Cum arată jobul spre care-ți dorești să te orientezi? Probabil vrei să fie într-un domeniu și într-o specializare de viitor, să-ți ofere beneficii financiare și un echilibru bun între viața profesională și viața personală. Sună bine, însă ce să alegi din multitudinea de joburi? La o privire atentă pe eJobs.ro, în domeniul bancar, în call-center, IT sau în e-commerce, vei descoperi mii de locuri de muncă în analiză business, care oferă dezvoltare continuă în carieră și beneficii financiare. Dar poate la prima impresie jobul de Business Analyst ți se pare inabordabil.
Te gândești că nu ai experiență sau abilitatea de a interpreta datele. Dar dacă ai o gândire analitică, precum și curiozitatea de a interpreta cifrele și de a trage concluzii pe baza lor, merită să cercetezi în detaliu jobul de Business Analyst. Să afli exact ce salariu și ce beneficii are. Bonus: ai la îndemână și un plan care să te ajute să te formezi. Descoperă pas cu pas detaliile utile despre acest job, care te vor ajuta să decizi dacă ți se potrivește și dacă merită să aplici!
1. Business-urile nu pot funcționa fără tine. Companiile vor să se dezvolte și, în același timp, să-și sporească eficiența și să reducă costurile, iar analiza de afaceri este o componentă importantă a operațiunilor lor, în care vor să investească tot mai mult pe viitor. Pentru că au nevoie de date pentru a lua decizii mai bune. Datele determină totul, de la ce produse să vândă, cu cât să le vândă și cui să le vândă. Drept urmare, au nevoie de oameni care pot pune datele în contextul strategiei de afaceri.
2. Te formezi într-un job de viitor. Cererea pentru analiștii de afaceri va crește cu până la 25% până în 2030, potrivit Biroului de Statistică a Muncii din SUA (BLS). De asemenea, BLS prevede creșteri ale numărului de locuri de muncă pe piața muncii pentru poziții precum:
3. Ai flexibilitate în alegerea specializării. Rolurile și responsabilitățile jobului de Business Analyst se pot schimba în funcție de fiecare companie. Există multe titluri diferite care intră sub umbrela rolului de Business Analyst și fiecare este specializat în diferite domenii. Unele roluri de Business Analyst sunt de natură tehnică, altele de natură financiară, în timp ce altele se concentrează strict pe partea de afaceri.
3. Câștigi oportunități de creștere în mai multe direcții. De exemplu, te poți orienta spre analiza datelor, către analiza sistemelor informatice sau către securitatea cibernetică, o specializare în plină dezvoltare pentru analiștii de afaceri.
4. Nu trebuie să o iei de la zero. Folosești abilitățile transferabile. O carieră de analist de afaceri poate fi potrivită pentru tine dacă ești o persoană care rezolvă în mod natural problemele. Și pentru a te specializa în acest job îți poți pune în valoarea abilitățile deprinse în alte domenii, precum marketing, contabilitate, educație, vânzări. Experiențele te vor ajuta să identifici o problemă în business, să propui soluți pentru a rezolva o problemă, să reconfigurezi un proces, să oferi ghidare colegilor pentru a ajunge la rezultatul dorit.
De exemplu, dacă acum ai un job care implică cercetare sau analiză de date (cel puțin la nivel micro) ai aceste abilități pe care le poți folosi și în jobul de Business Analyst:
Când poți aplica aceste abilități, indiferent de domeniu, când ești curios să vezi ce informații se ascund în spatele datelor, îți crești șansele de a-ți găsi un loc de muncă în analiză business.
5. Ești managerul tău! Când te gândești la viitorul job, iei în calcul și aspectele mai puțin plăcute, precum micromanagementul. Însă munca unui Business Analyst poate fi asemănată cu cea a unui antreprenor. Managerii au nevoie de expertiza ta și trebuie să-ți acorde încredere și flexibilitate pentru a-ți îndeplini sarcinile.
