• 27 Apr. 2021
  • 3 min

Cum gestionezi diverse emoții negative la job

emotii negative
Autor
Andra Chicos
Andra Chicos Contributor // Consultant la Azimut Happy Employees, unde î... Arată mai mult

Potrivit cercetătorilor, cele mai frecvente emoții negative experimentate la locul de muncă sunt frustrarea, iritarea, îngrijorarea, nervozitatea, furia, dezamăgirea sau sentimentul de nefericire. Pentru a menține relațiile cu cei din jur, dar și pentru a te bucura de o stare de spirit bună la job, e important să știi să le gestionezi.

Emotii negative: cum să le faci față?

Frustrarea

Frustrarea apare de obicei atunci când ne simțim blocați sau atunci când credem că nu putem înainta în carieră. Oricare ar fi motivul pentru care te simți în acest fel, este important să faci față sentimentelor de frustrare rapid, deoarece ele pot conduce la emoții mult mai toxice, precum furia.

Evaluează situația. Unul dintre cele mai bune lucruri pe care le poți face atunci când te simți frustrat este să te oprești din ceea ce faci și să te întrebi de ce te simți în acest fel. Răspunsul la această întrebare s-ar putea să te ajute să înțelegi motivele nemulțumirilor tale, dar și să găsești soluții numai bune de pus în aplicare.

Gândește-te la ceva pozitiv în legătură cu situația în care te afli. Dacă, spre exemplu, ești nemulțumit de rolul pe care îl ai, amintește-ți care sunt părțile bune a jobului tău. Poate fi vorba despre beneficiile extrasalariale sau despre relațiile bune pe care le-ai dezvoltat cu ai tăi colegi. Făcând acest lucru vei putea privi lucrurile într-un mod mai pozitiv.

 

Îngrijorarea sau nervozitatea

Există mai multe motive care ne pot provoca îngrijorări sau anxietăți la locul de muncă. De la programul de lucru încărcat, până la deadline-uri restrânse sau chiar reducerile de personal. E normal să ne îngrijoreze astfel de lucruri, însă trebuie să menții sub control astfel de emotii negative. În mod contrar, nu doar că-ți vor afecta sănătatea mintală, ci și eficiența la job.

Încearcă exerciții de respirație profundă. Acest exercițiu te va ajuta să îți încetinești respirația și ritmul cardiac. Respiră încet timp de 5 secunde, apoi expiră încet timp de 5 secunde. Repetă acest exercițiu de cel puțin 5 ori.

Concentrează-te pe soluție. Dacă, spre exemplu, din compania în care lucrezi au plecat mai multe persoane și îți faci diverse scenarii în legătură cu această situație, o idee bună este să vorbești cât mai deschis cu managerul tău. Cu siguranță va încerca să-ți ofere cât mai multe explicații în ceea ce privește plecare colegilor și astfel îți va domoli temerile. 

 

Furia

Furia scăpată de sub control este probabil cea mai distructivă emoție pe care o experimentează oamenii la locul de muncă. Este, de asemenea, și sentimentul pe care cei mai mulți nu știu cum să-l gestioneze.

Fii atent la semnalele timpurii ale furiei. Doar tu cunoști semnele de pericol atunci când ceva te supără, așa că învață să le recunoști din timp. Identificarea acestora te va ajuta să cauți soluții preventive și nu vei ajunge la anumite situații conflictuale cu persoanele din jur.

Încearcă să te vezi din exterior. Acest exercițiu te poate ajuta să vezi cum arăți și cum te comporți în timp ce ești furios. Vei avea astfel o perspectivă mai clară asupra situației. De exemplu, dacă ești pe cale să ridici tonul la colegul tău de muncă, imaginează-ți cum arăți în această postură. Ai vrea să lucrezi cu o astfel de persoană? Probabil ca nu.

 

Bonus: cum lucrez cu persoanele pe care nu le plac?

Fii respectuos. Dacă trebuie să lucrezi cu o persoană cu care nu te înțelegi, atunci este timpul să îți lași mândria și ego-ul deoparte. Trateaz-o cu respect, la fel cum faci și cu ceilalți oameni, mai ales dacă motivele pentru care nu o simpatizezi nu au legătură cu zona profesională.

Fii asertiv. Dacă cealaltă persoană este nepoliticoasă și neprofesionistă, explică-i cu fermitate că refuzi să fii tratat în acest fel și părăsește calm situația. Amintește-ți că poți fi un exemplu pentru cei din jur.

Cu toții ne confruntăm uneori cu emotii negative la locul de muncă, iar astăzi este mai important ca niciodată să învățăm să le facem față. Cu toate acestea, nu este sănătos ca astfel de emoții să persiste pe o perioadă lungă de timp. Deoarece, ne pot influența atât productivitatea și motivația la job, cât și relațiile cu managerul sau colegii de birou.

Schimbările în carieră nu sunt ușoare, căci vin la pachet cu o mulțime de temeri. Ca să-ți fie mai lină tranziția către un job mai bun sau chiar către un alt domeniu de activitate, îți suntem alături cu joburile potrivite pentru tine pe eJobs.ro! Curaj! Aplică!

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și: 

Zile libere în 2021. Câte sărbători legale vom avea

Cum știi că a venit momentul să-ți schimbi locul de muncă 

Cinci joburi care necesită și o doză de curaj

 

 

A fost util articolul? 3
carierademotivare la locul de muncaemotii

Leave a Reply