• 14 May. 2021
  • 5 min

7 acte de curaj care îți vor transforma cariera

curaj

Care a fost cel mai mare act de curaj de care ai dat dovadă până acum? Poate ai schimbat jobul atunci când ai simțit că nu aveai posibilitatea de a crește profesional, poate ai făcut o reconversie în carieră ori poate te-ai luptat pentru ideile tale într-o ședință importantă. Cu siguranță îți aduci aminte sentimentul de împlinire pe care l-ai simțit după un roller coaster de emoții. Și de ce să nu-l repeți ori de câte ori lucrurile în cariera ta nu stau așa cum îți dorești?

Poate cel mai mare impediment este frica. Un sondaj eJobs realizat în 2019 arată că românii sunt dominați de frici legate de lipsa de experiență, așteptări salariale, percepția că în piață nu sunt suficiente joburi sau că nu are cine să le ofere consiliere în carieră.  Și fricile îți dictează probabil și acțiunile: amânare, perfecționism, sindromul impostorului, îngrijorare.

Însă ia în considerare că fricile sunt emoții naturale și îți pot semnala că evoluezi în carieră. Este important să vorbești deschis despre frici, să lucrezi cu ele, considerându-le o parte normală a ființei tale decât să le lași să te domine ori să le ignori. Tehnica ignorării poate funcționa pe termen scurt, dar pe termen lung fricile nerezolvate te consumă și nu te ajută să obții rezultatele dorite.

Când vorbești despre frici îți poți da seama mai ușor de unde vin ele și poți descoperi și acțiuni prin care le poți depăși. Acțiuni care înseamnă curaj. Dar adevărul este că o abordare îndrăzneață, dincolo de zona de confort, nu este întotdeauna o trăsătură înnăscută. Este o calitate câștigată de-a lungul timpului și, potrivit coach-ului Kate Swoboda, autoarea cărții The Courage Habit: How to Accept Your Fears, Release the Past, and Live Your Courageous Life, curajul este un obicei pe care îl putem crea prin mici acțiuni zilnice.

 

„Dacă comportamentele bazate pe frică ar fi obiceiuri, atunci vestea bună este că aceste obiceiuri pot fi schimbate și nu trebuie să fim blocați în ele, pentru totdeauna”,, spune Kate Swoboda.

 

1. Stabilește-ți obiectivele


Când te gândești la obiective, apar și temerile: Cum să-mi stabilesc acest obiective? Dacă nu le stabilesc corect? Oare obiectivele stabilite sunt în concordanță cu ceea ce se întâmplă pe piața muncii? Este normal să ai întrebări legate de obiective pentru că ele te pot ajuta să le și creionezi, însă contează mult să nu le stabilești prea sus de ceea ce poți duce. Gândește-te la obiective în carieră pe care le poți materializa cu implicare, perseverență, cum ar fi învățarea unei limbi străine sau deprinderea abilităților în folosirea unui software.

Începe cu o scurtă analiză a motivelor de nemulțumire sau nefericire în carieră. Ce ar trebui să faci diferit pentru a simți că ai un scop și satisfacție? Clarifică ce îți dorești cu adevărat, de ex. un job într-un anumit domeniu, pentru o anumită companie, cu un anumit program sau stil de lucru astfel încât să știi spre ce te îndrepți.

Exersează: Notează-ți un obiectiv specific pe care îți dorești să-l atingi în următoarele 6-12 luni. Dacă simți că este nevoie de mai mult timp, extinde perioada, dar lucrează constant la el. Tot ce contează este ca obiectivul tău să te inspire și să-ți dea un sens.

 


„Este important să înțelegi unde în viața ta frica a devenit un tipar de acțiune. Văd că frica apare în viețile noastre prin perfecționism, auto-sabotaj și pesimism. Primul pas pe care trebuie să-l faci este să clarifici cum arată acele tipare de frică astfel încât să le poți întrerupe atunci când apar”, spune coach-ul Kate Swoboda.


