Când pui mâna pe-o tastatură, ajungi invariabil pe tastele WASD? Sau preferi controllerul de obicei? Oricum ar fi, pasiunea pentru jocuri merită valorificată și, de ce nu, transformată într-un job în gaming. Industria evoluează spectaculos, bugetele dedicate sunt generoase, iar companiile sunt în căutarea tinerilor creativi, cu abilități de lucru în echipă.
Cum poți deveni game developer? De ce abilități ai nevoie? Ce beneficii și ce satisfacții ai? Afli toate detaliile în cele ce urmează de la Radu Nedea, Producer la Ubisoft România, care lucrează în industria de gaming de peste 19 ani și tot de atâția ani este și la Ubisoft.
Radu: E puțin din ambele. Acum depinde foarte mult de proiect, de ceea ce faci în cadrul proiectului, de oamenii alături de care lucrezi. Poate în majoritatea timpului este 50% joc și 50% seriozitate, dar sunt zile în care este 90% muncă și zile în care este 90% distracție. Totul trebuie ghidat în primul rând de o pasiune pentru gaming și în al doilea rând de oamenii alături de care ești zi de zi acolo, pe baricade.
R: Într-adevăr. După luni în care lucrezi la ceva și vine momentul să-l lansezi și ajunge în mâna a zeci, sute sau chiar milioane de playeri, primești feedback și laude. Totul e cumva o recompensă. Ce m-a făcut să rămân atâția ani la Ubisoft este dialogul permanent cu playerii, atașamentul de produsele la care lucrez și pentru mine aceasta e o motivație foarte mare.
R: Dacă ne referim la potențial, suntem într-un moment în care creșterea globală a gaming-ului este din ce în ce mai mare, fie că vorbim de HD, PC, console sau de mobile, această creștere este continuă și de ani buni. Pe lângă aceste aspecte este tehnologia care crește din ce în ce mai mult, câteodată exponențial, oferindu-ți ocazia de a face lucrurile mult mai bine, mult mai rapid. Să ajungi la un produs mult mai bun față de anii precedenți. Și implicarea mediei în gaming ajută foarte mult. Am ajuns la Esports și pe diferite canale de promovare a jocurilor. Toate aceste promovări le văd ca pe niște oportunități ca această industrie să crească.
În ceea ce privește provocările, industria de gaming nu este ieftină. Un ciclu de dezvoltare de la zero la produs finit costă foarte mult. Vorbim de bugete mari și foarte mari. De asemenea, ar fi și concurența cu celelalte industrii, cum ar fi cinema. Vorbim despre o „bătălie” pentru timpul liber al oamenilor, iar timpul este o resursă finită.
R: În gaming sunt câteva capitole mari sau job families, cum le spunem noi. Este nevoie de multă programare, fie că vorbim de game play programmers, fie că vorbim de TriDy programmers, de Engine programmers, de programatori online. În industria de gaming este nevoie de o varietate de programatori. Nu poți crea un joc fără un designeri, fie că vorbim despre game designeri, despre narrative designeri. De asemenea, este nevoie de vizual, de concept artists, 2D artists, lighting artists. Avem programatori, avem designeri și visual artists, dar trebuie să și testăm acel produs, prin urmare avem nevoie de QA testers, foarte necesari în această industrie.
R: Nu este nevoie de experiență. Mulți juniori care intră în Ubisoft vin de pe băncile facultății sau au avut un internship la noi. Pasiunea pentru gaming și ceea ce au văzut în Ubisoft despre cum se face un joc i-a convins să rămână.
R: Sunt câțiva pași. Plecăm de la școală, fie că vorbim de Facultatea de Automatică, de studii superioare în arte, project design. Poți să ai o pregătire teoretică, dar sunt o mulțime de lucruri pe care le poți face pe plan personal. Sunt atâtea moduri și resurse pentru a învăța online. De asemenea, sunt utile și diferite internship-uri și stagiile de practică, aderarea la programe open source. Toate sunt utile pentru a-ți da seama dacă gamingul este ceea ce vrei să faci sau dacă nu e pentru tine.
