În primul CV pe care îl redactam în 2008 pe eJobs, la aptitudini am completat „comunicare”, „creativitate” și „Microsoft Word”. Pentru că absolvisem Facultatea de Comunicare și eram convinsă că facultatea mi-a dat aceste abilități prin cursurile cu același nume. Dincolo de aceste aptitudini CV nu puteam gândi. Anul 2020 și ritmul său alert care ne-a îndemnat să ne șlefuim abilitățile sociale și emoționale mi-a schimbat perspectiva.
Acum dacă-mi privesc CV-ul îmi dau seama cât de mult mi-am schimbat perspectiva. A contat doar să mă mențin activă, să discut cu recrutorii și să citesc cărți și articole de dezvoltare personală care m-au ajutat nu numai să fiu în temă, ci și să mă descopăr. Și să aflu noi laturi ale experienței mele. Făceam și învățam multe lucruri, dar nu le numeam. Nici nu știam că pot jongla cu aceste abilități și că pot să folosesc o abilitate deprinsă la un job pentru a mă califica la un alt job. În 2021, colaborarea virtuală, inteligența socială sunt abilități care, exemplificate, dau un plus CV-ului. Iată ce abilități îți sporesc șansele de a te califica pentru un job în 2021.
Iată spre ce să te îndrepți:
Pe măsură ce tehnologia evoluează și roboții devin noii colegi, teama că poate vei rămâne fără job crește. Însă fără motiv. Trebuie doar să te adaptezi și să vii cu acele abilități pe care tehnologia nu le are. Cele care țin de gândirea critică în luarea deciziilor nu vor putea să fie codificate vreodată. Și o să-ți spun o poveste te va convinge mai bine.
Când supercomputerul IBM, Deep Blue, l-a învins maestrul în șah, Gary Kasparov, mulți au considerat că are abilități superioare de gândire. Dar Deep Blue câștigase datorită abilității sale de a evalua milioane de posibile mutări pe secundă, nu aplicând inteligența umană. Un computer poate să învingă un om într-un joc de șah, dar, de exemplu, nu va ști ce fel de masă să-ți arate, dacă te referi la obiectul de mobilier, la un fel de mâncare sau la formula matematică. Ține doar de tine să-i definești ceea ce gândești. Câteva exemple în care ai dat dovadă de gândire critică și ai luat decizii care au sens te ajută să te diferențiezi de alți candidați.
Află oferta de locuri de munca Bucuresti pentru candidații fără experiență și descoperă ce abilități caută angajatorii.
Chiar dacă lucrăm preponderent de acasă și roboții „sociali” și „emoționali” sunt ne iau mare parte din task-urile administrative, gama de emoții sociale pe care le pot afișa este foarte limitată. Sentimentele primează și au nevoie de toată atenția într-o perioadă incertă.. Angajații inteligenți social sunt capabili să evalueze rapid emoțiile celor din jurul lor și să își adapteze cuvintele, tonul și gesturile. Aceasta a fost întotdeauna o abilitate-cheie pentru că într-un mediu de lucru este important să colaborezi și să creezi relații bazate pe încredere. Pentru a da un plus CV-ului tău, punctează și exemplifică abilitățile sociale, mai ales dacă ești la început de drum în carieră sau vrei să schimbi domeniul de activitate.
Și pentru că tot vorbim despre tehnologia care ne automoatizează munca, este clar că anumite sarcini pe care le faci vor fi preluate încet-încet de software-uri. Asta înseamnă să înveți să-ți faci jobul altfel. Să te adaptezi tehnologiei, dar să vii și cu soluții creative în momentele mai tensionante, cum ar fi discuțiile cu un client, negocierea unui contract.
Mediul de lucru virtual necesită și un nou set de competențe. Ca lider al unei echipe virtuale, trebuie să dezvolți strategii de implicare și motivare a oamenilor aflați în părți diferite. Să înveți tehnici din jocuri și să le aplici comunitățile virtuale mari. Și chiar dacă nu ești într-o poziție de leadership, contează să pui mare accent pe feedback și îndeplinirea obiectivelor la timp. Toate aceste abilități sunt tot mai căutate de recrutori.
