Transformă povestea, logo-ul şi produsele companiilor în deserturi din fructe, vanilie şi ciocolată. Alina Sudriu povesteşte reţeta unui business în creştere de la an la an.
În laboratorul Grace Couture Cakes din Bucureşti, echipa Alinei Sudriu lucrează la o nouă comandă corporate: macarons cu fructe de pădure, vişine sau trandafir, cupcake-uri cu aromă de mentă sau pepene galben, acadele cu marţipan, cakepops, mousse cu ciocolată, panacotta cu fructe şi tiramisu. De aici, pleacă acele candy baruri care înveselesc şi îndulcesc orice corporatist care merge la o petrecere în interes de serviciu. Pentru toate bunătăţile, Alina, tânără antreprenoare de 33 ani, studiază tendinţele internaţionale în domeniul dulciurilor de lux, evenimentele de modă şi planifică călătorii în țările care dau tonul în acest domeniu.
După ce a testat mediul corporatist ca angajată, Alina a avut parte de acea experienţă pe care o aştepta de mult pentru a se lansa în lumea antreprenoriatului. A cercetat piaţa dulciurilor cu ocazia nunţii sale şi a ştiut că poate să facă ceva mai mult: un atelier de creaţie a dulciurilor la comandă, atât cât vrea clientul, însă totul realizat după gustul şi personalitatea sa. În octombrie 2012, după concediul de maternitate, a început efectiv lucrul în laboratorul Grace Couture Cakes. Businessul a venit ca ceva natural. A pornit cu un singur angajat şi cu o gamă de reţete pe care le-a pus în practică. Dulciurile au ieşit bune şi a trimis mostre rudelor, prietenilor şi oamenilor de încredere din companii. După o lună de zile, timp în care a testat şi a strâns părerile oamenilor, a venit şi prima comandă cu ocazia sărbătorilor de iarnă. Tot atunci a trimis şi dulciuri la workshopurile corporate.
După 4 ani, se mândreşte cu 23 de angajaţi (cofetari, decoratori, oameni de vânzări) şi cu 250 – 300 clienți lunar, inclusiv clienții corporate. Sunt femei și bărbați, cu vârsta între 25 și 45 de ani, cu o carieră, antreprenori, cu venituri medii spre mari, educați, pasionaţi de călătorii, documentați, care știu exact ce caută: produse de top, rețete rafinate, servicii impecabile, ingrediente naturale, de calitate. Business-ul se adresează atât evenimentelor private (nunți, botezuri, aniversări), cât şi companiilor care au înțeles valoarea pe care o surpriză dulce, personalizată o poate aduce în orice eveniment sau campanie de promovare. Alina şi echipa sa lucrează cu cei mai buni furnizori de ingrediente pentru rețetele pe care le creează, dezvoltă și perfecţionează în laboratorul Grace Couture Cakes.
A investit 40.000 de euro în afacere în 2012 (proveniţi din economii personale), iar banii i-a recuperat şi reinvestit rapid. În 2015 cifra de afaceri a fost 1.690.000 lei, iar pentru 2016, ţinteşte afaceri de 2.500.000 lei, dar şi investiţii în echipamente, în promovare, precum şi deschiderea de noi sedii. Cifrele cresc ori de câte ori semnează contracte pentru evenimente corporate, dar şi parteneriate cu locaţii de evenimente.
Alina Sudriu: Simțeam, însă, nevoia de o schimbare în plan profesional. Îmi doream de mult să fac pasul spre antreprenoriat, știam că vreau să fac ceva în domeniul organizării de evenimente, dar nu știam exact ce. Am făcut trecerea în mod firesc în 2012, abia atunci când o nevoie (organizarea propriei nunţi), m-a făcut să descopăr o nișă unde am știut că pot să fac performanță: furnizarea dulciurilor couture pentru evenimente și serviciile personalizate, de calitate, care să le însoțească.
Alina Sudriu: Investiția inițială în Grace Couture Cakes a fost de 40.000 euro, realizată din fonduri personale, şi a fost recuperată în 18 luni. Din 2012, investesc constant în dezvoltarea business-ului.
Alina Sudriu: Am învățat, în primul rând, să nu subestimez investiția într-un business la început de drum – atât din punctul de vedere financiar, cât și al timpului investit și muncii depuse. Am învățat că atunci când ești primul pe piață, e nevoie, mai întâi, să o creezi și să investești în comunicare onestă, care ajută la educarea pieței. În plus, mi s-a confirmat că un produs de calitate, la care adaugi servicii impecabile, este apreciat pe piața din România.
Alina Sudriu: Curaj, încredere, determinare, spirit antreprenorial, putere de muncă și, de multe ori, răbdare.
Alian Sudriu: Sunt provocări diverse în fiecare zi, dar eu cred ca ele dau doza de „adrenalină” antreprenoriatului şi te obligă să reacționezi rapid, să fii creativ, să găsești soluții.
Alina Sudriu: Cea mai mare satisfacție este când aflăm povești despre cum produsele și serviciile noastre se integrează perfect în stilul lor de viață și completează perfect tema evenimentului pe care îl organizează. Simțim de multe ori că suntem parte din familia clienților noștri, pentru că luăm parte la cele mai importante evenimente din viața lor – nuntă, botez, aniversări, sărbători speciale, le cunoaștem deja preferințele, stilul, dorințele.