6. Automatizarea nu te poate înlocui. Este posibil ca automatizarea să eficientizeze și să simplifice procesele de colectare și analiză datelor, însă întotdeauna va fi nevoie de oameni care să cunoască nevoile companiilor/clienților și să facă prezentări ale datelor care să corespundă așteptărilor acestora.
Analiștii de afaceri folosesc datele pentru a extrage informații și pentru a recomanda, pe baza datelor, schimbări în business. Poți identifica probleme în aproape orice parte a unei organizații, inclusiv în procesele IT, în structurile organizaționale sau în dezvoltarea oamenilor.
Unele dintre joburile de Business Analyst, prezente pe site-ul eJobs.ro au și salariul afișat. Salariul mediu al unui Business Analyst entry level (sub 2 ani experiență) este 6.200 lei net, iar pentru 2-5 ani experiență în București salariul este de 7.350 lei. Seniorii câștigă în medie peste 10.000 lei.
Pe eJobs.ro vei găsi joburi de Business Analyst în general în domenii precum Bănci / Servicii Financiare, Call-Center / BPO, precum și în Alimentație / HoReCa, Internet / E-Commerce. Angajatorii pun accent pe abilitățile de colectare, analiză și sinteză a datelor, iar cerințele lor pentru viitorii colegi sunt:
Pentru a răspunde cerințelor angajatorilor, dezvoltă abilitățile de lucru în tool-uri care pot traduce datele în soluții tangibile. Iată ce tool-uri ar trebui să cunoști:
Microsoft Excel
Cunoștințele Microsoft Excel sunt obligatorii pentru analist de afaceri. Excel este unul dintre cele mai vechi și puternice instrumente de analiză și raportare care te ajută în calcule, date și analize bugetare. Poți crea tabele pivot și diagrame pentru a genera rapoarte pentru un business.
Baza de date și SQL
Un business analyst lucrează cel mai adesea cu date structurate. Pentru a stoca și procesa aceste date, ar trebui să aibă o înțelegere a bazelor de date relaționale precum Microsoft SQL Server, baza de date MySQL, Oracle DB, precum și bazele de date NoSQL. Experiența de lucru în SQL te va ajuta să accesezi, să recuperezi și să analizezi datele. Tot ce trebuie să faci este să scrii comenzi de definire a datelor, cum ar fi crearea, ștergerea, selectarea, actualizarea, inserarea acestora.
Tool-uri de Business Intelligence (BI)
Familiarizează-te cu instrumentele BI, precum SAP BusinessObjects, IBM Cognos sau Microsoft Power BI, care îți permit să creezi rapoarte, dashboard-uri și vizualizări interactive. Astfel poți oferi clienților informațiile care îi interesează.
Rapoarte și dashboard-uri
Pe lista ta de responsabilități sunt rapoartele și dashboard-urile care rezolvă problemele de luare a deciziilor. Pentru acestea, dezvoltă cunoștințele de lucru în Tableau, QlikView și Power BI, în care poți realiza diferite rapoarte bazate pe cerințele afacerii.
Documentare și prezentare
Pe lângă strucurarea și analizarea datelor, trebuie să prezinți concluziile și rezultatele proiectului în fața clienților. Abilitățile de lucru în MS PowerPoint te pot ajuta să creezi o prezentare convingătoare.
CRM
Cunoști sistemele de management al relațiilor cu clienții (CRM)? Te ajută să știi cerințele clienților, să evaluezi nevoile acestora și să sprijini implementarea proiectelor.
Agile
Pentru a colabora eficient cu echipele de dezvoltare, cunoaște metodologiile Agile, precum Scrum sau Kanban și familiarizează-te cu instrumentele de management de proiect, precum JIRA sau Trello.
Limbaje de programare (nu sunt obligatorii)
În acest job ai un plus dacă dezvolți cunoștințele practice de programare, pentru a efectua o analiză a datelor mai rapidă și mai bună. Cunoașterea limbajului de programare Python te va ajuta să gestionezi datele, să le vizualizezi și să le analizezi. De asemenea, investește timp și în cunoașterea software-urilor statistice precum SAS și SPSS.