Într-o lume conectată la nivel global care se schimbă continuu, abilitățile joacă un rol important. Asta înseamnă să ai nevoie atât competențe lingvistice, cât și adaptabilitate la schimbare. Competențele interculturale sunt importante indiferent de compania la care lucrezi, fie că este o multinațională, fie că este locală. Cercetările ne spun acum că un grup este inteligent și creativ prin combinația de vârste diferite, abilități, stiluri de lucru și de gândire diferite. Scott E. Page, profesor și director al Centrului de studii al sistemelor complexe de la Universitatea din Michigan, a demonstrat că grupurile care prezintă diferite niveluri de abilități depășesc adesea experții. Prin urmare, diversitatea va deveni o competență de bază pentru organizații în următorul deceniu. Tot ce trebuie să faci este să prezinți situații în care ai lucrat eficient în echipe diverse, punând accent pe obiective, priorități, valori comune.
Pe măsură ce cantitatea de date pe care le avem la dispoziție crește, multe joburi vor cere abilități de gândire logică pentru a da un sens acestor informații. Cu ajutorul gândirii logice poți reformula o problemă dificilă într-una pe care știi cum să o rezolvi, folosind concepte ca reducerea, transformarea sau simularea. Utilizarea simulărilor va deveni o expertiză de bază importantă în luarea deciziilor. HR-ul își va schimba și el așteptările și, în loc de Microsoft Office, va căuta în CV-uri abilități de analiză statistică și raționament.
Videoclipurile, blogurile și podcast-urile domină viața noastră socială, dar și activitatea de la job. În următorul deceniu, așteaptă-te ca recrutorii să dea PowerPoint-ul pe abilități digitale de creare a conținutului video. Astfel de așteptări le au mai ales de la generația Z, care ar trebui nu numai să știe să creeze conținut video, ci să fie capabilă și să-l evalueze critic, așa cum ar evalua o lucrare sau prezentare. De aceea, contează mult ca orice prezentare despre tine să fie vizuală. Poți începe cu un CV video (link-ul îl poți insera în CV-ul de pe eJobs) pe care să-l adaptezi, desigur, experienței tale.
Multe dintre problemele de la job sunt prea complexe pentru a fi rezolvate de o persoană, cu o singură specializare. De aceea, în următorul deceniu, recrutorii vor căuta angajații „în formă de T” (da, da, ai citit bine, nu e glumă 😊). Înseamnă să ai competențe în cel puțin un domeniu, dar și cunoștințe din alte discipline. Să fii curios și dornic să înveți dincolo de educația ta formală.
Rețele sociale de comunicare (Facebook Messenger, Whatsapp, Instagram) ne vor aduce și abilități de design. Pentru că inevitabil folosim tool-uri de editare a pozelor, dar și filtre. Descoperirile din neuroștiință arată cât de important este mediul fizic în care trăim în modelarea minții și chiar oferă câteva exemple amuzante. Se pare că înălțimea tavanului are un impact asupra modului în care participanții gândesc. Oamenii care au fost într-o cameră cu tavan înalt s-au declarat mai liberi, mai deschiși, iar cei dintr-o încăpere cu tavanul mai jos au fost mai limitați în gândire.
Cred că ai avut senzația aceea a intoxicării cu informații multe, din toate părțile. Singura soluție este să înveți să le filtrezi și să te concentrezi pe ceea ce este important. Practica filtrării prin clasare, etichetare sau adăugare a unor date la conținut dă calitate informațiilor și le face mai relevante. Această abilitate de a te ridica deasupra „zgomotului” va fi tot mai apreciată de recrutori.
Un CV bine făcut îți dă 50% din șansele de a obține un job. Dacă nu îi acorzi atenție, nu ajungi la interviu, nu ai cum să iei jobul. Marga Radu, EMEA Talent Acquisition la Microsoft
Aptitudinile sunt multe și din ce în ce mai sofisticate, după cum ai văzut. Dar cum le identifici pe cele potrivite experienței și jobului la care aplici? Cel mai bun ghid este chiar descrierea jobului unde poți vedea ce abilități sunt solicitate. Iată care sunt pașii:
Enumeră toate aptitudinile tale chiar nu au legătură cu jobul pe care îl dorești. Este important să te referi la acele task-uri pe care le poți face după ce ai urmat anumite studii, traininguri sau ai acumulat experiență. Aptitudinile nu înseamnă trăsături – acestea din urmă se referă de caracterul tău, la comportamentul tău.
Poți clasifica aptitudinile astfel:
Aptitudini hard: Sunt tehnice, tangibile și măsurabile. Se pot învăța. De exemplu, programarea, designul, planificarea campaniilor Adwords sunt abilități hard.
