• 29 Nov. 2022
  • 11 min

Ce ar trebui să știi dacă îți dorești să devii manager

manager

Planurile mari în carieră îți dau entuziasm, dar, în același timp, poate exista și o reticență față de asumarea unor noi responsabilități. Însă responsabilitatea nu ar trebui să fie un motiv pentru a face un pas în spate sau o sursă de frică, ci un act de curaj. În fond, este normal să-ți dorești să evoluezi în plan profesional și lucrezi la acest aspect încă de la primul job. Iar când simți că ai deprins abilitățile necesare și feedback-ul echipei îți arată că ești pregătit pentru un rol de manager, nu ezita să explorezi oportunitățile pe care le ai!

Îți suntem alături în planurile tale de evoluție în carieră și am pregătit pentru tine un ghid util care să te ajute să-ți formezi o imagine despre ce presupune rolul de manager. De la semnele care arată că ești pregătit pentru a coordona o echipă, la ce responsabilități vei avea și ce calități este important să dezvolți, pe toate le găsești în acest articol!

 

Cum îți dai seama dacă ești pregătit pentru rolul de manager

Există câteva indicii după care merită să te ghidezi pentru a face un salt curajos în carieră:


Îți cunoști rolul actual

Înainte de a conduce o echipă, este important să arăți responsabilitate față de task-urile de la jobul actual, să te implici, să vii cu idei. Este esențial să înțelegi și provocările business-ului, astfel încât să poți oferi managementului o direcție și feedback valoros, care te va ajuta să te remarci.

 

Ești un bun comunicator

Să ai abilitatea de a-ți comunica eficient și clar așteptările este poate una dintre cele mai importante calități ale unui bun manager. Pentru a avea succes în rolul de manager, contează să comunici bine cu echipa ta, să fii sincer și transparent și să oferi feedback regulat. De asemenea, contează și abilitățile tale de prezentare a ideilor, a rezultatelor unui proiect.

 

Gândești strategic

Deși este posibil să nu fii încă responsabil de crearea strategiilor la nivel de companie, când îți dorești un rol de manager ar trebui să ai capacitatea de a gândi strategic și dincolo de obiectivele pe termen scurt sau de KPI-uri. Să înțelegi care sunt obiectivele mai largi de business ale companiei și să iei decizii în funcție de acestea, dar și de contextul social și economic:

 

Ești dispus să-ți asumi responsabilități mari

Imaginează-ți că tocmai ai primit propunerea de a fi managerul unui departament. Înainte de a spune „da”, gândește-te cu sinceritate la ceea ce te motivează și la tipul de responsabilitate și de carieră pe care ți le dorești. Este important să fii conștient de task-urile noi pe care le vei avea și de capacitatea ta de a le gestiona decât să accepți o poziție doar din complezență și sarcinile să ți se pară copleșitoare.

 

Sprijini reușitele echipei tale

Când ai abilitatea de a acorda credit colegilor și te concentrezi pe a le oferi suport pentru a-și atinge obiectivele este un indiciu că merită să evoluezi spre un rol de manager. Liderii și managerii buni își doresc ca oamenii din echipele lor să reușească și sunt pregătiți să-i motiveze și să le recompenseze reușitele. 

 

Inspiri încredere colegilor tăi

Gândește-te la managerii pe care i-ai avut până acum. Proababil că i-ai urmat pe cei care ieșeau din birou lor și petreceau timp cu echipa, în încercarea de a rezolva diferite situații sau de a lucra pur și simplu cot la cot alături de colegi. Dacă ai o abordare deschisă și arăți oamenilor că ești alături de ei în deadline-urile presante, precum și atunci când sărbătoresc reușitele, va fi mult mai ușor să fii propus pentru un rol de manager. În schimb, dacă doar vorbești despre comunicarea transparentă, despre respect și munca în echipă, dar rareori lucrezi alături de colegi, poți pierde încrederea lor.

 

Te consulți cu echipa

Managerii nu vin doar cu soluții și idei, ci ascultă, pun întrebări și apreciază cu adevărat contribuția celorlalți. Când ești deschis și dornic să asculți ideile colegilor tăi, fie că sunt că sunt din echipa ta sau nu, este un indiciu că ești pregătit pentru rolul de manager.

