• 21 May. 2024
  • 7 min

Demisie fara preaviz: cum trebuie să arate și când să o scrii

demisie fara preaviz

Trebuie să redactezi o demisie fara preaviz și nu știi cum să o abordezi? Conform unui studiu realizat de Office Team în cadrul căruia au participat peste 600 de HR manageri, 86% dintre respondenți au declarat că felul în care-ți dai demisia îți poate periclita viitorul profesional. Și n-ai vrea să se întâmple una ca asta, nu-i așa? Îți povestim în rândurile de mai jos cum să faci ca să eviți acest lucru, ce să nu incluzi într-o demisie fara preaviz și cum să abordezi exit interview-ul!

Lucrurile nu decurg mereu așa cum ți-ai dori. Uneori intervin evenimente neașteptate, firma la care te-ai angajat poate să nu-și onoreze toate îndatoririle către tine sau, din contră, tu primești o ofertă de nerefuzat din partea unei alte companii și ești nevoit să pleci de îndată. Ce se întâmplă în astfel de cazuri? Cum redactezi o demisie fara preaviz? Îți povestim mai jos!

În circumstanțe normale, perioada de preaviz în cazul unui angajat ce nu îndeplinește o funcție de conducere este de 20 de zile. Aceasta ar putea fi diferită în cazul în care acest aspect este stipulat în contract sau ai de îndeplinit un rol managerial, caz în care se va extinde la 45 de zile.

Cu toate acestea, există anumite situații în care trebuie să dai o demisie fara preaviz, în care să încetezi lucrul din ziua imediat următoare sau într-o perioadă sub cea minimă prevăzută de lege de 20 de zile.

 

O demisie fara preaviz ar trebui însoțită și de o discuție onestă

Dacă nu lucrezi cu un contract de muncă, atunci nu este nevoie să urmezi o perioadă de preaviz. Cu toate acestea, este ideal să-ți anunți angajatorul că-ți vei părăsi în curând locul de muncă deși nu ai un contract semnat cu el. Indiferent de cum a decurs colaborarea, nu e recomandat să dai bir cu fugiții fără a lăsa în urmă nicio scrisoare, niciun contact prin care foștii tăi colegi să poată lua legătura cu tine. Există posibilitatea ca la un moment dat să îți dorești o scrisoare de recomandare de la un superior sau vei vrea să reluați colaborarea, iar o ușă deschisă e mereu binevenită.

Angajatorul ar trebui anunțat cât mai rapid, pentru că astfel îți va putea lua în calcul plecarea. Dacă-l anunți de îndată ce te decizi va putea găsi un înlocuitor, iar activitatea firmei va decurge fără întreruperi. Însă, în unele cazuri, este posibil să nu poți rămâne acolo pentru toată durata preavizului.

Cerere demisie fara preaviz: în ce situații trebuie s-o scrii

Uneori, poate fi dificil sau chiar imposibil să rămâi la job. De exemplu o persoană care e încă în perioada de probă, dar a decis deja că jobul respectiv nu i se potrivește. Ea îl poate părăsi oricând, redactând o demisie fara preaviz. Firește, chiar și-n acest caz, ar fi recomandat să poarte o discuție cu superiorul său pentru a-și explica decizia și a nu încheia scurta colaborare în termeni neplăcuți. Pentru ca această experiență să nu fie percepută drept o pată neagră pe CV, ea poate fi omisă din el.

O boală majoră poate apărea pe neașteptate, iar acesta este de obicei un caz în care o demisie fara preaviz nu are nevoie de lămuriri suplimentare. Pot exista momente în care este prea dificil să stai la job. Două săptămâni pot reprezenta o perioadă îndelungată când te afli într-o situație stresantă. Un mediu de lucru ostil ar putea impune de la sine o demisie fara preaviz, iar legea este de partea ta dacă ți-a fost încălcat vreun drept prevăzut în contract în această perioadă.

 

Model demisie fara preaviz: sfaturi de care trebuie să ții cont

Atunci când redactezi o demisie fara preaviz, atenția ta ar trebuie să se concentreze pe următoarele aspecte:

Păstreaz-o scurtă

Nu transforma o scrisoare de demisie într-un roman. Nu ar trebui să o folosești ca o ocazie pentru a explica povestea ta de viață și, cu siguranță, nu ar trebui să dai extrem de multe explicații sau să faci o mulțime de reproșuri. Acesta nu este un document pentru explicații detaliate. Dacă sunt necesare discuții suplimentare, poți solicita o discuție față în față cu managerul direct. Scrisoarea de demisie ar trebui să informeze, nu să explice.

