• 26 Jun. 2023
  • 3 min

Politica de social media: cum îți dai seama dacă-ți sunt respectate drepturile

politica social media

Pentru că suntem tot mai prezenți și activi în mediul online, e cazul să ne gândim și la efectul rețelelor de social media în relațiile profesionale.

Așa că am provocat-o Ana-Maria Udriște de la Avocatoo.ro, să ne povestească mai multe despre politica social media din companii și despre cum îți dai seama dacă-ți sunt respectate drepturile la acest capitol!

Ce este politica social media?

Pentru început, e important să știi exact ce presupune politica de social media. Practic, angajatorul elaborează un set de reguli clare care reglementează comportamentul angajatului pe rețelele de social media. Nu neapărat al tău personal, al candidatului sau salariatului, ci al tău ca angajat care are legătură într-un fel sau altul cu compania. Scopul principal al regulilor precizate într-o astfel de politică este să protejeze imaginea companiei. Gândește-te cum ar fi dacă un angajat care lucrează la Audi ar spune pe o rețea de socializare că mașinile făcute de Audi nu sunt construite bine. Și că e mai bine ca oamenii care-l urmăresc să-și cumpere BMW. 

Revenind la politicile de social media, acestea au forma unor mini-articole structurate în titluri și subtitluri. De aceea, companiile, de regulă, le scriu cu ajutorul unor experți care știu exact cum să integreze toate reglementările legale conexe, astfel încât să nu ajungă să-ți încalce anumite drepturi.

Ce ar trebui să regăsești în politica social media 

  1. Angjatorul ar trebui să spună clar ce pot face angajații și ce nu pot face ei pe rețelele de socializare. Spre exemplu, în cadrul unei politici de social media poate fi menționat clar că angajații nu vor intra în polemici cu clienții firmei care lasă recenzii negative, acest aspect fiind gestionat de către responsabilii de comunicare din cadrul companiei. 
  2. Totuși, fiecare angajat este liber să aibă propriile convingeri și păreri în mod independent de direcția și scopul companiei în care lucrează. Mai exact, limitele trase de companie ar trebui să țină strict de imaginea companiei și nu se pot întinde la infinit.
  3. Tot în cadrul unui astfel de document, angajatorul poate reglementa ce funcții își pot pune angajații pe profilurile personale. Dacă o persoană este junior office assistant, dar ea se prezintă pe profilul personal ca deputy manager assistant, e o problemă, mai ales în contact cu clienții.
  4. Mai mult, companiile trebuie să-și descrie clar așteptările în raport cu ceea ce pot și ce nu pot să facă angajații pe rețelele de socializare. Asta include să scrie clar dacă firma permite angajaților să își acceseze conturile personale de social media în timpul orelor de lucru sau folosind dispozitivele angajatorului.
  5. Și nu în ultimul rând, compania ar trebui să ofere îndrumări despre cum se folosesc conturile de socializare ale firmei de către angajații care au acces la ele. De exemplu, angajații nu vor folosi mesajele de pe pagina firmei pentru a-și construi o bază de date în interes propriu.

Toate cele de mai sus, ar trebui trecute într-un document care se pune pe intranet sau într-un alt loc unde angajații au acces și îl pot vedea. Nu e un document obscur, la care echipa nu are acces. 

 

Ce nu pot trece angajatorii în politica social media?

  1. Un angajator nu poate redacta politica social media fără să respecte cadrul legal. Iar aici ne referim atât la GDPR, cât și la legislația națională și internațională privind drepturile fundamentale.
  2. Mai mult, acesta nu poate să includă în politica de social media interese personale, care nu au nicio legătură cu interesele sau nevoile firmei. Spre exemplu, dacă un manager, ca persoană fizică nu agreează un anumit site de știri, acesta nu poate să scrie în politica de social media că angajații sunt obligați să nu distribuie materiale de presă de pe respectivul site.
  3. Totodată, angajatorul nu trebuie să lase cadre prea largi de interpretare. Dacă în politica de social media scrie doar „angajații nu vor folosi limbaj obscen în comunicările ce țin de funcția lor din firmă” înseamnă că aceștia pot totuși denigra, căci asta se poate face și fără limbaj obscen.
  4. La fel de important este ca fiecare membru al companiei să aibă acces la documentul creat și să fie trecute sancțiunile dacă se încalcă politica social media. 

Așadar, scopul unei politici de social media nu este să-ți monitorizeze conturile și să te urmărească ce faci pe rețelele sociale, ci să fie o comunicare unitară, iar imaginea companiei să fie respectată. Viața ta personală trebuie în continuare respectată, de aceea e important să știi mai multe despre politica social media din compania în care lucrezi. Iar dacă ai parcurs acest articol și simți că în compania în care lucrezi îți sunt încălcate anumite drepturi, atunci nu ezita să-ți găsești angajatorul care să ți le respecte. Noi venim cu anunțurile de locuri de muncă pe eJobs.ro, iar tu înarmează-te cu o doză de curaj! 

 

Ți-a plăcut articolul despre politica social media? Citește și: 

Știi care sunt obligațiile angajatorului conform contractului de muncă?

Acte necesare angajare. Află ce documente să pregătești pentru job

Supravegherea video la job: tot ce ar trebui să știi despre ea

A fost util articolul? 0
ce drepturi am ca angajatdrepturisocial media

Leave a Reply