• 18 Jun. 2021
  • 7 min

Competente necesare pentru joburile viitorului

competente

Piața muncii se schimbă de la o zi la alta datorită impactului pe care îl are tehnologia. Felul în care muncim, locul în care ne desfășurăm activitatea, dar și relațiile cu managerul sau colegii au devenit mai degrabă virtuale.

Astfel, ca să rămâi relevant pentru joburile viitorului, e important să investești continuu în dezvoltarea de noi competente, dar și să le îmbunătățești pe cele pe care le ai deja. În acest articol, îți venim în ajutor cu toate informațiile pe care trebuie să le cunoști despre competente. De la cum să le dezvolți pe cele deja deținute la care vor fi cele mai căutate în viitor. Să le luăm pe rând!

 

Ce sunt competențele și de ce trebuie să le dezvolți

Competențele reprezintă mixul de abilități și cunoștințe pe care le acumulezi de-a lungul timpului, pentru a-ți desfășura eficient task-urile de la job, dar și pentru a evolua în carieră. Iată câteva dintre ele: rezolvarea problemelor, negocierea, planificarea strategică ș.a.m.d. 

Dacă te afli în căutarea unui loc de muncă, este esențial să le treci în CV. Totuși, nu uita că trebuie să le incluzi doar pe cele care sunt potrivite cu rolul pe care vrei să-l obții. Mai multe despre cum să-ți redactezi CV-ul și ce să incluzi în el, am vorbit în acest articol!

 

Cum te ajută dezvoltarea competențelor

În primul rând, dezvoltarea de noi competente este benefică pentru a-ți atinge obiectivele în carieră. În acest mod, te vei putea evidenția față de ai tăi colegi și-ți vei crește șansele de a avansa în carieră.

Mai mult, faptul că înveți mereu lucruri noi îți menține creierul activ, te ajută și să te adaptezi mai ușor la schimbările care îți apar în cale, dar și să ieși cu ușurință din zona de confort.

Totodată, însușirea de noi competente te va menține motivat la job și vei evita plictiseala, deoarece noile activități te vor scoate din rutină. 

Un bagaj solid de competente îți poate pune la dispoziție și o paletă largă de oportunități în carieră. Cu ajutorul lor te vei putea plia pe cerințele mai multor joburi disponibile și, de asemenea, ai șansa de a avansa în carieră și de a obține un salariu mai mare.

 

Cum să dezvolți competente la job?

E important să pornești la drum spre o carieră de succes cu un bagaj solid de abilități și competente. Totuși, piața muncii, dar și procesele de lucru se schimbă de la o zi la alta. Iar asta înseamnă că nici dezvoltarea ta nu ar trebui să stea pe loc. Faptul că le îmbunătățești continuu, te va ajuta să obții un job mai bun sau chiar să avansezi în carieră în compania actuală. Iată câteva metode prin care-ți poți dezvolta competențele.

 

Mentorează noii colegi din echipă

Abilitățile de leadership pe care le poți obține în urma acestei activități, te pot ajuta să obții o funcție de conducere, dar și să-ți dai seama dacă îți place să coordonezi alți oameni. Așadar, dacă în compania în care lucrezi apare oportunitatea de a învăța sau de a ghida alți colegi, nu ezita să beneficiezi de aceasta. 

 

Comunică cu ai tăi colegi

Relațiile cu oamenii de la job sunt importante, mai ales pentru că de la fiecare în parte poți învăța ceva nou. Mai mult, competențele de comunicare și de colaborare cu cei din jur sunt frecvent căutate de către angajatori. Interacționând cu mai mulți oameni de la job, vei reuși să-ți construiești abilități sociale, iar pe viitor îți va fi mai ușor să colaborezi cu persoane cu diverse personalități.

 

Pune-ți la punct nivelul de organizare

Pentru a deveni mai organizat, e important să începi cu lucrurile mărunte. Fă-ți un to do list cu activitățile zilnice sau săptămânale, asta te va ajuta să ai un overview asupra muncii tale. Cu ajutorul capacității de organizare nu vei depăși termenele și vei reuși să colaborezi eficient cu cei din jur.

 

Confruntă-ți temerile 

Teama de a ieși din zona de confort te poate împiedica să te dezvolți în carieră. De aceea, e important să faci demersuri în acest sens, chiar dacă astfel de momente nu sunt cele mai plăcute, cel puțin în prima instanță. Dacă îți este teamă să vorbești în public, caută să te alături unui grup, unde să ai posibilitatea să treci peste această frică. În timp, s-ar putea să-ți dai seama că această activitate, de fapt, îți place. 

