• 24 Sep. 2020
  • 3 min

Începi un nou job de acasa? Iată ce trebuie să știi!

job de acasa ce sa stii

Ceea ce la început de 2020 era considerată o excepție, acum este o normalitate pentru multe companii din afară, dar și din România. În ultimele 4-5 luni ale anului ponderea lucrului de acasa a crescut într-un ritm amețitor.

Starea de urgenţǎ şi Starea de alertǎ, decretate la nivel naţional, au dat naştere nevoii de adaptare profesionalǎ implementându-se, ȋn domeniile ȋn care s-a putut, lucrul de la distanţǎ. Iar ȋn lunile care urmeazǎ se pare cǎ acest trend se va menţine. Ce faci, aşadar, dacǎ eşti nevoit sǎ ȋncepi un nou job de acasa? Cum vor decurge primele zile de lucru? La ce trebuie sǎ fii atent? Îți dăm câteva indicii în cele ce urmează!

Ce vei face ȋn prima sǎptǎmânǎ

Cel mai probabil vei primi materialele-model (template-uri) ale companiei pe care le vei folosi ȋn diversele contexte profesionale cu care vei interacţiona. Este posibil sǎ ţi se trimitǎ (sau poţi solicita tu) documente generale din partea firmei (regulamentul intern, fişiere din cadrul departamentului tǎu, informaţii utile despre protecţia muncii s.a.m.d.). Asigurǎ-te cǎ ai acces la tot ceea ce ȋnseamnǎ e-mail, platforme online, programe software de care depinde munca ta etc. Vei colabora destul de mult cu departamentele IT, Resurse Umane şi cel Administrativ (pentru alocarea de resurse – telefon, laptop, documentaţie etc.). Tot ȋn aceastǎ perioadǎ este posibil sǎ ţi se stabileascǎ câteva ȋntâlniri online sau telefonic cu persoanele-cheie cu care vei interacţiona de-a lungul colaborǎrii pe care urmează sǎ o ai. Chiar dacǎ induction-ul tǎu nu o sǎ decurgă fix ca-n trecut, nici integrarea online nu e mai prejos, deoarece compania va face tot posibilul să te introducă în universul ei.

Cum interacţionezi cu furnizorii și clienţii companiei, mai ales ȋn primele luni de zile

Este important de ştiut cǎ ai alternativele de a suna, transmite e-mailuri sau ȋntreba direct ȋn şedinţele online cum trebuie sǎ abordezi anumite acţiuni ce implicǎ interacţiunea cu furnizorii, clienţii şi partenerii companiei. Chiar dacǎ eşti ȋngrijorat deoarece nu ai un coleg lângǎ tine care ȋţi poate vedea primele comunicǎri cu cei menţionaţi şi cǎ nu poţi fi corectat imediat – gândeşte-te, totuşi, cǎ ai opţiunea de a consulta materialele trimise de departamentul tǎu sau de cel de HR unde sunt explicate anumite proceduri de lucru. De ȋndatǎ ce ai acces la acestea cu siguranţǎ poţi ȋntreba oameni din echipă despre fiecare nelămurire în parte. Mai mult decât atât, dacǎ eşti la telefon cu un furnizor sau client, nu este niciun motiv de ruşine dacǎ se ȋntâmplǎ sǎ nu ştii un anumit subiect pe care ȋl dezbateţi şi sǎ comunici astfel: „Ca sǎ ma informez complet asupra acestui subiect, ȋmi permiteţi sǎ mai verific ȋncǎ o datǎ toatǎ procedura şi sǎ revin cǎtre dvs. cu un rǎspuns concret? Astfel câştigǎm timp amândoi?”. Acesta este un exemplu despre cum sǎ te adaptezi sau cum sǎ improvizezi ȋntr-o situaţie profesionalǎ specificǎ. Aşadar, nu te gândi doar la dezavantaje, gândeşte-te şi la avantajele pe care le ai – libertate ȋn a cǎuta şi propune soluţii; îţi testezi creativitatea şi inteligenţa; ieşi din zona de confort; comunici mai mult cu colegii și te integrezi şi mai bine ȋn companie, capeţi o autonomie profesionalǎ pe care, probabil, ţi-o doreai de la ȋnceput.

Poți sǎ-ți iei concediu dacǎ lucrezi de acasa?

Da. Poţi sǎ-ţi iei concediu aşa cum ţi-ai mai luat şi pânǎ acum. Nu eşti privat de numǎrul complet de zile de concediu (minim 20 de zile lucrǎtoare pe an, conform legislaţiei ȋn vigoare, indiferent de programul de lucru).

Sunt anumite condiţii speciale ȋn contractul de muncǎ legate de faptul cǎ lucrezi de acasa?

Referitor la condiţiile speciale din mediul de lucru menţionate ȋn contractele de muncǎ, ȋn funcţie de natura job-ului pe care o sǎ-l ai, este posibil ca ȋn contractul de muncǎ sǎ fie specificate articole privind felul ȋn care utilizezi instrumentele de lucru (laptop, telefon, tablete, televizor, cabluri de conectare, stick-uri USB, CD-uri etc.), o perioadǎ online de training profesional – prin care ţi se aratǎ cum operezi un anumit software, cum comunici cu alte departamente ş.a.m.d. sau menţiuni despre siguranţa ta când lucrezi de acasa. Se pot ȋntâmpla, din pǎcate, accidente de muncǎ şi la domiciliu. Protecţia Muncii trebuie asiguratǎ şi ȋn acest caz ȋntrucât existǎ riscul de a te ȋmpiedica de cabluri, electrocuta, suprasolicita, rǎni etc.

De ce trebuie sǎ te mai asiguri când e vorba de un job la distanță

Informeazǎ-te foarte bine cu privire la urmǎtoarele aspecte:

• Cum va arǎta prima ta sǎptǎmânǎ de lucru

• Dacǎ o sǎ primeşti training privind utilizarea instrumentelor de lucru sau mǎcar dacǎ o sǎ ai suport tehnic ȋn caz de nevoie

• Care sunt materialele esenţiale de care ai nevoie ȋn prima ta lunǎ de lucru

• Ce faci dacǎ o sǎ fii nevoit sǎ te deplasezi ȋn interes de serviciu

• Ce este important de ştiut cu privire la perioada de raportare a activitǎţii pe care o desfǎşori

• Solicitǎ sǎ fii prezentat câtorva persoane-cheie de contact pe care le poţi apela ȋn caz de urgenţǎ sau nevoi concrete

• Dacǎ eşti nevoit sǎ faci deplasări ȋn interes de serviciu ai grijǎ sǎ primeşti ordin de deplasare pentru fiecare „cǎlǎtorie” ca sǎ fii acoperit legal şi pentru ca, ulterior, sǎ poţi deconta cheltuielile. De asemenea, ar fi bine sǎ informezi câteva persoane din companie plus familia ta cu privire la unde urmeazǎ sǎ te deplasezi – tocmai pentru ca, ȋn cazul unor situații neaşteptate, sǎ poţi fi localizat cu uşurinţǎ.

Curaj, determinare şi informare! Astfel o sǎ te descurci cu brio chiar și într-o situație complet nouă pentru tine!

 

Ți-a plăcut acest articol? Citește și:

Ce sporuri poți lua la salariu și cum se calculează acestea

Vrei să obții o promovare în această perioadă? Iată ce trebuie să faci!

A fost util articolul? 8
job de acasamunca la domiciliu

Leave a Reply