• 15 Nov. 2021
  • 4 min

6 sfaturi pentru combaterea stresului la job

sfaturi pentru combaterea stresului la job

Te simți copleșit la job? Iată ce poți face astfel încât să treci mai ușor pentru perioadele stresante de la birou.

Cu toții ne-am confruntat cel puțin de câteva ori în viață, la muncă, cu situații stresante. Iar stresul pe perioade lungi de timp poate dăuna atât sănătății, cât și carierei. Nerespectarea standardelor sau a deadline-urilor pentru anumite proiecte sau imposibilitatea de adaptare la mediul de la job, se întâmplă de obicei pe fondul stresului. Când simți că efectele stresului te îngreunează, e ca și cum ai purta pe munte un rucsac care devine din ce în ce mai greu cu fiecare minut ce se scurge. Iar prea mult stres îți poate îngreuna călătoria prin viața profesională. Iată ce poți face concret pentru a-ți ușura acest bagaj!

 

Conștientizează factorii declanșatori

Este foarte important să înțelegi de ce te simți stresat la muncă. Ai prea multe responsabilități sau prea puțin timp la dispoziție pentru tine? Cultura organizației în care lucrezi este greșită? Șeful pune prea multă presiune pe tine? Un jurnal, pe hârtie sau electronic, te poate ajuta să-ți „centralizezi” gândurile și emoțiile astfel încât să-ți dai seama care sunt factorii declanșatori ai stresului.

 

Ajustează-ți standardele!

Trebuie să aspiri și să cureți praful de 2 ori pe săptămână? Ar fi macaroanele cu brânză un înlocuitor de neconceput pentru lasagna făcută în casă? Sunt oare așteptările tale nerezonabile? Redefinește ce înseamnă succesul pentru tine atât la job, cât și acasă și încetează să mai lupți pentru perfecțiune. Mulțumește-te cu un bine în loc de foarte bine și vei vedea cum sentimentele de vinovăție și frustrare care amplifică și ele stresul se vor evapora.

 

Învață să spui „Nu”

O cauză comună a stresului este că ai prea multe de făcut și prea puțin timp în care să îndeplinești respectivele sarcini. Cu toate acestea, chiar și în această situație, mulți oameni vor accepta în continuare să își asume responsabilitatea suplimentară. Dacă înveți să spui „Nu” solicitărilor suplimentare sau neimportante îți vei reduce nivelul stresului și-n timp îți vei spori chiar și încrederea în tine.

Pentru a învăța să spui „Nu”, trebuie să înțelegi de ce ți se pare dificil să faci asta. Multor oameni le este greu să spună „Nu” pentru că vor să ajute și caută să se facă plăcuți de cei din jur.  Pentru alții, este teama de conflict, respingere sau ratarea unei oportunități. Amintește-ți că toate aceste bariere în a spune „Nu” sunt ridicate chiar de tine. S-ar putea să te simți reticent în a răspunde direct cu „Nu”, cel puțin la început. Gândește-te în schimb la câteva fraze pregătite în prealabil precum:

  • „Îmi pare rău, dar nu mă pot implica momentan în acest proiect, deoarece mai am alte sarcini de rezolvat”.
  • „Acum nu este un moment bun, deoarece sunt în mijlocul a ceva important. De ce nu mă mai întrebi în X zile?”.
  • „Mi-ar plăcea să fac asta, dar…”.

Construiește-ți un program solid!

Structura este importantă deoarece cu cât planificăm mai mult, cu atât mai puțin trebuie să anticipăm în mod activ ceea ce s-ar putea întâmpla. Planificarea ne ajută să ne sporim sentimentul că suntem eficienți și să avem încredere mai mare în capacitatea de a gestiona orice ar putea apărea. Când ai o rutină obișnuită, știi la ce să te aștepți la locul de muncă, iar asta îți oferă un sentiment de pace și control, iar asta te ajută să ții nivelul stresului sub control. Dacă știi de dinainte că ai o sarcină dificilă de eliminat de pe listă, abordeaz-o la prima oră a dimineții pentru ca teama să nu pună stăpânire pe tine peste zi. În plus, te vei simți împlinit și gata să cucerești orice altceva îți iese în cale.

Corpului tău îi place, de asemenea, o rutină. Ea este bună pentru ritmul tău circadian, care este practic ceasul tău corporal intern ce dictează când te simți obosit sau plin de energie și-ți influențează capacitatea de concentrare. De exemplu, dacă știi că energia și concentrarea îți scad în jurul orei 15:00 poți include în acest interval o plimbare menită să te revigoreze și să-ți reîncarce bateriile. De obicei, când te plângi de lipsa de timp, este vorba de lipsa unui program. Un program îți permite să planifici, să anticipezi și ajută la menținerea unei vieți organizate. Toate activitățile ar trebui să aibă un program, chiar și timpul de relaxare.

Vorbește despre problemele tale

Dacă simți că trebuie să faci față unui volum foarte mare de muncă vorbește cu șeful tău despre problemele tale. Înainte să-ți stabilești o întâlnire cu superiorul tău, asigură-te că îți faci un plan de „atac”. La discuție ar fi bine să vorbești despre proiectele în care ești implicat, cât de mult durează să lucrezi la ele și care sunt problemele pe care le întâmpini. Încearcă să propui tu câteva soluții pentru gestionarea situațiilor stresante și asigură-te că, pe durata întâlnirii, reușești să-ți păstrezi calmul și să ai o atitudine profesionistă.

Deconectează-te și la propriu și la figurat!

Nu ești un robot. Nu poți lucra tot timpul și să te aștepți să menții același nivel de productivitate și eficiență. Trebuie să-ți refaci periodic nivelurile de energie și nu doar fizic, ci și mental, emoțional și spiritual. Deconectarea și efectuarea unui digital detox permite unor părți ale creierului tău să se odihnească. Asigură-te că-ți faci timp și pentru activitățile pe care le consideri plăcute. Este esențial să combați stresul căutând experiențe care te vor ajuta să te restabilești. Este important să oprești diversele dispozitive și să eviți ecranele cu lumina albastră, care te pot ține treaz, cu cel puțin o oră înainte de culcare. În plus, nu va trebui să-ți faci griji că un e-mail te va deștepta. Vei dormi mai bine, iar astfel vei putea fi odihnit pentru următoarea zi de lucru.

 

Ți-a plăcut acest articol ce cuprinde sfaturi pentru combaterea stresului la job? Citește și:

Un moment numai bun pentru dezvoltarea ta

Deducerea personală, o nouă sursă de câștig pe lângă salariu

Joburi part-time care-ți permit să te dedici și vieții de familie

 

A fost util articolul? 2
combaterea stresuluistresul la job

Leave a Reply