Un om de resurse umane se uită la organizare, la abilitățile de comunicare. Oricât de mult am vrea să nu ne uităm la arhicunosccutele: spirit de echipă, rezistență la stres, ele sunt competențe care ar trebui să fie acolo pentru că jobul presupune și asta. Victoria Brulea, senior consultant Adecco
Aptitudini soft: Acestea sunt abilități umane. Sunt mai puțin tangibile și multe țin de voința oamenilor, nu nepărat de parcurgerea unor cursuri. Printre ele se numără: autodisciplina, inteligența emoțională și leadershipul.
Cert e că abilitățile soft sunt la fel de importante ca abilitățile tehnice. De fapt, potrivit cercetărilor realizate de Natalie Severt, content manager, cu experiență la Zety.com, aproximativ 78% dintre angajatori caută abilități soft (cum ar fi leadership și munca în echipă), în timp ce doar aproximativ 67% caută abilități tehnice. Și totul are sens pentru că fără auto-disciplină și abilitatea de a asculta și observa, care sunt abilități soft, nu poți deprinde abilități tehnice. Așadar, este important să menționezi ambele tipuri de aptitudini în CV-ul tău. Asigură-te doar că incluzi abilități tehnice de actualitate cum ar fi cele de analiză a datelor și exclude-le pe cele învechite, cum ar fi MS Word 2003.
Odată ce ai definit ce abilități ai deprins până acum, fie la fostele joburi, fie în proiectele în care ai fost implicat, merită să faci o filtrare. Să vezi care dintre acestea sunt relevante pentru postul la care aplici. Și aici ai câțiva pași de urmat:
Sunt foarte mulți candidați care nu au coerență în informațiile cuprinse în CV sau acestea nu sunt reale, ci pur și simplu sunt inspirate din alte surse. Nu de multe ori am avut surpriza ca un candidat care are menționate o serie de abilităti în CV să nu le dovedească în cadrul interviului. Raluca Peneș, HR Coordinator Smartree
Lista de aptitudini CV este gata. Tot ce îți rămâne de făcut este să vorbești pe limba recrutorilor atunci când le numești și să-i convingi că ai abilitățile respective. Iată cum:
Cuvinte cheie – Majoritatea recrutatorilor sunt copleșiți de CV-uri așa că pentru a-și ușura munca folosesc roboți sau software-uri cum ar fi ATS (Application Tracking System). Astfel le scanează rapid și le filtrează pe cele cu cuvinte cheie adecvate joburilor. De aceea, CV-ul tău ar trebui să cuprindă cuvintele cheie din descrierea jobului care se potrivesc și experienței tale.
Adaugă experiențe: Povestește pe scurt situațiile concrete în care ai dobândit anumite abilități. De exemplu, dacă ești art director, poți menționa că un anumit design creat de tine a fost utilizat pentru seria de produse XYZ, care ulterior au devenit unul dintre cele mai vândute produse ale companiei.
Adaugă cifre: Demonstrează că ai abilitățile respective prin cifre. De exemplu, ca avocat ai putea să scrii: „Am lucrat în consiliul de administrație și am mediat 12 cazuri, economisind 100.000 euro pentru companie” în loc de „am lucrat în companii de top”.
Recrutorii parcurg cu atenție prima parte a CV-ului tău pentru a-și face o părere despre cât de potrivit ești unui job. Iată și alte rubrici din CV unde merită să menționezi abilitățile:
Dacă ai deprins cinci competențe la jobul anterior și aplici pentru un job la care ți se cer două, dar le ai la finalul CV-ului, le ridici în prima parte. Este de impact pentru un recrutor. Marga Radu, EMEA Talent Acquisition la Microsoft
Include abilitățile în obiectivul tău profesional. Este o ocazie numai bună de a te diferenția de ceilalți candidați.
Când începi să detaliezi experiența, primul ar trebui să fie ultimul job unde enumeri maximum cinci competențe pe care le-ai dezvoltat. Marga Radu, Microsoft
Experiență: Aici recrutorii se uită după o detaliere a abilităților, după situații concrete în care le-ai deprins. Formulează câte o frază-două despre fiecare abilitate și lasă spații între exemplele oferite.
Abilități: Menționează doar aptitudinile tale, fără detalii.
Ar trebui să menționezi între 3 și 5 competențe, pe specialitatea ta.
În CV-ul eJobs, rubrica de abilități este formată din două secțiuni:
Abilități Generale, rubrica aflată imediat după Limbi străine. Aici merită să specifici cunoștințele tale în domeniile în care ai activat până acum, competențele la nivel social/uman, cât și programele și echipamentele pe care știi să le utilizezi. Le editezi atunci când dai click pe creionul din partea dreaptă. După ce scrii fiecare abilitate, trebuie să dai click pe “+” pentru a o salva.
