• 17 Sep. 2013
  • 6 min

Head Marketing and Corporate Communication

Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Primul job din cariera Catalinei Ochesila a fost de colaborator al departamentului de proiecte din British Council. Era in perioada facultatii cand studia Comunicare si Relatii […]

Primul job din cariera Catalinei Ochesila a fost de colaborator al departamentului de proiecte din British Council. Era in perioada facultatii cand studia Comunicare si Relatii Publice la Univestitatea Bucuresti.  A urmat un master in Consultanta si expertiza in publicitate, iar la job a primit o pozitie full time dupa primele 6 luni. Fire consecventa, Catalina a reusit, in 10 ani, sa ocupe o pozitie de conducere in cadrul organizatiei. Stia ca la British Council a atins pragul de sus, avea nevoie de o provocare.

Este de cinci ani intr-o companie multinationala, a inceput prin a face numai comunicare, iar in prezent se ocupa  de comunicare, marketing si responsabilitate sociala (CSR).

Cum ai ajuns in pozitia de Head Marketing and Corporate Communications Eastern-Europe?

Cred ca a fost un concurs de imprejurari, am lucrat 10 ani la British Council si am ajuns pana in pozitia in care nu mai aveam cum sa evoluez in tara, iar atunci mi-am zis ca este momentul sa vad cum pot continua sa ma dezvolt. Am inceput sa ma uit pe site-urile de recrutare, dar nu pot sa spun ca imi cautam activ sau ca vroiam neaparat sa plec, ci ma interesa sa vad ce este pe piata in acel moment. Am gasit o pozitie foarte interesanta – Director regional de comunicare la o companie de telecomunicatii, am candidat pe acel post si am fost selectata sa merg la interviu.

Cum s-a derulat interviul?

Am avut cinci interviuri cu oameni din tara si din strainatate, cu agentii si angajatorul direct. Cu cei de aici interviurile s-au desfasurat fata in fata si prin telefon pentru ca sediul principal al firmei este in Timisoara, iar cu cei din strainatate am sustinut interviul atat telefonic cat si prin videoconferinta. A fost un proces destul de lung, a durat vreo sase luni, pentru ca era o pozitie regionala de comunicare pentru 11 tari.

Care sunt etapele prin care ai trecut pentru a ajunge in pozitia pe care o ocupi in prezent?

In principiu au avut loc o serie de reorganizari interne, in sensul in care departamenul de comunicare era separat de cel de marketing, apoi cele doua departamente au fuzionat, iar eu am preluat si activitatile de marketing. Au avut loc o serie de reorganizari si in ceea ce priveste regiunea, in momentul de fata ma ocup de toata Europa de Est, inclusiv Polonia, Cehia, Slovacia, care, in mod traditional fac parte din Europa Centrala, dar din punctul nostru de vedere fac parte din Europa de Est. Acum sunt 15 tari.

Te ocupi de tot ceea ce tine de marketing in companie?

Fiind o companie foarte mare si in acelasi timp cu un anumit tip de activitate, marketingul este putin diferit fata de ce isi imagineaza ceilalti ca ar fi. Eu ma ocup de partea de customer marketing, adica tot ce tine de implicarea companiei in relatia cu clientul la nivel de comunicare, eveniment, prezentari. In ceea ce priveste partea de marketing de produs, cercetari ample de piata, strategii de pozitionare pentru anumite domenii, aceste activitati sunt derulate de echipe globale si experti internationali.

Cum arata programul tau?

Complex. Depinde de zile, pentru ca avand in grija o zona extinsa trebuie sa fiu in contact permanent cu toate tarile respective, am intalniri virtuale cu colegii mei din celelalte tari, incerc sa fiu la curent cu ce se intampla in presa si in piata din toata aceasta regiune. Am si ajutor, poate nu atat de mult cat as vrea, dar exista niste persoane care ma pot ajuta sau care imi pot atrage atentia supra anumitor lucruri care se intampla in tari pentru ca altfel, fizic, este imposibil sa fii conectat cu tot ce se intampla, mai ales din punct de vedere al limbii, tot ce primesc trebuie sa fie tradus in engleza.

Stiu la cat ajung, nu stiu niciodata cand plec; in general. programul meu incepe in jurul orei  9 dimineata. Exista zile in care ajung mai devreme sau mai tarziu, dar nu am plecat niciodata inainte de 19.30, ceea ce este devreme, pentru ca dupa ce se termina programul ai timp sa stai sa te gandesti si sa faci o strategie sau un anumit proiect in liniste, pe de alta parte, acoperind toate tarile despre care vorbeam mai devreme, exista si niste diferente de fus orar si atunci, in momentul in care in Romania s-a terminat programul, cei din Polonia inca sunt la birou, iar uneori cand am intalniri cu colegii mei din Statele Unite putem sa avem sedinte si la 10 seara. Nu cred ca exista profesionist in marketing care sa spuna ca vine la 9 si pleca la 17, iar programul lui se termina in momentul in care iese pe usa biroului. Nu se intampla asta; si daca fizic nu sunt la birou, asta nu inseamna ca programul meu s-a terminat pentru ca se poate intampla ceva oricand si trebuie sa reactionezi oriunde ai fi, inclusiv in vacanta uneori.

In fisa postului intra si deplasarile, incerc sa nu calatoresc foarte mult pentru ca am constatat ca se pierde foarte mult timp pe drumuri, timp in care nu poti sa faci mare lucru. Incerc sa calatoresc in cate una dintre tarile de care sunt responsabila macar o data la doua-trei luni, dar sunt in permanent contact  cu echipele de acolo prin alte mijloace.

