• 19 Aug. 2023
  • 7 min

Cum devii designer vestimentar și cum ajungi să îmbraci celebrități

design vestimentar

Îți place să schițezi ținute, să-ți modifici propriile haine și să fii întotdeauna la curent cu cele mai noi tendințe în modă? Ce zici de o carieră de designer vestimentar?

Am vorbit cu Irina Voinea, designer vestimentar și creatoarea brandului de haine IVY, purtate deja de artiști precum Smiley și Feli, despre ce presupune jobul, ce studii ai nevoie să urmezi și cum ajungi să faci networking într-o piață atât de largă.

 

Când și cum ți-ai dat seama că vrei să faci design vestimentar?

Am avut norocul să-mi dau seama încă de la 5 ani. Părinții mei au avut o fabrică de confecții o perioadă destul de lungă de timp, așa că petreceam mult timp prin atelier. Făceam schițe și rugam oamenii de pe acolo să mă ajute să fac haine pentru păpuși și, ulterior, pentru mine. Bunica mea, la fel, a fost croitoreasă și m-a învățat să croiesc și să fac tipare. M-au influențat foarte mult familia și mediul în care am crescut.

 

Ai studiat design vestimentar? De ce studii ai nevoie?

După ce, încă de mică, mi-am dat seama că vreau să fac design vestimentar, am stat și am analizat foarte bine cum pot să ajung să fac facultatea în domeniu. Mi-am dat seama că-mi doresc foarte mult să studiez în afară, pentru că erau mult mai conectați la industrie, iar facultatea era mult mai avansată și ancorată în realitatea momentului de atunci. Astfel, am decis să mă mut la 15 ani la București, la un liceu bilingv, special ca să pot pleca în Anglia. Am plecat mai devreme și am terminat acolo ultimii 2 ani de liceu, iar după am aplicat la facultate prin sistemul lor.

 

Cum a fost experiența facultății în Anglia?

Fabuloasă! Și cea a liceului, și cea a facultății. Aveam atelier propriu în facultate unde trebuia să facem singuri hainele și am simțit că pot să cresc alături de colegii mei. Nu era o competiție negativă, ne ajutam foarte mult, lucram împreună la proiecte și chiar ne creaserăm grupul nostru în care dezbăteam idei și ne ajutam reciproc. A fost o experiență unică.

 

Care sunt cele mai importante materiale sau ateliere pe care le faci la design vestimentar?

Ce am simțit că a fost important la facultate în Anglia a fost că profesorii își dădeau seama de skill-urile fiecăruia. Aveam colegi care erau foarte buni la ilustrație, dar nu la fel de buni la a face efectiv hainele. Eu, spre exemplu, am avut acest skill tehnic dezvoltat încă de mică. Chiar aveam o profesoară care mă ajuta să nu merg la ilustrație, unde nu aveam nicio treabă, ca să facem tipare împreună, pentru că eram cam singura interesată de partea asta.

Cred că asta este și cel mai important: să îți dai seama care sunt skill-urile tale. Este la fel de important, din punctul meu de vedere, și să știi să poți realiza haina pe care vrei să o creezi, pentru că de la o ilustrație 2D, la a crea o piesă 3D pe care trebuie să știi cum o îmbraci, cum se închide, care este confortul ei, care este croiala pe care ți-o dorești, este cale lungă.

 

Există și designeri care nu știu partea tehnică a design-ului vestimentar?

Da, sunt mulți designeri. Un exemplu mega cunoscut este Dior. El se retrăgea la casa lui de la țară și făcea câte 300 de schițe pentru o colecție și le dădea la 3 ateliere diferite. Fiecare atelier interpreta schița respectivă în modul specific, iar el alegea varianta cea mai bună.

Și mie îmi este mult mai ușor să colaborez din punct de vedere tehnic cu un atelier și să spun concret ce-mi doresc, pentru că și eu sunt mult mai implicată în haina propriu-zisă care iese decât în ilustrații.

 

Crezi că și la noi în țară se poate studia acum design vestimentar?

