• 23 Apr. 2020
  • 8 min

Preaviz Codul Muncii: când te afli între fostul și viitorul job 

preaviz codul muncii

Perioada aceasta este incertă pentru mai toți angajații și angajatorii. Ne gândim la ce urmează, în ce direcție o va lua compania în care lucrăm după ieșirea României din starea de urgență, încotro va merge traseul nostru profesional. Așteptăm cumva să revenim din nou la joburile noastre, să putem ieși din casă fără declaratie pe proprie raspundere, dar, în același timp, responsabilitatea e tot mai mare. Iar companiile la rândul lor caută, zi de zi, soluții pentru ca activitatea lor să meargă mai departe. 

E bine însă să ne păstrăm calmul orice ar fi și să știm că soluții cele mai bune se nasc în situații de criză. Iar ca lucrurile să nu ne ia prin surprindere, e bine să fim la curent cu toate schimbările și desigur, să comunicăm cât mai deschis cu angajatorul. Se spune că atunci când ești informat, ești protejat, iar noi credem cu tărie în asta și de aceea, încercăm să-ți aducem în fiecare zi informații cât mai actuale despre piața muncii, despre joburi, dar și multe sfaturi de la specialiști în ce privește evoluția carierei tale. 

 

Cum arată piața muncii în acest moment

Cu toate că mulți angajați sunt în șomaj tehnic sau chiar disponibilizați în acest moment, sunt și semnale bune pe piață. Angajatorii activi și în această perioadă caută să-și mărească, în continuare, echipele. Și asta nu e tot! Companiile investesc din ce în ce mai mult starea emoțională a angajaților curenți. 

Indiferent care îți este statutul, e bine să-ți cunoști drepturile când vine vorba de preaviz codul muncii. Acest articol te va ajuta să treci cu brio peste această perioadă, iar dacă nu ai un loc de muncă să ți-l găsești pe cel potrivit pentru tine. 

Dacă ești în situația în care ți-ai dat demisia înainte de începerea pandemiei Covid-19 și ești prins între vechiul job și o nouă companie, informațiile despre preaviz codul muncii îți vor fi de ajutor.

Pentru a afla mai multe despre preaviz codul muncii, indiferent dacă este vorba de demisie sau despre concediere, am stat de vorbă cu Anca Vătășoiu, avocat specializat în Dreptul Muncii și Partener Fondator la Your Agile Employment Lawyer. Specialistul ne-a explicat care este procedura în această perioadă și dacă s-a schimbat ceva. 

 

Care este procedura de preaviz (codul muncii) în contextul crizei coronavirus? 

Criza generată de pandemia COVID-19 nu a schimbat, în principiu, regulile privind încetarea contractelor de muncă. Angajatorii sunt obligați în continuare să respecte exigențele cerute de Codul Muncii pentru a efectua concedieri sau demisii, dacă acestea se impun, inclusiv să acorde un preaviz de minim 20 de zile lucrătoare pentru salariații cu funcții de execuție. Pentru angajații care ocupă poziții de conducere perioada de preaviz codul muncii este mai mare, adică de 45 de zile lucrătoare. 

Regulile stipulate de Codul Muncii în privința demisiei rămân și ele aplicabile, salariații fiind obligați să respecte preavizul inclus în contractul individual de muncă atunci când au inițiativa încetării unilaterale a relației cu angajatorul. La rândul său, acesta din urmă are posibilitatea de a renunța, total sau parțial la preaviz, putând înceta mai devreme contractul de muncă.

Decretul nr. 240/2020 emis de Președintele României, prin care a fost prelungită starea de urgență, stabilește însă o serie de reguli speciale în materia relațiilor de muncă, inclusiv în privința gestionării demisiei pentru anumite sectoare de activitate.

Mai exact, în cazul salariaților încadrați la unităţi sanitare, de asistenţă socială, de asistenţă medico-socială şi în instituţiile din domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale, termenele de preaviz codul muncii prevăzute la art. 81 alin. nu încep să curgă, iar, dacă au început să curgă, se suspendă pe întreaga durată a stării de urgenţă. Se limitează, astfel, dreptul acestor salariați de a înceta unilateral contractul de muncă, măsura fiind valabilă atât pentru instituțiile statului cât și pentru mediul privat, cel puțin până la data de 14 mai 2020.

preaviz codul muncii

Un angajator poate concedia un angajat fără ca acesta să treacă prin perioada de preaviz?

Acordarea preavizului de cel puțin 20 de zile lucrătoare este obligatorie în cazul concedierii pentru motive care nu țin de persoana salariatului (poate fi vorba despre desființarea postului), dar și în cazul concedierii pentru inaptitudinea fizică şi/sau psihică a salariatului sau pentru necorespundere profesională.

