• 3 Apr. 2023
  • 3 min

Cum să deprinzi arta de a spune „Nu” la job

Cum să deprinzi arta de a spune „Nu” la job
Autor
Mihaela Pascari
Mihaela Pascari Face parte din echipa eJobs România de circa 5 ani. Perioad... Arată mai mult

Uneori, din dorința de a fi pe placul celor din jur, acceptăm anumite solicitări, chiar dacă știm că nu le putem face față. Din acest motiv, poți ajunge să-ți asumi numeroase task-uri în plus, pe care ulterior să le gestionezi cu greu și în a căror realizarea să nu te poți implica 100%.

Să înveți să spui „Nu” la locul de muncă poate fi inconfortabil, mai ales dacă vrei să fii pe placul colegilor și a managerilor. Totuși, pentru a fi eficient și a excela în rolul tău, uneori, e important să o faci. Care sunt modalitățile prin care poți refuza fără să superi pe nimeni, află în continuarea acestui articol!

„Nu”, este acel cuvânt dificil de pronunțat pentru unele persoane. Cu toate acestea, acceptarea tuturor cerințele ce vin din partea colegilor sau a managerului, îți poate produce mult stres, dar îți scade și productivitatea. Dacă reușești să refuzi rugămințile celor din jur atunci când simți că ești prea încărcat, vei simți că ești stăpân pe situație și în acest fel poți chiar să-ți îmbunătățești relațiile cu cei de la job.

De ce ne este greu să spunem „Nu”?

Pentru că avem impresia că este un gest nepoliticos sau chiar egoist. În astfel de situații, s-ar putea chiar să ți se pară că nevoile celor din jur sunt mai importante decât ale tale. Totuși, persoanele cărora le vine greu să spună „Nu”, confundă respingerea unei cereri cu respingerea persoanei care face cererea. De exemplu, dacă cineva te invită să luați masa împreună atunci când ai de lucru și simți că e un moment bun de a te concentra pe un task, s-ar putea să vrei să refuzi invitația. Acest lucru nu înseamnă că ai ceva personal cu omul respectiv sau că nu-ți faci timp pentru el, ci doar că refuzi propunerea la momentul respectiv. Cel mai simplu în astfel de situații este să fii sincer, calm și politicos.

 

Cum să spui „Nu” și să te ții de cuvânt?

E important să începi prin a refuza cereri și să continui să o faci de fiecare dată când simți că nu vei putea face față unui task sau unei rugăminți venite din partea colegilor sau managerului. Iată câteva modalități de a spune „Nu” fără a supăra pe nimeni.

Cere timp să te gândești

Dacă ești obișnuit să spui mereu „Da”, acesta va fi răspunsul tău neclintit la fiecare cerere. Pentru a scăpa de acest obicei, cere timp să te gândești dacă poți strecura task-ul în agenda ta. În acest fel, poți examina cum te simți cu adevărat în legătură cu cererea și poți decide dacă vrei cu adevărat să te ocupi de ea sau dacă, pur și simplu, te simți presat să o faci. Este în regulă să ceri mai mult timp, dar nu o face inutil dacă știi că răspunsul tău din start este „Nu”. 

 

Evaluează cererea

Înainte de a răspunde cu un „Nu”, evaluează mai întâi cererea, determinând cât de captivantă și interesantă este oportunitatea și apoi gândește-te dacă este posibil să ajuți. Nu spune nu până nu ești sigur că trebuie să o faci. Află cât ar dura sarcina respectivă, dacă este un proiect pe termen lung, cât de important este și care este scopul acesteia.

 

Nu te simți obligat să oferi mai multe detalii

Nu trebuie să intri în amănunte despre motivul pentru care refuzi. Un simplu „agenda mea este prea încărcată săptămâna aceasta” este în regulă. Cu toate acestea, pot exista cazuri în care cealaltă persoană trebuie să știe mai multe informații. De exemplu, dacă este o rugăminte venită din partea managerului și aceasta face parte din fișa postului tău, șeful tău se va aștepta să-i oferi mai multe detalii despre task-urile de care te ocupi la momentul respectiv.

 

Creează-ți așteptări realiste

Chiar dacă urmezi toți pașii de mai sus, ar trebui să fii pregătit pentru un feedback negativ. Colegul, clientul sau managerul s-ar putea să nu fie neapărat happy cu refuzul tău. Poți influența modul în care reacționează cealaltă persoană, dar nu o poți controla. Astfel, e important să te aștepți că pot exista și situații mai inconfortabile atunci când alegi să refuzi anumite cerințe.

A-ți exersa capacitatea de a spune „Nu”, îți oferă un mai bun control asupra timpului și vieții tale profesionale, dar și personale. În acest fel, nu vei ajunge să lucrezi peste program, să livrezi un task de care nu ești mulțumit sau să faci ceea ce nu-ți place. A învăța cum să spui „Nu” la locul de muncă nu trebuie să însemne să-ți strici relațiile cu membrii echipei tale, ci mai degrabă să îți respecți timpul și limitele. Amintește-ți de fiecare dată că un „Nu” sincer este mai bun decât un „Da” îndoielnic. 

Pentru a învăța arta de a spune „Nu” la job, e nevoie de o doză de curaj. Iar dacă simți că nevoile tale nu sunt satisfăcute sau că nu ești auzit atunci când ai motive întemeiate de a refuza anumite task-uri, poate este momentul să schimbi mediul în care lucrezi. Ca să-ți fie mai lină tranziția către un job mai bun sau chiar către un alt domeniu de activitate, îți suntem alături cu locurile de muncă potrivite pentru tine pe eJobs.ro

 

 

Ți-a plăcut articolul despre arta de a refuza solicitările la job atunci când simți că ești prea încărcat? Citește și:

Cum arată jobul de la care nu mai vrei să pleci?

Ce trebuie să știi despre piața muncii pentru a lua decizii în carieră

Cum investești în rebranding personal atunci când ești în fața schimbării

A fost util articolul? 1
echipamanagerresponsabilitati

Leave a Reply