Ce calitati ar trebui sa aiba un candidat pentru o pozitie asemanatoare?

Cred ca ar trebui sa fie o persoana foarte hotarata si cu nervi de otel. Este o provocare sa nu ai o echipa si sa preiei functia asta, de aceea iti spun ca este nevoie si de putina nebunie, dar pe de alta parte este nevoie inventivitate si creativitate, de descoperirea resurselor acolo unde vezi potential pentru ca toti avem pasiuni sau inclinatii spre anumite zone .

Trebuie sa fii foarte inventiv ca sa poti sa le faci pe toate, trebuie sa iti gasesti resurse in mod creativ. Poti sa gasesti oameni care sunt pasionati de anumite subiecte si pot prelua ei unele din activitati fara ca acestea sa fie neaparat parte din fisa postului respectivelor persoane

Poti descoperi pe cineva care, de exemplu, este la resurse umane, dar este pasionat de scris sau de jurnalism si atunci poti sa folosesti resursa respectiva cu beneficii de ambele parti si persoana respectiva este mai motivata si tu ai un ajutor nesperat.

Pe langa facultate si master ai urmat si alte cursuri?

Am facut niste cursuri, dar pentru ca la un moment dat am renuntat sa mai colectionez diplome, nu am si examenele. Am facut cursuri la Chartered Institute of Marketing si la Market Research Society din UK. Cursurile le-am urmat pentru ca mi s-a parut mult mai important ce stii si nu ce iti pui pe perete si este important sa stii toate caramizile care iti construiesc munca si la ce specialist sa te duci in momentul in care ceva trebuie facut. Mi se pare ca pozitia pe care sunt este un fel de jongleur – dirijor, adica trebuie sa jonglezi cu foarte multe discipline, de la psihologie, sociologie, cercetare de piata la istoria mentalitatilor si istorie; eu ma ocup de o regiune care nu este deloc simpla nici din punct de vedere cultural, nici din punct de vedere istoric. Vorbim de Europa de Est, de tari care nu se inteleg neaparat bine intre ele, de mentalitati diferite, de diferente culturale, dar si similitudini. Trebuie sa stii cum ii abordezi pe fiecare in parte, fie ca sunt angajati sau clienti, trebuie sa ai cunostinte vaste. Nu este posibil sa ai cunostinte de profunzime in toate domeniile,  asa ca trebuie sa stii macar la ce specialist trebuie sa apelezi ca sa ceri mai mult de atat, sa stii ce sa ceri si cum sa ceri.

La un moment dat am simtit nevoia unui curs de finante pentru ca am vrut sa inteleg putin mai bine nu numai rezultatele financiare ale companiei, ci in general tot mediul financiar din spatele unor rezultate, din nou, nu in profunzime, dar este foarte important sa intelegi despre ce este vorba si cum functioneaza piata in care te misti. Pana la urma marketingul in sine este o disciplina destul de arida, nu vorbim acum de partea frumoasa si pe care toata lumea o vede si crede ca inseamna marketing. Marketing inseamna mai mult decat evenimente si pampoane, ca si comunicarea de altfel, sunt niste discipline foarte serioase cu niste principii foarte bine stabilite. Stiu ca exista multi care sunt sunt invidiosi pe colegii de la marketing si comunicare pentru ca ei par a fi mai tot  timpul cu „piscoturile si sampania”, dar pana la piscoturi si sampanie e o munca foarte mare in spate. Ca sa ajungi la sampanie este nevoie de o planificare destul de serioasa inainte si exista situatii cind evenimentul nu este solutia problemei pe care vrei sa o rezolvi sau modul prin care poti sa iti atingi obiectivele.

Care au fost cele mai frecvente probleme pe care le-ai intalnit ca om de marketing?

Cred ca prima problema pe care o vad este faptul ca oamenii de marketing in general au doua fronturi pe care lupta:  unul extern – competitita, si unul intern. Primul buget care se taie in momentul crizelor, restructurarilor.  In situatii de eficientizare a costurilor, primul afectat este bugetul de marketing. Devine din ce in ce mai dificil sa explici  ca marketingul nu este o cheltuiala, ci este o investitie, ca unele actiuni sunt mai  greu de cuantificat si evaluat  imediat si ca unele rezultate ale eforturilor de comunicare si marketing se vad in timp. Poate nu se vad pe hartie in primele trei  luni, dar se pot vedea intr-un an. Trebuie sa ai viziune pentru a astepta un an – companiile sunt sub presiunea lui „acum”. Asta mi se pare provocarea cea mai mare in momentul de fata: batalia interna. Pentru batalia externa te pregateste scoala, practic asta inveti in scoala, cum sa faci fata si cum sa iti depasesti competitia, care sunt mecanismele pietei si asa mai departe, dar nu te pregateste nimeni pentru celalalt front. Uneori batalia interna  poate sa fie mai dura decat cea externa, pentru ca nu esti pregatit mental sa te confrunti cu colegii tai pentru a-ti face treaba si pentru a atinge niste obiective care sustin obiectivele companiei. Este prima lectie dura pe care o inveti la locul de munca si nu in scoala.

——-

Un material redactat in exclusivitate pentru eJobs de Georgiana Ene, Institutul de Marketing.

Institutul de Marketing ofera cursuri de marketing si suport pentru obtinerea de certificari profesionale in marketing, marketing digital si comunicare. Mai multe detalii despre cursuri si certificari gasiti la www.institutuldemarketing.ro

A fost util articolul? 0

Leave a Reply