• 4 Oct. 2016
  • 6 min

Antreprenoarea care a reinventat cusăturile tradiționale românești

Antreprenoarea care a reinventat cusăturile tradiționale românești

A scos motivele folclorice din lada de zestre și le-a redefinit, oferindu-le un aspect modern, în ton cu tendințele actuale. Diana Goanță este Happy Owner la firma Zestre.

Deși în România întâlnim foarte mulți promotori ai creațiilor populare naționale, puțini au înțeles cât de importante sunt valoarea brandului și poziționarea în piață. Este ușor să deplângi pierderea tradițiilor de altădată și să reproșezi dezinteresul generațiilor actuale. Mai greu este să aduci în actualitate obiceiurile și motivele rurale, bătrânești, fără a ține un discurs asemănător predicilor sâcâitoare ale bunicilor. Cum transformi temele învechite într-un trend? Diana Goanță pare să fi găsit secretul.

După ce a văzut cum se trăiește în Olanda, timp în care își termina masteratul în Business Studies și lucra în online marketing, și după ce și-a asumat rolul de Brand Manager în mediul corporatist, Diana a strâns curajul și cunoștințele necesare pentru a-și demara propriul business. Astfel că, în 2014, cu o investiție de 1.500 de euro, a întemeiat Zestre, un magazin online unde trecutul se îmbină cu prezentul și compun împreună haine și accesorii urbane, cu motive tradiționale românești, lucrate manual. De la tricouri scoase din anonimat printr-o cusătură cu teme populare, până la papioane din lemn cu motive tradiționale gravate, brandul Dianei propune o alternativă modernă la folclorul românesc.

Încă avem mici buzunare de tradiții pe care ar fi bine să le explorăm acum, ca să nu ajungă uitate total

Fiind încă la stadiul de start-up, Diana Goanță se descrie în cadrul Zestre ca fiind un „one-woman show”. Întreaga producție este externalizată, iar Diana se ocupă de fiecare aspect. Inspirația pentru cusături vine din cărți sau de pe site-uri de specialitate, aplicarea motivelor pe haine este asigurată de o colaboratoare, iar bijuteriile sunt realizate într-un atelier din Oradea.

Experiența în marketing și studiile în management au fost un avantaj pentru antreprenoarea Zestre, întrucât i-au permis să implementeze mai ușor o strategie de promovare și să poată privi în ansamblu toate procesele prin care trec produsele brandului. Ca urmare, nu a avut niciun gând de a renunța și, dacă a trecut prin dificultăți până acum, cu siguranță nu lasă să se observe. În prezent, Zestre are o cifră de afaceri de 12.000 de euro, iar pentru anul viitor Diana speră să vadă o creștere de 50%.

Papionul din lemn, cu motive tradiționale, cel mai nou produs din gama Zestre

Papionul din lemn, cu motive tradiționale, cel mai nou produs din gama Zestre (sursă foto: Sebastian Moise)

Cu toate că Zestre este un proiect de suflet, pe care vrea să îl crească și să îl extindă, Diana nu se vede antreprenor cu normă întreagă și nu își închipuie că va sta într-un singur loc tot timpul, preferând să găsească provocări și proiecte care să o ajute să se dezvolte personal și profesional.

„După aproape un an de lucru full-time pentru brandul meu, am dorit să îmi diversific portofoliul de proiecte pe care lucrez și să nu rămân doar la brandul propriu, deoarece îmi place mult domeniul marketing-ului, în care activez de câțiva ani. M-am autodisciplinat să îmi aloc o parte din zi, orice ar fi, pentru Zestre și cred că, atunci când jonglezi cu mai multe proiecte, disciplina este abilitatea pe care trebuie să ți-o dezvolți cel mai mult”, explică ea.

