În ultima perioadă ai auzit poate tot mai des termenul „personal branding”. Oare ce înseamnă? De ce trebuie să acorzi atenție acestui aspect când ai o viață atât de ocupată?
Dar dacă nu sunt în căutare de oportunități de carieră, mai este nevoie să lucrez la crearea unui personal branding? Dacă ți-am stârnit interesul, acest articol este pentru tine. Astăzi discutăm despre nevoia unui brand personal și câteva sfaturi pentru promovarea personală.
Conceptul de „personal branding” se bazează pe ideea că fiecare om are o identitate unică și o serie de calități, abilități sau experiențe care îl diferențiază de ceilalți. Prin personal branding, o persoană își conturează aceste elemente pentru a se prezenta în mediul online și a se exprima.
Personal branding-ul include activități precum construirea și gestionarea profilurilor online (pe LinkedIn sau alte rețele sociale relevante pentru domeniul profesional), crearea și distribuirea de conținut relevant și valoros, participarea activă în comunități profesionale și menținerea unei imagini consistente și autentice. Țin să subliniez aici cât de importantă este consistența. Cu cât ești mai consistent, cu atât mai mult oferi credibilitate, încredere și reușești să te diferențiezi într-o lume competitivă.
În momentul în care ești prezent în rețelele online, postările tale se viralizează. Iar dacă conținutul este relevant pentru publicul tău, acestea primesc multe interacțiuni, ceea ce înseamnă mai multă expunere pentru tine.
Dar dacă nu sunt în căutare de oportunități de carieră, mai este nevoie să lucrez la crearea unui brand personal? DA! Obiectivele personal branding-ului pot varia, de la atragerea oportunităților profesionale, creșterea vizibilității într-un domeniu specific, până la dezvoltarea unei reputații de expert într-un anumit subiect.
Într-o lume în continuă schimbare, unde competiția pe piața muncii devine tot mai acerbă, promovarea personală devine esențială pentru a te remarca și a-ți atinge obiectivele profesionale. Indiferent dacă ești în căutarea unui job sau pur și simplu îți dorești să-ți dezvolți cariera, te invit să regăsești mai jos 10 sfaturi pentru a te promova în 2024.
Investește timp în a-ți construi o prezență online puternică. Îți recomand să îți alegi un model, adică o persoană pe care tu o admiri din domeniul tău de activitate, pe care să o urmărești și de la care să te inspiri. Fiecare dintre noi este diferit și are un talent. Nu vreau să se confunde recomandarea mea cu ideea de a copia pe cineva. Rămâi autentic și caută să promovezi conținut relevant din aria ta de activitate și pune accent pe lucrurile pe care tu le știi cel mai bine.
Actualizează-ți profilurile de pe platforme precum LinkedIn sau eJobs, asigurându-te că reflectă corect experiența și abilitățile tale. Implică-te în comunități profesionale și participă la discuții relevante pentru domeniul tău.
Stai la curent cu ultimele tendințe din industrie și investește în dezvoltarea personală! Chiar și simpla participare la un curs, fie că este online sau se desfășoară fizic, îți va oferi posibilitatea să întâlnești oameni care sunt pasionați de aceleași lucruri. Nimic nu poate să fie mai plăcut decât o interacțiune cu persoane unite de aceeași pasiune sau de aceleași curiozități. Pune pe lista ta de activități în 2024 un curs sau un seminar, pune data în calendar să te asiguri că acest lucru se va întâmpla, și dacă plătești un avans, 100% te vei ține de acest obiectiv.
Nu este nevoie să activezi în domeniul vânzărilor ca să participi la un eveniment.
Nu este nevoie să fii în căutare de oportunități de carieră ca să participi la un eveniment.
Nu este suficient să te afli doar în acel loc pentru că ai fost invitat să sprijini un coleg, care la rândul său a fost invitat să fie Speaker.
Networking-ul nu se rezumă doar la perioada de căutare a jobului. Menține legătura cu colegii de breaslă, profesori, și persoane cheie din industrie. Participă la evenimente profesionale, conferințe și întâlniri de networking pentru a-ți extinde cercul de cunoștințe. Oportunitățile de carieră pot ajunge la tine chiar și atunci când nu le cauți. Interacțiunea cu oamenii care împărtășesc aceleași valori îți poate deschide orizonturi și te poți trezi cu propuneri interesante doar dintr-o simplă discuție de cunoaștere.
