Începutul carierei e o perioadă în care dorim să demonstrăm că avem atitudinea potrivită jobului pe care l-am obținut, abilitățile necesare, dar vrem să luăm și cele mai bune decizii în ceea ce privește viitorul nostru profesional. E normal să avem dubii în privința task-urilor pe care le desfășurăm sau atunci când trebuie să luăm decizii importante. Totuși, dacă te afli în cealaltă extremă și te îngrijorezi chiar și pentru cele mai neînsemnate situații la care ești expus, atunci ai nevoie să te înconjori de oameni care au încredere în potențialul tău, în capacitatea ta de învățare și în dorința de a evolua.
Mentorii sunt capabili să te direcționeze în drumul spre obiectivele tale profesionale. Ei te pot încuraja atunci când nu ai încredere în propriile abilități, dar și te pot zdruncina atunci când poate nu vezi lucrurile atât de limpede. Dacă ești preocupat de viitorul carierei tale pe o piață a muncii din ce în ce mai competitivă, e important încă de la primul job să-ți găsești un mentor, poate fi vorba despre liderul echipei din care faci parte sau chiar despre un coleg pe care îl apreciezi și ai dori să-l urmezi. Iată câteva avantaje pe care le poți obține, dacă reușești să-ți găsești un mentor.
Un mentor este ancorat în realitate de pe piața muncii și nu se ferește să îți prezinte situația așa cum este ea, de fapt. Îți va spune ce trebuie să faci pentru a deveni mai bun la jobul pe care-l ai și nu va ezita să menționeze ce ar trebui să mai îmbunătășești.
Colegii sau prietenii s-ar putea să ezite să-ți ofere un feedback realist, mentorii însă pot fi mai critici, dacă este cazul. E important însă știi să transformi feedback-ul negativ într-unul constructiv. Pentru asta trebuie să înțelegi că fără această perspectivă, evoluția ta în carieră s-ar putea să dureze mai mult decât te aștepți.
Mentorii te ajută să-ți trasezi obiective profesionale bine definite și, de cele mai multe ori, investesc în succesul tău la fel de mult precum o faci tu. Pentru asta, trebuie să-i menționezi planul tău, ce-ți place să faci și încotro dorești să meargă cariera ta. E bine să știi însă că mentorul îți arată direcția, dar tu ești cel care trebuie să depună efort și să investească timp și resurse în îndeplinirea scopurile.
Indiferent de ce-ți dorești să faci pe parcursul viitoarei tale cariere, alege un mentor care să-ți ofere cea mai bună perspectivă asupra nivelului la care te afli în prezent. Acesta a trecut deja prin aceste etape și poate să-ți ofere cele mai bune sfaturi în carieră despre cum să fii mai eficient, să reduci stresul la job, să te integrezi mai ușor în echipă, să eviți greșelile pe care le fac începătorii, dar și cum să evoluezi în carieră.
Mentorii cunosc modalități de a-ți stimula dorința de crește pe plan personal și profesional. De regulă, vei primi întrebări de la metorul tău la care să te gândești. Întrebări menite să descoperi ce-ți place cu adevărat să faci, de ce ești capabil și care este direcția potrivită pentru tine.
Un mentor te va ajuta să afli mai multe despre compania și domeniul în care lucrezi. Lucru foarte important, mai ales la început de carieră, când vrei să înțelegi dacă te afli în locul potrivit sau ar fi bine să mai experimentezi și alte joburi sau industrii. Nu uita însă că întrebările și curiozitatea trebuie să vină de la tine!
Un mentor bun te ajută să-ți depășești limitele și să mergi în direcții la care poate nu te-ai gândit niciodată. Crede în succesul tău, te ghidează și te sprijină chiar și atunci când treci printr-un eșec. Dacă în compania în care lucrezi nu ai identificat o persoană pe care ți-ai dori să o urmezi, atunci nu mai sta pe gânduri și aplică la alte locuri de muncă. eJobs.ro îți vine în ajutor cu cele mai cool joburi pentru tineri aflați la început de carieră!
Echipa eJobs la primul job. Experiențele care ne-au format
Cum te poate sabota la job dorința de a face lucrurile perfect
Ce vor să afle recrutorii când te întreabă de ce vrei să pleci de la actualul job?
Buna ziua. Cui i se adreseaza articolul? Din punctul meu de vedere ar trebui sa i se adreseze angajatorilor, mai mult decat angajatilor.
Bună, Ovidiu!
Decizia de urma o anumită persoană nu vine neapărat din partea angajatorului. Candidatul/angajatul este cel care se inspiră de la un mentor, manager sau coleg, de aceea ar fi bine să aleagă o persoană cu care să împărtășească aceleași valori. Credem că e bine să fie informare de ambele părți. Astfel, venim cu sfaturi și recomandări atât pentru candidați, cât și pentru angajatori pe http://www.wearehr.ro. Succes!