 

Ești gata să delegi

Cei mai buni manageri și lideri știu că nu trebuie să „dețină” sau să controleze fiecare proiect sau sarcină și se simt confortabil să-și responsabilizeze oamenii și să le ofere instrumentele, resursele și sprijinul pentru a-și duce task-urile la îndeplinire.

 

Ce face un manager

În rolul de manager poți fi responsabil de un singur departament sau de o companie cu mai multe departamente. Misiunea ta va fi să stabilești obiectivele echipei sau echipelor tale și pașii pe care trebuie să îi facă pentru atingerea acestora. Îți revine și responsabilitatea de a lua decizii pentru departamentul sau compania pe care o coordonezi, iar uneori deciziile sunt dificile și e nevoie să comunici cu angajații și cu anumiți consultanți pentru a face cea mai potrivită alegere pentru business. Ești și managerul bugetului, pe care îl stabilești alături de alți profesioniști din companie și totodată este important să stabilești cât de multă finanțare are nevoie departamentul sau compania ta pentru a funcționa.

De asemenea, în atribuțiile tale intră și delegarea sarcinilor, precum și atenția acordată proiectelor, pentru ca aceastea să rămână pe drumul cel bun. În timpul unui proiect, dar și după finalizarea acestuia este important să faci evaluarea performanței departamentelor și a colegilor. Să oferi feedback, precum și idei pentru îmbunătățire și dezvoltare. Ești mentor pentru oamenii tăi și îi poți ajuta să deprindă abilități pe care le pot folosi pe măsură ce avansează în carieră.

Ocazional poți participa la interviurile de selectare a candidaților pentru posturile vacante în companie, la evaluarea potrivirii acestora cu nevoile departamentului și la negocierea ofertelor de angajare. De tine depinde și stabilirea valorilor, crearea unei culturi a mediului de lucru și motivarea oamenilor.

A existat o tradiție din a alege managerul pe baza capacității sale de a se impune, dar și de a gestiona și evalua performanța angajaților. Dar 3 tendințe influențează acum rolul managerului: normalizarea lucrului la distanță, automatizarea și schimbarea așteptărilor angajaților. Aceste 3 tendințe au contribuit la definirea unui nou portret al managerului, în care este mai puțin important să vezi ce fac angajații și mai important să înțelegi cum se simt. Pentru a avea succes în acest nou rol, managerii trebuie să conducă cu empatie.

 

Cele trei tendințe care definesc acum ce face un manager

Tendința este ca în rolul de manager să ne concentrăm pe aspectele specifice companiei în care lucrăm, însă să ai privire de ansamblu asupra schimbărilor care au avut loc în piața muncii în ultimii doi va face diferența:

Normalizarea muncii la distanță. Pe măsură ce atât angajații, cât și managerii aleg de unde și când lucrează, relațiile lor au devenit, de asemenea, mai asincrone. Asta înseamnă că vei avea mai puțină vizibilitate asupra a ceea ce fac oamenii din echipa ta și va trebui să te concentrezi pe rezultate.

Accelerarea utilizării tehnologiei pentru gestionarea angajaților. Mai mult de una din patru companii a investit în noi tehnologii pentru a-și monitoriza angajații de la distanță în timpul pandemiei. Companiile au cumpărat software și chiar tehnologii pentru a înlocui feedbackul managerilor folosind inteligența artificială. Și sunt estimări ca până în 2024, noile tehnologii să înlocuiască până la 69% din sarcinile efectuate în trecut de manageri, cum ar fi delegarea și creșterea productivității. 

Așteptările în schimbare ale angajaților. Pe măsură ce companiile și-au extins sprijinul pe care îl oferă angajaților, tot mai multe fiind atente la sănătatea mintală a oamenilor și oferind consiliere psihologică, și relațiile dintre angajați și managerii lor au început să se schimbe. Oamenii se așteptă ca managerii lor să-i ajute să-și îmbunătățească experiența de viață, mai degrabă decât experiența de angajat.

Aceste 3 tendințe definesc acum responsabilitățile managerului, în care este mai puțin important să vezi ce fac angajații tăi. Contează să înțelegi cum se simt. Pentru a avea succes în acest nou mediu, trebuie să conduci cu empatie.

Empatia este un aspect tot mai important al leadership-ului. Managerul empatic pune întrebări și caută informații pentru a se plasa în contextele oamenilor, pentru a crea legături între provocările acestora din plan personal și performanță. 

