• 7 Apr. 2020
  • 3 min

Cum să-ți menții sanatatea mintala? Păcălește monotonia!

sanatatea mintala

Perioada aceasta e stresantă pentru mai toată lumea, indiferent dacă lucrezi de acasă, dacă ai intrat în șomaj tehnic sau ești în căutarea unui nou job. Cu toate aceste frici, anxietăți și multe semne de întrebare despre viitor, e important să ne concentrăm pe sanatatea mintala.

O minte sănătoasă ne va veni în ajutor atunci când avem de luat decizii rapide, de găsit soluții pentru anumite provocări cu care ne confruntăm sau pur și simplu, pentru a vedea partea plină a paharului în orice situație. 

Dacă și tu te numeri printre persoanele care reușesc cu greu să-și gestioneze nivelul de stres, emoțiile sau gândurile, atunci acest articol e pentru tine. Am stat de vorbă cu specialiștii în domeniu, iar ei, la rândul lor au venit cu câteva sfaturi utile care să te ajute să-ți menții sanatatea mintala, o starea de spirit pozitivă, să comunici mai ușor cu cei din jurul tău, dar și să lucrezi mai eficient de acasă. 

 

Cum să fii productiv atunci când lucrezi de acasă

Locul în care lucrăm, dar și o rutină corespunzătoare sunt două elemente absolut necesare în această perioadă. Sunt principalele tehnici care nu doar că te vor ajuta să te menții cât mai pozitiv, ci vei fi și mai productiv la job. Începe prin amenajarea spațiului de lucru și prin ordonarea task-urile zilnice. 

„Pericolul cel mai mare este atunci când au loc confuzii de rol, funcție și loc. Mai exact, pentru psihicul uman este deosebit de contraproductiv să primească informația că locul în care era obișnuit să mănânce floricele și să vadă un film este asociat cu locul de muncă. Acest lucru este valabil și cu patul în care dormim sau bucătăria în care gătim”, spune Andrei Chiriac, psiholog clinician principal și supervizor în cadrul Spitalului de Psihiatrie „Dr. Constantin Gorgos”. 

Pentru echilibrul tău emoțional, specialistul recomandă să-ți găsești un spațiu dedicat muncii încadrat într-o serie de activități zilnice. Mai exact, se referă la izolarea perioadelor de muncă de alte activități. E important să nu combini jobul cu gătitul, spre exemplu. 

„Când mâncăm trebuie doar să mâncăm. Dacă facem sport, atunci doar sport să facem sau când lucrăm doar de asta să ne ocupăm”, mai explică Andrei Chiriac.  Pe lângă această măsură pe care trebuie să o iei, e important, de asemenea, să integrezi aceste activități într-un program structurat și cât se poate de clar. 

„Spre exemplu, să mănânci la aceeași oră, să faci sport în aceeași perioadă a zilei, să te culci la aproximativ aceeași oră. Bineînțeles, depinde de noi să facem astfel încât zilele să nu semene între ele. În acest fel se păstrează o anumită igienă mintală, iar productivitatea se va păstra în parametri acceptabili”, spune Andrei Chiriac. 

Totodată, psihologul Aurora Liiceanu, menționează că pentru a fi mai productiv în zilele în care lucrezi de acasă, trebuie să ai o comunicare cât mai apropiată și mai transparentă cu colegii sau managerul. 

„E important ca echipa să schimbe gânduri, opinii, să caute soluții de a organiza noua lor viață, să schimbe impresii despre cum li s-a schimbat percepția pe care o aveau despre timp sau să discute pe teme pe care înainte nu le abordau”, explică Aurora Liiceanu. 

Comunicarea, toleranța și empatia ar trebuie să fie la ordinea zilei în această perioadă. Fără cele trei ingrediente s-ar putea să ne punem în dificultate sau chiar să creăm conflicte. „Trebuie să fim mai toleranți, să ne cerem scuze dacă avem o atitudine greșită și să ne sprijinim unul pe celălalt”, spune Aurora Liiceanu. 

Sanatatea mintala: cum să privim situația ca să fim mai pozitivi

„Oamenii trebuie să fie sănătoși mintal sau cel puțin să facă față stresului, panicii, anxietății, pesimismului. Pentru a depăși aceste stări psihologice nu avem nevoie de îndemnuri de a gândi pozitiv, ci de o abordare creativă. Trebuie să-ți mobilizezi imaginația, să găsești soluții și să înțelegi că viața s-a schimbat. Unii oameni fac experimente de noi tipuri de mâncare, pentru care nu aveau timp și dispoziție înainte, alții aleargă în balcon. Mai sunt cei care reorganizează spațiul domestic sau sunt mai creativi atunci când vorbesc la telefon, fac glume și spun bancuri”, precizează Aurora Liiceanu. 

Mai mult, trebuie să înțelegi că este firesc, din cauza contextului actual, să nu fii scutit de anumite stări, să ai îndoieli, sau să fii suspicios față de ceilalți și să ai provocări în ce privește sanatatea mintala. 

Însă dacă stările persistă, poți contacta un psiholog. „Este o perioadă dificilă în care vechile rutine și mecanisme de a face față nu mai sunt adecvate, prin urmare este nevoie de unele noi”, spune Andrei Chiriac. Un psiholog te poate ajuta să-ți construiești o rutină de la zero.  

 

Ți-a plăcut articol? Citește și:

Zece idei pentru a-ți gestiona emoțiile când lucrezi în echipă

Cinci cărți în engleză care te vor ajuta să găsești jobul ideal

Clasele de fitness se mută de la studio acasă #MergemMaiDeparte

A fost util articolul? 8
emotiisănătate la job

Leave a Reply