• 20 Aug. 2023
  • 3 min

Cum să controlezi situațiile conflictuale de la job

situații conflictuale

„Necazul” este un prieten. Cum așa? Există o melodie intitulată „Trouble is a Friend” cântată de artista de origine australiană Lenka Kripac. Scopul melodiei este de a lăsa de înțeles că succesele vin din provocări și rătăciri de moment. Spre exemplu, dacă te-ai rătăcit într-un oraș ai învățat astfel totuși să și-l cunoști mai bine.

Așa și cu echipa din care faci parte – cum oare să fiți omogeni dacă nu ați intra în situații conflictuale niciodată? Fiecare dezbatere mai aprinsă poate fi drumul către o organizare și unitate de invidiat! Iată în ce fel!

Certuri cu colegii sau managerul tău? Neînțelegeri cu furnizorii, partenerii de proiect sau clienții? Ești angajat, patron, antreprenor, director, specialist ori coordonator care întâmpină dificultăți în a se înțelege cu propria echipa/proprii angajați/alte departamente? Indiferent de postura în care te afli și separat de nivelul experienței profesionale tale se prea poate întâmpla să întâmpini situații la job care pot cauza întârzierea unui proiect, calitatea precară a finalizării unui obiectiv, promisiuni neîndeplinite către clienți ș.a.m.d.

Diferențele de opinie, părerile extreme și situațiile conflictuale cu ceilalți colegi, acționari, furnizori pur și simplu îți mănâncă mult timp și nervi. Uneori poate chiar te gândesti că obiectivul tău este să organizezi mereu lucruri și task-uri dintr-o dezordine permanentă cauzată de conflictele între partenerii de proiect, certurile dintre angajați etc. Ce poți faci în situația asta? Ne-am gândit la câteva sugestii care te-ar putea ajuta!

 

Nu încerca să eviți situațiile conflictuale!

Implică-te cât mai curând. Rezolvarea de la sine poate interveni, cu siguranță, mai mult sau mai puțin întâmplător, însă contează și cum se produce rezolvarea unei situații deoarece o rezolvare sau un succes întâmplător, spontan ori realizat doar prin intermediul câtorva angajați este dezirabil și chiar motivant dar nu se poate consolida astfel, pe termen mediu-lung, o echipă pentru a înțelege cum se ajunge la succes și de ce.

Poți învăța atât din eșecuri cât și din succese. Însă când ai un succes, observă te rog: Cât la sută a fost noroc, șansa etc. și cât la sută a fost lucru în echipă, coeziune, orientare catre obiectivele importante si tot așa. Dacă se creează bisericuțe sau efectiv tabere diferite și vezi cum angajații se împart în „prieteni și inamici” atunci poți avea un succes, două succese, se pot acoperi aparent câteva defecte, însă pentru a putea avea reușite pe termen mediu-lung este nevoie ca întreaga ta echipa să se înțeleagă și nu doar o parte din ea. Este normal să existe antipatii și simpatii și oameni cu care colaborezi mai bine decât cu alții, chiar din aceeași echipa, însă gândește-te și că rolurile fiecăruia pot fi diferite, că vechimea lor diferă, ca defectele și calitățile sunt de altă natură la fiecare persoana în parte. Astfel, înțelegându-vă reciproc motivațiile, slăbiciunile, calitățile, fricile și ceea ce vă place să faceți și ce nu – puteți fi foarte sinceri unii cu ceilalți și nu vor mai exista barierele „salvării aparențelor”, „câștigării luptei dintre orgoliile fiecăruia ș.a.m.d.”. Concentrarea asupra obiectivelor va lua locul mentalității „ideea mea e mai bună”.

Omogenitatea unei echipe nu constă în cine are cea mai bună idee, ci constă în acuratețea cu care este pusă în aplicare ideea asupra căreia s-a căzut de comun acord.

Cunoaște competențele dar și nevoile de îmbunătățire sau lipsa de expertiză a echipei în care lucrezi ori pe care o coordonezi, cu care cooperezi etc. Astfel fiecare membru al echipei se va cunoaște cu ceilalți și se vor ajuta reciproc. Dacă un individ va avea nevoie de ajutor se va îndrepta către persoana care-i poate fi de ajutor evitându-se astfel situația/întrebarea “Ce fac? La cine mă duc? Iar toată lumea e ocupată și nu ma ajută nimeni sau ma ajută în grabă?” Elimină confuzia, e timpul să se clarifice clar cine se ocupă și cu ce pentru a reduce astfel riscurile nașterii unei situații conflictuale bazate pe confuzie sau incertitudini, necunoașterea atribuțiilor colegilor.

 

Discuții periodice, chiar săptămânale pot preîntâmpina situațiile conflictuale

Este firesc să existe personalități diferite într-o organizație. Important este să înțelegi diferențele de opinie și stilul de lucru al fiecăruia dintre persoanele cu care interacționezi în mediul profesional. Prin discuții sincere, evaluări periodice unde trebuie spuse și lucrurile care nu merg se naște sentimentul de unitate, chiar de familie. Perfecțiunea poate însemna și faptul că încercăm să îndreptăm lucrurile care nu ne-au ieșit perfect.

Pune preț pe timpul tău și al celor cu care lucrezi! Dacă tot stai mult alături de cei cu care lucrezi, de ce să nu încerci, în tot acest timp, să vezi cum poți îmbunătăți colaborarea cu aceștia? Poate programezi o discuție față în față cu specialistul din departamentul de marketing spre exemplu pentru a-ți transmite editabilele în formatul pe care ți-l dorești, poate vorbești la achiziții să schimbați furnizorul care, chiar dacă vă ofera un preț scăzut și confortabil, calitatea produselor este precară și rezolvarea reclamațiilor clienților costă chiar mai mult timp și bani decât achiziționarea lor. Ieșirea din zonă de confort și aducerea unor idei pe masa discuțiilor pot face diferența dintre lucru în echipă și stres în echipă. Spor!

 

Ți-a plăcut acest articol? Citește și:

Nu te-ai înțeles prea bine cu fostul manager? Află cum să obții o recomandare

Tactici utile pentru a te integra într-o echipă nouă

Ce câștigi atunci când nu mai ești refractar la nou

 

A fost util articolul? 9
conflict la jobsituații conflictuale

Leave a Reply