• 25 Jul. 2019
  • 11 min

Ce competențe de comunicare să pui în valoare în CV

competente de comunicare

Chiar și dacă lucrezi pe o insulă pustie, tot ai ședință cu șeful sau colegii din celălalt capăt al lumii. Jobul tău, indiferent de domeniu, cere competente de comunicare scrise și orale. Și nu întâmplător. Poate nu ți-ai dat seama, dar aceste skill-uri sunt primele în funcție de care recrutorul te evaluează la întâlnirea față în față. Și da, contează orice tip de comunicare de la CV, exprimare, limbaj nonverbal, la ascultarea activă și întrebările tale care arată interes pentru job.

Acum, dacă arunci o privire rapidă în CV-ul tău, sigur regăsești una dintre aceste abilități : fire comunicativă, competente de comunicare, public speaking. Dar ce înseamnă aceste competente de comunicare? Dacă îți cauți un job în comunicare, marketing sau în management, atenția recrutorilor e și mare și nu mai merge să treci aceste abilități în CV doar pentru că dau bine. E momentul să te diferențiezi de celelalte 1.000 de CV-uri, prin detalierea acelor activități de comunicare care ți-au adus și skill-urile menționate.

Un om de resurse umane se uită dacă are în față o persoană care comunică foarte bine. Nu putem să nu luăm în calcul abilitatea de a comunica. Jobul presupune, pe lângă task-urile uzuale, și socializare, stabilirea unor relații cu partenerii, colegii. (Victoria Brulea, Senior Consultant, Adecco România)

 

Important când vrei să convingi că ai competente de comunicare.

Redactarea corectă a CV-ului

Înainte de a specifica că ai abilități de comunicare, ai grijă ca CV-ul tău să fie corect scris! E cel mai bun exemplu când vrei să demonstrezi că ai competente de comunicare

Un CV fără greșeli gramaticale sau de ortografie convinge mai mult decât unul în care ai menționat abilități de comunicare. Citește-l și recitește-l, asigură-te că propozițiile sunt scurte și corecte și totul este coerent și cu sens.

Foarte important: Gândește-te dacă ție ți-ar plăcea să citești un astfel de CV! S-ar putea să descoperi aspecte noi odată ce schimbi perspectiva și să ai noi idei în redactare. Iar discuția despre competente de comunicare nu se termină odată ce ai dat send CV-ului. Susține abilitățile de comunicare prin e-mail, telefon și la interviu, fiind întotdeauna la obiect, dar și cu o abordare caldă în interacțiunea cu recrutorul.

 

abilitati CV

Colegii te pot ajuta să identifici acele competente de comunicare care te definesc.

 

Cum știi ce competente de comunicare să treci în CV:

Dacă îți este greu să identifici acele competente dobandite la locul de munca, care să te pună în valoare ca un bun comunicator, gândește-te la experiențele tale. Unde ai fost cel mai bun? La ce au spus colegii tăi că te pricepi cel mai bine? Ia în calcul: 

  • Premiile și realizările
    Ai primit laude sau chiar o promovare pentru că ți-ai atins un obiectiv? Vezi ce talent sau ce atribute personale ți-au adus această realizare.
  • Colegii sau prietenii
    Câteodată ai nevoie de o părere obiectivă care să-ți definească acele competente de comunicare pe care poate tu nu le vezi. Pune o întrebare colegilor sau unui fost șef. Dacă ai în plan să-ți găsești primul job, întreabă colegii de la facultate, profesorii sau pe cineva care îți este mentor.
  • Profesioniștii din domeniul în care aplici
    Vorbește cu un profesionist care lucrează exact în domeniul sau în poziția pentru care aplici. Află ce abilități de comunicare consideră că sunt importante și vezi care se potrivesc cu experiența ta.