 

Găsește o persoană care să te ghideze 

Dacă ai nevoie de ajutor pentru a-ți identifica ale tale competente, ar fi bine să-ți găsești un mentor. Poate fi vorba despre un manager, un profesor sau o persoană de la job pe care o admiri. Cineva din exterior s-ar putea să-și dea seama mai repede de care sunt punctele tale forte la job și să te ajute să le fructifici. 

 

Încearcă și alte roluri în companie 

Creierul uman iubește varietatea, chiar dacă ne sperie la început. Astfel, schimbarea rolurilor la job este o metodă bună atât de a ieși din zona de confort, de a învăța lucruri noi, cât și de a alunga rutina zilnică. Întreabă managerul tău dacă există astfel de oportunități în compania în care lucrezi. Nu trebuie să faci neapărat o schimbare definitivă, poți testa alte poziții pentru o perioadă limitată de timp.

 

Cum să-ți identifici competențele?

Atunci când te afli în căutarea unui loc de muncă, e important să treci în CV o serie de competente ce te pot ajuta la viitorul job. Acestea, la rândul lor, vor ajuta recrutorul să-și dea seama dacă ești potrivit pentru rolul scos la bătaie. Astfel, dacă nu știi ce să treci în CV, trebuie să-ți răspunzi la câteva întrebări ajutătoare: 

  1. Ce îmi place să fac? Răspunsul la această întrebare ar trebui să facă referire la sarcinile pe care le îndeplinești cu ușurință și pe care le realizezi cu plăcere. Spre exemplu, dacă ești un bun mentor pentru noii colegi din echipă, aceasta se traduce în bune competențe de comunicare, dar și ascultare activă. 
  2. Pentru ce competente sunt sau am fost lăudat de manageri sau de colegi? Ia în considerare feedback-ul oamenilor cu care lucrezi în prezent sau ai lucrat la joburile anterioare. De exemplu, este posibil să fii apreciat în echipă pentru buna organizare sau pentru capacitatea de a negocia cu clienții. 
  3. Care sunt realizările mele și cum am ajuns la ele? Trece pe hârtie momentele în care ai dat dovadă de bune rezultate la job, indiferent dacă este vorba de realizări mari sau mici activități care ți-au ieșit bine. Poate reușești să-ți depășești lună de lună targetul sau, pur și simplu, ai finalizat un mic proiect cu bine. Apoi, gândește-te care au fost abilitățile care te-au ajutat în aceste demersuri și trece-le în CV-ul tău. 

 

Competente necesare pentru a avansa în carieră 

Ca să rămâi relevant pe piața muncii chiar și peste 10-20 de ani, e important să dezvolți un set de competente încă de pe acum. În acest articol, am vorbit despre abilitățile necesare în 2021, însă de data asta, dezvăluim competente pe care ar fi bine să le dezvolți pentru joburile viitorului. 

 

Rezolvarea problemelor 

Dacă ai un raționament bun când vine vorba despre analiza provocărilor, poți să iei decizii mai ușor și să vii cu soluții pe măsură. Această competență te va ajuta să interpretezi anumite rezultate ale unui proiect, dar și să-ți demonstrezi inventivitatea.

 

Munca în echipă

Managerii caută oamenii care să poată lucra cu ceilalți membri ai echipei. De aceea, pentru a obține un loc de muncă mai bun, e important să știi să relaționezi cu ai tăi colegi sau cu clienții, indiferent de tipologia acestora. 

 

Leadership

Un lider al echipei trebuie să știe să-i ghideze pe ceilalți, să le delege diverse activități și să-i motiveze în momentele în care sunt mai puțin inspirați. Astfel, dacă-ți dorești o poziție de conducere în viitor, trebuie să începi să-ți dezvolți capacitatea de leadership încă de pe acum. Dacă ai oportunitatea de a prelua responsabilitatea unui proiect mic, ar fi bine să ai curaj și să-ți asumi o astfel de poziție, aceasta te va ajuta să-ți prezinți capacitatea managerială.

 

Comunicare în orice formă

Pentru un job mai bun, este nevoie să-ți poți articula gândurile și ideile într-un mod cât mai clar și eficient, atât în forma scrisă, cât și în cea orală. Chiar dacă, în viitor, multe joburi vor fi automatizate, companiile vor avea nevoie de oameni pentru a gestiona activitățile, iar pentru asta este esențială o bună capacitate de comunicare.

 

Managementul carierei

La interviurile de angajare au succes candidații care au încredere în propriile competente. Iar pentru asta, este nevoie să-ți cunoști îndeaproape punctele forte, pe cele slabe, cunoștințele însușite, dar și experiențele relevante pentru poziția dorită. 

Managementul carierei te va ajuta să identifici pașii necesari pentru dezvoltarea profesională, să explorezi diverse opțiuni de muncă, dar și cum să-ți atingi propriile obiective. 

