Îmi amintesc primele mele interviuri de parcă ar fi fost ieri. Și nu pentru că ar fi fost niște experiențe memorabile, ci pentru că au reușit să mă pună într-o postură atât de inconfortabilă că mintea mea pur și simplu refuză să le uite.
Cu ceva mai puține surse de informație decât acum, eram atunci o studentă ce abia terminase primul an de facultate, care n-avea niciun fel de experiență, dar care voia să facă primii ei bani și trebuia să convingă că merită să fie angajată, să aibă primul ei job, fără să știe să facă nimic concret, de fapt.
Partea bună e că, după mai multe interviuri, am reușit să conving. Partea mai puțin bună, la vremea respectivă, căci acum e doar amuzantă, e că „a durut”. De departe cel mai inconfortabil moment mi se părea cel de la finalul interviului, când persoana care mă intervieva mă întreba cu un zâmbet sfidător (mi se părea mie) pe buze: „Ai întrebări?”. Evident, la început, pentru că nu îmi zisese nimeni cum merg lucrurile, răspundeam sec „Nu”. Pentru că, efectiv, nu înțelegeam cum aș putea să mai am întrebări după ce, timp de 30 de minute-o oră, vorbisem încontinuu cu acel om despre acel job la acea companie.
După mai multe experiențe de genul ăsta, mi-am dat seama totuși că ar trebui să întreb ceva chiar dacă nu mai am, de fapt, nicio curiozitate. Ok, dar ce să întreb?
Pentru că astfel arăți că ești cu adevărat interesat de jobul respectiv și că îți dorești să faci parte din companie. Dacă vrei să facem o paralelă, e ca și cum ai ieși la o cafea cu cineva de care-ți place, i-ai vorbi toată seara despre tine și n-ai avea nicio curiozitate despre el. Cel mai probabil nu vei ajunge la un al doilea date sau cafea cu persoana respectivă. Cam așa e și cu interviurile de angajare.
Leonard Rizoiu, Managing Partner la leoHR, subliniază faptul că, indiferent de contextul interviului, ar trebui să îți faci temele și să te pregătești înainte de orice altceva.
Ar fi foarte bine să vină la interviu și să spună: «Am văzut că mai deschideți o linie de producție» sau «Felicitări! Pe site-ul Y am citit că ați câștigat unul dintre premiile de excelență ca angajatori». Lucruri care îl fac pe cel din fața lui, fie că e recruiter dintr-o agenție sau din compania respectivă, să înțeleagă că și-a făcut temele, că s-a interesat despre companie, despre interlocutor, despre ce produse are compania respectivă.
Nu-ți imagina că trebuie să fie unele foarte complexe, trebuie să fie mai degrabă adaptate la contextul respectiv, lucruri care îl fac pe interlocutor să înțeleagă că ești cu adevărat interesat și motivat să faci parte din acea organizație și să primești acest job.
Ca să vorbim pe exemple concrete, Leonard Rizoiu spune că ar aprecia oricare dintre următoarele întrebări:
sau
sau
Ideea e ca, până obții primul job, să fii scutit de momentele penibile sau inconfortabile prin care au trecut alții, subsemnata, de exemplu. Pentru că acum știm mai multe, avem la acces la mai multă informație și să obții #PrimulJob e mai ușor când ai un loc dedicat, nu?