Când pui pe listă competentele de comunicare, ia în calcul întotdeauna doar punctele tale forte. Dacă încă rafinezi anumite competențe, nu este nevoie să le incluzi în CV doar pentru că jobul la care aplici o cere. Dacă angajatorul te întreabă de o anumită abilitate, poți să spui care este statusul: că lucrezi să o îmbunătățești.

 

Descrierea jobului îți indică ce competente de comunicare să menționezi:

Chiar dacă ai identificat mai multe competente de comunicare, include-le în CV doar pe cele care sunt relevante pentru jobul la care aplici. Citește cu atenție descrierea jobului și vezi ce abilități, dintre cele cerute, ai deprins. În definirea abilităților importante pentru a te califica pentru job, citește și descrierea companiei, precum și valorile acesteia.
Ia în calcul și timpul recrutorilor care acordă fiecărui CV câteva secunde pentru a-l scana. Vor aprecia dacă păstrezi cât mai concisă secțiunea de abilități. CV-ul de pe eJobs chiar te ajută să selectezi doar abilitățile. La interviu ai ocazia să le detaliezi.

 

Varianta completă a CV-ului, cu multe detalii e bine să existe undeva, astfel încât să poată fi dată ori agenției de recrutare, ori companiei angajatoare. E vorba de lucruri care pot susține anumite competente de comunicare, experiențe. Un CV trebuie să poată fi scanat pe diagonală și angajatorul să găsească cuvinetele cheie care îl interesează. (Oana Botolan-Datki, Manager Partner Cteam)

 

Ce competente de comunicare să menționezi în CV

Limbile străine

Să cunoști una sau mai multe limbi străine înseamnă să ai abilitati de comunicare care te pot califica pentru primul job sau pentru un job într-un domeniu nou chiar dacă nu ai experiență. Mai mult decât atât, dacă îți place să exersezi în fiecare zi, vei ajunge să gândești  în respectiva limbă străină, ceea ce înseamnă o îmbunătățire a abilităților tale. Cu cât este mai exotică limba străină cunoscută, cu atât ai mai multe motive să o așezi în prima parte a CV-ului și să-ți sporești șansele de angajare.

Foarte important: Gândește-te cât de bine te descurci, cât de recent ai vorbit. Ia în calcul că recrutorul îți poate cere la interviu să purtați o scurtă conversație. De aceea este bine să-i creezi așteptări realiste și să menționezi în CV nivelul de cunoaștere a limbii străine (începător, mediu, avansat).


Comunicarea în echipă

În jobul tău sigur interacționezi cu mulți colegi care nu lucrează cu tine în birou, ci poate la mii de kilometri distanță, așa că folosești diferite tipuri de comunicare în relația cu ei: e-mail, Skype, Slack, Discord, platforma de comunicare internă, social media.

Foarte important: Scoate în evidență în CV acele situații în care ai comunicat bine cu un coleg din altă țară sau din alt oraș! Poate ai scris și pentru revista internă a companiei, ai dat un interviu sau ai trimis un e-mail bine scris care a fost apreciat de un client sau de un team leader! Toate sunt exemple care conving recrutorii.

 

Ascultarea activă

Aceasta este probabil cea mai semnificativă și totuși cea mai subtilă abilitate de comunicare pe care trebuie să o ai. De aceea este și foarte apreciată de recrutori. Oferă în CV scurte exemple când ai fost într-o negociere dificilă sau ai interacționat cu client, cu un coleg, un șef mai dificil. Arată cum ai reușit să aduci lucrurile în favoarea ta prin abilitățile de ascultare!

Foarte important: Nu-ți subestima abilitățile de ascultare! Poate că ai avut un job de chelner sau ai lucrat în domeniul relațiilor cu clienții. Crezi probabil că aceste joburi din trecut, în care mare parte din jobul tău era să asculți, sunt irelevante pentru poziția de conducere pentru care ai aplicat acum. Nimic nu este mai greșit! Angajatorii de top găsesc în mod constant modalități subtile de a evalua ascultarea activă. Apreciază exemplele și joburile în care misiunea ta a fost aceea de a asculta. Astfel știu că vei acorda atenție problemelor clienților și poți trece ușor la rezolvarea lor!
 