Pe lângă brandul său, Diana profită de pasiunea ei pentru călătorii și pentru București, orașul în care a crescut, contribuind la Spotted by Locals – o serie de bloguri, ghiduri turistice și aplicații pentru mobil cu sfaturi de călătorie oferite de localnici din peste 60 de orașe din întreaga lume. De asemenea, își face timp și pentru a colabora pe proiecte de freelance în online marketing. Cum se descurcă? „Cel mai mult la viața de antreprenor îmi place tocmai că îmi oferă această «libertate» de a-mi crea programul de lucru după bunul plac, astfel că pot să mă relaxez cu o plimbare prin oraș în mijlocul zilei, dacă vremea îmi permite, și în schimb pot lucra pe timpul nopții”, ne spune Diana Goanță.

eJobs.ro: Cum a fost drumul de la Brand Manager la antreprenor? Cum te-a ajutat experiența?

 

Diana Goanță: Am lucrat ca Brand Manager până în vara lui 2015, când am decis că îmi trebuie o pauză din viața corporatistă. Ideea de a lansa brandul Zestre a venit undeva prin toamna lui 2013. Însă, de la idee la practică a fost un lung drum, astfel că am avut primele tricouri gata prin primăvara lui 2014. Spun că a fost un drum lung deoarece, cum povesteam mai devreme, la momentul respectiv lucram într-o corporație și, după cum bine se știe, viața de corporație nu-ți oferă deloc flexibilitate din punct de vedere al timpului. Astfel că preferam ca, în puținul timp liber pe care îl aveam, să fac diverse activități care să mă relaxeze; nu mai aveam forța necesară de a lucra și la propriul business dupa 10 ore de birou.

Nu am avut vreun moment în care am zis «Gata, de acum voi fi antreprenoare», sau nu am ales întâi domeniul și apoi m-am apucat de treabă. Cred că parcursul a fost unul destul de natural, iar faptul că am stat aproape 4 ani în Olanda a contribuit cumva, subconștient, la crearea brandului Zestre, prin faptul că am fost expusă consumerismului, industrializării și tehnologizării societăților vestice. Revenind în țară, am realizat că încă avem mici buzunare de tradiții pe care ar fi bine să le explorăm acum, ca să nu ajungă uitate total.

Zestre înseamnă tradiție reinterpretată într-o lume globalizată. Zestre înseamnă și motive tradiționale românești, de care ar trebui să fim mândri și care ar trebui să fie ca o carte de vizită pentru brandul de țară.

eJobs.ro: Cum a fost startul cu Zestre? Ce ai făcut pentru a te remarca?

 

Diana Goanță: Deși trendul tradițional nu este o noutate nici la noi, nici în restul lumii, acesta înflorind din România de prin 2012-2013 odată cu colecțiile lui Oianu si ale Lanei, am decis totuși să îl explorez, deoarece simt că trăim într-o lume în care uităm să ne mai aplecăm asupra tradițiilor și, implicit, asupra lucrului manual. Ideea originală a fost de a aduce în contemporan motivele romanești lucrate manual și am început cu aplicarea acestora pe tricouri. Accesoriile și bijuteriile de lemn au aparut în plan ulterior.

Sunt peste 30 de cusături din care îți poți alege sau poți propune modele proprii

Sunt peste 30 de cusături din care îți poți alege sau poți propune modele proprii (sursă foto: Sebastian Moise)

Zestre înseamnă efectiv cusături tradiționale, realizate manual pe etamină, așa cum poate mulți din generația mea au făcut în școală la lucru manual, apoi aplicate pe veșminte «moderne», de la tricouri la maiouri, bluze și rochii. Spun veșminte moderne, deoarece Zestre nu realizează ii, fote sau alte haine cu adevărat tradiționale.

Produsele oferite de Zestre se diferențiază prin faptul că avem cusături tradiționale, realizate manual, iar clientul își poate personaliza cusăturile după placul sau. Zestre oferă peste 30 de cusături prezentate pe site, însă consumatorul final își poate personaliza aceste cusături în ce culori sau combinație de culori dorește. Mai mult, am realizat și cusături pe comandă, clientul venind cu imagini care ar dori să fie cusute manual și mai apoi aplicate pe haine. Am realizat de la modele cu inimioare, la măști tradiționale românești, fiecare fiind o provocare în modul său.

eJobs.ro: Cât durează realizarea unui produs, de unde vin ideile motivelor folclorice și cum sunt lucrate produsele?