Angajatorul nu poate obliga salariatul să renunțe la acest drept și nici nu poate oferi o compensație care să suplinească preavizul prevăzut de lege. Concedierea disciplinară poate fi dispusă fără acordarea unui preaviz, însă în acest caz este necesară parcurgerea unei proceduri obligatorii de cercetare disciplinară prealabilă.

De asemenea, salariatul arestat preventiv sau arestat la domiciliu pentru o perioadă mai mare de 30 de zile, în condiţiile Codului de procedură penală, poate fi concediat fără acordarea unui preaviz. 

 

Care sunt drepturile și obligațiile unui angajat atunci când vine vorba de preaviz? 

Pe durata preavizului contractul de muncă este activ și produce efectele obișnuite, în sensul că salariatul are obligația de a presta activitate, dar și dreptul de a primi un salariu. Deși Codul Muncii nu prevede expres această posibilitate, nu este exclus ca părțile să convină asupra aplicării unui garden leave care permite salariatului să nu mai desfășoare activitate, fără ca acest lucru să îi afecteze drepturile salariale.

În măsura în care, pe durata preavizului, intervine o cauză de suspendare a contractului de muncă, spre exemplu, concediul medical, acesta va fi suspendat în mod corespunzător și va fi reluat imediat după încetarea cauzei de suspendare.

Ce riscă un angajat care este absent în perioada de preaviz? 

În măsura în care părțile nu au agreat în sensul scutirii salariatului de la îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, salariatul care absentează de la locul muncii poate fi sancționat disciplinar, în condițiile Codului Muncii și ale regulamentului intern aplicabil la nivelul angajatorului. În consecință, nu este exclus ca temeiul concedierii să se schimbe, urmând ca salariatul să fie cercetat disciplinar pe durata preavizului și sancționat prin concediere. 

 

Preaviz Codul Muncii: având în vedere contextul actual, angajații pot să refuze să semneze cererea de demisie? 

Demisia reprezintă un act unilateral al salariatului prin care acesta își manifestă, în mod liber, voința de a înceta raportul de muncă. Prin urmare, salariatul nu poate fi obligat de angajator să recurgă la demisie împotriva voinței sale, evitând, în acest mod, parcurgerea unei proceduri de concediere.

O eventuală demisie înaintată sub presiunea, amenințarea angajatorului poate face obiectul unei contestații în instanță și ar putea fi,  de principiu, anulată de judecător, în măsura în care este dovedit abuzul angajatorului care a determinat vicierea consimțământului la semnarea demisiei.

 

Preavizul este același și în cazul concedierii, și în cazul demisiei? 

În cazul concedierii pentru motive care nu țin de persoana salariatului (spre exemplu, desființarea postului), pentru inaptitudinea fizică şi/sau psihică a salariatului sau pentru necorespundere profesională, termenul de preaviz codul muncii este de cel puțin 20 de zile lucrătoare. Contractul individual sau colectiv de muncă aplicabil ar putea să prevadă o durată mai mare decât cea reglementată expres de Codul Muncii.

Termenul de preaviz în cazul demisiei este cel stipulat în contractul individual de muncă, dar nu poate fi mai mare de 20 de zile lucrătoare pentru salariaţii cu funcţii de execuţie, respectiv de 45 de zile lucrătoare pentru salariaţii care ocupă funcţii de conducere.

 

Ce faci după ce ai trecut de preaviz

Pentru început îți recomandăm să-ți iei câteva zile de vacanță pentru tine, pentru a-ți pune gândurile în ordine și pentru a înțelege exact ce dorești să faci mai departe. Deconectează-te de la rețelele de socializare în această perioadă, amână știrile și încearcă să rămâi conectat cu tine, analizează tot traseul tău profesional, să vezi ce a funcționat, ce nu și de ce. Răspunde-ți la aceste întrebări, căci îți va fi mult mai ușor să iei decizii pe viitor, să știi exact spre ce domeniu dorești să te îndrepți sau spre ce companie. 

Primul pas este actualizarea CV-ului!

După ce ți-au pus gândurile în ordine, CV-ul e următorul pas. Dacă nu ai unul trebuie să-l redactezi de la zero, iar dacă ai unul, trebuie să-l actualizezi cu cele mai noi informații în ce privește cariera ta. 

Uite câteva reguli pe care trebuie să le urmezi ca șansele să fii chemat la interviu să crească. 

