• 19 Jul. 2024
  • 5 min

Acte necesare angajare. Află ce documente să pregătești pentru job

acte necesare angajare

Tocmai ce ai acceptat un job care îți place și vrei să faci impresie bună: să pregătești din timp acele acte necesare angajare. E ca și cum ai pleca într-o nouă călătorie, de această dată în cariera ta. Și dacă atunci când pleci din țară este oarecum simplu, pentru că ai nevoie de carte de identitate/pașaport și eventual viză, în voiajul spre jobul mult dorit, dosarul de la check-in este mult mai stufos, dar adaptat întotdeauna destinației unde călătorești.

Este important să-l gândești și în funcție de domeniul în care vei lucra, de specificul jobului și să iei în calcul că unele acte sunt obligatorii, altele au caracter opțional. Iată ce documente ar trebui să le duci colegilor de la HR!

Înainte de a semna contractul individual de muncă trebuie să pregătești o serie de acte necesare angajare pe care să le pui la dispoziția celor din compania pentru care urmează să lucrezi. Conform art. 8 din HG 500/2011, publicat în Monitorul Oficial nr. 372 din 27 mai 2011, angajatorul va pune aceste documente la dosarul tău și are obligația de a le păstra în condiții bune la sediu și de a le prezenta inspectorilor de muncă, la solicitarea acestora.

 

Ce vei citi în acest articol:

 

Acte necesare angajare 2024

  • copia cărții de identitate / pașaportului. Acestea sunt necesare pentru a dovedi domiciliul, reședinta și identitatea;
  • copii ale diplomelor de studiu (de preferat cea mai recentă diplomă de studiu):
  • copii ale certificatelor cursurilor de formare (dacă este cazul);
  • avizul de la medicina muncii, obținut în urma controlului medical, la care este foarte important să te prezinți. Dacă angajatorul are parteneriat cu o clinică medicală, aceasta va trimite avizele direct la sediul companiei:
  • extrasul bancar pentru contul în care se transferă salariul.

 

acte necesare angajare 2020

 

Documente suplimentare pentru angajare

Pe lângă aceste documente obligatorii, angajatorul poate solicita și păstra la dosarul tău următoarele acte pe care le consideră importante pentru desfășurarea relațiilor de muncă, pentru certificarea legalității și corectitudinii completării registrului de angajați, dar și pentru calculul salariului. Unele dintre ele (declarațiile) sunt puse la dispoziție de angajator și le semnezi în ziua în care semnezi și contractul de muncă:

 

  • certificatul medical, eliberat de medicul tău de familie;
  • copie după certificat de naștere, certificat de căsătorie, certificat de naștere al copilului, decret de divorț;
  • copii după actele de identitate ale persoanelor aflate în întreținere (certificat de naștere, certificat de căsătorie, carte/buletin de identitate etc.);
  • CV. Poți downloada CV-ul de pe eJobs.ro în format pdf;
  • adeverința de la fostul angajator. Acesta este obligat să-ți elibereze o adeverință de vechime, pe baza înregistrărilor făcute în Registrul de evidență a salariaților. Refuzul acestuia de a-i elibera fostului angajat copii ale documentelor existente în dosarul personal sau ale paginilor din registrul electronic constituie contravenție și se sancționează cu amenda de la 300 la 1.000 lei, conform art. 260 alin. (1) lit. b)  Codul Muncii;
  • recomandări de la fostul angajator – o modalitate de verificare a aptitudinilor tale, din ce în ce mai cerută de angajatori. În cazul în care nu ai mai lucrat, poți cere recomandări de la profesorii din liceu/facultate. 
  • copia permisului de conducere, dacă este cazul;
  • dosarul judiciar în original. Numărul locurilor de muncă pentru care acesta este însă necesar a fost foarte mult redus ca urmare a implementării Regulamentului privind Protectia Datelor. Este cerut pentru următoarele profesii: avocați și consilieri juridici, funcționari publici – prin Hotărârea de Guvern nr. 611/2008; gestionari – nu trebuie să fie condamnați pentru fals, evaziune sau corupție; paznici sau gărzi de corp; medici/farmaciști/dentiști – cazierul judiciar este necesar, potrivit legii nr. 95/2006, pentru a deveni membru al unui colegiu.
  • copie din fișa militară, dacă este cazul;
  • procese verbale de primire a bunurilor companiei (telefon, laptop)
  • repartiția de la AJOFM (Autoritatea Județeană a Ocupării Forței de Muncă) – dacă este cazul