Trainingul

Oferă exemple de situații în care ai fost trainer pentru echipa ta! Nu trebuie neapărat să deții o funcție de conducere ca să fii trainer. Poate excelezi într-un anumit domeniu și ai ținut o prezentare pentru colegii tăi. E tot o formă de training care te ajută să-ți dezvoltați abilitati de comunicare clare pentru a-ți ține publicul atent și implicat! Sigur ai lucrat la prezentarea respectivă asftel încât să fie clară, să spună o poveste și să comunice vizual mesajul. Apoi ai pus și întrebări care te-au ajutat să interacționezi cu ai tăi colegi.

Foarte important: nu e o problemă dacă nu ai ținut nici măcar o prezentare în companie sau în afara ei. Sigur i-ai prezentat un proiect unui coleg nou sau ai făcut o prezentare pe care ai trimis-o șefilor pe e-mail. Contează cum povestești aceste situații în CV astfel încât să-ți pui în valoare abilitățile de comunicare. Astfel, în loc să scrii: „Am ținut o prezentare despre utilizarea Microsoft Excel” , ai putea spune: „Am ținut o prezentare de formare pentru colegii juniori în care am explicat cum poate fi folosit Microsoft Excel. Am contribuit astfel la realizarea unor rapoarte mai bune pentru echipa de management.”

 

Coaching-ul/Mentorship-ul

Coaching-ul sau mentorship-ul pot fi considerate următorul pas în formare. Acestea includ situațiile în care ai instruit o altă persoană în mod voluntar, pentru a o ajuta să-și îmbunătățească abilitățile. Angajatorii știu că mentorship-ul implică nu numai comunicare, ci și competente si abilitati sociale, de aceea te vor aprecia și mai mult.

Foarte important: Folosește-ți abilitățile de mentor în relațiile cu oamenii din companie! Astfel poți veni cu exemple de comunicare interpersonală în CV. Convingi mai ușor recrutorii dacă ai la îndemână un exemplu ca acesta: „Am fost mentor pentru un nou coleg pe care l-am îndrumat să îmbunătățească rapoartele către echipa de management. La scurt timp colegul a fost promovat în companie.”

 

Negocierea

Credeai că negocierile sunt doar pentru șeful pentru că el este cel care are deal-uri importante? Gândește-te mai bine și vezi că jobul acesta îl ai și tu! Poate nu ți-ai dat seama, dar sigur ai negociat un preț mai bun cu un furnizor sau ai negociat schimbări cu un client pentru ca proiectul să fie unul reușit.

Foarte important: Oferă astfel de exemple în CV! Gândește-te la cât mai multe situații în care ai interacționat cu oameni: poate ai coordonat un proiect pentru mai multe echipe, fiecare având propriile sale obiective (adesea conflictuale). Astfel ai fost în situația de a-i asculta pe toți cei implicați și ai negociat cu ei pentru acordul și sprijinul lor în finalizarea proiectului. Poate ai fost în situația în care ai avut de lucru cu oameni rezistenți schimbării. Dacă ai reușit să-i determini să fie deschiși și să adopte noi tehnologii sau stiluri de lucru, acest aspect dă bine în CV-ul tău.

Cel mai important este să nu oferi aceste exemple în diferite secțiuni din CV, ci să le grupezi pentru a fi de impact și pentru a convinge că ești un bun comunicator.


Dacă vorbim de un specialist, acesta ar trebui să-și pună competențele pe specialitatea lui. Să aleagă între 5 și 7 competențe pe care le-a demonstrat și să arate care au fost realizările. Se poate juca astfel încât să scoată în față ce a fost mai important pentru el, dar și ce este mai important pentru viitorul job. (Marga Radu, EMEA Talent Acquisition la Microsoft)

 

aptitudini CV

Poziționează cu atenție în CV acele competente de comunicare care simți că te diferențiază.