Alina Sudriu: Eclerele personalizate, lansate în premieră în România de Grace Couture Cakes, în urmă cu câteva luni, au urcat rapid în topul preferințelor clienților corporate. Sunt produse inedite, iar personalizarea se face cu print pe ciocolată belgiană fină, de cea mai bună calitate. În general, toate produsele pentru campanii de marketing sau PR pot fi personalizate astfel încât să se potrivească cu imaginea campaniei, a produselor sau cu tema evenimentului.
Alina Sudriu: Pentru mine înseamnă să fii determinat, să vrei să fii mereu cel mai bun, să faci lucrurile cu integritate, să investești constant în echipă și în tine.
Alina Sudriu: Eu îmi doresc permanent să fac „nu mai mult”, ci „mai bine”, sunt focusată pe „aici” și „acum”, pe relația cu ai mei clienţi. Un client mulțumit, cu siguranță, atrage și alții pe viitor. Îmi doresc să inspir echipa Grace Couture Cakes în această direcție. Businessul se dezvoltă firesc, în ritm organic. Nu am planuri de extindere agresivă. Aștept, învăț, cresc atât cât este natural.
Alina Sudriu: Lucrez 7 zile pe săptămână, inclusiv în weekenduri, care sunt, de altfel, cele mai aglomerate. Gestionez echipa de vânzări, lucrez permanent la research-ul (trad. cercetarea) pentru produse noi, urmăresc cash flow-ul (trad. rulajul banilor) în timp real, am întâlniri cu furniziori și alți parteneri. Când am timp, particip cu drag la întâlnirile de consultanţă cu ai noştri clienți.
Alina Sudriu: Apreciez CV-urile completate cu rigurozitate, cu informaţii oneste, cu o fotografie și o adresă de e-mail serioasă.
Alina Sudriu: Contează experiența acumulată, dorința de afirmare și dezvoltare constantă. Caut angajați care își doresc performanţă în domeniul nostru.
Alina Sudriu: Preocuparea mea constantă este ca echipa Grace Couture Cakes să se dezvolte astfel încât fiecare angajat să simtă că poate crește într-un mediu pozitiv, creativ, în care munca sa este apreciată. Lucrez zilnic alături de angajații noștri, sunt prezentă în activitatea lor, observ dificultăţile pe care le întâmpină și, împreună cu ei, găsesc soluții. Încurajez un mediu de lucru deschis, în care problemele sunt semnalate, fără a se aplica sancțiuni direct. În plus, sunt atentă mereu la problemele lor personale și fac tot posibilul să le ușurez situația atunci când pot.
Alina Sudriu: În primul rând este parte de cercetare și creație, asemănătoare muncii unui director de creație dintr-o casă de modă. Cofetarii din echipa noastră au experienţă anterioară, şcoală de specialitate și certificări. Sunt motivați să ajungă în echipa noastră pentru că știu că aici au posibilitatea să lucreze la cele mai înalte standarde din industrie şi să realizeze dulciuri la un nivel de top. Grace Couture Cakes lansează trendurile în acest domeniu în România, iar gamele de produse se dezvoltă constant, ținând pasul cu noutățile din piața internațională, astfel încât laboratorul nostru este un mediu creativ, care încurajează perfomanţa. Decoratorul este un artist plastic talentat care poate transforma dorințele clienților noștri, în ceea ce privește designul final al dulciurilor, în realitate. Dar, la fel de importanți în business sunt oamenii din departamentul de client service, consultanții care sunt interfața între clienți, producție și zona de logistică pentru eveniment.
Alina Sudriu: Anul acesta am mărit echipa, lucrăm deja la extinderea spaţiului de producţie şi pregătim deschiderea primului punct de retail Grace Couture Cakes în luna septembrie. Este un pas important, care răspunde dorinței clienților noștri de a avea dulciurile preferate, mereu la îndemână. Practic, pe lângă serviciul de furnizare de torturi și prăjituri couture pentru evenimente, adăugăm o componentă de retail: primul spațiu de unde prăjiturile și torturile din gamele proprii pot fi cumpărate „pe loc”. Echipa se va mări odată cu deschiderea aacestui spaţiu, pentru care recrutăm acum cofetar, ajutor cofetar, șofer administrativ și consilieri de vânzări.
Alina Sudriu: Îmi place să călătoresc împreună cu soțul și fetița noastră, iar călătoriile noastre devin, invariabil, surse de inspirație pentru portofoliul Grace Couture Cakes.
Alina Sudriu: Sunt norocoasă că îl am alături pe soțul meu, suntem parteneri și în Grace Couture Cakes. Ne impărţim sarcinile fără a interveni în treburile celuilalt. De asemenea, le sunt recunoscătoare părinților mei, care sunt fericiți să mă ajute cu cea mică atunci când sunt la birou.
Alina Sudriu: Să aibă încredere în ei, să își urmeze visul și să muncească cu pasiune pentru a-l duce acolo unde își doresc. Le recomand să privească cu realism piața și oportunităţile pe care le oferă, fără a subestima, însă, riscurile.