Pentru a putea alcătui o echipă productivă, este nevoie să ținem cont de tipologiile angajaților, de calitățile grupului și de relațiile dintre management și salariați.
“Munca în echipă este abilitatea de a lucra împreună pentru atingerea unui țel comun, acel ceva care permite oamenilor obișnuiți să realizeze lucruri neobișnuite”, spunea John Maxwell – “The 17 indisputable laws of teamwork”.
Este evident că orice echipă ridică problema unui echilibru între profilurile de personalitate ale membrilor săi. Acesta este unul dintre motivele pentru care unele decizii finale în cadrul proceselor de recrutare și selecție se bazează pe bine cunoscuta „chimie” respectiv potrivirea, rezonanța, match-ul dintre membrii deja existenți și colegul nou adus. Deși există numeroase voci care contestă această practică, eu sunt de acord cu ea, atâta timp cât nu reprezintă unicul criteriu în baza căruia selectăm sau respingem un candidat. În contextul etapelor unui proces de recrutare profesionist, „chimia” dintre angajator și candidat își găsește locul ei, sub forma trăsăturilor de personalitate și a tipologiei candidatului, care trebuie să corespundă, evident, cu cele ale echipei deja construite.
Cu alte cuvinte, o echipă productivă trebuie să coopteze noi persoane care pot contribui cu diferite calități sau trăsături, în scopul realizării unor obiective clar definite, dublându-le sau dându-le noi valențe. De exemplu, poți aduce în echipă un nou reprezentant de vânzări, care să urmeze aceeași tipologie cu a colegilor săi sau poți alege să lansezi o nouă linie de business pentru care ai nevoie de un cu totul alt profil de candidat.
Cu privire la tipologia echipelor, trebuie menționat faptul că fiecare membru poate îndeplini câte un anume tip de rol:
Trebuie menționat faptul că, indiferent de tipologia membrilor și de numărul lor, efieciența unei echipe depinde foarte mult de coeziunea lor și de modul în care componenții săi interacționează, se corelează, comunică, relaționează și se completează reciproc. O echipă dezbinată nu folosește nimănui, chiar dacă membrii săi, priviți individual, reprezintă tipologii extraordinare. Dacă nu reușesc să comunice și să relaționeze, tot ce vor obține va fi cotarea unor rezultate slabe, pierzând timp prețios în conflicte persoanale și orgolii care nu-și au rostul. O echipă bună va fi cea care va face diferența dintre două companii concurente, stabilirea unor scopuri precise și a responsabilităților, reprezentând aspecte ce duc la construirea unui colectiv productiv.
Pentru a realiza toate aceste obiective și pentru a face diferența într-o piață puternic concurențială, trebuie să ținem cont și de calitățile pe care trebuie să le aibă o echipă productivă:
Relația manager – echipă este un alt punct sensibil, care poate conduce la rezultate extraordinare sau, din contră, plasate sub nivelul așteptărilor. Este foarte important ca această relație să fie construită pe transparență și încredere, pentru a putea conduce la îndeplinirea obiectivelor asumate și pentru a asigura folosirea obiectivă a unui feedback pozitiv precum și pentru a facilita acceptarea unui feedback negativ. Și asta în contextul în care furnizarea feedback-ului trebuie să ocupe un loc important în relația manager – subordonat, relație recunoscută de altfel ca având uneori valențele unei relații sensibile și dificil de gestionat. Este însă esențial ca un manager să fie la curent cu problemele echipei sale (punctând în același timp și realizările), pentru a putea răspunde prompt și în timp util și pentru a găsi, împreună cu echipa, cea mai buna cale pentru a depăși un obstacol sau a atinge un anume obiectiv.
O comunicare eficientă între cele două părți va duce la construirea unei relații solide cu efecte pozitive directe asupra performanțelor individuale și organizaționale și astfel va determina o echipă productivă.
Urmariți și alte articole ale ABC Human Capital aici.