Da, clar. Cel puțin în ultimii 10 ani, de când m-am reîntors în țară, s-a dezvoltat foarte mult. Mi se pare că oamenii sunt mult mai curajoși să experimenteze și să creeze. Este ceva ce simt chiar și la nivel mondial.

Oamenii chiar caută să se cunoască, să experimenteze, să se dezvolte creativ, fie că urmează asta ca job sau ca simplu hobby. S-a dezvoltat foarte mult și la noi, în special la Cluj, unde am văzut mulți tineri talentați, dar și la București am observat că sunt mult mai la curent acum.

 

La facultate îți formezi și o rețea de artiști care te-ar putea ajuta să pătrunzi mai ușor în domeniu?

Cu siguranță, însă nu știu cât va mai fi valabil în următorii 10 ani, pentru că odată cu era internetului și a evenimentelor, suntem mult mai conectați. Sau, cel puțin, dacă ne dorim cu adevărat, putem fi conectați.

Astea erau valabile acum poate 10-20 de ani, când intrările în industrie erau mult mai fluide și te ajuta să trăiești și să crești într-un mediu care este similar cu ce îți dorești tu. Ajută să ai colegi cu care să poți să dezbați idei, să faci un brainstorming, să vezi și alte perspective, alte viziuni.

De cele mai multe ori când creezi ceva, ești subiectiv, pentru că este ceva din tine, ceva ce te reprezintă. Ajută o perspectivă obiectivă sau o privire venită din afară.

 

Pot tinerii pasionați de design vestimentar să intre în domeniu și fără studii oficiale?

Eu cred că da. Dedicarea și perseverența sunt în general calea spre succes. Am foarte mulți colegi de breaslă care-mi spun „ești norocoasă că ai făcut o școală”. Dar, deși în ziua de astăzi nu cred că mai este atât de necesar să ai studii oficiale, este foarte important să știi dinainte că vei fi nevoit să muncești de două ori mai mult dacă alegi să o faci pe cont propriu. Să studiezi, să cercetezi, să înțelegi cum funcționează lucrurile.

 

Cum arată o zi din viața unui fashion designer?

În cazul meu, care nu cred că este un caz tipic, chiar am versatilitate în viață și nu mă plictisesc. Am zile în care fac doar grafică, am zile în care sunt dintr-un atelier în altul punând în practică ceea ce am creat, am zile de filmări unde mă ocup de partea de styling etc. Îmi place să merg 360 de grade, în mai multe medii, să interacționez cu haine cât mai mult, în cât mai multe contexte.

 

Cum devii designer vestimentar și cum ajungi să îmbraci celebrități

 

Care e cel mai fain aspect la jobul tău?

Clar cel mai mult îmi place partea de creație și design și cum ajung de la idee la a o pune în practică. Procesul acesta este partea cea mai încântătoare pentru mine.

 

Și care e cel mai dificil aspect al jobului?

Atunci când lucrezi pentru tine, poate fi în același timp și o binecuvântare, și un blestem. Dacă nu știi să ai un echilibru în viață, este foarte ușor să te duci în extreme, să te supraîncarci și să iei mult prea personal tot ce se întâmplă.

Ai tendința să fii puțin prea protectiv cu munca ta și să pui la suflet orice părere care nu este pe aceeași lungime de undă cu tine. Detașarea de propriile creații este grea, dar foarte importantă în același timp.

Normal, ca artist, nu ești niciodată mulțumit de un produs final și, la un moment dat, mi-a spus cineva „sper să nu ajungi niciodată să fii cu adevărat mulțumită cu ceea ce faci, pentru că fix ăla e drive-ul care te face să vrei să te depășești de fiecare dată. Dacă ajungi într-un punct în care ești autosuficient, te vei plafona”.

 

Tu ți-ai lansat propria ta linie de haine, dar ce alte direcții mai există pentru un designer vestimentar?

Încă din primul an de facultate mi-am dat seama că sunt atât de multe opțiuni în industria modei și foarte multe direcții pe care puteam să merg: de la fashion design, la fashion marketing, fashion imaging and promotion, fashion illustration etc. Sunt nenumărate moduri în care poți să fructifici meseria aceasta. Fiecare aspect din tot ceea ce compune această meserie ar putea fi o industrie în sine.

