• 18 Jul. 2024
  • 3 min

Îmbunătățește-ți abilitățile de comunicare cu aceste sfaturi simple!

Îmbunătățește-ți abilitățile de comunicare cu aceste sfaturi simple!

Felul în care relaționezi determină calitatea colaborărilor pe care le ai în diverse contexte profesionale. Nu ți s-a întâmplat până acum să ai impresia că ai fost înțeles și de fapt să se fi întâmplat fix opusul? Sau, pe de altă parte, alții să aibă impresia că ai înțeles ce doreau să-ți explice însă, în realitate, să ai nevoie ulterior de informații suplimentare sau clarificări?

Tocmai de aceea există câteva strategii pe care le poți aplica astfel încât să ai parte de o comunicare clară, transparentă și specifică nevoilor tale și ale interlocutorilor tăi. Aceste sfaturi simple dau rezultate neașteptate!

 

Mizează pe ascultarea activă!

Ascultarea activă este fundamentul unei comunicări eficiente. Înainte de a răspunde sau de a exprima propriile opinii, este esențial să asculți cu atenție ce au de spus ceilalți. Acest lucru nu doar că te ajută să înțelegi mai bine perspectivele colegilor, dar și să construim relații de încredere și respect reciproc. Când asculți activ, ești capabil să răspunzi în mod adecvat și să contribui la o discuție constructivă, ceea ce îmbunătățește în mod semnificativ calitatea comunicării la locul de muncă.

 

Prioritizează întrebările importante!

Chiar dacă impulsul de a adresa întrebări imediat este mare (mai ales în cadrul unor proiecte sau ședințe la job) încearcă să-ți aloci măcar puțin timp pentru a te gândi cum să formulezi mai bine ce vrei să întrebi. Ascultă cu atenție, înainte de a căuta clarificări. Mai bine să obții informații clare cu privire la aspecte-cheie chiar dacă nu apuci să adresezi toate întrebările la care poate inițial te gândeai. Cu siguranță o să ai șansa să le readresezi și pe acelea într-un alt context similar.

 

Alege canalul de comunicare optim!

În funcție de canalul pe care comunici anumite expresii ori descrieri din partea altor persoane sau din partea ta pot avea înțelesuri multiple. Spre exemplu, dacă observi că o comunicare online prin diverse aplicații se prelungește foarte mult poate ar fi indicat să întrebi interlocutorul dacă nu ar fi mai bine să vă auziți 2-3 minute la un telefon. Astfel câștigi 10-20 de minute pe care le-ai fi petrecut într-un schimb de mesaje. Această procedură simplifică foarte mult mai ales când sunt urgențe.

 

Setează clar așteptările și obiectivele!

Fie că ești într-o conferință, o ședință, fie că ești pe teren sau la birou e indicat să încerci să-ți notezi dinainte ce așteptări și obiective ai de la respectiva întrunire. Astfel și întrebările esențiale o să se contureze de la sine, iar comunicarea va curge mai lin. Totodată, poți da un telefon după ședință pentru a lămuri suplimentar anumite aspecte, dacă încă ai neclarități, dar nu vrei să răpești și timpul celorlalți participanți.

 

Gestionează-ți corect stările!

Probabil ai observat că un anumit nivel de implicare emoțională există la birou mai ales în momentele când nivelul de concentrare este foarte mare și când crezi cu putere într-o idee pe care vrei s-o împărtășești sau să o validezi. Tocmai de aceea pot apărea argumente și contraargumente, păreri pro și contra, încrâncenări, discuții în contradictoriu sau, la polul opus, interacțiuni line, entuziaste, clare etc. În astfel de contexte chiar dacă uneori poate apărea excesul de zel încearcă mai bine să argumentezi ce vrei să menționezi. Prin argumente logice, clare și de perspectivă îți poți impune punctul de vedere. Un argument bun față de o simplă părere conține exemple, dovezi care suștin ceea ce spui, situații întâlnite, o descriere logică și necesitatea respectivei situații.

 

Fii deschis criticilor dar și laudelor!

Îți poți îmbunătăți capacitatea de comunicare prin intermediul criticilor și laudelor care ți se aduc în diverse situații. Unele dintre critici te vor ajuta să vezi minusuri pe care singur nu puteai să le observi, iar unele dintre laude te vor ajuta să-ți dezvolți suplimentare diverse calități de care poate nu erai conștient.

 

Stabilește direcția în care să te îndrepți!

Probabil ai fost implicat în diverse discuții care, deși ți se păreau interesante, observai că nu au nicio direcție sau concluzie. Tocmai de aceea, atunci când comunici în scris, audio, față în față încearcă să asiguri o direcție a ceea ce vrei să transmiți. Astfel, de cele mai multe ori este mai important să comunici mai organizat și mai temperat dar având o direcție decât să fii foarte grăbit (ex: Încerci să îi explici unui nou angajat 4-5 proceduri simultan pentru ca, aparent, să câștigi timp, iar în realitate mai mult acel angajat va deveni și mai confuz). Mai bine te limitezi la 1-2 proceduri explicate foarte clar, pe îndelete, pentru a nu fi nevoit să repeți ulterior. Graba strică treaba!

 

Ți-a plăcut articolul Îmbunătățește-ți abilitățile de comunicare cu aceste sfaturi simple? Citește și:

5 motive pentru care nu ești (încă) angajat

 

Acte necesare angajare. Află ce documente să pregătești pentru job

 

Am lansat iajob.ro! Aplici fără CV și te angajezi rapid!

A fost util articolul? 4
abilități de comunicaresfaturi comunicare job

Leave a Reply