  • E important ca informațiile din CV să fie cât mai clare. Dacă nu ești sigur de anumite lucruri pe care vrei să le treci în CV, nu le trece doar de dragul de a atrage atenția recrutorului. La interviu cu siguranță îți vor fi cerute detalii despre experiențele sau realizările pe care le-ai trecut în CV și atunci, s-ar putea ca ele să se întoarcă împotriva ta. 
  • Cele mai importante sunt realizările tale anterioare. Menționează tot ce ai reușit să faci la fostele locuri de muncă, orice mică realizare se poate dovedi necesară pentru un nou job. 
  • Nu minți în CV. Sinceritatea e pe primul loc atunci când vine vorba de angajare. Iar dacă alegi să minți, îți furi căciula singur. Dacă spre exemplu, nu cunoști o limbă străină foarte bine, atunci nu o mai trece în CV sau spune exact care este nivelul tău de cunoștințe. S-ar putea ca la noul job să fii nevoit să socializezi în limba respectivă și să te confrunți cu multe provocări în privința asta. 
  • Dacă nu ai foarte multă experiență de muncă, atunci trece și realizările din timpul facultății. Nu ignora această parte a CV-ului.
  • Nu trimite CV-ul angajatorului până nu ești sigur de faptul că nu conține greșeli gramaticale. Acestea îți vor scădea șansele de a fi chemat la interviu. Trimite-l prietenilor, cunoștințelor pentru a-l mai citi o dată, s-ar putea să identifice cu ușurință greșeli pe care tu nu le-ai observat. Nu pentru că nu știi, ci pentru că ai stat prea mult să-l citești.

eJobs dă restart joburilor 

Pentru persoanele ce-și caută activ loc de muncă în această perioadă, platforma de recrutare eJobs a luat o măsură ce va da restart pieței muncii. Cu ajutorul ei, numărul joburilor va crește în următoarea perioadă, iar tu vei avea de unde să alegi varianta ideală pentru tine. 

Ce a făcut mai concret eJobs? A pus la dispoziția angajatorilor un tip de anunț gratuit în ediție limitată. Această măsură a fost luată pentru a veni în sprijinul companiilor care au nevoie să se extindă echipele și care planifică să facă asta în perioada imediat următoare. Astfel, ți-a sporit șansele de a găsi un job, având în vedere că acest tip de anunțuri se adresează atât companiilor mari, cât și celor mici și mijlocii, dar start-up-urilor care doresc să recruteze. 

Te poți reprofila oricând!

Nu ar trebui să te sperie ideea de a începe un job într-un domeniu diferit față de cel în care ai activat până acum. Trebuie doar să fii înarmat cu multă răbdare, dar și un plan bine pus la punct. Uite câteva sfaturi pe care le poți urma ca să ajungi acolo unde îți dorești.

  • Gândește-te bine care sunt domeniile care ți se potrivesc, ce ai vrea să faci. Să alegi între munca de la birou, de acasă sau de pe teren. E important să fii cât mai sigur atunci când decizi că vrei să te reconvertești profesional. 
  • Analizează piața muncii. Află care sunt cele mai căutate joburi, cei mai atractivi angajatori și care sunt domeniile în care se oferă cele mai mari salarii. Nu te lăsa convins însă doar de un salariu mare, e important să-ți placă ceea ce urmează să faci. 
  • Caută traininguri de specialitate. Dacă știi deja în ce domeniu vrei să lucrezi, atunci începe să cauți cursuri, traininguri, webinarii de specialitate. La început, ai nevoie de un mentor sau cineva care să te ghideze. 

preaviz codul muncii

Îți poți îndeplini dorința de a lucra remote! 

Dacă vreodată ți-ai dorit să lucrezi remote, acum este momentul să-ți îndeplinești acest vis. Având în vedere că tot mai multe companii și-au transferat activitatea în online, iar numărul de joburi remote disponibile s-a triplat, de la începutul lunii martie, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, potrivit informațiilor eJobs. 

„La nivelul Uniunii Europene, România încă este țara cu cel mai scăzut procent de remote work. Lucrurile par, însă, că încep să se schimbe, chiar dacă, e adevărat, această schimbare a venit puțin forțat și a fost determinată de noua dinamică de pe piața muncii. Da, acum se lucrează și se angajează preponderent remote ca metodă de protecție și ca măsură de a reduce pe cât de mult posibil riscurile de a contacta sau de a răspândi virusul. Însă acolo unde se va dovedi că se poate lucra și așa fără un impact negativ în business, cel mai probabil, vom vedea pe termen lung că vor apărea mai multe joburi remote în piață și mai mulți angajați care lucrează de la domiciliu”, spune Bogdan Badea, CEO eJobs România.

Cele mai multe astfel de poziții disponibile sunt pentru specialiști în content marketing, customer support, consultanță financiară, contabilitate, digital marketing sau consultanță în fonduri europene.