 

Creativitatea

Tehnologia ne-a degrevat de multe task-uri care înainte ne consumau timp. Astfel că acum ne putem concentra mai mult pe sarcinile creative. Potrivit unui studiu Adobe, managerii care recrutează consideră creativitatea esențială pentru creșterea economică. 

 

Flexibilitatea cognitivă

Ce înseamnă mai exact aceasta? Capacitatea ta de a-ți antrena creierul. Această abilitate te poate ajuta să gândești un proiect sau o idee în ansamblu și să te adaptezi la schimbări. Poți apela la orice activitatea care ar putea să te ajute, precum sunt cursurile de dans, de actorie, cititul sau orice activitatea care te scoate din zona de confort. 

Flexibilitatea este foarte apreciată astăzi de către companii. Perioada pandemiei ne-a demonstrat cât de important este să ne adaptăm la schimbări organizaționale, dar și la noi moduri de lucru. Persoanele flexibile lucrează eficient atât în echipă, cât și de unii singuri, pot lucra la mai multe proiecte simultan, sunt deschise mereu să învețe lucruri noi și nu ezită să iasă din zona de confort oricând au această ocazie. 

 

Inteligența emoțională 

Această abilitate ne poate ajuta să înțelegem mai bine emoțiile și să ne adaptăm comportamentul în funcție de starea de spirit pe care o au oamenii din jurul nostru. Astfel, dacă îți dorești să ai relații cât mai bune cu ai tău colegi sau cu managerul, e important să-ți dezvolți inteligența emoțională. 

 

Competente. Trei cărți care te pot ajuta să le dezvolți 

The Art of Learning: An Inner Journey to Optimal Performance 

De Josh Waitzkin 

competente

Autorul vorbește despre arta de a învăța lucruri noi, o abilitate din ce în ce mai căutată de către angajatori. În interiorul cărții, vei regăsi un ghid de bază pentru a învăța un domeniu sau o arie de activitate nouă. Josh Waitzkin își relatează propria povestea de viață, dar și strategiile pe care le-a aplicat pentru a învăța șah și arte marțiale. Acesta a câștigat campionatul național de șah de 8 ori, dar și alte titluri importante. Povestea lui s-ar putea să te motiveze și să te inspire, când vine vorba despre dezvoltarea abilităților.  

 

Future Skills: The Future of Learning and Higher Education 

De Ulf-Daniel Ehlers

competente

Ideea cărții pornește de la faptul că sistemul de învățământ superior nu răspunde nevoile pe care le are viitoarea piață a muncii. Astfel, în carte vei regăsi abilitățile pe care ar fi bine să le dezvolți pentru joburile viitorului. Printre acestea se regăsesc: curiozitatea, imaginația, viziunea, reziliența și încrederea în sine. 

 

The Inevitable: The 12 Technological Forces That Will Shape our Future 

De Kevin Kelly

competente

Kelly a publicat cartea despre forțele tehnologice care vor modela următorii treizeci de ani în 2016. Totuși, cartea nu este dedicată doar celor pasionați de tehnologie, ci este accesibilă tuturor celor care vor să afle ce rezervă viitorul. Autorul vorbește despre cum tehnologia va revoluționa modul în care lucrăm, învățăm, trăim și comunicăm.

 

Bonus: Ascultă podcast-ul The Future Skills 

The Future Skills Podcast a fost creat de Mikael Syding și Ludvig Sunstrom. Scopul acestuia este de a oferi informații despre abilitățile care-ți pot asigura viitorul pe piața muncii. Poți asculta episoadele în drum spre birou sau atunci când faci o plimbare. Podcastul este format din 3 tipuri de episoade: 

  • Scurte și practice în care este prezentată o idee ce poate fi imediat pusă în aplicare. 
  • Cu experți care împărtășesc secretele care i-au ajutat să-și îndeplinească obiectivele. 
  • Interviuri cu persoane interesante. De regulă, acestea au o lungime de peste 40 de minute și prezintă conversații aprofundate cu antreprenori, investitori sau oameni de știință. 

Așadar, indiferent de care sunt activitățile noi pe care vrei să le înveți, trebuie să știi că acestea îți pot menține creierul activ. Dacă în compania în care lucrezi nu există oportunități care să te susțină în acest demers, îți recomandăm să aplici pe eJobs.ro pentru a-ți găsi un job potrivit cu nevoile tale actuale. 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Peste 33.000 de joburi noi pe eJobs.ro. Află unde se fac angajări

Cum va arăta piața muncii la finalul pandemiei?

Angajatorii din HoReCa au reînceput lupta pentru candidați

A fost util articolul? 3

Leave a Reply