• 6 May. 2021
  • 4 min

Cum îți dezvolți curajul de a da glas diverselor idei la job

idei la job
Autor
Mihaela Pascari
Mihaela Pascari Absolventă de Relații Economice Internaționale (A.S.E. Bu... Arată mai mult

Ședințele sau întâlnirile de grup, fie în format fizic, fie în online, pot fi intimidante sau copleșitoare pentru persoanele introvertite sau care, pur și simplu, nu iubesc să vorbească în public.

Cu toate acestea, la un job este necesar să vii cu idei noi și să-ți exprimi părerea despre un proiect sau despre un task. O atitudine proactivă te poate ajuta să contribui atât la bunul mers al activităților companiei, cât și la evoluția carierei tale. 

Teama de a vorbi în public este foarte răspândită în rândul oamenilor, însă unele persoane știu să o gestioneze și în acest mod nu le afectează traseul profesional. Pe de altă parte, unii angajați, din frica de a fi judecați, nu-și spun părerile și ideile, iar acest aspect le îngreunează dezvoltarea în carieră. Dacă nu-ți place să fii în lumina reflectoarelor, dar cu toate acestea vrei să te evidențiezi la job, atunci respiră adânc și parcurge în continuare acest articol!

Ai idei noi la job? Află cum să le exprimi cu ușurință

Răspunde la întrebarea „De ce?”

Înainte de a-ți exprima ideile într-o ședință sau într-o discuție one to one cu managerul, e important să ai temele făcute. Primul pas este să înțelegi chiar tu care este motivația din spatele inițiativei la care te-ai gândit. Iată câteva întrebări care te vor ajuta să-ți faci o imagine mai clară asupra ideii tale și să ai toate argumentele la tine pe parcursul discursului: „Ce vreau să împărtășesc?”, „De ce este important?”, „Ce impact are asupra companiei?”, „Dar asupra echipei în care lucrez?”. 

Dacă ai implementat o idee similară în trecut, atunci poți să pregătești un rezumat al experienței anterioare. Subliniază în ce fel ideea ta se pliază pe situația de față, precizează modul în care aceasta se aliniază cu obiectivele echipei, dar și care sunt modalitățile prin care poate fi implementată.

 

Pregătește-te de ședință în avans

Pot fi și situații în care nu neapărat ai o idee specifică, ci mai degrabă ai niște soluții pentru problema pe care managerul vrea să o abordeze în cadrul unei ședințe. Ca să fii mai relaxat și să te exprimi cu ușurință în cadrul acesteia, trebuie să te pregătești în avans. Ar fi bine să treci pe foaie punctele cheie pe care dorești să le atingi. Poate părea ciudat să pregătești un comentariu pe care vrei să-l faci într-o întâlnire, însă acesta te va ajuta să fii mai puțin stresat pe parcursul discuției.

Nu te poți baza doar pe cuvintele potrivite ce crezi că-ți vor veni în minte, mai ales dacă nu obișnuiești să fii activ în cadrul ședințelor sau brainstorming-urilor. Pregătirea în avans te va ajuta să spui ce dorești pe scurt și cât mai coerent.

 

Cere feedback înainte de a prezenta diverse idei

Dacă știi că urmează să ai o întâlnire sau o ședință în care trebuie să împărtășești o idee, încearcă să găsești o persoană căreia să-i ceri feedback. Poate fi vorba despre managerul tău, despre un coleg de birou sau chiar un prieten care lucrează în aceeași breaslă cu tine. Simularea discursului te va ajuta să anticipezi întrebările ce ar putea să apară și să fii gata să abordezi eventualele provocări și obiecții.

 

Colectează informații din trecutul companiei

Dacă ești nou venit într-o companie, este posibil să nu cunoști experiențele din trecut a echipei, să nu înțelegi de ce lucrurile sunt făcute într-un anumit mod, dar și felul în care sunt tratate ideile în companie. O soluție bună ce te va ajuta să vii cu idei cât mai relevante, este să aduni informații de la colegii de echipă, de la manageri sau chiar de la persoanele din alte departamente. Întreabă de fiecare dată când ceva nu-ți este clar și fii curios, dacă vrei să ai un discurs cât mai relevant în cadrul ședințelor.

 

Nu aștepta momentul potrivit pentru a veni cu anumite idei

De unde apare anxietatea în timpul ședințelor? Cea mai mare temere atunci când vorbim în public este să fim judecați dur de către persoanele care ne ascultă. Astfel, cu cât aștepți mai mult momentul potrivit pentru a-ți spune ideile, cu atât nivelul anxietății crește, iar acesta te poate bloca sau îți poate îngreuna transmiterea mesajului. Încearcă să preiei frâiele în propriile mâini și să-ți prezinți ideea imediat ce se deschide subiectul acestuia. În acest fel, nu vei pierde șansa de a contribui la proiecte și de a te evidenția față de ceilalți colegi.

 

Ia în calcul contribuția echipei

Munca în echipă este apreciată în majoritatea companiilor, de aceea atunci când propui idei, ar fi bine să iei în calcul și implicarea colegilor tăi. Asigură-te că procesul de lucru sau task-urile lor nu vor fi afectate de inițiativa ta. Această abordare te va ajuta să păstrezi o relație bună cu ai tăi colegi. Iar dacă ei vor simți că le-au fost luate în calcul nevoile, atunci te vor susține și în timpul discursului. 

 

Nu lua personal observațiile colegilor 

Este în natura umană să punem la îndoială informațiile pe care le primim. Astfel că, nu trebuie să consideri întrebările și observațiile colegilor sau a managerului un atac personal. De fapt, este încercarea lor de a obține cât mai multă claritate a inițiativei tale. Așadar, încearcă să răspunzi la toate întrebările participanților la conversație. Iar dacă la una dintre acestea nu ai un răspuns, atunci poți să menționezi că urmează să faci o cercetare și vei reveni imediat ce-ți vor fi lucrurile mai clare.

Pentru a fi cât mai relaxat în timpul ședințelor sau a întâlnirilor contează, într-adevăr, personalitatea și atitudinea pe care le ai. Totuși, felul în care te simți poate fi determinat și de valorile sau oamenii cu care lucrezi. Iar dacă consideri că nu te afli în mediul potrivit pentru tine, iar ideile nu-ți sunt apreciate, atunci este momentul să faci o tranziția către o altă echipă. 

Schimbările în carieră nu sunt ușoare, căci vin la pachet cu o mulțime de temeri. Ca să-ți fie mai lină schimbarea către un job mai bun sau chiar către un alt domeniu de activitate, îți suntem alături cu joburile potrivite pentru tine pe eJobs.ro! Curaj! Aplică!

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Cum te ajută începuturile în carieră

Ai curajul de a-ți face tranziția la birou mai ușoară 

Pare imposibil să te angajezi? Ai curajul de a schimba abordarea?

A fost util articolul? 1
carieracurajulpublic speaking

Leave a Reply