• 18 Mar. 2020
  • 6 min

Sfaturi de la un psihoterapeut: nu lăsa frica să-ți pună viața pe pauză

Sfaturi de la un psihoterapeut cum să nu lași frica de boala să-ți pună viața pe pauză Anca Maftei

Chiar dacă mulți dintre noi ne desfășurăm în prezent munca de la domiciliu și ne limităm pe cât posibil ieșirile din casă, asta nu înseamnă că trebuie să îmbrățișăm frica generată de această situație incertă și să ne oprim din luarea oricărei decizii.

Atât viața profesională, cât și cea personală merg înainte, chiar dacă momentan se ghidează după alte reguli. Continuă să apară anunțuri de joburi, ai posibilitatea de a face video interviuri prin platforma ejobs.ro cu angajatorii care-ți plac, iar activitățile din timpul liber efectuate acasă îți permit să stai mai mult cu tine. Și pentru că este o perioadă dificilă, presărată cu schimbări de la zi la zi, ne-am gândit să venim în sprijinul tău cu un interviu menit a te ajuta să navighezi mai bine pe marea învolburată a vieții. Psihoterapeutul Anca Maftei ne-a răspuns la câteva curiozități despre frica și propune chiar și niște tehnici eficiente prin care o poți gestiona.

Sfaturi de la un psihoterapeut cum să nu lași frica de boala să-ți pună viața pe pauză

Anca Maftei psihoterapeut

 

Citim peste tot despre felul în care se transmite Coronavirus, dar cum se transmite frica generată de această pandemie?

Anca Maftei, psihoterapeut: Sunt multiple studii care demonstrează capacitatea de transmitere a stărilor de teamă și anxietate, atât prin teoria neuronilor oglindă, cât și prin modelarea inconștientă a emoțiilor celor din jur, pentru că nevoia fundamentală a oamenilor – nevoia de apartenența – să fie acoperită. Orice persoană are adânc întipărită în structură nevoia de a aparține. De multe ori, este mai puțin important prețul pe care îl plătesc pentru a fi ca ceilalți, contează să nu mă diferențiez prea mult – astfel încât să fiu încă acceptat în grup. La nivel ancestral, supraviețuirea individului era strâns legată de apartenența la grup. Așa că, suntem toți interconectați, iar emoțiile circulă între noi cu rapiditatea curentului electric.

În comunicarea cu suport vizual (aici intră și TV) , oamenii mimează și își sincronizează în mod automat mișcările, expresiile faciale, vocea și postura. Astfel că, în fiecare moment, în mod inconștient noi „ne molipsim” cu emoțiile celuilalt.

Emoțiile sunt atât de ușor de preluat, încât e dificil să nu se întâmple asta, iar frica și furia sunt cele mai ușor de contractat. Stresul și panica sunt dintre cele mai contagioase. Cei de la Hotchkiss Brain Institute au demonstrat capacitatea de transfer a stresului la șoareci. Cei care nu au fost expuși la niciun eveniment stresant, doar prin simplă apropiere de un șoarece care fusese în trecut expus la situații stresante, au avut aceleași niveluri de stres ca acesta. Cercetătorii sunt convinși că aceeași chestiune se întâmplă și în cazul oamenilor, la un nivel chiar mai profund, dată fiind complexitatea sistemului nostru emoțional.

În momente de criză socială sau individuală, răspunsurile individului sunt generate fără a fi trecute prin filtrele rațiunii, astfel că fiecare dintre noi suntem predispuși la a nu mai filtra informația ca atunci când suntem calmi.

Temerile cresc exponențial, mai ales odată cu informațiile ingerate fără discriminare – așa cum se întâmplă acum cu această „info-demie”.

Există și laturi bune ale fricii?

Anca Maftei: Teama face parte din viață și este o emoție de bază care ne ajută să identificăm potențiale pericole și să ne protejăm luând atitudine. Pentru a putea gestiona cu frica, cât și cu alte emoții intense, este imperios necesar să o acceptăm, să o lăsăm să apară fără nicio rezistență. Mai simplu spus – să îi spunem “Da”, atunci când apare. Atunci când rezistăm unui aspect, fie el psihic sau nu, acel aspect capătă și forța rezistenței noastre și vine înapoi cu o putere mai mare, exact ca atunci când încercăm să scufundăm o minge în apă cu putere. La un moment dat, tot ceea ce respingem vom atrage înapoi în viață noastră, iar tot ceea ce ne dorim cu ardoare – îndepărtăm de noi.

Cheia este să acceptăm în profunzime frica, să devenim una cu ea, doar în felul acesta ea se dizolvă. Separarea de teamă duce la accentuarea ei.

Cum putem gestiona efectele ei mai puțin pozitive?

Anca Maftei: Cel mai la îndemână mod de a gestiona frica este o tehnică simplă numită „Ce urmează după asta?”. În acest proces se începe cu o anumită teamă și apoi se continuă cu asumarea posibilității că această să devină reală. De exemplu: „Mi-e teamă să nu mă îmbolnăvesc”, apoi plasăm întrebarea „Și ce urmează după asta?”- „Voi intra în spital”, apoi „Și ce urmează după asta?” șamd.

Pentru că fiecare consecință a fricii este eliberată, acceptată, pe măsură ce facem exercițiul, cortegiul de temeri se încheie odată cu acceptarea profundă că nu totul este în controlul nostru.