2. Confuntă-ți temerile

Contează abordarea ta față de temeri. În principiu, temerile nu sunt un lucru rău, ci mai degrabă te protejează de riscuri reale. Au însă o conotație negativă când te țin blocat, de exemplu  la un job în care nu te mai regăsești, și te consumă. Și atunci trebuie să le confrunți: Ce s-ar putea întâmpla dacă acționez în direcția obiectivelor și visurilor mele? Cel mai rău lucru care s-ar putea întâmpla este să fii respins, dar acesta nu este un capăt de lume. Poate e chiar o șansă spre a te dedica unui proiect care ți se potrivește sau unei pasiuni. Oricare ar fi frica ta, contează să o conștientizezi și să o gestionezi cu tact. Să nu o lași să te conducă. 

Exersează: Scrie de ce îți este teamă că se va întâmpla în drumul spre atingerea obiectivului și consecința negativă de care te temi cel mai mult. Propune-ți 3 acțiuni prin care îți poți „dezarma” frica. 

 

3. Dezvoltă curajul în fiecare zi, cu pași mici

Martin Luther King spunea că nu trebuie să vezi întreaga scară, ci doar prima treaptă. Curajul e ca un mușchi, se dezvoltă treptat, prin practică. Începe prin a-ți asuma riscuri mici. Caută zilnic modalități de a ieși din zona de confort, poate asumându-ți responsabilitatea de a face o scurtă prezentare la job, de a participa voluntar la o acțiune sau de a pune întrebări la o conferință.

Exersează: Notează 7 acte mici de curaj, dar semnificative pe care le poți face în următoarele șapte zile pentru a ieși din zona de confort.

4. Ai curajul de a spune ceea ce ai în plan

Una dintre greșelile pe care le poți face în drumul spre atingerea obiectivelor tale este să presupui că ceilalți îți cunosc planurile. Fie că este vorba de schimbarea jobului, de o reconversie sau de angajarea într-o anumită companie sau pe un anumit post, este important să spui ceea ce-ți dorești. Cel mai rău lucru care ți se poate întâmpla este că cineva să-ți spună „Nu ”. Dar ai șanse să primești răspunsul: „Sigur, de ce nu? ” Contează să întrebi.

Exersează: Pune-ți în plan ca la următoarea întâlnire cu prietenii să vorbești despre obiectivele tale.

5. Spune Nu când este cazul

Susține-ți punctul de vedere când când simți că asiști la o nedreptate. Gândește-te la ce e mai bine pentru tine și da, este în regulă să spui „Nu” unei propuneri sau unei situații care simți că te incomodează.
Exersează: Adoptă această abordare în familie sau cu prietenii și îți va fi mai ușor să o dezvolți și în relațiile de muncă.

 

6. Ascultă și fii prezent

Ai curajul de a asculta oamenii, chiar și cei care nu sunt de acord cu tine. Fiind atent la ceea ce spun pentru că astfel poți vei cu idei și propuneri care să fie nișate subiectului. Ascultarea activă te poate ajuta să dai răspunsurile potrivite la interviu. Iar la finalul discuției mulțumește-i partenerului pentru schimbul de idei.
Exersează: Începe să asculți cu atenție persoanele apropiate, fără a te gândi la ceea ce trebuie să spui. Permite-le să-și spună ideile până la capăt și apoi transmite-ți punctul de vedere.

7. Responsabilizează un prieten să-ți urmărească curajul

Poate cel mai important act de curaj este să vorbești despre mobilizarea ta de a deprinde curajul. Și poți face asta într-un cadru organizat cu un coach, sau cu un prieten care te motivează să-ți urmezi visurile și este și un fin observator.
Exersează: Prezintă-i actele de curaj pe care ți le-ai propus pentru următoarele zile și stabilește o discuție săptămânală în care să-i povestești ce ai realizat și ce probleme ai întâmpinat.

 

Poate cele mai curajoase acțiuni pe care merită să le faci zilnic este să vorbești despre tine, despre planurile tale în carieră, să le permiți oamenilor să fie parte din viața ta chiar și atunci când totul este dezordonat. 

 

 

Ca să-ți fie mai ușoară tranziția către un job mai bun sau chiar către un alt domeniu de activitate, îți suntem alături cu locurile de muncă potrivite pentru tine pe eJobs.ro! Curaj! Aplică!

 

Ți-a plăcut articolul despre acte de curaj pe care le poți exersa zilnic? S-ar putea să-ți placă și:

Ai curajul de a-ți face tranziția la birou mai ușoară?

Ce este important în procesul de autocunoaștere

 

 

A fost util articolul? 1
curaj

Leave a Reply