Asigură-te că ai trecut și experiența curentă în CV-ul tău. Foarte multe persoane nu actualizează ultima experiență și, din acest motiv, se trezesc că sunt invitate la interviu pentru un rol care nu li se potrivește, și din păcate sunt și deranjați de acest lucru. Chiar dacă nu ești în căutare de oportunități de carieră, weste important să-ți actualizezi CV-ul, dar și datele profesionale de pe LinkedIn, mai ales dacă ești într-un proces de construire a unui brand personal. Poate una dintre persoanele pe care le-ai cunoscut la ultimul eveniment dorește să se conecteze cu tine și observă că ceea ce ai povestit nu se reflectă în profilul tău online, iar acest lucru poate duce la crearea unei imagini mai puțin plăcute.
Ai fi tentat să crezi că celebra scrisoare de intenție nu mai este la modă. Se pare că aceasta a pierdut credibilitatea datorită multitudinii de scrisori de intenție copiate pe internet. De aceea se numește scrisoare personalizată.
Îți recomand să faci o scrisoare de intenție sau să lași un mesaj personalizat. Alege câteva minute pentru a te documenta despre companie sau despre recrutor, astfel încât să adaugi o notă personală prezentării tale. Îți voi da și un exemplu în acest sens. Poți intra pe profilul online al persoanei către care vrei să trimiți scrisoarea și să arunci o privire peste postările făcute de aceasta. Vezi ce tematici abordează include în scrisoarea ta de intenție o remarcă despre un anumit articol sau despre o anumită temă care ți-a atras atenția în mod deosebit. Transmite-i părerea ta personală despre acel subiect. Va face diferența.
Participă la proiecte de voluntariat sau ia inițiativa de a dezvolta proprul proiect! Astfel demonstrezi angajamentul și pasiunea ta pentru comunitate și pentru domeniul tău de activitate. Aceste experiențe pot da valoare CV-ului tău și contribuie semnificativ la network-ul tău personal.
Poți implica colegii, mentorii sau chiar de la potențiali angajatori. Nu este nicio rușine să le adresezi aceste întrebări:
„Ce părere ați avut despre discuția noastră?”
„Ce pot face diferit data viitoare?”
„Primesc cu mare interes un feedback atât pozitiv, cât și negativ.”
Folosește informațiile obținute pentru a-ți îmbunătăți constant abilitățile și performanța profesională.
Nu de puține ori mi s-a întâmplat să întâlnesc o mare discrepanță între profilul de eJobs sau LinkedIn și contul personal de Facebook al candidaților pe care îi întâlnesc. Fii constant în imaginea pe care o proiectezi online, pentru că nu este niciun secret că o mare parte din angajatori verifică profilele din social media înainte de a lua o decizie de angajare. Folosește-ți conturile personale de pe rețelele sociale pentru a-ți promova realizările și pentru a publica informații relevante din domeniul tău. Fii conștient de imaginea pe care o proiectezi online și adaptează-ți conținutul în consecință.
Din experiența acumulată în toată această perioadă, am realizat că există foarte multe persoane pregătite din punct de vedere profesional, cu abilități căutate pe piața muncii, care din păcate nu au avut „noroc” în a găsi o oportunitate de carieră doar aplicând și așteptând să fie contactați.
Sunt conștientă că trăim într-o lume din ce în ce mai agitată și lipsa timpului devine principala problemă. Ești de multe ori tentat să spui că nu ai timp să investești într-un personal branding.
Recomandarea mea este să rezervi cel puțin 20 de minute în calendarul tău o dată pe săptămână, pe care să le dedici acestei activități.
Caută mentori sau consultanți în domeniul tău de interes. Aceștia pot oferi ghidare, sfaturi și suport în luarea deciziilor profesionale. Un mentorat solid poate contribui semnificativ la dezvoltarea ta profesională. Nu trebuie să fie o variantă neapărat costisitoare; îți poți căuta un mentor în mediul online cu care rezonezi și pe care să îl urmărești.
La final, te las cu aceste concluzii: promovarea personală în 2024 nu se rezumă doar la căutarea activă a unui job. Este un proces continuu de dezvoltare, învățare și construire a unei reputații solide în domeniul tău de activitate. Cu abordarea potrivită și eforturile constante, îți poți construi o carieră de succes și te poți evidenția în orice context profesional.