• 20 May. 2021
  • 5 min

Anxietatea la job: cum îți înfrunți temerile?

anxietatea

Anxietatea este un sentiment de neliniște și îngrijorare care apare în absența unei amenințări iminente. Mai exact, persoanele care suferă de anxietate răspund la anumite evenimente sau situații obișnuite din viața cotidiană cu teama. 

Cu toate acestea, este normal să fii ușor anxios atunci când ai o problemă la job, când mergi la un interviu de angajare sau ai de luat o decizie importantă. În unele situații, anxietatea poate fi chiar benefică, spre exemplu, aceasta te poate ajuta să eviți un pericol imediat. Despre situațiile în care anxietatea nu te ajută, ci mai degrabă pune bețe în roate la job, vorbim în continuarea articolului!

 

Cum ne-am cunoscut?

În urmă cu patru ani am făcut cunoștință pentru prima dată cu anxietatea și simptomele ei. În cazul meu, aceasta a ieșit la iveală printr-un atac de panică, de altfel, singurul pe care l-am avut până în prezent. Cu toate acestea, teama că pot să ajung în aceeași situație mă urmărește și astăzi, desigur, nu mai este atât de intensă. Cum mi-a afectat demersul profesional? Dar și cum am învățat să o accept și chiar să-i văd beneficiile? Pune-ți centura și pornește în călătoria ce-ți va oferi răspunsurile la aceste întrebări!

 

Ce impact are anxietatea asupra vieții profesionale

Îți poate deteriora relațiile cu managerul și colegii

Una dintre greșelile pe care le-am făcut în faza incipientă a anxietății, a fost lipsa comunicării cu managerul sau cu ai mei colegi. Desigur, nu am făcut-o intenționat, ci din teama de a fi judecată, neînțeleasă sau poate chiar de a părea ciudată. Productivitatea și implicarea mea au scăzut în acea perioadă, iar asta s-a tradus pentru oamenii cu care interacționam la job într-o lipsă de interes față de sarcinile zilnice. 

Persoanele anxioase, de regulă, cred că sunt singurele care se află în situația respectivă, studiile însă arată contrariul. Spre exemplu, în contextul pandemiei, 33% dintre angajații care lucrează remote spus că se confruntă cu provocări legate de sănătatea mintală, cum ar fi stresul și anxietatea, arată un studiu realizat de Oracle împreună cu o firmă de cercetare în HR.  

Dacă și tu te numeri printre cei care nu-și pot gestiona stările emoționale, indiferent că lucrezi de la birou sau de acasă, e important să le discuți cu superiorul sau cu ai tăi colegi. Purtând astfel de discuții, s-ar putea să descoperi și alți oameni care trec prin situații similare, iar managerul poate fi mai empatic și îți poate oferi sprijinul necesar în astfel de momente.

 

Lucrezi mai mult, dar nu și productiv

Unul dintre simptomele anxietății este dorința de a fi tot timpul în mișcare, de a-ți ocupa mintea cu orice și de dorit să nu fii pus în situația de a rămâne de unul singur cu temerile tale. Acest lucru pe mine, spre exemplu, m-a făcut să lucrez mai mult. Rezultatele nicidecum nu s-au îmbunătățit, ba din contră, eram mai epuizată și mai puțin concentrată la job.

 

Nu te implici în discuțiile despre proiecte și task-uri

Un lider bun își dorește lângă el o echipă de oameni inspirați, implicați și dornici să învețe și descopere tot timpul lucruri noi în ședințele de echipă sau în brainstorming-uri. Pentru persoanele anxioase, acestea nu sunt însă cele mai plăcute momente, pentru că atunci când vor să-și exprime părerea, consideră că vor fi judecați sau că ideea lor nu este valoroasă.  Evitând să-ți spui părerea, vei ajunge să-ți auzi ideile din gura altor colegi, iar atunci frustrarea va fi și mai mare.

 

Scade nivelul de concentrare

Anxietatea este formată, de regulă, din gânduri repetitive, negative și perturbatoare. Pe măsură ce te frămânți legat de o anumită situație sau de un context, îți pierzi capacitatea de a te concentra asupra sarcinilor de la job. Practic, mintea ta este oriunde, doar nu în prezent. Meditația este una dintre soluțiile ideale pentru a-ți liniști mintea și pentru a reveni asupra unui task cu forțe proaspete.

 

Poți fi mai iritabil decât de obicei

Dacă ești o persoană anxioasă, probabil ai observat că în anumite momente ești mai irascibil, nerăbdător sau chiar morocănos. Astfel, îți poți concentra stările asupra celor cu care interacționezi la job și care, de fapt, nu au nicio legătură cu felul în care te simți. Desigur, trebuie să fii autentic și să nu-ți maschezi trăirile, totuși e important ca în mediul profesional să-ți controlezi reacțiile față de oamenii cu care lucrezi.