 

Acte necesare angajare pe care le semnezi în momentul în care semenzi și contractul de muncă

  • contractul de muncă;
  • actele adiționale (de exemplu: act adițional pentru clauza cu privire la formarea profesională, clauza de neconcurență, clauza de mobilitate, clauza de confidențialitate, act adițional pentru modificări ale salariului sau ale funcției);
  • fișa de post;
  • oferta de angajare;
  • acordul cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal;
  • act privind clauza de confidențialitate;
  • declarația de telemuncă (dacă este cazul);
  • declarația angajatului cu privire la Regulamentul intern al angajatorului;
  • Declarația pe propria răspundere privind locul funcției de bază și numele Casei de sănătate unde este înscris;
  • declaraţia pe propria răspundere privind persoanele aflate în întreţinere și copii după actele de identitate ale acestora pentru acordarea unei deduceri personale;

 

acte necesare angajare persoane peste 45 ani

 

Acte necesare angajare persoane peste 45 ani

Sfat: pune accent pe: avizul medicului, fișa medicală, CV, recomandări. Angajarea se face potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003 – Codul Muncii.

Dosarul tău trebuie să cuprindă urmatoarele documente: 

  • copii după carte de identitate, opțional: certificat de naștere, certificat căsătorie, livret militar;
  • copii după acte de studii/certificate de calificare;
  • fișa medicală obligatorie la angajare – condiție de nulitate pentru CIM dacă nu se prezintă înainte de semnarea contractului individual de muncă;
  • avizul specialistului de la medicina muncii;
  • CV;
  • recomandări, adeverințe de vechime;
  • cazier judiciar;
  • copii după actele de identitate a persoanelor aflate în întreținere pentru a beneficia de deducerea suplimentară;
  • copie după sentința de divorț – dacă e cazul;
  • repartiția de la AJOFM – dacă e cazul.

Acte necesare angajare șofer

Sfat: pune accent pe documentele care dovedesc aptitudinile tale de conducere, dar și pe avizele psihologice.

  • copie după actul de identitate;
  • copia permisului de conducere;
  • card tahograf;
  • atestat (dacă e cazul);
  • diplomă de studii;
  • caziere auto și judiciar, în original;
  • adeverință de la medicul de familie care să arată că ești clinic sănătos și apt de muncă și nu te afli în evidență cu boli cronice sau psihice;
  • aviz psihologic;
  • fișa de aptitudini de la medicina muncii;
  • decizia de încetare a lucrului de la fostul loc de muncă;
  • extras de cont bancar.

 

acte necesare angajare asistent medical

Acte necesare angajare asistent medical

Sfat: Fiind vorba de o poziție specializată, pune accent pe autorizații și studii.

  • copie după diploma de studii care să ateste calificarea ta de asistent medical. Poate fi o diplomă de licență în asistență medicală, fie diplomă de absolvire a școlii postliceale sanitare;
  • copie a certificatului de membru OAMMR – Ordinul Asistenților Medicali și Moașelor din România (sau autorizație de liberă practică), vizat la zi;
  • examen psihologic;
  • copie a asigurării de malpraxis;
  • adeverință medicală din care să rezulte că ești apt din punct de vedere fizic si neuropsihic pentru ocuparea unui post în domeniul medical;
  • cazierul judiciar (poate fi și o declarație pe propria răspundere că nu ai comis acte, fapte care să te facă incompatibil cu poziția de asistent medical);
  • adeverința de la fostul angajator sau o copie a contractului de muncă;
  • copii după acte de identitate, stare civilă: carte de identitate, certificat căsătorie, certificat de naștere etc.