 

Care crezi că sunt cele mai frecvente greșeli pe care le fac designerii la început de drum?

De-a lungul timpului, am devenit the go to person pentru foarte mulți prieteni care vor să-și facă un brand vestimentar. Ce le spun tuturor este că nimic nu se întâmplă peste noapte. Unii nu mă ascultă, dar au trăit-o pe pielea lor. Era digitală, a internetului, ne face să credem că putem să obținem lucruri ușor. Poate fi adevărat, dar doar după un anumit punct: după ce ai acumulat experiență și te-ai dat cu capul de toți pereții necesari dezvoltării tale.

Nu ai cum să arzi etapele de început, care pot dura și 10 ani. Orice vrei să construiești în viață, durează. Este nevoie de răbdare și perseverență. Iar dacă scopul tău principal într-un domeniu creativ este să faci bani, nu-ți vei accesa niciodată adevărata creativitate.

O întrebare pe care mi-o puneam eu la facultate era „ce mă diferențiază pe mine de restul, ce mă face pe mine unică?”. Pentru mine, primii 10 ani chiar au fost despre dezvoltare creativă și despre a vedea ce mă reprezintă pe mine cu adevărat, ca să mă înțeleg ca artist. Să-mi permit la un moment dat să fiu exigentă și să mă fac oarecum de neînlocuit.

 

Cum ar putea un tânăr designer vestimentar să obțină colaborări cu personalități sau artiști cunoscuți?

Sunt mai multe moduri în care poți face asta. Mie sincer mi-a plăcut să le scriu oamenilor. Cred că am avut și un dram de noroc, pentru că am lucrat într-un domeniu de menswear, acum 10 ani, într-o perioadă în care oamenii nu făceau atât de mult haine de bărbați. Chiar și la facultate, în anul meu, erau 50 de studenți care făceau haine de femei și doar 10 care făceau haine de bărbați.

În momentul în care m-am întors în țară și am postat în online colecția finală, chiar mi-au scris oameni. Ce ne învățau la facultate este că trebuie să insiști, dar cu bun simț, fără să fii agasant. Trebuie să ai curaj să arăți oamenilor ce poți.

În Londra era o competiție foarte mare. Erau sute de studenți care aplicau pe un singur post de internship. Asta ne spuneau și designerii cu care lucram: „nu vin la noi cei mai talentați, ci cei care insistă cel mai mult, pentru că ei sunt cei care se fac recunoscuți”. Și așa este și în online, pentru că acolo suntem doar la un mail distanță de casele de producție, de Smiley, de Feli etc.

Un lucru pe care l-am observat cu artiștii cu care lucrez este că apreciază foarte mult oamenii care le acordă spațiu. Designerii intră într-un spațiu foarte intim al lor și trebuie să îl respecte și să nu intre în viața lor. Chiar râdeam cu Smiley la un moment dat, că eu i-am cerut primul autograf abia după 6-7 ani de zile.

 

Dacă ai putea călători înapoi în timp, ce sfat i-ai da Irinei de acum 10 ani?

Nu cred că am ceva ce m-aș sfătui. M-am îmbărbătat de fiecare dată, chiar și în momente în care m-am simțit copleșită. Am știut că nu am decât o singură direcție în care pot să merg: înainte. Probabil că singurul lucru pe care mi l-aș spune ar fi o reasigurare: „relaxează-te, o să fie bine”.

 

Ce joburi de designer vestimentar sunt disponibile în acest moment?

Pe lângă jobul de fashion designer, pe eJobs.ro găsești și alte joburi conexe. Descoperă toate posturile disponibile din industria Confecții / Design vestimentar chiar aici. Iar pentru mai multă inspirație în domeniu, urmărește-o pe Irina Voinea pe Instagram, Facebook și pe irinavoinea.com.

 

Ți-a plăcut articolul despre cum devii designer vestimentar? Citește și:

Cum devii Digital Content Creator și cum îți creezi o comunitate

Cum devii însoțitor de zbor și ce oportunități aduce cu sine jobul

Cum devii brutar și cum arată viața într-o brutărie

 

A fost util articolul? 1
designdesign vestimentardesignerfashion design

Leave a Reply