• 22 Jun. 2021
  • 3 min

Cu ce provocari vine un job nou și cum le faci față

provocari cariera job nou

Viața profesională este similară vieții private, presărată cu tot felul de provocari, lucruri pozitive, realizări, dar și momente tensionate, semne de întrebare și decizii ce trebuie luate.

Atunci când îți este bine, totul merge ca pe roate și îți vine ușor să găsești soluții. Ce faci însă atunci când lucrurile nu sunt roz și întâmpini provocari? Să luăm exemplul unui nou job. Nu întotdeauna un nou job înseamnă numai lucruri pozitive și o traiectorie ascendentă.

Prima perioada este definitorie. Este perioada în care te acomodezi atât cu mediul de lucru cât și cu responsabilitățile. Știm cu toții că teoria este una, practica însă este alta. Asta nu înseamnă că lucrurile prezentate nu corespund cu realitatea, ci că noi suntem diferiți, avem experiențe profesionale diferite, iar „imaginea” de ansamblu a jobului ne este prezentată de cele mai multe ori de către o persoană care a avut cândva rolul nostru sau, în cazurile mai puțin fericite, nici măcar nu cunoaște foarte bine responsabilitățile pe care acesta le implică.

Pornim însă de la ideea că suntem deschiși și ne-am făcut o idee clară asupra a ceea ce avem ca și responsabilități. De asemenea, pornim de la ideea că am auzit lucruri bune despre mediul de lucru și ne-au plăcut persoanele cu care am interacționat la interviu, ceea ce, din nou, ne-a ajutat să luăm decizia respectivă.

 

Mindset-ul corect te ajută să treci cu bine peste obstacole

Mediul de lucru înseamnă colegi, manageri și subalterni. Dacă înțelegem că fiecare este diferit și că, dinainte să ne cunoască, mulți dintre aceștia și-au creat așteptări în ceea ce ne privește, vom avea o imagine mai bună asupra situației. Este important să știm că nu toată lumea ne place și nu toată lumea ne apreciază, acest aspect fiind valabil atât la începutul unei noi colaborări, cât și pe parcursul acesteia. Dacă privim lucrurile în acest fel, nu ne va fi greu să depășim anumite momente mai tensionate.

Desigur că diplomația nu trebuie să ne lipsească, mai ales în plan profesional, indiferent de tipologia umană a oamenilor cu care interacționăm. Ce este foarte important de menționat este faptul că, imaginea pe care o afișezi de la început este cea care va rămâne și pe viitor. Din acest motiv este indicat să fii natural și să nu încerci să pări altceva sau altfel decât ești, de fapt, indiferent dacă interacționezi cu un subaltern, manager sau cu un simplu coleg.

 

Orice schimbare de atitudine pe parcurs va avea un impact negativ. Oamenii nu se schimbă, doar se adaptează.

 

Când responsabilitățile de la noul job se transformă în provocari

Pe partea de responsabilități, este posibil ca, în realitate, îndatoririle pe care le avem să ni se pară mai simple sau mai complicate decât ceea ce am perceput inițial. Dacă ni se par mai ușoare, evident că totul va merge perfect. Ce facem însă atunci când responsabilitățile ni se par mai complicate și poate ajungem chiar să avem impresia că nu vom reuși să facem față diverselor provocari? Este important să știm cum să acționăm și asta din mai multe motive precum: teama de eșec, gândul că nu vom putea evolua, teama de a nu fi concediați, teama că persoanele din jur ne vor considera incompetenți, etc. Da, există persoane care nu au nicio problemă referitor la aspectele menționate anterior, însă acestea sunt foarte puține.

E important să știi cum să acționezi. Nu este deloc greu, atunci când îți impui să privești lucrurile dintr-o anumită perspectivă. În primul rând, gândește-te că nimeni nu te-ar fi angajat pe acea poziție dacă nu aveai experiență sau/ și abilitățile necesare.

Dacă ai probleme sau nu înțelegi ceva pe partea de responsabilități, solicită sprijin. Nu este nicio rușine și nu înseamnă că nu ești un angajat capabil. Dacă pornești pe o cale greșită, s-ar putea ca ulterior să nu mai poți să faci nimic pentru a schimba lucrurile. De aceea este indicat să existe transparență de la bun început.

 

Ți-a plăcut acest articol despre diversele provocari pe care le poate ridica la fileu un job nou? Citește și: 

Un job nou, o nouă oportunitate de dezvoltare

Citește anunțul de angajare atent ca să găsești multe joburi care ți se potrivesc

De ce să ții cont în angajare în 2021

A fost util articolul? 13
provocari carieraprovocari job nou

Leave a Reply