Acte necesare angajare din șomaj

În acest caz este nevoie să te prezinți la AJOFM cu o ofertă a locului de muncă vacant, completată de angajator și cu o înștiințare de angajare (ambele se găsesc pe site-ul AJOFM) din care să reiasă data angajării, compania unde te vei angaja, precum și natura contractului). În baza acestora ți se va elibera decizia de încetare a șomajului și dispoziția de repartizare. În ziua următoare emiterii repartiției, aceasta se va înregistra în registrul angajaților și abia după aceea vei putea începe lucrul. Pe lângă dispoziția de repartizare, adaugă la dosar:

  • copie după un act de identitate;
  • copii după actele de studii;
  • avizul specialistului de la medicina muncii;
  • extrasul de cont bancar pentru virarea salariului.


Opțional:

  • CV:
  • adeverință de la fostul angajator;
  • recomandări;
  • permis de conducere;
  • cazier juridic;
  • declarație despre persoanele aflate în întreținere și copii ale actelor de identitate deținute de aceștia.

Acte necesare angajare persoane cu dizabilități

  • copie a documentului de identitate;
  • cerere de evaluare în vederea încadrării în grad de handicap (descarcă aici);
  • referat privind situaţia medicală prezentă, întocmit de medicul specialist;
  • scrisoare medicală-tip de la medicul de familie (descarcă aici);
  • investigaţii paraclinice solicitate de Serviciul de evaluare complexă;
  • anchetă socială efectuată de Direcția de Asistență Socială a județului unde locuiești;
  • extras de cont de la bancă;
  • CV;
  • adeverință de la fostul angajator;
  • recomandări.

Acte necesare angajare cetatean strain

  • avizul de muncă, eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări;
  • CV-ul;
  • adeverința privind forța de muncă disponibilă. Aceasta se obține de la Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă (AJOFM), pe baza ofertei de locuri de muncă depuse de angajatorul interesat;
  • atestatul de recunoaștere a diplomei de studii, eliberat de Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Studiilor;
    Ulterior trebuie să adaugi: 
  • viza de lungă ședere care ar trebui obținută în termen de 60 zile de la obținerea avizului de muncă. Valabilitatea vizei de lunga ședere este de 180 de zile cu un drept de ședere de maxim 90 de zile.
  • permisul unic de ședere în scop de angajare (valabilitatea unui permis unic este de 1 an de zile).

Călătoria spre jobul mult dorit trebuie pregătită exact așa cum te pregătești pentru un sejur în afara țării. Specificul jobului sau al destinației îți spun întotdeauna ce acte să ai la îndemână. Dar impresia bună vine când ai și documente suplimentare, cum ar fi recomandările sau diplomele de absolvire studii, cursuri, care îți dau un start bun la noul job. 😊

 

Ți-a plăcut articolul despre acte necesare la angajare? Citește și:

 

Termenul de preaviz: ce-i cu el și ce se întâmplă dacă nu-l respecți?

Poți fi obligat să-ți iei concediu de odihnă?

 

A fost util articolul? 32
acte
  • AvatarBurca Mijai zice

    Caut un post de jurist, vechime peste 20 de ani.

  • AvatarCRISTINA ELENA zice

    Am fost la un interviu m-au programat pentru examenul clinic la medicina muncii de la resurse umane mi-au spus,sa am la mine 110 lei pt ca eu voi plăti consultația pentru medicina muncii,după trei luni îmi vordeconta banii

  • AvatarNeagu marian zice

    Doresc un loc de munca pe un escavator

    • Bună, Marian,

      Momentan nu avem un job care să corespundă criteriilor tale. Dacă te putem ajuta cu alte recomandări, te rugăm să suni la 021 9124 și colegii te vor ghida.

      • AvatarGavrila zice

        Loc de muncă

        • Steluţa NăstaseSteluţa Năstase zice

          Bună,

          În ce domeniu și în ce oraș cauți loc de muncă?

        • AvatarButacu Anton zice

          Buna ziua mă interesează un loc de muncă am lucrat pe șantier în afara și dețin și permis categoria b sânt din bacau

Leave a Reply