Abilități de comunicare și interpersonale
Capacitatea de a comunica concis cu echipa și cu diferiți clienții este una dintre cele mai importante cerințe în acest rol, fără de care nu ai putea obține rezultate. Îți vei folosi abilitățile de comunicare și interpersonale în diferite faze, de exemplu, când un proiect este lansat, pentru a discuta cu diferiți clienți, pentru a discuta cu echipa, pentru a valida soluții. Pe lângă abilitățile de comunicare, contează să-ți dezvolți și ascultarea, pentru a înțelege managerii sau clienții și nevoile companiei lor.
Înțelegerea obiectivului business-ului
Un analist business trebuie să înțeleagă obiectivele și problemele unei organizații. Acestea pot fi: să crești vânzările/producția, să îmbunătățești fluxurile de venituri. Iar dacă ai și cunoștințe în domeniul în organizația în care lucrează, îi va fi mai ușor să atingi obiectivele.
Gândirea critică
În acest rol trebuie să ai capacitatea de a evalua opțiunile și de a o alege pe cea mai viabilă pentru afacere. Să analizezi și să traduci cerințele clientului. O gândire analitică te va ajuta să-ți atingi obiectivele declarate chiar și atunci când există o limitare a resurselor.
Negocierea
Ai misiunea de a atrage cât mai multe proiecte sau clienți. Iar pentru a face acest lucru, trebuie să ai abilități de negociere, astfel încât munca ta să fie profitabilă atât pentru client, cât și pentru companie. Negocierea face parte din fiecare fază a proiectului, pentru a determina prioritatea unor cerințe, pentru a lua decizii tehnice. Vei dezvolta cu timpul abilitățile de negociere și persuasiune. Trebuie doar să fii un cercetător bun, cu abilitatea de a vedea și de a profita de oportunități.
Abilități de gestionare a timpului
Ai nevoie de această abilitate pentru a finaliza proiectele la timp. În rolul tău trebuie să prioritizezi sarcinile pentru a îndeplini obiectivele stabilite. Iar succesul tău depinde de oameni și de a urmări progresul lor pentru a te asigura că-și termină sarcinile la timp.
Adaptabilitatea
Cerințele și nevoile proiectelor se pot schimbă, astfel încât trebuie să te adaptezi și să fii deschis să-ți ajustezi abordarea.
Empatie și inteligență emoțională
Pentru a înțelege nevoile și perspectivele liderilor și clienților, dezvoltă empatia și inteligență emoțională, care te vor ajuta la construirea unor relații puternice și de încredere.
Acum ai mai multe date despre cerințele angajatorilor și-ți dorești poate să te formezi. De unde începi? Ce opțiuni de formare ai la îndemână și ce ar trebui să prioritizezi afli în cele ce urmează.
Cursurile îți pot oferi cunoștințele necesare pentru a te califica pentru un job de Business Analyst. Pe Coursera poți urma cursuri de analiză de date sau de analiză de afaceri. Sau împrietenește-te cu instrumentele utilizate în analiza de afaceri, prin cursuri în Tableau, Excel și MySQL.
Obține o certificare de Business Analyst
Iată câteva certificări pe care merită să le iei în considerare:
Dacă abia începi ca analist de afaceri, certificarea ECBA poate arăta managerilor că ai primit câteva ore de instruire și cunoști elementele de bază ale analizei de afaceri. Dacă ai ceva experiență în analiza de afaceri, certificările CBAP, CCBA și PMI-PBA demonstrează competența și experiența ta.
Angajatorii vor să vadă cel puțin o diplomă de licență pe CV-ul tău. Pentru diploma de licență, orientează-te spre facultățile cu specializări în economie, finanțe, informatică, știința datelor, statistică, managementul informațiilor, cibernetică. De asemenea, poți lua în considerare un Master în Administrarea Afacerilor (MBA), care te va ajuta să-ți îmbunătățești abilitățile și cunoștințele și-ți va oferi un avantaj în căutarea unui loc de muncă.
