• 1 Feb. 2022
  • 4 min

Cum setezi niște limite sănătoase la job

Cum setezi niște limite sănătoase la job

Pandemia pare că a blurat și mai mult deja fina linie dintre viața personală și cea profesională. Mulți dintre cei care au început să lucreze mai mult de acasă sau 100% remote și-au dorit să ofere ceva la schimb în urma primirii acestui beneficiu multașteptat și și-au prelungit de la sine putere orele de lucru, au acceptat mai multe task-uri decât pot duce sau au evitat să mai delege ca pe vremuri, trăind cu impresia că toată lumea are oricum mult de lucru.

Însă, din păcate, ceea ce consideri că te transformă în angajatul model și indispensabil te poate duce și către burnout, iar odată ajuns la burnout, performanțele tale profesionale vor avea negreșit de suferit. Și tocmai de aceea, e important să setezi niște limite sănătoase la job, limite care te vor ajuta să-ți menții eficiența, limite care-ți vor permite să continui să te dezvolți și care nu te vor pune într-o lumină proastă în ochii celorlalți așa cum poate ai crede într-o primă fază.

 

Cu ce beneficii vin limitele la locul de muncă

Îți cresc productivitatea: stabilirea limitelor la locul de muncă îți permite să fii mai eficient, deoarece te poți concentra pe propriile sarcini și eviți distragerile la locul de muncă.

Reduc riscul de epuizare: uneori, un volum de muncă crescut și stresul aferent acestuia duce la epuizare. Stabilirea limitelor legate de aceste aspecte poate reduce riscul de burnout.

Setezi un exemplu și pentru alții: atunci când stabilesc limite, profesioniștii sunt adesea capabili să dea un exemplu pentru alți angajați, ceea ce poate crea un context favorabil pentru o cultură organizațională mult mai sănătoasă.

Pasul 1: Află care-ți sunt limitele și comunică-le

Unul dintre primele lucruri pe care ar trebui să le facă orice angajat atunci când ia în considerare sfaturi pentru stabilirea granițelor sănătoase la locul de muncă este să-și descopere propriile limitele. Această etapă poate dura, deoarece limitele personale și profesionale nu sunt întotdeauna clare. Însă, în timp, vei deveni conștient de ele și de ce trebuie să faci pentru a te asigura că aceste limite nu sunt depășite.

De exemplu: preferi să lucrezi singur în proiecte. Cu toate acestea, angajatorul îți poate cere să te implici periodic în proiecte ca membru al unui grup. Pe măsură ce participi la aceste proiecte, s-ar putea să descoperi că limita ta pentru a face acest lucru este de un proiect pe lună. Sau că lucrezi mai bine dacă astfel de proiecte de grup nu se desfășoară simultan. Diversele experiențe îți permit să dezvolți o mai bună înțelegere a limitelor tale personale, pentru a putea comunica ce preferi.

De asemenea, este important să ajungi într-un punct în care stabilirea limitelor să se simtă confortabil. Din nou, se poate ca acest lucru să consume ceva timp și să necesite niște practică. Inițial, s-ar putea să simți că nu este treaba ta să stabilești limite și să-ți fie frică de faptul că vei fi perceput drept o persoană care nu este un bun coechipier. Dar atât timp cât ești deschis și onest și realizezi că decizia ta de a stabili anumite limite este un lucru bun (pentru tine, ca angajat, și o decizie excelentă pentru organizație), probabil vei fi surprins de susținerea oferită de colegi și superiori.

 

Pasul 2: Fii dispus și să faci compromisuri

O parte a stabilirii și menținerii limitelor este să nu-ți fie frică să spuii „nu” diverselor solicitări. Cu toate acestea, a spune „nu” într-un context profesional nu este întotdeauna ușor și, în unele cazuri, poate să nu fie o opțiune. Găsirea unei soluții poate implica un compromis. Să zicem că ești un părinte care trebuie să plece de la job la o anumită oră pentru a-și lua copilul de la grădiniță. Poate că ți se acordă dreptul de a pleca mai devreme 2 sau 3 zile pe săptămână pentru a-ți aduce copilul acasă. Dar în schimbul acelor ore, ți s-ar putea cere să vii la muncă mai devreme pentru a recupera timpul pierdut. Astfel de compromisuri permit respectarea limitelor, asigurând totodată că sarcinile sunt duse la bun sfârșit într-un interval de timp prestabilit. Așadar, fii pregătit să faci un compromis atunci când este cazul, la fel cum ar trebui să spui și nu.

 

Pasul 3: Redeprinde arta delegării

Poate simți că poți face o treabă mai bună dacă îndeplinești pe cont propriu sarcinile. Sau că va dura mai mult timp să explici altcuiva o sarcină decât să o faci de unul singur. Uneori, pur și simplu faptul că nu ai încredere în colegi te poate motiva să iei această decizie. Dar dacă vrei cu adevărat să ai un mediu de lucru sănătos, trebuie să renunți la unele dintre aceste temeri sau probleme de control și să-i lași pe alții să te ajute.

Asta nu înseamnă că trebuie să fii complet deconectat de la un proiect sau o sarcină pe care ai delegat-o. Rămâi implicat în proces pentru a fi informat și pentru a oferi sfaturi și îndrumări. Cu toate acestea, ai mare grijă să nu faci micromanagement. Bazează-te pe abilitățile colegilor tăi, păstrează liniile de comunicare deschise cu ei și oferă, atunci când e necesar, o anumită direcție.

 

Pasul 4: Ia-ți timp liber cu adevărat!

O altă modalitate excelentă de a stabili limite este să-ți iei concediu – când sunt zile libere legale, când ai nevoie de timp pentru tine sau dacă îți este oferit de companie în anumite circumstanțe. Să lași zilele de concediu să se acumuleze și, eventual, să expire nu este un motiv de mândrie. Acest timp trebuie folosit pentru că l-ai câștigat cu prisosință. Iar atunci când te decizi s-o faci, setează mesajul out-of-office care ți se potrivește cel mai bine și profită de vacanță pentru a-ți reîncărca bateriile. Pe termen lung, cariera ta va avea numai de câștigat dacă știi și când trebuie să te odihnești.

 

Pasul 5: Bazează-te și pe tehnologie în stabilirea acestor limite

Cu ajutorul tehnologiei poți bloca câteva ore pe săptămână în calendarul tău pentru a te dedica în exclusivitate unui anumit task. Poți folosi, de asemenea, instrumente pentru a-ți seta programul de lucru, care vor notifica colegilor despre orele în care lucrezi și timpul pe care-l ai la dispoziție pentru stabilirea anumitor ședințe. De asemenea, există numeroase aplicații pentru automatizarea sau delegarea diverselor sarcini.

Burnout-ul nu este un fenomen rar, iar una dintre cauzele principale ale epuizării vine ca urmare a faptului că-ți împingi prea departe limitele. Nu este nimic rău în a fi ambițios, în a fi un coechipier dedicat sau în a dori cu adevărat să oferi ajutor suplimentar la locul de muncă. Dar dacă muncești prea mult, vei descoperi că abilitatea ta de a-ți face treaba și, mai mult de atât, de a o face bine s-ar putea diminua. Iar setarea corectă a unor limite este cea mai bună soluție!

 

Ți-a plăcut acest articol despre setarea unor limite sănătoase la job? Citește și:

Meserii bine plătite: ce alegi în 2022

De ce eșuează multe sesiuni de brainstorming

CV-ul care te duce mai aproape de jobul dorit

A fost util articolul? 6
Cum setezi limitelimite la job

Leave a Reply