 

Diana Goanță: Motivele aplicate pe veșminte sunt lucrate manual de către o doamnă cu care colaborez foarte bine, iar bijuteriile de lemn sunt lucrate în colaborare cu un atelier din Oradea. În funcție de complexitatea motivului cusut manual, acesta poate dura între una și mai multe ore. Ca sursă de inspirație pentru motivele aplicate pe veșminte și cele gravate pe bijuteriile de lemn, folosesc diverse cărți cu și despre cusături românești, din diverse zone ale țării, precum și site-ul Semne Cusute.

Zestre înseamnă haine pentru femei, bărbați și copii, iar produsele vestimentare variază de la tricouri, maiouri, bluze și rochii. De curând, am extins gama de veșminte pentru copii cu body-uri și rochițe pentru nou-născuți. Bijuteriile pe care le avem în portofoliu sunt bijuterii din alamă și lemn gravat cu motive tradiționale: inele, cercei, pandantive, broșe, butoni de cămașă.

Tradiții reinterpretate prin bijuteriile Zestre

Tradiții reinterpretate prin bijuteriile Zestre (sursă foto: Nadir Cherim)

De asemenea, pe partea de accesorii, pe lângă semne de carte, portofele, portfarduri, huse de telefon, suporturi de pahar și suporturi de farfurii cu motive tradiționale lucrate manual, ne extindem gama de produse cu traiste și genți.

În plus, tocmai ce am lansat luna asta și papioanele de lemn, cu motive tradiționale.

eJobs.ro: Povesteşte-ne cum arată o zi de muncă la Zestre.

 

Diana Goanță: Nicio zi nu se aseamănă cu alta la Zestre. Fie mă ocup de promovarea online a produselor, fie particip la târguri de profil, primesc comenzi, le ambalez și expediez, mă ocup de găsire de noi colaboratori și distribuitori. Cu siguranță nu mă plictisesc!

eJobs.ro: Care sunt planurile de viitor pentru dezvoltarea brandului și a companiei Zestre?

 

Diana Goanță: Pe lângă creșterea gamei de produse, aș dori să îmi extind businessul și internațional. Momentan, am avut câteva comenzi și din afara României, însă mi-ar plăcea să mă focusez mai mult pe acest aspect. Simt o apetență către produsele Zestre, atât din partea românilor care sunt stabiliți în străinătate, cât și din partea străinilor care au fost în vizită în România, au fost impresionați de frumusețile ei și doresc să ia cu ei o mică bucățică din ea.

eJobs.ro: Ce satisfacţii îţi aduce acest business?

 

Diana Goanță: Zestre îmi aduce foarte multe satisfacții, atât pe plan profesional, cât și pe plan personal. Pe de-o parte, mă bucur să fac parte din această mișcare de a reînvia tradiția românească și de a pune din nou reflectorul pe lucrul manual. Pe de altă parte, este minunat când primesc feedback pozitiv de la clienții Zestre, care sunt foarte încântați de produse și de calitatea lor. Sunt foarte mândră că produsele Zestre sunt purtate în toate colțurile lumii atât de români cât și de străini care apreciază lucrul manual și motivele tradiționale.

eJobs.ro: Ce sfaturi le-ai da tinerilor care vor să înceapă un business în România?

 

Diana Goanță: Nu îmi place să ofer sfaturi, însă o sugestie pentru antreprenorii care au start-up-uri ar fi să își folosească cunoștințele pe care le au din diversele domenii în care au lucrat, cât și network-ul pe care și l-au format.

 

Diana Goanță se consideră Happy Owner la firma Zestre. Fericirea înseamnă curajul de a te avânta în proiectele în care crezi. Tu ești HAPPY? Completează testul și află.

A fost util articolul? 1

Leave a Reply