 

Ce se află în descrierea postului unui manager

Responsabilitățile pot varia în funcție de industria în care lucrează, de echipa pe care o coordonează, de proiect și  de compania în care lucrează. Am ales trei joburi diferite de manager, fiecare cu specificul său, pe care le vom analiza pentru a vedea care sunt responsabilitățile sale. 

 

Area Manager

Principalele cerințe pentru acest job sunt experiența în retail, cunoașterea limbii engleze, orientarea spre rezultate și abilitățile bune de prioritizare. Experiența de lucru dovedită ca manager regional de vânzări, manager de zonă sau un rol senior în vânzări senior contează mult. De asemenea este important să ai abilitatea de a coordona și motiva o echipă de vânzări și să ai disponibilitatea de a călători. 

Responsabilități: 

  • Coordonează activitatea și rezultatele magazinelor de care este responsabil; 
  • Asigură suport managerului magazinului în rezolvarea problemelor apărute în urma activității;
  • Coordonează și supraveghează deschiderile/închiderile/reparațiile magazinelor din subordine;
  • Este legătura dintre magazine și sediu, se asigură că există o comunicare directă și că informațiile sunt transmise corect și în timp util de ambele părți; 
  • Semnalează eventualele neconcordanțe superiorului direct;
  • Asigură personalul necesar, conform schemei propuse și aprobate cu managementul, fiind implicat în recrutarea posturilor de conducere în magazinele pe care le coordonează; 
  • Monitorizează cheltuielilor cu personalul, revizuirea constantă a fluctuației personalului;
  • Creează planuri și cote regionale de vânzări în concordanță cu obiectivele de afaceri;
  • Evaluează performanțele magazinelor.

 

Project Manager

Te califici cu studii superioare, cursuri de project management, cursuri de optimizare și îmbunătățire procese, limba engleză – nivel avansat. Angajatorul pune accent pe abilitățile soft, precum dorința de învățare și de explorare de noi modalități de lucru, bune abilități de lucru cu oamenii, relaționare, comunicare negociere și persuasiune, colaborare, capacitatea de a motiva echipa alături de care lucrează. De asemenea, sunt apreciate gândirea analitică, capacitatea de a prioritiza activitățile, de a respecta deadline-urile, abilitățile de organizare personală și de echipă, planificarea, mobilizarea oamenilor. 

Responsabilități:

  • Gestionează proiectele de la idee și până la predarea către ownerii de procese;
  • Desfășoară activități specifice de project management pentru atingerea obiectivelor de scop, calitate, timp și cost;
  • Identifică, planifică și prioritizează etapele proiectului, coordonează activitățile
  • Realizează managementul riscurilor prin identificare, analiză, cuantificare, monitorizare și control;
  • Comunică eficient în cadrul companiei și a proiectului (echipa departamentală și interdepartamentală, clienți, colaboratori);
  • Asigură și organizează resursele pentru realizarea proiectului, realizează managementul bugetelor;
  • Se implică în implementarea proiectului;
  • Concepe metodologia de lucru, procedurile și instrucțiunile specifice;
  • Raportează periodic, către management, statusul proiectului, obstacolele întâlnite;

Optimizarea proceselor companiei în vederea îmbunătățirii costurilor, timpilor și a eliminării erorilor din fluxurile operaționale:

    • Documentează procesele noi, identifică oportunitățile de optimizare și resursele necesare;
    • Alocă task-uri și deadline-uri corecte;
    • Asigură comunicarea în cadrul proiectului, astfel încât fiecare membru să-și cunoască rolul și să înțeleagă sarcinile trasate;
    • Împreună cu echipa: definește scopuri, măsoară, analizează și îmbunatățește procese în funcție de coordonatele alese;

 

Key Account Manager

Te califici cu studii superioare/postuniversitare, engleză (scris, conversațional) – minimum nivel mediu, experiență în domeniul vânzărilor, permis de conducere categoria B. De asemenea, contează abilitațile de negociere și vânzare, precum și spiritul de echipă, relaționarea bazata pe empatie, încredere și respect.