R: Ai dreptate, sunt mai mulți băieți în această industrie, dar față de acum 20 de ani, procentele tind să se egalizeze. Sperăm ca pe viitor chiar să ajungem la 50%-50% și poate chiar fetele să depășească acest procent.
R: Gamingul e o îmbinare între pasiune și dezvoltarea skill-urilor. Unii spun că „Gamingul este o pierdere de timp”, dar practica a dovedit că e doar un mit. Pe lângă pasiune, îți oferă și o deconectare de rutina zilnică, de stresul zilnic. Te poate ajuta să-ți îmbunătățești și anumite calități. Multe jocuri presupun rezolvarea unor probleme, folosirea gândirii critice. Pe mine, de exemplu, m-a ajutat să-mi perfecționez exprimarea într-o limbă străină, pentru că jocurile nu sunt dublate în română și ai nevoie să înveți ce ți se cere să faci în acele jocuri.
De asemenea, gamingul te ajută în dezvoltarea abilităților creative, sunt atâtea jocuri de imaginație, de construcție. Îți dezvoltă și managementul timpului, în unele jocuri trebuie să faci anumite mișcări contra timp, iar deprinderea acestui skill este esențială în ritmul actual de lucru.
Pe scurt, gamingul este o combinație între pasiune și dezvoltarea unor skill-uri palpabile.
R: În primul rând căutăm la ei creativitatea pentru că încercăm ca fiecare joc să aducă ceva nou. Și doar cu o echipă foarte creativă putem face asta. Contează mult și adaptabilitatea. Lucrurile se schimbă în industrie într-un ritm foarte rapid și nu vorbim aici doar de tehnologie, de concepte, de piață.
O altă abilitate la care ne uităm este ca oamenii să fie team-playeri. În gaming se lucrează în echipă. Pot fi echipe mici, de 30-40 de oameni sau echipe formate din sute de developeri. Și dacă am zis team player, și comunicarea este importantă. Un gamer trebuie să aibă o comunicare clară, concisă pentru că altfel multe lucruri se pierd.
Ce oferim? Ubisoft este o companie mare, cu oameni seniori, unde ai ocazia să înveți. Ai mentori și posibilitatea de a crește profesional. La rândul tău, ai ocazia să dai mai departe, să fii mentor pentru alți oameni. Ubisoft oferă o serie de beneficii, avem un raport job-timp liber destul de bun. Într-adevăr sunt și situații în care e nevoie să livrăm și lucrăm peste program, dar în general păstrăm acest raport bun între job și viață personală.
R: În gaming nu poți lucra dacă nu ești team player. Game deveopment-ul este un lucru în echipă. Puține jocuri sunt făcute de un singur om, e nevoie de colaborare.
R: Să iau deciziile grele cât mai curând posibil. Game development-ul lucrează pe un time line, iar anumite decizii fie ele creative, fie de marketing, trebuie luate și ori de câte ori s-au amânat n-a fost ok.
R: E vorba doar de experiență și de a cere mentorilor un sfat sau o părere: „Am varianta A sau B, ce ai face în locul meu?” Aici este și avantajul de a lucra într-o companie mare și într-o echipă.
R: Lucrul într-o echipă multiculturală aduce și o diversitate de perspective, te ajută la dezvoltare profesională și personală.
R: Acest model există de ani buni și ia amploare. După ce un joc este lansat, trebuie să ai o continuitate, se numește post launch sau live face. Playerii beneficiază în continuare de adăugare de conținut. Totul este bazat pe season pass (un abonament) și microtranzacții. Avantajele acestui model este că jocul poate fi continuat și poate fi dezvoltat și după lansare, astfel încât playerii să aibă ceva nou de făcut și totul e spre satisfacția lor.
R: Jocul este Portal, pentru că a adus ceva nou, un nivel de creativitate foarte mare, iar playerilor – multă libertate.