Urmărește pe www.ejobs.ro internship-urile și joburile entry level în contabilitate, finanțe sau business pentru a-ți construi experiența. Vei găsi joburi de Junior Business Analyst. Un consilier de carieră te poate ajuta să afli ce oportunități există pe piața muncii și spre care dintre acestea să te îndrepți în funcție de pasiunea ta, de formarea ta profeisonală.
Dacă urmezi acest plan și investești treptat în formarea ta, vei fi eligibil pentru joburile de Business Analyst. Iar când primești invitația la interviu, inveștește timp în pregătirea ta. Întrebările variază în funcție de industria în care vei lucra, dar sunt câteva informații comune pe care recrutorii își doresc să le afle:
Cum abordezi un proiect?
Angajatorii vor să-ți înțeleagă fluxul de lucru pentru a evalua cum faci managementul proiectelor, cum lucrezi în echipă și dacă ai abilități organizatorice. De exemplu, dacă ai lucrat la etapele de planificare a proiectului, poți menționa livrabilele, precum un plan de comunicare, o structură de defalcare a activității, un plan de management al cerințelor și analiza afacerii. Menționează și cum ai abordat nevoile specifice ale unui proiect.
Cum ai lucrat cu un client dificil?
În jobul tău vei avea de-a face cu oameni diferiți, care ocupă diferite poziții. Întrebarea aceasta îți măsoară abilitățile de rezolvare a problemelor, abilitățile de comunicare și capacitatea de a rezolva situații dificile. Oferă un răspuns direct și explică o provocare întâmpinată în munca anterioară, folosind modelul STAR (Situație, Task, Acțiune, Rezultat).
Care sunt cele mai importante tool-uri pe care le folosești în analiză business?
Prin această întrebare, recrutorul îți testează abilitățile tehnice de bază și familiaritatea cu aplicațiile de analiză de afaceri, pe care le vei folosi poate și în companie. Personalizează răspunsul în funcție de tool-urile în care ai lucrat. De exemplu: Excel, PowerPoint, MS Visio, MySQL.
Cât de familiar ești cu SQL?
SQL este limbajul standard pentru sistemele de management al bazelor de date, care-ți permite să lucrezi cu date structurate în cazul în care există relații între diferite variabile. Deși nu este necesar ca un analist de afaceri să demonstreze abilități tehnice avansate, prin cunoștințele SQL te poți diferenția. La interviu, poți oferi unui exemplu despre modul în care ai folosit SQL și ce impact a avut în munca ta.
În urma discuției de la interviu, ți se oferă post de Business Intelligence Analyst sau de Data Analyst. Descoperă diferența față de Business Analyst!
Business Intelligence Analyst-ul folosește date pentru a determina ce s-a întâmplat în cadrul unei organizații, în timp ce Business Analyst-ul folosește aceste date pentru a determina de ce s-au întâmplat acele lucruri, în încercarea de a face predicții. Cu alte cuvinte, BI oferă o analiză descriptivă a datelor, iar BA oferă o analiză predictivă.
Ambii profesioniști lucrează cu date, însă în mod diferit. Data Analyst-ul adună datele, le filtrează, identifică informații utile din acestea și le prezintă într-o manieră ușor de înțeles. Business Analyst-ul folosește datele pentru a lua decizii strategice în afaceri.
În jobul de Business Analyst crești continuu din punct de vedere profesional și câștigi un salariu peste cel mediu pe economie. Să te specializezi în analiză business înseamnă să-ți asiguri un job de viitor. Acum ai aflat care sunt cerințele angajatorilor și ce poți face pentru a te specializa și ți se pare poate mai abordabil. Rămâne doar să-ți cauți locul de muncă ideal pentru tine. Aici intervine eJobs pentru a-ți face drumul cât mai ușor. De un singur lucru mai ai nevoie. Adu curajul de a încerca ceva nou! Descoperă locurile de muncă care ți se potrivesc pe eJobs.ro!