Sugestia mea este să ne autoresponsabilizăm, să avem grijă de ce este cu adevărat în controlul nostru: comportamentele noastre, emoțiile noastre și gândurile noastre. În ceea ce privește restul, nu ne ajută să ne mutăm atenția acolo.

Un alt mod de a gestiona frica însăși este să înțelegi că doar o parte din tine simte asta. Probabil că este o parte din tine mult mai mică – noi, terapeuții, îi spunem „copilul interior”. Poți să te ajuți de imaginația ta și să te conectezi cu această parte dinăuntrul tău care simte această emoție, să o consolezi și să îi spui că nu e singură, că te are pe tine- adultul de astăzi. Funcționează de fiecare dată pentru că partea ta adultă, sinele, are toate resursele necesare pentru a gestiona foarte bine cu emoțiile. Dacă te simți copleșit, recomand să apelezi cu încredere la un psihoterapeut, eventual unul specializat în lucrul cu trauma.

 

Cum putem reuși să ne menținem productivitatea și concentrarea la job în această perioadă?

Anca Maftei: Este important să facem diferența dintre diferitele zone în care activăm ca persoane. Aspecte importante sunt: sfera profesională, sănătatea, mediul social, dar și activitățile plăcute sau de relaxare. Aceștia sunt pilonii pe care ne structurăm viața, cele patru picioare ale unui scaun, metaforic vorbind.

Consider că este important să avem grijă de fiecare dintre picioarele acestuia pentru a mai putea sta pe el, așa că este important să acordăm atenție fiecărei sfere din viață noastră, fără a ne concentra doar pe unul dintre picioare. E necesar ca societatea să meargă înainte pentru că noi să supraviețuim, așa că este esențial ca acum să activăm partea noastră de adult responsabil, să ne împlinim fiecare rolul pe care ni l-am asumat, tocmai pentru binele majorității. La fel de important este să înțelegem că frica este doar o emoție, este o emoție activată de o anumită parte din noi, de cele mai multe ori – partea noastră de copil care caută sprijin.

 

Cum să ne păstrăm optimismul la muncă și nu numai în această perioadă?

Anca Maftei: Înainte de toate e necesar să fim conștienți că optimismul, cât și alte emoții bune ajută și sistemul nostru imunitar. Corpul și psihicul sunt intercorelate, așa că dacă chiar vrem să fim bine noi și cei din jur ar fi indicat să ne plasăm intenția de a fi echilibrați și liniștiți.

O metodă importantă de a depăși stresul și teama este auto-hipnoza (o tehnică relativ simplă ce poate fi însușită într-o singură ședința cu un hipnoterapeut).

Dacă a discuta cu un prieten, poate el însuși optimist, te ajută – fă asta. Dacă simți că sportul te ajută – continuă să faci sport. Dacă un anumit serial te binedispune – recomand să îl revezi. A avea grijă de tine din punct de vedere psihologic chiar în mijlocul unei crize ce afectează potențial sănătatea este chiar esențial.

Când ne gândim prea mult la viitor, naștem anxietate. Cheia este să ne păstrăm atenția în momentul prezent, iar atunci când mintea merge către diferite scenarii fără fundament – să începem să fim conștienți de acea parte din noi și să o tratăm cu blândețe, ca și cum am vorbi unui copil speriat. Iubirea și compasiunea pentru noi înșine și pentru ceilalți sunt cheile către liniște și echilibru interior.

 

Multe companii au decis să le ofere pentru prima dată șansa tuturor angajaților de a lucra remote. Ce probleme poate genera această izolare la domiciliu?

Anca Maftei: Deși sunt și aspecte pozitive ușor de identificat – precum cele legate de precauție sau economisirea resurselor de timp, este evident că există și o parte goală a paharului. Este posibil ca mulți dintre angajați să nu aibă această posibilitate, există o probabilitate să împartă spațiul de locuit cu mai mulți membri ai familiei. E puțin probabil să poate fi ușor de realizat lucrul remote pentru cei care lucrează în sfera serviciilor directe, sănătății.

Cei care lucrează în vânzări sau management sunt condiționați puternic de întâlnirile față în față. E posibil să existe dificultăți și în ceea ce privește sfera IT, fiind dificil de asigurat o rețea sigură sau suficient de stabilă pentru un număr foarte mare de oameni. Din punct de vedere psihologic, motivația angajaților, creativitatea lor și ideile generate de apartenența la grup vor scădea cel mai probabil.

A lucra de acasă full-time poate avea un impact asupra stării emoționale a angajatului – poate apărea senzația de izolare.

Putem fi martorii la o creștere a cazurilor de depresie dacă durata de lucru remote se prelungește, iar acest lucru se aplică în special în cazul angajaților tineri și singuri.

 

Ne poți oferi câteva trucuri pentru păstrarea calmului pe care putem să le folosim atât la job cât și acasă?

Cele mai indicate sunt exercițiile de respirație și meditațiile ghidate. Eu am construit un curs întreg pentru a sprijini oamenii care se confruntă cu anxietatea și stresul. Conține 12 exerciții audio ghidate de vocea mea și este disponibil pe site: ancamaftei.ro. Te înscrii și vei primi cursul gratuit pentru a putea practica oricând dorești.

 

Ți-a plăcut acest articol? Citește și:

Telemunca. 6 pași simpli pentru a lucra productiv de acasă

Rezoluții pentru cariera mult-dorită

A fost util articolul? 10
despre fricafricafrica de boala

Leave a Reply