Un nou loc de muncă înseamnă pentru mulți dintre noi o nouă etapă a vieții profesionale. Noul loc de muncă aduce, de cele mai multe ori, speranțe, dar și anumite temeri. Iar adaptarea cât mai rapidă este unul dintre obiectivele principale atunci când facem un astfel de pas.
Iată câteva mici „trucuri” care te pot ajuta să grăbești un pic adaptarea, dar și să lași o impresie plăcută noilor colegi:
Vei întâlni destul de multe persoane, online sau offline în prima ta zi la un nou job, astfel că îți va fi greu să memorezi toate numele, însă o atitudine modestă te va ajuta să creezi o imagine pozitivă. Fii punctual și îmbracă-te ținând cont și de dresscode-ul companiei dacă există unul. Dacă activitatea ta se va desfășura remote caută să-ți pui remindere pentru toate ședințele care ți-au fost programate astfel încât să nu ratezi/întârzii la vreuna și să pari dezinteresat.
Primele zile sunt considerate zile de adaptare. Acest aspect poate fi un pic demotivant prin prisma faptului că vei fi rugat să îți ajuți colegii cu diverse lucruri și nu vei avea neapărat un obiectiv clar. Oferă-ți sprijinul și caută să obții cât mai multe informații legate de felul în care decurg lucrurile. Acest lucru îl poți realiza prin trecerea în revistă a materialelor de informare (prezentări, documente share-uite) precum și printr-un set de întrebări adresate colegilor. Chiar dacă sunt aspecte care îți par demotivante (spre exemplu, consideri că primele sarcini alocate sunt sub nivelul tau de experiență), nu arăta acest lucru colegilor sau superiorului. Până la urmă, poate fi un test din partea managerului direct și cât timp vei realiza cu brio respectivele obiective, vei avea toate șansele să primești provocări profesionale cu un grad sporit de responsabilitate.
Fiind un mediu nou de lucru, adaptarea poate fi un pic mai dificilă. Dacă apar anumite neclarități este bine să întrebi și să încerci să clarifici lucrurile de la bun început pentru a nu continua pe o pistă greșită. Comunică cu ai tăi colegi, încearcă să îi asculți fără a-i întrerupe. Împărtășește cu ei experiența ta profesională anterioară sau, dacă ești la primul tău job, discută despre soluții proprii la problemele pe care aceștia le întâmpină.
Feedback-ul este vital pentru a-ți îmbunătăți abilitățile profesionale și pentru a înțelege noul stil de lucru al companiei. Solicită în mod activ părerile colegilor și ține cont de sugestiile acestora pentru a-ți îmbunătăți munca de zi cu zi. Feedback-ul poate indica, de asemenea, dacă business-ul este orientat spre rezultate sau pe îmbunătățirea proceselor.
Acesta este un sfat cu mai multe fațete. În primul rând, nu ar trebui să te compari cu colegii tăi care dețin aceeași funcție ca tine. Mai ales la început, acest lucru te va face să te simți inferior și, pe termen lung, se poate reflecta în performanțe slabe la muncă. De asemenea, ar trebui să eviți să compari noul mediu de lucru cu cel vechi. Nimeni nu vrea să audă cum își conducea afacerea un alt manager sau CEO, așa că nu vorbi despre asta, indiferent cât de constructiv ar părea.
Aceste prime săptămâni într-un nou rol îți vor oferi mai mult timp liber decât vei avea vreodată în calendar, așa că folosește-l cu înțelepciune. Petrece timp alături de clienți pentru a obține informații externe, dar rezervă și momente de interacțiune cu ai tăi colegi sau de analiză a ceea ce ai realizat.
După o perioadă, lucrurile vor intra pe un făgaș normal. Adaptarea la noul job depinde atât de tine, cat și de colectivul din care urmează să faci parte. Acordă-ți timp și fii blând cu tine în primele zile, iar lucrurile se vor îmbunătăți cât de curând!
Vrei să fii mai productiv? Cum te poate ajuta mindfulness-ul
Cum (mai) măsurăm succesul în HR
Zile libere în 2022. Află când poți crea punți pentru minivacanțe!