Să ai un brand personal înseamnă să fii cunoscut în «piață » pentru anumite abilități pe care le ai, iar în jurul tău să existe o comunitate de oameni cărora acele abilitați sau servicii să le fi fost deja de folos. Către o persoană cu un brand personal solid ar trebui să ajungă doar joburi potrivite sau oportunități cu care este compatibilă în carieră.
Dacă brandul personal pe care l-ai construit este autentic (aceasta fiind condiția cu care un brand personal va fi și longeviv), atunci valorile acelui brand te reprezintă, și te vor reprezenta și atunci când ești în discuții pentru un loc de muncă sau o colaborare punctual. Dana Dumitrașcu, mediator de familie și consilier vocaţional, este lectoră la Fundația Calea Victoriei, unde va suține Curs de Branding personal, începând cu 13 noiembrie și-ți explică de ce este important să ai un brand personal solid.
Ce exemple să-ți dau ? Să spunem că un pictor în jur de 40 de ani, care a avut câteva expoziții în țară și în străinătate este intervievat pentru poziția de director al unui muzeu de artă contemporană. Poate că are și abilitați manageriale obținute atât în urma unor studii de specialitate dar și în urma unor alte experiențe la una-două galerii de artă. Brandul personal al pictorului, coroborat cu experiza de management al unor galerii de artă, converg către a oferi angajatorului, muzeul în cauză, un grad ridicat de încredere că persoana cu care sunt în discuții poate nu doar să facă față cerințelor jobului, dar și să ridice nivelul de vizibilitate al instituției în cadrul anumitor comunități.
Unele organizații și-au propus ca pentru anumite poziții, să spunem în marketing, comunicare, vânzări, să caute doar candidați care au un renume în online, care au zeci de mii de followeri pe Instagram sau TikTok. Companii care vând produse de beauty, sau servicii de lifestyle, își caută viitorii reprezentanți printre influenceri. Dar chiar și dacă un influencer are un brand personal cunoscut, o companie care îl angajează (o poate face part-time, per proiect sau full-time) se va uita cu atenție la următoarele elemente măsurabile legate de întreaga istorie profesională a acestuia. Aceste elemente măsurabile nu constau doar în numărul de followeri, ci și în timpul scurs de la lansarea acelui brand personal până în prezent. Un brand personal care a fost lansat în urmă cu 1-2 ani și care, ce-i drept, a adus unei persoane, aproape peste noapte, zeci de mii de urmăritori, s-ar putea să nu fie, totuși, sustenabil. O companie are nevoie să vadă, în potențialul angajat, capacitatea de a fi motivat de valori puternice și statornice, nu de fluctuațiile unor trenduri care pot aduce unora celebritate de moment.
Un alt element care indică sustenabilitatea unui brand personal, în afară de trecerea timpului, este feedback-ul oferit de comunitatea creată în jurul brandului, și care poate fi, și el, măsurabil. Uneori este măsurabil prin vânzările create direct de promovările unui influencer, alteori prin apariția unei noi conversații în jurul unui eveniment, persoană sau produs, conversație care animă și angajează pozitiv membri unei comunități. Acești influenceri care pot porni conversații valoroase în comunități sunt prețioși pentru companii, în special din postura de colaboratori pe anumite proiecte cu vizibilitate mai mare.
Dar care sunt riscurile de a angaja, chiar și pentru o colaborare pe un proiect, o persoană cu un brand personal bine conturat și autentic? Exista și riscuri, da, nu doar beneficii, atunci când colaborezi cu un influencer. Companiile mari au mesaje foarte clare de transmis și este esențial ca valorile companiei și cele ale influencerului să se potrivească real, nu doar la modul aspirațional din partea oricăreia dintre ei. Diferențele mari de valori traduse în comportamente și alegeri care sunt făcute zilnic sunt cele care, până la urmă, susțin sau desfac parteneriatele între oamenii care și-au creat branduri personale și companii.
6 sfaturi pentru combaterea stresului la job
Model CV 2025. Descarcă aici model CV eJobs
Ce beneficii ai dacă alegi un job de livrator