Abilități Tehnice: sunt cele care îți sunt recomandate atunci când editezi secțiunea “Experiență profesională”. În funcție de postul pe care îl introduci, îți vor fi recomandate abilitățile care se potrivesc cu acesta. Le poți selecta sau deselecta cu un simplu click.
Anul acesta, echipa eJobs a introdus un algoritm inteligent de sortare a aplicanților. Algoritmul, numit Candidate Fitness, filtrează automat lista de aplicanți pe baza relevanței CV-ului lor pentru jobul la care au aplicat. De aceea este important să menționezi abilitățile tale și să-ți crești astfel șansele de a fi observat printre zeci sau chiar sute de CV-uri.
Când ești la început de carieră ai un anumit tip de CV, când ești senior ai alt fel de CV. În zona de senioritate, trebuie să ai și competențe bine mapate, astfel încât atunci când aplici pentru un job și un angajator se uită peste CV-ul tău, să aibă un rezumat al competențelor tale de lucru. Marga Radu EMEA Talent Acquisition la Microsoft
Joacă pentru câteva momente rolul unui recrutor. La ce abilități te-ai uita pentru fiecare nivel de carieră?
La începutul carierei tale, ai șansele mari să fii angajat pentru abilitățile tale tehnice. Programele în care știi să lucrezi, cunoștințele pe care le-ai acumulat în timpul stagiilor și la școală, precum și certificările tehnice contează cu adevărat.
Limbile străine. Cunoașterea unei limbi de circulație internațională sau a unei limbi exotice (portugheză, olandeză, arabă, japoneză) te poate ajută să te califici mult mai ușor pentru un job.
Certificările/calificările în IT, contabilitate, inginerie, în meserii.
Permisul de conducere poate face diferența, mai ales dacă este printre primele cerințe ale unui job.
Aptitudini CV pe care le-ai exersat în timpul unei activități extracurriculare și pe care merită să le menționezi:
Ai un plus la CV dacă arăți cât de implicat ești să înveți continuu. „Ne uităm după acei candidați care au un mindset orientat către învățare continuă. Sunt importante cursurile online, acreditările, programele de voluntariat, asociațiile în care se implică. Mai ales pentru tinerii aflat la început de drum ne uităm la așa ceva. Vorbește despre atitudinea pe care o are candidatul. Confirmată cu un interviu poate fi un candidat de succes”, spune Marga Radu de la Microsoft.
Locurile de muncă la nivel mediu cer și anumite abilități de rezolvare a problemelor și responsabilitate. Experiența în muncă, abilitățile tehnice specifice sunt importante. Dar, pe măsură ce câștigi tot mai multă experiență, vei fi evaluat și pentru alte abilități, mai soft care încep să conteze tot mai mult.
Cunoștințe tehnice – Ex.: Project Management Tools, Google Analytics, Microsoft Suite, sales, social media
Gândire strategică – Ai o imagine de ansamblu. Vezi anumite tipare în relații, în procesele de lucru și știi cum să gestionezi situații mai tensionate.
Comunicare se referă la capacitatea de a gândi cu claritate și de a exprima idei și informații către diverse tipuri de persoane. O comunicare eficientă înseamnă să asculți, să pui întrebări și să pui accent pe coordonarea dintre cuvinte și acțiuni. Să gestionezi fluxurile rapide de informații în cadrul organizației și în rândul clienților, partenerilor.
Agilitatea de a învăța repede, de a te adapta – Ești conștient de faptul că nu trebuie să te oprești din învățat, că e nevoie să câștigi continuu resurse pentru a face față schimbării.
Abilitatăți de leadership, abilități de a influența pozitiv – Câștigi cooperarea oamenilor pentru a duce la bun sfârșit lucrurile. Ai stiluri diferite de influență pentru a obține angajamentul unor colegi, parteneri de business diferiți.
Dacă ai în plan să preiei coordonarea unei echipe, asigură-te că ai un nivel ridicat de competențe:
Leadership – Câți oameni ai condus? Ce tip de echipe ai condus? La distanță? Diverse? Aflate în mai multe sedii ale companiei? Pe cine ai condus? Au fost manageri, voluntari, stagiari? Dacă la începutul carierei menționezi: „capabil să funcționeze bine la nivel individual, dar și ca parte a unei echipe”, acum merită să vorbești despre motivare, mentorship-ul oferit oamenilor, retenție.
