• 22 Nov. 2023
  • 3 min

Tichete de creșă 2024: de ce documente ai nevoie ca să le obții

tichete de cresa

Dacă te afli în concediu de creștere a copilului, dar ai în plan să te întorci la muncă mai devreme, avem o veste bună pentru tine: angajatorul poate să îți ofere tichete de creșă! Această inițiativă îți poate servi drept sprijin financiar în ceea ce privește serviciile de creșă pentru noul membru al familiei tale, astfel încât să poți începe să te concentrezi și pe cariera ta fără griji.

În acest articol, vom explora mai multe informații despre tichete de creșă și modul în care le poți obține. Vei afla, de asemenea, care sunt actele necesare și valoarea lor.

Dar ce sunt tichetele de creșă?

Tichetele de creșă, alături de celelalte bonuri valorice (tichete de masă, cadou, culturale sau vouchere de vacanță) sunt un beneficiu extrasalarial pe care companiile îl pot oferi angajaților. Ele pot fi folosite pentru achitarea taxelor la creșă, atât în cazul celor de stat, cât și a celor private, cu condiția ca ele să fie afiliate la sistemul tichetelor de creșă. Este la fel ca în cazul tichetelor de masă și a bonurilor cadou.

Cine poate beneficia de voucherele de creșă?

Cei care pot utiliza tichete de creșă sunt angajații cu copii în vârstă de până la 2 ani, care nu beneficiază de concediul și de indemnizația acordate pentru creșterea copilului. În cazul copiilor cu handicap, vârsta până la care se oferă aceste tichete crește la 3 ani. Subliniem încă o dată faptul că aceste tichete nu se pot oferi dacă unul dintre părinţi se află în concediul pentru creşterea copilului.

Tichetele de creșă se oferă părinților salariaţi (indiferent de modul în care devin părinți), pentru fiecare copil în parte. Asta înseamnă că tichetele de creșă se distribuie pentru fiecare copil, fie el biologic, adoptat, precum şi pentru cei cărora li s-a instituit tutela. Un alt aspect important de menționat este că tichetele se pot acorda numai unuia dintre părinți sau tutorelui căruia i-a fost încredințat copilul.

Nu pot beneficia de tichete de creşă asistenţii maternali profesionişti sau persoanele la care este găzduit copilul şi pentru care s-a instituit măsura plasamentului în regim de urgenţă.

Ce valoare au tichetele de creșă? 

O veste bună: începând cu luna aprilie 2023, suma lunară care se acordă sub formă de tichete de creşă a crescut la 600 lei. Aceste tichete se emit doar în format electronic, iar valoarea lor se cumulează cu alocația de stat pentru copii și cu stimulentul de inserție care se acordă la reluarea activității. Pentru 2024 încă nu avem date despre valoarea acestora.

Ce ar mai fi important de menționat este că banii pentru voucherele de creșă sunt asiguraţi integral de către angajator. Poate te întrebi de ce e relevant să știi asta. Ei bine, tocmai faptul că suma este suportată integral de angajator face ca tichetele de creșă să fie o opțiune și nu o obligație. Asta înseamnă că decizia de a acorda aceste tichete angajaților-părinți rămâne la latitudinea angajatorului.

Ce acte sunt necesare

Pentru a solicita acordarea tichetelor de creșă, trebuie să pui la dispoziția angajatorului următoarele documente:

  • Cerere tip în care soliciți acordarea tichetelor de creșă;
  • Un act doveditor eliberat de creșă ori unitatea educațională la care este înscris copilul;
  • Declarație pe propria răspundere cu privire la faptul că celălalt părinte sau tutore legal nu beneficiază de tichete de creșă;
  • Declarație pe propria răspundere că celălalt părinte nu beneficiază de concediul și indemnizația care se acordă pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv de până la 3 ani, în cazul copilului cu handicap;
  • Livretul de familie sau copia certificatului de naștere al copilului sau extrasul de naștere: Dacă ai livret de familie, trebuie să prezinți o copie a acestuia. Dacă nu ai livret de familie, poți înlocui documentul cu o copie a certificatului de naștere al copilului sau cu un extras de naștere. În cazul în care ai prezentat un extras de naștere, vei avea obligația de a depune o copie a certificatului de naștere la angajator în termen de 30 de zile de la eliberare;
  • Alte documente solicitate de angajator, conform regulamentului intern.

Dacă nu știi cum stau lucrurile în compania în care lucrezi, ia legătura cu angajatorul și verifică politica de beneficii și avantaje pentru angajați.

Ți-a fost util articolul „Tichete de creșă 2024: de ce documente ai nevoie ca să le obții”? S-ar putea să te intereseze și:

Stimulent de inserție 2024. Condiții de acordare și valoarea acestuia

Indemnizație creștere copil. Află cum să depui corect dosarul

A fost util articolul? 2
tichete de cresa

Leave a Reply