Cum poți menționa aceste competente de comunicare: 

Ai câteva opțiuni pentru a-ți pune în valoare abilitățile: 

  • Să le menționezi la începutul CV-ului, în categoria Despre mine, mai ales dacă vrei să-ți iei primul job. Aceeași strategie este recomandată și dacă vrei să-ți schimbi domeniul de activitate.
  • Să le specifici în secțiunea specială de abilități. Este o opțiune bună mai ales când ai experiență și vrei să sintetizezi abilitățile și calificările tale. CV-ul de pe eJobs chiar are o rubrică de abilități, unde menționezi punctele tale forte. Trece fiecare abilitate pe rând, selectând opțiunea „Adaugă” după fiecare.
  • Să le detaliezi la experiența profesională. Merită să specifici la fiecare job ce abilități ai deprins în anumite situații. Este ocazia ta de a-ți demonstra competentele de comunicare cu exemple. De exemplu, dacă menționezi abilități training, poți veni cu acest exemplu: Am format 10 oameni, care au deprins repede tehnicile de vânzare. Am contribuit astfel la creșterea veniturilor companiei cu x%.

 

Când ești în zona de senioritate, trebuie să ai și niște competențe bine definite, astfel încât atunci când aplici pentru un job și un angajator se uită peste CV-ul tău să aibă un rezumat al competențelor tale de lucru. (Marga Radu, Microsoft).

 

comunciare nonverbala

La interviu merită să susții acele competente de comunicare specificate în CV cu un comportament nonverbal care arată deschidere.

 

Competente de comunicare prin limbaj nonverbal:

CV-ul este gata pregătit, ba chiar ți-ai pregătit și cuvintele pentru interviu. Dar e important să le susții de la primul contact cu recrutorul care poate fi la telefon. Marga Radu povestește că există faza de screening telefonic. Pe baza CV-ului, recrutorul are o discuție cu tine în care punctează principalele elemente din CV. Din conversație își dă seama dacă te cheamă la interviu.

Următoarea etapă este întâlnirea față în față. Atitudinea ta de la interviu arată abilitățile tale de comunicare. Iată la ce să fii atent: 

  • Zâmbetul din momentul în care dai mâna cu recrutorul. 
  • Contactul vizual cu interlocutorul. Dacă sunt mai mulți interlocutori asigură-te că ai contact vizual cu fiecare. 
  • Ascultarea activă, fără întreruperi. Așteaptă recrutorul să termine și apoi poți interveni cu răspunsul. 
  • Poziția deschisă, fără brațe încrucișate. 
  • Tonul vocii pentru arăta bucuria, pentru a puncta anumite lucruri etc. 
  • Reacțiile interlocutorilor și adaptarea discursului în funcție de acestea, poți veni cu clarificări dacă vezi că nu înțeleg. 


Mulți candidați vin la interviu și așteaptă să li se pună întrebări și să răspundă. Un interviu este însă o fază de descoperire între intervievator și candidat. Trebuie să fii proactiv. Să te implici din CV până în faza de interviu astfel încât să fii de succes. (Marga Radu, Microsoft).

 

5 cursuri online, gratuite, care te ajută să-ți dezvolți competente de comunicare:

*Cursurile se desfășoară în limba engleză, ocazie de a-ți dezvolta abilitățile de comunicare în această limbă.

1. Cum să vorbești cu oricine, fără teamă

Cursul te va ajuta:

  • să pui bazele vorbitului în public
  • să înveți tehnici avansate pentru a fi carismatic și plăcut de oameni 
  • să ai un caracter mai puternic ca om

Se adresează tuturor profesioniștilor, fie ei manageri, în poziții de execuție, liber profesioniștilor din orice domeniu care vor învăța să fie comunicatori buni. 