 

Nu ai încredere în propriile capacități

Întrucât anxietatea se naște dintr-un sentiment de temere, aceasta te poate face să te îndoiești de tine și de capacitățile pe care le ai. E normal să-ți fie teamă, pentru că mintea ta îți repetă întruna lucruri înfricoșătoare. Totuși, asta te poate sabota în carieră, având în vedere că vei alege să nu te implici sau să nu lansezi anumite proiecte din teama de a eșua. Mai multe despre sindromul impostorului și cum să-l înfrunți, am vorbit în acest articol

 

Ce demersuri să faci pentru a înfrunta anxietatea?

Înțelege ce ți se întâmplă

Dacă nu te-ai mai confruntat cu provocări emoționale în trecut, pentru început, trebuie să afli ce se întâmplă în organismul și în mintea ta. Ce este un atac de panică? De ce te gândești obsesiv la anumite scenarii negative? Care este reacția organismului tău la acestea? Pentru a afla răspunsurile, poți să apelezi la ajutorul unui specialist. Nu trebuie neapărat să urmezi ședințe de terapie pe termen lung, ci mai degrabă să discuți punctual cu un expert. Dacă însă stările tale nu se ameliorează, poți urma terapia cognitiv-comportamentală. Aceasta este una dintre metodele eficiente de a trata anxietatea.

 

Caută răspunsuri

Un alt lucru care m-a ajuta să ameliorez simptomele anxietății a fost să cercetez subiectul. Să citesc, să vorbesc cu oameni care s-au confruntat cu ea, să ascult podcasturi ca să mă înțeleg mai bine. E important însă ca cercetarea să fie axată pe soluții, în caz contrar riști să te înfunzi și mai mult în propriile temeri.

Unul dintre autorii care vin cu soluții potrivite pentru cei care se confruntă cu anxietatea sau alte probleme emoționale este Eckhart Tolle. Cărțile „Un pământ nou” sau ”Puterea prezentului” te vor ajuta să-ți gestionezi mai bine gândurile repetitive și să te concentrezi pe momentul prezent. Autorul a creat și un canal de Youtube pentru cei care preferă resursele video. 

O altă resursă importantă este podcastul Mind Architect, găzduit de Paul Olteanu. În cadrul acestuia vei descoperi mai multe despre neuroștiință și psihologie aplicate în viața de zi cu zi. Acesta explorează subiecte legate de neuroștiință și de domenii conexe, folosind un limbaj prietenos și exemple care să ușureze înțelegerea conceptelor.

 

Nu fugi de anxietate, te va găsi și la capăt de lume

Aceasta este una dintre lecțiile pe care mi le-am însușit încă în primele luni de anxietate, când din dorința de a respira ușurată, mi-am planificat o vacanță. Am ales Tenerife, cea mai mare insulă din arhipelagul Canare din Oceanul Atlantic. „Sunt mii de km distanță și nu o să mă ajungă din urmă”, mi-am spus atunci. Dar, ce să vezi? M-a urmat chiar și acolo. Încearcă să stai de vorbă cu propria persoană, cu temerile și emoțiile tale. Pune-ți întrebări și caută răspunsuri pentru ele, doar așa vei reuși să te împrietenești cu anxietatea.

 

Folosește-te de tehnicile de mindfulness

Cum spuneam și anterior, anxietatea este, de fapt, imposibilitatea de a trăi în prezent. Utilizarea tehnicilor de mindfulness te pot ajuta să-ți concentrezi atenția către momentul de față. Meditația, plimbările în aer liber, conectarea cu natura sau deconectarea de la social media, sunt doar câteva idei care te pot ajuta să-ți liniștești mintea, atunci când simți că e supraîncărcată de gânduri. 

Unul dintre beneficiile importante ale anxietății este faptul că-ți oferă posibilitatea să te cunoști mai bine. Cine ești? De unde vii și, cel mai important, încotro mergi? Ce-ți dorești de la carieră? Dar de la viața personală? Acestea sunt doar câteva întrebări la care îți poți răspunde după ce anxietatea îți devine prietenă. Pentru ca eforturile tale să dea roade este nevoie de o constanță, fie că vorbim despre sport, meditație sau chiar despre ședințele cu psihoterapeutul. Nu te aștepta la rezultate peste noapte. Atunci când plantezi o floare, doar nu te aștepți să înflorească a doua zi.

Cât despre job, fii curajos și expune ceea ce simți. Un manager bun niciodată nu va judeca un angajat care vorbește despre provocările lui emoționale, ba din contră, va încerca să-l sprijine. Iar dacă nu ai parte de înțelegerea și suportul necesar în compania actuală, poate nu te afli în locul potrivit! Pe eJobs.ro te așteaptă mii de joburi la care poți să aplici cu încredere! 

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și: 

Cum gestionezi diverse emoții negative la job

Cum ne confruntăm cu stresul la locul de muncă 

Cum te ajută inteligența emoțională să ai mai mult succes la job

A fost util articolul? 27
  • AvatarVasile zice

    F bune sfaturi, mulțumesc.

    • Bună, Vasile,

      Mulțumim pentru aprecieri! Te poți abona și la newsletterul Cariera eJobs pentru a citi și alte articole. Găsești link către newsletter pe home page.

Leave a Reply