 

Dacă nu te descurci, sună la (021)9124

Dacă nu știi exact ce trebuie să conțină CV-ul, cum trebuie să arate sau în ce domeniu vrei să lucrezi, trebuie să știi că poți să primești consiliere în carieră gratuită. eJobs îți pune la dispoziție o linie telefonică de consiliere profesională menită să îi ajute pe toți cei care au nevoie de îndrumare în  redactarea unui CV, aplicarea la joburi sau pentru a face o schimbare în carieră. Trebuie doar să suni la (021)9124, oricând de luni până vineri, între 09:00 și 17:00, iar operatorul te va ghida pas cu pas, cerându-ți informațiile necesare pentru a le adăuga în sistem. Mai mult, dacă vrei, consilierul poate aplica la joburi pentru tine

Situația de criză în care se află o mare parte dintre angajați și angajatori, nu ar trebui să te sperie, ci din contră, să te motiveze să faci eforturi mai mari pentru a obține jobul perfect, salariul pe măsură și colegi pe aceeași lungime de undă cu tine. Mingea e la tine în continuare, iar tu trebuie doar să-ți analizezi bine scopurile și să găsești mijloacele potrivite pentru a ți le îndeplini. Mult succes!

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Ce faci dacă rămâi fără jobul pe care îl aveai de 15-20 de ani

Cum te ajută consilierea pentru a face o schimbare în carieră

Cinci cărți în engleză care te vor ajuta să găsești jobul ideal

A fost util articolul? 9
  • AvatarDorina zice

    Foarte bun materialul, dar am o intrebare:
    in cazul desființării postului din alte cauze care nu tin de persoana angajatului, pe perioada preavizului acesta trebuie sa se prezinte la serviciu zilnic, pe toata perioada legala de 20 zile, iar conducerea firmei a dispus VERBAL ca nu mai este necesară prezenta la serviciu. Acest lucru nu trebuie specificat IN SCRIS pe notificarea de desfacere înmânată angajatului? Tot ce este informat verbal zboară, iar scrisul rămâne. Cum poti sa stai linistit acasă, toată acea perioadă? Multumesc

    • Bună, Dorina,

      Da, trebuie specificat în scris acest aspect, mai ales că angajatorul este cel poate renunța la termenul de preaviz dat de lege în favoarea sa.
      Altfel, în conformitate cu art. 38 din Codul muncii, salariatul nu poate renunţa la termenul de preaviz.

  • Bună, Diana,

    Ține cont de îndrumarea avocatului Marius-Cătălin Preduț: În cuprinsul deciziei unilaterale a angajatorului prin care se dispune desființarea unui sau a unor locuri de muncă nu este suficient a se invoca starea de forță majoră (chiar dacă aceasta este dovedită printr-un certificat de situație de urgență emis de către autorități), ci este necesar a se motiva că există o legătură de cauzalitate directă între problemele generate de forța majoră și necesitatea desființării locului de muncă ocupat de către salariat, cu alte cuvinte, nu se mai justifică menținerea locului de muncă, prin raportare la problemele economice și financiare ale angajatorului.

    În cazul în care care angajatorul are un motiv obiectiv, concedierea poate avea loc, însă trebuie să respecte prevederile Codului Muncii:

    Art. 65
    (2) Desfiinţarea locului de muncă trebuie să fie efectivă şi să aibă o cauză reală şi serioasă.
    1. Între motivele apte să justifice desființarea locului de muncă, în temeiul art. 65 C. muncii, pot fi menționate: reorganizarea activității, reducerea cheltuielilor, inclusiv a celor cu salariile, reducerea activității, retehnologizarea.

    Art. 67. [drepturile salariaţilor concediaţi pentru motive obiective]
    Salariaţii concediaţi pentru motive care nu ţin de persoana lor beneficiază de măsuri active de combatere a şomajului şi pot beneficia de compensaţii în condiţiile prevăzute de lege şi de contractul colectiv de muncă aplicabil.

  • AvatarJeny zice

    Dacă sunt în preaviz este normal ca angajatorul să-mi ceara sa lucrez la 200 km distanta de domiciliu?

    • Bună, Jeny,

      Aceste prevederi din Codul Muncii sunt de interes pentru tine:
      Conform articolului 81 din Codul Muncii, alineatul 5: Pe durata preavizului contractul individual de munca continua sa isi produca toate efectele.
      (7) Contractul individual de munca inceteaza la data expirarii termenului de preaviz sau la data renuntarii totale ori partiale de catre angajator la termenul respectiv.
      (8) Salariatul poate demisiona fara preaviz daca angajatorul nu isi indeplineste obligatiile asumate prin contractul individual de munca.

Leave a Reply