 

Responsabilități:

      • Prospectezi piața în vederea identificării de potențiali clienți pentru serviciile companiei;
      • Redactezi oferte către diferiți clienți, te asiguri de atingerea obiectivelor de vânzări stabilite de către superiorii direcți;
      • Oferi suport sucursalelor și agențiilor alocate pentru redactarea ofertelor pentru clienți, întâlnirea cu aceștia și atingerea obiectivelor de vânzări stabilite de către superiorii direcți;
      • Asiguri suportul și monitorizarea activității de vânzări și suport în vederea atingerii obiectivelor de vânzări;
      • Urmărești respectarea fluxurilor interne ale companiei cu privire la finalizarea vânzării (analizarea/finalizarea cererii de acceptare la plată);
      • Ești persoana de contact pentru fiecare client din portofoliul tău; răspunzi nevoilor de business ale acestora;
      • Urmărești realizarea obiectivelor și propui acțiuni în vederea îndeplinirii lor;
      • Întocmești rapoarte de vânzări, cu monitorizarea activității desfășurate;
      • Participi la negocierea și încheierea contractelor de vânzări. Te asiguri de derularea corespunzătoare a contractelor de colaborare;
      • Implementezi acțiunile marketing. Realizezi analize de piață.

 

Care sunt calitățile pe care un manager ar trebui să le aibă

Un start bun pentru rolul de manager înseamnă să ai abilități în domeniul tău de activitate (fie că este vorba de marketing, IT, finanțe) care te vor ajuta să vorbești din propria experiență și să-ți ghidezi echipa către cele mai bune soluții. Dar partea ta tehnică trebuie susținută de abilități soft, comunicarea, persuasiunea, încrederea, leadershipul, curajul sunt esențiale pentru a avea succes într-un rol de lider.

Comunicarea

Va fi nevoie să comunici atât cu echipa ta, cât și cu superiorii tăi. Pentru a fi un bun comunicator:

      • Fii precis. Exagerarea sau înfrumusețarea adevărului îți va aduce doar o reputație bună, dar de moment. Prezintă-ți întotdeauna cazul cu onestitate și rațiune.
      • Fii clar. Uneori poți spune mai multe cu mai puține cuvinte. Timpul înseamnă bani, așa că dacă poți rezuma informațiile în mod clar și concis, oamenii vor aprecia acest efort.
      • Fii constructiv. Concentrează-te pe a găsi soluții posibile la probleme și pe rezolvarea acestora.

Persuasiunea

Indiferent dacă încerci să-ți convingi echipa să depună mai mult efort pentru un proiect sau să convingi boardul de acționari să aloce mai multe resurse pentru departamentul sau pentru compania pe care o coordonezi, persuasiunea este una dintre cele mai importante abilități pe care merită să le dezvolți.


Încrederea

Când arăți siguranța de sine ești mult mai convingător. Și poți face acest lucru, evitând formulări precum „s-ar putea” „cred”. 

      • Arată credibilitate. Echipa ta va fi mai ușor convins  dacă demonstrezi că știi despre ce vorbești, așa că asigură-te că te documentezi înainte de a face o prezentare sau că ai o experiență, adaptată contextului, despre care poți povesti.
      • Subliniază beneficiile. Oamenii sunt întotdeauna mai ușor de convins când pot vedea un rezultat pozitiv clar. Când prezinți o idee, asigură-te că arăți și ce beneficii va aduce colegilor.

Leadershipul

Te poți naște cu abilități de lider, dar le poți și dobândi pe parcursul carierei tale. A fi un lider bun înseamnă să preiei inițiativa, iar ceilalți să te respecte suficient pentru a urma:

      • Fii pozitiv. Atitudinea pozitivă a managerului este preluată ușor și de membrii echipei, iar a privi mereu partea bună a lucrurilor îți va menține oamenii relaxați și concentrați pe obiectiv.
      • Arată pasiune pentru munca ta. Pentru a-i inspira pe alții, trebuie ca tu să fii entuziasmat de ceea ce faci.

 

Curajul
În ultimii ani, oamenii și-au schimbat mult așteptările pe care le au de la manageri. Sunt mai dispuși să colaboreze cu lideri care au curaj, dar sunt și empatici. Lideri care simt când trebuie să ia măsuri și nu se sfiesc să facă asta, oameni care își impulsionează colegii să treacă peste anumite dificultăți, fiind atenți la situația personală a acestora. Curajul este ca un mușchi care trebuie întărit zi de zi, cu fiecare alegere.

Fii confortabil cu inconfortabilul
Liderii curajoși sunt oamenii capabili să treacă prin situații incomode. Sunt dispuși să ia decizii dificile și nu dau înapoi atunci când lucrurile devin prea grele.