Managementul schimbării – La acest nivel, arată că ai inițiat și realizat schimbări pentru a permite business-ului să crească și să își atingă obiectivele. Ia în considerare proiectele la care ai lucrat în ultimii ani, rezultatele și modul în care acestea au avut impact asupra afacerii.
Abilități de business – CV-ul tău ar trebui să demonstreze că înțelegi de ce are nevoie o afacere ca să aibă succes. Punctează problemele pe care le-ai anticipat și le-ai rezolvat înainte de a deveni probleme majore, proiectele, campaniile desfășurate.
Comunicare – Spre deosebire de CV-ul de la începutul carierei în care precizai că ai abilități de comunicare și interpersonale, CV-ul pentru o poziție de management trebuie să arate că ți-ai dezvoltat mult această aptitudine. Să vii cu exemple concrete, despre cum ai negociat, influențat, ai făcut prezentări în fața unei audiențe de X persoane, ai determinat implicarea oamenilor etc.
Gândire strategică – Poți să evaluezi situația actuală și să gândești în viitor, pentru a asigura succesul pe termen lung al afacerii. Aceasta implică luarea în considerare a fiecărei funcții a organizației și a impactului eventualelor schimbări. Include exemple care să demonstreze că ai formulat și implementat noi strategii cu rezultate pozitive.
Luarea deciziilor – Ca manager ar trebui să poți lua decizii solide și justificabile. Și mai mult decât atât, să-ți asumi responsabilitatea pentru deciziile respective, indiferent de rezultat. Gândește-te la un moment în care ai luat o decizie dificilă, într-o situație de înaltă presiune și cum ai abordat acest lucru. Nu uita să menționezi și rezultatul!
Când vorbești prea mult despre tine poți cădea în extreme:
Să-ți subestimezi abilitățile: Prezentarea abilităților tale este una importantă. Evită să enumeri abilitățile și apoi să adaugi cuvântul „de bază” în paranteză. Dacă știi să faci ceva doar la nivel de bază, este posibil să nu ai competență. Sau ești doar modest 😊.
Să-ți supraapreciezi abilitățile: Pe de altă parte, dacă specifici că ai abilități în 20 de limbaje de programare, dar ai realizat proiecte în unul singur, te supraevaluezi. În general, o regulă bună este să incluzi doar acele abilități despre care poți vorbi confortabil într-un interviu.
Să ascunzi abilitățile în secțiunea experiență: Recrutorii au numai câteva secunde la dispoziție pentru a parcurge CV-ul tău. Este greu de crezut că vor sta să descopere abilitățile tale ascunse în secțiunea experiență. Ar fi o greșeală imensă să ai o competență mai rară sau foarte importantă pentru un job și să nu o specifici în secțiunea de abilități.
Să confunzi abilitățile cu hobby-urile: Evită să folosești secțiunea de abilități ca un loc în care scrii despre toate și despre nimic. Poate că-ți plac filmele sau ai alergat cinci maratoane, dar nu menționa asta la abilități. Sunt mai potrivite hobby-uri sau interese.
Imaginează-ți că ești față în față cu un recrutor destul de pretențios pe care lista de abilități nu-l convinge. Și nici nu ai cum să le demonstrezi pe loc, la interviu. Cea mai importantă abilitate este cum îți gândești prezentarea. Cât de convingător ești. Cum pui în valoare acele aptitudini CV căutate de recrutori. Ai nevoie doar de puțină creativitate prin care să arăți că îți cunoști bine abilitățile și relevanța lor pentru un anumit rol. Să te joci cu ele în funcție de context. Și, evident, mai ai nevoie de prezență de spirit, ca să bați palma pentru unul dintre cele mai importante proiecte din cariera ta – acela pentru un job care-ți place 😊.
Model CV. Tot ce trebuie să știi în redactarea CV-ului
Ce competențe de comunicare să pui în valoare în CV
Interesant cum acum 30 de ani romanii “se pricepeau la toate” ( o expresie ce insemna ca de nevoie invatase omul o multime de lucruri sa supravietuiasca) dar a venit curentul “vestic” si domle trebuie sa te specializezi pe o nisa etc, acum se pare ca se intoarce “Aptitudini CV: Transdisciplinaritatea – înțelegerea conceptelor din mai multe discipline”. Stiu ca nu este identitate intre concepte insa la acea vreme tendinta exista la noi sa incercam sa avem o vedere de ansamblu.