Ce trebuie să știi: Cursul are un rating de 4,3 din 5, iar cursanții de până acum apreciază că trainerul explică foarte bine și transmite profesionalism. În același timp este și convingător pentru că oferă exemple despre cum să aplici anumite tehnici. Detalii aici.

 

2. Stiluri de comunicare pentru a-ți îmbunătăți abilitățile sociale

Când vrei să vorbești cu cineva, de multe ori simți că vii din lumi diferite. Dacă întâmpini dificultăți în a stabili o comunicare cu cineva, ai nevoie de un curs care să-ți dezvolte abilitățile. 

La acest curs vei învăța: 

  • cum poți să-ți adaptezi stilul la interlocutorul tău
  • să-ți adaptezi stilul de vorbire la medii: online și offline
  • să te adaptezi la tipul de conversație: de la one-to-one, la prezentări, negocieri, interacțiuni zilnice


Se adresează celor care vor să comunice mai bine, vor să creeze legături puternice în mediul profesional și personal sau vor să se dezvolte personal 

Ce trebuie să știi: Cursul are un rating de 4,1 din 5, are o durată de 43 de minute și poate fi urmărit de pe mobil și TV. După absolvire obții și un certificat care atestă cunoștințele și abilitățile tale. Detalii aici.

competente de comunicare

Este important să dezvolți competente de comunicare prin e-mail, pentru a crea o relație de prietenie cu ai tăi colegi, clienți.

 

3.  Reușește la interviu

Interviul este proba de foc când vine vorba de testarea abilităților de comunicare. Dacă vrei să deprinzi sau să-ți îmbunătățești aceste abilități, poți urma cursul Ace the interview (Reușește la interviu).

Vei învăța:

  • să fii mai flexibil când comunici cu oameni diferiți
  • să îmbunătățești relații cu oameni dificili
  • ce să faci înainte de interviu
  • ce limbaj nonverbal să adopți pentru a transmite încredere în sine
  • la ce întrebări să te aștepți și cum să răspunzi la ele


Se adresează tinerilor care vor să-și ia primul job, dar și profesioniștilor care vor să-și schimbe domeniul de activitate.

Ce trebuie să știi: Cursul are un rating de 4 din 5. Durează doar o oră, îl poți accesa de pe mobil sau de pe televizor. La final primești și un certificat de absolvire. Detalii aici.

 

4. Abilități de comunicare în spațiul de lucru: e-mail

Competențele de comunicare sunt esențiale când vorbești prin e-mail și pun bazele oricărei comunicări pentru că, de obicei, trimiți mai multe e-mail-uri decât apeluri telefonice. 

Vei învăța:

  • cum să creezi o relație bună cu ai tăi colegi sau parteneri de business
  • cum să te adresezi oamenilor prin e-mail,
  • cum să trimiți un e-mail pozitiv și constructiv care să îndemne la acțiune,
  • cum să structurezi comunicare online ca să fie ușor de înțeles
  • ce subiecte de e-mail să folosești ca să primești răspuns


Cursul se adresează profesioniștilor, celor care încep un job, precum și tinerilor aflați la primul job.

Ce trebuie să știi: Cursul are un rating de 3,7 din 5. Durează 35 de minute și îl poți urmări pe mobil sau de pe televizor. La final primești și un certificat de absolvire. Detalii aici.

 

5. Cum să vorbești ca un CEO

Sigur îl admiri pentru abilitatea de a trece de la un tip de conversație la alta, adaptând de fiecare dată stilul și tonul la interlocutor. CEO-ul este unul dintre cei mai înzestrați comunicatori din companie și merită să-i urmezi exemplul. Iată cum te ajută cursul Communication Mastery for Managers: How to Talk Like a CEO.