Nu uita de caracterul formal al scrisorii de demisie

Poate părea o recomandare puțin evidentă, dar nu uita nicio secundă că scrisoarea de demisie este un document oficial. Dă dovadă de profesionalism prin includerea elementelor unei scrisori oficiale în ea. Printre acestea se numără:

  • Data redactării
  • Poziția din care demisionezi
  • Compania pentru care ai lucrat
  • Ultima zi în care vei mai lucra pentru organizație
  • Semnătura ta la sfârșit

Este o idee bună să verifici cui ar trebui să adresezi demisia fara preaviz. În multe organizații, acesta ar putea fi managerul direct, în timp ce în altele ar putea fi șeful departamentului sau o persoană de la HR. Poți verifica politica companiei cu departamentul de resurse umane sau cu managerul tău.

Fii recunoscător pentru oportunități și evită criticile personale

Niciodată nu ar trebui să transformi scrisoarea de demisie într-o critică a organizației, a poziției sau a managementului. Dacă ai probleme despre care vrei să discuți, atunci fă acest lucru într-o conversație – înainte de a pleca. Tot mai multe firme au inclus exit interview-ul printre procedurile standard, tocmai pentru a încerca să învețe și să schimbe câte ceva la plecarea anumitor angajați. Printre întrebările pe care le vei primi se vor număra negreșit:

  • De ce-ți părăsești poziția actuală?
  • Crezi că ai primit tot ce aveai nevoie pentru a-ți îndeplini jobul?
  • Cum a decurs relația cu superiorul tău?
  • Ce te-a determinat să alegi noul job?
  • Ce ți-a plăcut cel mai mult la poziția ta?
  • Ce abilități crezi că ar trebui să aibă cel care te va înlocui?

În timpul unui exit interview este important să te comporți frumos și să fii profesionist, chiar dacă ți se pare un lucru greu de făcut. Amintește-ți că aceasta ar putea fi ultima impresie pe care o lași angajatorului.

Tratează interviul de plecare și demisia la fel de conștiincios ca pe niște interviuri de angajare. Dacă ești prea sincer și critic, vei ajunge poate să cauzezi probleme pentru un coleg. Provocarea este să oferi un feedback non-emoțional.

Companiile își doresc să învețe noi modalități de îmbunătățire a culturii la locul de muncă și cum își pot păstra angajații pentru perioade cât mai lungi de timp. Dacă pleci pentru un salariu mai bun, ar fi cazul să menționezi acest aspect celor de la firma pe care o părăsești.

Dacă-ți pasă de compania din care pleci și vrei să te diferențiezi, asigură-te că faci critici profesionale, însoțite de fapte concrete. În general, majoritatea angajatorilor vor să știe ce ți-a plăcut la poziția ta și în cadrul culturii organizaționale și ce ai schimba dacă ai putea.

După încheierea exit interview-ului, în loc să critici angajatorul sau colegii, le poți mulțumi pentru lucrurile pe care le-ai învățat. Chiar dacă nu ți-a plăcut să lucrezi acolo, nu vrei să închizi toate ușile – la urma urmei, angajatorul ți-a oferit o șansă și te-a angajat. Chiar dacă lucrurile nu au decurs cum visai, ai avut ocazia să lucrezi și să crești.

Oferă-ți ajutorul

În cele din urmă, e important să lămurești clar că vrei ca această tranziție să fie cât mai lină posibil. Indiferent ce crezi despre angajatorul tău, în firmă se va produce un mic scurtcircuit atunci când vei pleca și e important să încerci să ameliorezi pe cât posibil această problemă. Oferă-ți ajutorul doar într-un mod pe care îl găsești confortabil. Nu promite că vei face asta dacă nu intenționezi să te ții de cuvânt sau plănuiești să faci asta cu jumătate de inimă.

 

Model demisie fara preaviz când angajatorul a încălcat obligații din contract

Conform articolului 81 din secțiunea 8 a Codului Muncii, contractul individual de muncă încetează la data expirării termenului de preaviz sau la data renunțării totale ori parțiale de către angajator la termenul respectiv. Salariatul poate redacta o demisie fara preaviz și dacă angajatorul nu își îndeplinește obligatiile asumate prin contractul individual de muncă.

