• 2 Mar. 2021
  • 4 min

Cum te poate sabota la job dorința de a face lucrurile perfect

perfectionism

Cu toții ne dorim ca activitățile pe care le desfășurăm la job să iasă ca la carte și să fim remarcați și apreciați de manageri sau colegi. Lucrurile însă nu merg întotdeauna așa cum ne dorim, mai ales la job, unde realizarea task-urilor poate să depindă și de alți oameni, nu doar de noi. 

Există o diferență între cei care vor să ducă proiectele cu brio la bun sfârșit și angajații care tind spre perfectionism. Această latură nu doar că poate îngreuna munca întregii echipe, ci poate sabota evoluția în carieră a unui angajat. Cum îți dai seama dacă ai căzut în această extremă, care sunt dezavantajele perfecționismului și cum să faci o schimbare în felul în care te raportezi lucruri, îți dezvăluim în continuarea articolului. 

 

Perfectionism: ce stă în spatele unei imagini impecabile?

Atunci când suntem întrebați despre punctele noastre forte la un interviu de angajare, avem tendința să menționăm perfecționismul ca pe un atu. Însă, a dori ca lucrurile să iasă bine, nu este același lucru cu a fi perfecționist. 

Dorința de a tinde spre perfectionism poate să ascundă o lipsă a încrederii în propria persoană, spun psihologii. Așa că, dacă te numeri printre cei care doresc ca lucrurile să le iasă impecabil tot timpul, trebuie să știi că această latură este mai degrabă un zid în jurul tău pe care ți l-ai construit din nevoia de a te proteja de părerile celor din jur. 

Perfectionism: cum te poate sabota la job?

Task-urile obișnuite îți consumă timp prețios 

Perfecționiștii au standarde ridicate și întotdeauna vor fi considera că pot face un task și mai bine. Obișnuiesc să-și petreacă prea mult timp pe activitățile care în mod obișnuit nu ar trebui să le mănânce prea mult timp. Pe termen lung, acest mod de lucru nu face decât să-ți consume din energia pe care o poți investi în lucruri mai importante sau creative. 

 

Nu ești mulțumit niciodată de munca ta

Oamenii aflați în căutarea perfecționismului cu greu acceptă că unele lucruri nu depind de ei și că feedback-ul negativ pe care îl primesc nu-i face mai puțin valoroși. Sigur, nimeni nu dorește să primească un feedback negativ de la managerul său. Însă, de cele mai multe ori, o critică constructivă este binevenită și te poate ajuta să descoperi care sunt punctele la care mai ai de lucrat.

Așadar, data viitoare când îți pui la îndoială progresul, îți recomandăm să te oprești din tot ceea ce faci și să recunoști că ai făcut tot ceea ce ține de tine ca lucrurile să iasă bine. Iar dacă ai dubii în continuare, programează o discuție cu managerul pentru a verifica dacă direcția în care mergi este una bună. 

 

Îți este frică să riști 

Se spune că cine nu riscă, nu câștigă. Și este adevărat atunci când vine vorba despre dezvoltarea în carieră. Pe termen lung, zona de confort nu face decât să te îndepărteze de scopurile tale ambițioase și îți poate afecta chiar și stima de sine. 

 

Nu-ți spui ideile de teamă să nu fii judecat

E normal să-ți dorești ca ideile tale să fie apreciate de manager, dar nu întotdeauna acest lucru este posibil. Gândim diferit și vedem lucrurile din propria perspectivă. E important să-ți prezinți ideile, desigur, cele în care crezi cu adevărat. Chiar dacă propunerea ta nu va fi ceea de ce are nevoie compania, s-ar putea ca, într-o ședință de brainstorming să o șlefuiești împreună cu ai tăi colegi, astfel încât să se plieze pe nevoile angajatorului.

 

Cu greu reușești să iei decizii

Dacă și cele mai simple decizii îți iau prea mult timp, ar trebui să schimbi această abordare. Desigur, când este vorba despre schimbarea jobului sau o reconversie profesională, e important să pui lucrurile în balanță, să cercetezi informațiile despre compania ce a scos jobul la bătaie și chiar să întrebi cunoștințele despre mediul de lucru. Însă dacă obișnuiești însă să faci același lucru cu micile task-uri de la job, înseamnă că trebuie să faci o schimbare. Pe termen mediu și lung această atitudine nu face altceva decât să-ți scadă productivitatea. 

 

Task-urile îți afectează sănătatea emoțională

Oricare este poziția pe care o ocupi într-o companie, este normal să ai momente în care nu ești sigur de rezultatele pe care le vei obține în urma realizării un proiect sau a unui task. Psihologii spun că perfecționiștii experimentează niveluri mai ridicate de stres, pentru că pun prea multă presiune asupra lor. Așa că, data viitoare când simți că intri în panică sau că starea ta de spirit este afectată din cauza unei sarcini de serviciu, gândește-te dacă acesta merită să-ți pui în pericol sănătatea emoțională sau nu. 

 

Perfecționism: cum să scapi de dorința de a face cubul perfect!

Dacă nu ai citit opera lui Nichita Stănescu „Lecția despre cub”, poate că e timpul să-ți iei câteva clipe să o faci. Unul dintre mesajele pe care a încercat să le transmită poetul este că fiecare dintre noi avem propriul mod de lucru, propria rutină și personalitate. Iar asta ne face să vedem perfecțiunea prin propriul filtru. Dacă te-am convins că e momentul să faci o schimbare a modului în care-ți vezi rezultatele de la job, uite câțiva pași cu care să începi!

  • Nu te compara cu cei din jur, ci mai degrabă să te inspiră-te de la ei!
  • Conștientizează dezavantajele acestui mod de lucru și analizează ce-ți consumă mult prea multă energie!
  • Acceptă că lucrurile nu ies întotdeauna așa cum îți dorești!
  • Nu fii critic cu tine și cu cei din jur!

Așadar, înainte să-ți faci griji pentru task-urile ce în viziunea ta nu sunt impecabil realizate, ar trebui să te întrebi dacă acestea te fac mai puțin valoros. Cel mai probabil răspunsul va fi nu, cu siguranță ai și alte abilități prin care te poți evidenția!

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Salariu net: ce trebuie să știi dacă ești angajat

Cum să rămâi optimist când îți cauți loc de muncă

Șapte pași prin care poți repera greșelile de scriere în CV

A fost util articolul? 20
carieradezvoltare profesionalăfeedback

Leave a Reply