Ce vei învăța: 

  • Cum să transmiți mesaje mai dificile cu tact și finețe
  • Cum să răspunzi când te confrunți cu situații mai dificile
  • Cum să vorbești cu încredere și profesionalism

Vei deprinde tactici de exprimare pe care le poți folosi la birou, dar și acasă. Trainerul are abilitatea de a-ți stimula toate simțurile astfel încât să deprinzi aceste abilități în mod natural. Alături de el, vei insista asupra frazelor puternice, frazelor de abordare a unui interlocutor, dar și asupra frazelor de încheiere a unei conversații. 

Cui se adresează acest curs: 

  • tuturor celor care vor să transmită o imagine profesionistă prin modul în care comunică
  • celor care vor un job în domeniul comunicării
  • noilor manageri
  • celor care lucrează cu publicul

Ce trebuie să știi: Cursul are un rating de 4,4 puncte din 5. Durează 44 de minute și poate fi urmărit pe mobil și TV. La sfârșit primești certificat de absolvire. Detalii aici.

 

Pentru CV-ul tău, alege acele competente de comunicare pe care le stăpânești bine, care te pun în valoare pentru un anumit job. Fii pregătit de fiecare dată să vii cu exemple pentru fiecare abilitate menționată, să adaugi context sau cifre pentru a convinge. Dar mai presus de orice abilitate de comunicare menționată în CV este prezența ta la interviu. Zâmbetul, postura deschisă, ascultarea activă și adaptarea discursului tău în funcție de ceea ce spun interlocutorii tăi sunt probele cele mai importante pentru a demonstra abilitățile tale de comunicare. Atitudinea, curiozitatea de a afla lucruri noi te aduce mai aproape de un job pe care ți-l dorești, chiar dacă nu ai experiența necesară. 

 

Ți-a plăcut articolul despre competente de comunicare? Citește și:

Cum să deprinzi competențe digitale pentru primul job

Ce abilități din CV sunt importante pentru joburile viitorului

 

A fost util articolul? 45
competente de comunicare
  • Manolache Steluță zice

    Mesajul trebuie sa fie sincer in orice situatie. Cea mai bună metodă de a avea succes. E simplu.

  • Simona Banto zice

    Excelenta prezentare! Am crezut ca nu mai sunt secrete pentru mine in ceea ce priveste modul in care e cel mai potrivit si mai eficient sa te prezinti si sa te reprezinti in cautarea unui loc de munca incepand cu conceperea CV – ului si terminand cu pozitia degetui mic de la piciorul stang adoptata in timpul unui interviu de recrutare.Dar nu … mi-ati spulberat aceasta credinta, am inteles la ce trebuie sa insist sa fiu atenta, punctual.Fain, sunt convinsa ca ma va ajuta in multe feluri faptul ca m-am oprit putin pentru a va citi insemnarile! Mersi mult!

  • CLAUDIA zice

    Buna seara! vreau sa intervin cu un comentariu despre CV -uri. despre locurile de munca in ROMÂNIA nu stiu cum se aleg candidatii dar toata lumea
    face propaganda ca nu avem candidatii la firme pentru angajare dar sa pus intrebarea avem oameni la firmele angajatoare competenti sa poata sustine sau sa puna intrebari unui candidat sau ne dam mari ca am ajuns prin diferite moduri sa recrutam candidatii sau pur si simplu nu au pregatire phiologica.
    VA MULTUMESC SI ASTEPT RASPUNS

  • Florea Sabin Laurean zice

    citesc scriu vorbesc cursiv comunicativ conversatie in germana .mai cunosc incepator mediu engleza italiana jugoslava rusa ..caut de lucru in spatiu UE..

  • Dumitru Stanescu zice

    Bună seara mă numesc Dumitru Stanescu si caut un loc de muncă în Norvegia am mai lucrat in fabrică si in hotel TEl 96846397 vă mulțumesc

    • Alin Cristian zice

      Maseur cu diplomă acreditata de Ministerul Tineretului și Sportului, șofer profesionist cu atestat transport persoane în regim de închiriere, mi-aș dori un job pe litoralul românesc

Leave a Reply