Spre deosebire de demisia cu preaviz, care este o expresie a principiului libertăţii muncii, pentru că oferă dreptul de a decide de comun acord încetarea contractului, o demisie fara preaviz este, din punct de vedere juridic, o reziliere a contractului și are caracter sancționar. Alături de posibilitatea de a demisiona fara preaviz în cazul încălcării de către angajator a obligaţiilor sale, salariatul îşi păstrează şi dreptul de a sesiza instanţa judecătorească.

 

Domnule director,

Subsemnatul(a) …….., angajat(a) pe poziția de ……… în cadrul companiei ………, vă notific cu privire la încetarea contractului individual de muncă, prin demisie fara preaviz, conform art. 81, alin. 8 din Codul Muncii, deoarece angajatorul a încălcat o parte din obligațiile stipulate în contract.

Vă mulțumesc,

Semnătura                                                                                                                                     Data

 

Cum să-ți dai demisia fără preaviz printr-un e-mail

Există o mulțime de moduri prin care să-ți dai demisia, însă înștiințarea făcută prin intermediul unui e-mail este, de cele mai multe ori, o cale greșită. Pune-ți problema în felul următor: dacă ai fi în locul șefului tău, ți-ai dori ca angajații să trimită o demisie fara preaviz în format electronic sau ai prefera să poarte o conversație cu tine față în față?

Când este posibil, este recomandat să-ți dai personal demisia. Printr-o conversație sinceră îți vei arata amabilitatea față de angajatorul tău și vei închide într-o notă pozitivă acest capitol din cariera ta. Nu știi niciodată când ai putea avea nevoie de un contact, de o recomandare sau de o scrisoare care-ți va fi utilă pentru un viitor job.

Acestea fiind spuse, există și circumstanțe în care demisia în persoană este imposibilă. Când apar aceste situații, o demisie fara preaviz prin e-mail ar putea fi necesară și singura opțiune.

În ce situații este acceptabil să-ți dai demisia prin e-mail:

Când lucrezi la distanță. Dacă managerul tău locuiește într-o altă țară, atunci această variantă este mai mult decât justificată. În acest caz, e-mailul este probabil unul dintre modurile în care comunici cel mai des cu șeful tău, astfel că nu va fi perceput atât de negativ pe cât ar fi dacă ați lucra împreună, într-un birou fizic.

Când demisia în persoană te-ar pune în pericol. Dacă lucrezi pentru un manager abuziv sau într-un mediu psihologic nesigur, demisia prin e-mail poate fi cea mai sigură opțiune. Nu sacrifici nimic prin împiedicarea conexiunii, deoarece este puțin probabil ca șeful tău să-ți ofere o recomandare. Cel mai important, îți protejezi propria persoană, ceea ce este înainte de orice considerații despre carieră.

Cine ar trebui informat

E-mailul de demisie ar trebui trimis neapărat către șeful tău direct, dar și către departamentul de resurse umane de la locul de muncă. Sfat util: pune-ți adresa personală de e-mail în în CC sau BCC, astfel încât să ai e-mailul și-n arhiva proprie. Vei păstra în acest mod o dovadă a sa care va rezista chiar dacă mailul de muncă îți va fi șters de cei de la departamentul de IT.

Plata ultimului salariu

O demisie fara preaviz și încălcarea contractului de muncă stabilit între tine și angajator pot afecta salariul final pe care îl veți primi în cele din urmă. Indiferent de cum pleci, acesta va trebui achitat, însă zilele din preaviz pe care nu le vei munci vor fi scăzute din remunerație.

Chit că au existat niște probleme cu superiorii sau de o altă natură, cei care vor continua să-ți îndeplinească sarcinile nu au nicio vină, așa că ar fi ideal să documentezi ceea ce făceai sau măcar să le transmiți detaliile esențiale.

Părăsește-ți jobul într-o notă cât mai pozitivă, împărtășind informații cu colegii tăi despre proiectele și clienții pe care-i aveai. E important să știi ce să spui atunci când îți dai o demisie fara preaviz și să fii respectuos – chiar dacă experiența ta nu a fost complet pozitivă. Această atitudine îți permite să menții relații și poate chiar să primești ulterior niște referințe pozitive. Universul joburilor este mai mic decât avem impresia atunci când suntem la primele joburi, iar cu anumiți colegi te poți reîntâlni în diverse companii de-a lungul carierei.

 

Ți-a plăcut acest articol? Citește și:

Cum să stabilești echilibrul dintre viața profesională și cea personală

Ai primit o ofertă de lucru mai bună. Cum îți dai demisia?

A fost util articolul? 71
  • AvatarIulian zice

    Nu vreau să mai stau

Leave a Reply