Dezvăluie vulnerabilitatea
Să arăți colegilor tăi că ești vulnerabil înseamnă să fii uman, la fel ca ei. Este normal să faci greșeli și să înveți din ele, găsind modalități de a le corecta sau de a nu le mai repeta.

Abordează deschis problemele
Ca lider, trebuie să ai curajul de a face față conflictelor și de a face față problemelor pe măsură ce apar, conștientizând că amânarea abordării acestora va crea probleme mai mari.

 

Educația unui manager

Principala cerință a angajatorilor este diplomă de licență. Cu toate acestea, există o mulțime de industrii în care experiența te va ajuta mai mult decât diploma să câștigi o poziție de management. Ai însă un plus dacă urmezi un master în management sau un MBA.

Iată câteva opțiuni pentru master în management:

      • Managementul afacerilor prin proiecte
      • Managementul serviciilor de sănătate
      • Consultanță în management și dezvoltarea afacerilor
      • Managementul resurselor umane
      • Managementul Proiectelor
      • Management și marketing internațional

De ce să urmezi un MBA și cum te ajută în rolul de manager

Un Master of Business Administration este un program postuniversitar care îți este potrivit dacă ai experiență de lucru și dorești să dobândești cunoștințe aprofundate despre practicile în business. MBA îți oferă o diplomă apreciată de angajatori și ocazia de avansa în carieră, spre un rol de manager.

1. Cursurile de MBA te vor ajuta să dezvolți abilitățile necesare pentru a coordona o echipă sau o companie. Curriculumul fiecărui program în administrarea afacerilor poate fi diferit, dar sunt și subiecte comune, precum:

      • Cum să fii un lider bun și cum să gestionezi oamenii;
      • Cum să dezvolți, să comercializezi și să vinzi produsele și serviciile companiei;
      • Cum să folosești conexiunile și parteneriatele pentru a-ți crea propria rețea de profesioniști;
      • Cum să gestionezi situațiile dificile precum crizele financiare sau crizele de imagine;
      • Cum să menții finanțele companiei;
      • Cum să promovezi și să menții imaginea pozitivă a companiei;
      • Cum să creezi și să interpretezi rapoarte bazate pe datele din industrie.

2. De la marketing la resurse umane, există o mulțime de specializări MBA din care să alegi, printre care: Management General, Afaceri Internaționale, Management Strategic, Finanțe, Marketing, Managementul operațiunilor, Management IT, Resurse Umane, Consultanță. Există și programe MBA care îți oferă specializări duble, precum și ocazia de a-ți îmbunătăți abilitățile de management și de a te adapta pe piața muncii.

3. Vei avea acces la o rețea business extinsă. Veți interacționa cu studenți, profesori și oameni de afaceri cu experiență vastă în management, programul MBA depășind cunoștințele teoretice. Veți obține instrumente care îți vor permite să înțelegi rapid schimbările din mediul de afaceri și să descoperi noi modalități de adaptare.

4. Te vei bucura de unele dintre cele mai mari salarii de pe piața muncii. Securitatea locului de muncă și salariul sunt unele dintre cele mai importante motive pentru care diplomele de MBA sunt atât de populare. Venitul mediu pentru un absolvent de MBA este mult mai mare decât cel al unui angajat cu un master obișnuit, estimările organizatorilor de programe MBA arată că salariul unui absolvent este două ori mai mare decât al celui cu o diplomă universitară obișnuită.

5. Veți obține cunoștințele necesare pentru a începe propria companie de la zero, poate chiar alături de colegi de MBA care au interese similare ție. Le poți prezenta ideile tale și vei afla dacă aveți o viziune comună. Ai mai mult succes într-un start-up cu un partener de încredere, care te sprijină.

Schimbările în carieră nu sunt ușoare, căci vin la pachet cu o mulțime de temeri. E important să știi ce-ți dorești și să fii curajos pentru a depăși provocările pe care le întâmpini. Doar așa poți să evoluezi în carieră și să ai satisfacție.

 

Ți-a plăcut articolul „Ce ar trebui să știi dacă îți dorești să devii manager”. Citește și:

 

Cum devii pilot de linie și cum te adaptezi stilului de viață

 

Ce trebuie să știi dacă vrei să devii consilier juridic

 

A fost util articolul? 3
manager

Leave a Reply