Grow with Google, prin care își propune să crească competențele digitale ale tinerilor care își caută un loc de muncă. În acest sens, mai întâi a lansat platforma learndigital.withgoogle.com cu numeroase cursuri gratuite despre online marketing. Dar, pentru că interesul studenților era din ce în ce mai mare, iar în mediul academic nu aveau cum să aplice cunoștințele despre digital marketing, Google a simțit nevoia de a lega teoria de practică și a încheiat parteneriate cu peste 13 universități din România prin care s-a introdus în programa universitară un modul de trei ore ținut de un trainer Google care lucrează într-o agenție de digital marketing.
Este o investiție pe Google o face în viitorul profesional al tinerilor, care la terminarea facultății, sunt mai aproape de cerințele de pe piața muncii.
Cum networking-ul s-a dovedit a fi cea mai îndrăgită parte a întâlnirilor din universități, Google și-a propus să treacă la următorul nivel și să organizeze o sesiune intensivă de cursuri cu studenți și traineri. Anul acesta le-a dat întâlnire în cadrul unui bootcamp de cinci zile, organizat la Facultatea de Filosofie din București, la care au participat 45 de studenți și 15 agenții de digital marketing. „Scopul a fost win-win să ajutăm tinerii să-și găsească joburi, dar și agențiile să-și găsească viitorii angajați, iar pentru asta trainerii au făcut pitch pentru agențiile lor”, spune Dan Oroș, directorul de marketing de la Google. Bootcamp-ul a inclus o parte de prezentare a culturii agenției, iar fiecare student a trebuit să-și aleagă top trei agenții. Apoi a avut one to one cu fiecare agenție. Unii studenți s-au angajat chiar atunci, alții la scurt timp după Bootcamp. Cert e că mulți dintre ei sunt în continuare ambasadorii proiectului Atelierul Digital.
Martina Orlea, studentă în anul III la ASE, facultatea Relații Economice Internaționale povestește că a fost atât cursant, cât și project manager și ambasador pentru Atelierul Digital. Își amintește și acum de experiența de cursant: „Am obținut un overview complet și clar despre ce înseamnă digital marketing, am învățat cum să folosesc Google Ads și cât de important e Youtube pentru o afacere. Ulterior m-am angajat la Fundația Leaders, unde jobul meu a avut o componentă de social media și cunoștintele de la Atelierul Digital mi-au fost utile. Tot prin Fundația Leaders am ajuns și în echipa de organizare a bootcamp-ului din 2017”, povestește Martina. Experiența și cunoștințele de la Atelierul Digital și de la Bootcamp o ajută și acum. Vara aceasta, de exemplu, a lucrat în Portugalia, în echipa de inovație digitală a companiei Consoyevo, iar în paralel face digital marketing pentru 3 branduri românești.
Ana Maria Holotă, o altă absolventă a Atelierului Digital, este studentă în anul II la Relații Economice Internaționale. Spune că atunci când Asociația Alumni ASE la consolidarea căreia contribuie, a dorit să acceseze Google Grants, avea bazele despre digital marketing și a mai primit și ajutor din partea unui consultant Atelierul Digital din ASE. Acum este în faza de implementare. Abilitățile digitale au ajutat-o să fie mai productivă și să se remarce la locul de muncă. Recunoaște că mare parte din pasiunea pentru digital marketing se datorează și trainerilor de la Atelierul Digital.
Dragoș Smeu, conduce propria agenție de digital marketing Mavericks și este unul dintre trainerii de la Atelierul Digital. Povestește că a avut ocazia să vorbească în fața a mii de studenți, antreprenori și chiar elevi din orașe mici și mari ale țării. „Oameni diferiți, nevoi diferite și probleme diferit abordate, dar cu toții aveau ceva în comun: au conștientizat nevoia de digitalizare”, spune Dragoș. Desigur, cea mai frumoasă experiență a fost Bootcampul Atelierul Digital. „A fost ceva unic atât pentru noi, ca traineri, cât și pentru ei. Mi-aș fi dorit să am și eu parte de atât de multă informație și atenție pe când am fost student, dar pe vremea mea lucrurile erau complet diferite în piața muncii. Am avut și un training cu acești tineri care a fost poate cel mai interactiv training pe care l-am avut vreodată; am simțit nevoia lor de a afla mai multe despre marketing online și piața agențiilor de digital. Am primit foarte multe întrebări, am vorbit despre cum ar arăta piața muncii peste 10-20 ani, iar eu, la rândul meu, i-am pus asume rolul de challenger al timpurilor noastre”, își amintește Dragoș Smeu. În urma Digital Bootcamp, are cinci persoane pe shortlist-ul următoarei etape de recrutare.
Oameni de la Bootcamp a recrutat și Elena Dobre, General Manager Zarbi: „În agenția Zarbi au ajuns două persoane pentru 2 luni de internship plătit, pe o poziție de copywriting și alta de PPC specialist. Dorința echipei mele este ca aceste persoane să continue să fie parte din agenție și să crească alături de noi from zero to hero în lunile ce urmează. De experiențe similare a avut parte și Mădălina Stănescu fondatorul agenției Optimized și trainer Google: „M-am bucurat să văd interesul tinerilor față de teme care vizează zona digitală mai ales în cadrul sesiunilor intensive Atelierul Digital, acolo unde participanții trec printr-un proces riguros de selecție și sunt deja convinși că își doresc să urmeze o carieră în acest domeniu. Am recrutat dintre acești tineri și consider că certificarea Google Atelierul Digital este esențială pentru orice candidat care aplică pentru o pozitie entry-level într-o agenție de marketing”, precizează Mădălina Stănescu.
Pașii pe care trebuie să-i urmeze tinerii pentru a avea mai multe șanse de a se angaja sunt: înscrierea online la Atelierul Digital din orașul lor și participarea la cursurile susținute de traineri. În paralel, au ocazia de a parcurge și cursuri online pentru obținerea certificării Google, recunoscută de toți angajatorii din Europa. „Ceea ce am făcut nou acum a fost să legăm persoana de certificare. Înainte era o certificare standard, dar acum candidatul are un cod pe care îl oferă angajatorului și acesta află dacă certificarea respectivă este valabilă”, spune Dan Oroș, directorul de marketing Google.
Google a ajuns până acum în 55 de orașe din România care găzduiesc cursurile offline Atelierul Digital. Peste 34.000 de studenți au participat la cursurile ținute în 30 de universități din țară. Iar digitalizarea nu se oprește aici, Google pune accent în continuare pe educație gratuită și în limba română în domeniul marketingului digital, iar feedback-ul cursanților este cel mai bun indicator în evaluarea Atelierului Digital. Dan Oroș, directorul de marketing Google spune că entuziasmul tinerilor este atât de mare, încât cei care participă la cursuri le povestesc prietenilor, iar prietenii, la rândul lor, le cer profesorilor să includă în cursuri și un modul cu un trainer Google. Interacțiunea cu trainerii îi atrage cel mai mult. Compania îi susține și pe studenții care au idei interesante de start-up-uri. Mai nou, aceștia pot merge în cele trei hub-uri tehnice din București, Cluj și Timișoara unde se bucură de un co-working space și de suport pentru dezvoltarea ideilor de afacere. Tot aici vor avea și cursuri gratuite de programare în Java și Android.
Topul competențelor digitale pe care trebuie să le ai în vânzări
Angajatorul ți-a cerut la interviu competențe digitale? Află cum le poți dobândi rapid!